اخبار داغ

در گفت‌وگو با مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان تشریح شد؛

ره‌آورد انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی برای سمنانی‌ها/ از احداث بزرگترین مزرعه کشت مکانیزه زعفران تا قطب تولید شترمرغ کشور

ره‌آورد انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی برای سمنانی‌ها/ از احداث بزرگترین مزرعه کشت مکانیزه زعفران تا قطب تولید شترمرغ کشور
میرعماد یکی از مهمترین واحدهای صنعتی استان سمنان را واحدهای شترمرغ دانست و گفت: استان سمنان با ۱۵ هزار واحد تولید شترمرغ در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های تولید شترمرغ کشور تبدیل خواهد شد و این عدد در آینده‌ای نه چندان دور به ۴۵ هزار واحد افزایش خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدحسن میرعماد مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت درباره خدمات جهاد کشاورزی در دوران دفاع مقدس گفت: استان سمنان با اعزام ۲۷هزار نفر نیرو به جبهه های حق علیه باطل در قالب ۳ گردان و با هدیه ۱۱۸ شهید جهادگر با عنوان سنگرسازان بی سنگر به ایران اسلامی در کشور خوش درخشیدند که مقام معظم رهبری در بیانات خود از رشادت های این عزیزان یاد کردند.

وی درباره وظایف جهاد کشاورزی اظهار کرد: پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی، وظیفه تامین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ایام الله دهه فجر از افتتاح پروژه های این سازمان در این روز ها خبر داد و افزود: به مناسبت ایام الله دهه فجر ۱۶۳ پروژه در بخش کشاورزی با اعتبار ۱۴۱ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۳۴ طرح در بخش تولید با اعتبار ۷۹ میلیارد تومان و ۱۲۹ طرح عمرانی با اعتبار ۶۲ میلیارد تومان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,

, ,

میرعماد تصریح کرد: طرح های تولیدی شامل ۴ واحد گاو شیری، ۲ واحد بره پرواری، ۵ واحد گوساله پرواری، ۱ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۱۰۰هزار قطعه، ۲ واحد مرغ گوشتی، ۱ واحد پرورش بوقلمون، ۳ واحد زنبورداری و ۱ واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت ۱۰۲۵ نفر اشتغال و بهره مندی ۳۴۶۰ خانوار از مزایای این طرح هاست.

وی در ادامه معرفی طرح ها در استان سمنان گفت: بزرگترین مزرعه کشت مکانیزه زعفران کشور، ۱ واحد تولید پسته و ۱۰ واحد گلخانه ای به مناسبت ایام الله دهه فجر در استان سمنان به بهره برداری خواهد رسید.

 مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: احداث بزرگ‌ترین مزرعه زعفران کشور با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود و بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با استفاده از ادوات مکانیزه در حال انجام است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به طرح های عمرانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطر نشان کرد: مهمترین طرح عمرانی که در ایام الله دهه فجر افتتاح خواهد شد ۲۱ واحد سیستم های نوین آبیاری تحت فشار با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان بوده که در اختیار کشاورزان و سرمایه گذاران استان قرار خواهد گرفت.

میرعماد در ادامه معرفی پروژه ها به ۵ مورد از طرح های نوسازی اراضی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که برنامه ریزی جدی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته مرمت قنوات با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که ۵۶ مورد قنات لایروبی و مرمت آن انجام شده در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: از دیگر پروژه های نوسازی اراضی میتوان به ۶ مورد ایجاد و ترمیم جاده بین روستایی، ۱۱ مورد کانال انتقال آب و ۱ مورد گازرسانی به جتمع های دامداری اشاره کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کلنگ زنی بخشی از پروژه های استان در ایام الله دهه فجر انجام خواهد شد تصریح کرد: ۳ واحد تولیدی با اعتبار ۱۹۷ میلیارد تومان، ۲ واحد گلخانه ۱۵ هکتاری و ۱ واحد تکثیر ماهی تیلا پیا بوده که با افتتاح این واحد ظرفیت تولید شیلات استان به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

میرعماد با اشاره به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در بحث مدیریت مصرف آب، توسعه سامانه های نوین آبیاری ست که اعتبارات زیادی نیز برای آن در نظر گرفته شده و ۳۶هزار ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به این سیستم مجهز شد و هزار هکتار نیز در حال اجراست و این نکته بسیار قابل توجه است که پیش از انقلاب در ایران شاهد چنین دستاوردی نبوده ایم و این شرایط حاصل انقلاب اسلامی است و از سال ۷۷ در استان سمنان کلید خورد.

وی دومین موضوع در بحث مدیریت مصرف آب را استخر های ذخیره آب دانست و خاطر نشان کرد: در مکان هایی که دبی آب کم است برای افزایش بهره وری و راندمان آب در محل های اجرای سیستم نوین آبیاری استخر های ذخیره آب با ظرفیت ۷ میلیون متر مکعب آب در مناطق مختلف استان تعبیه شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان یکی از بهترین روش های بهره برداری از آب در مناطق کویری را قنات معرفی کرد و افزود: با بررسی ها و نتایج به عمل آمده و با شرایط  موجود بهترین روش بهره برداری از آب برای کشاورزی در مناطق کویری استفاده قنات است.

میرعماد با اشاره به مهاجرت بی رویه از روستاها تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف تلاش مجموعه جهاد کشاورزی برای حفظ قنوات و افزایش بهره وری آب و انتقال برق، آب، گاز و سایر موارد کاهش مهاجرت از روستاها و حفظ جمعیت روستایی با افزایش اشتغال در روستاهاست و بهترین شغل برای روستاها کشاورزی ست‌ که آب مهمترین پیش نیاز این شغل است.

وی توسعه کشت های گلخانه ای را سومین راه مهم در مدیریت مصرف آب دانست و خاطر نشان کرد: توسعه کشت های گلخانه ای یکی از روش های مهم در مدیریت مصرف آب بوده و در سطح استان سمنان با میزان بارش کم و تعرق پایین توجه ویژه ای به این موضوع وجود داشته به طوری که در سطح استان ۱۸۷ هکتار گلخانه در حال بهره برداری ست و ۱۰۰ هکتار نیز در دست اقدام است و  تسهیلاتی نیز برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ترویج کشت کم مصرف در استان سمنان گفت: استان سمنان در سالهای اخیر الگوی کشت خاص خود را تدوین و برای افزایش بهره وری و سود برای کشاورزان با کاهش مصرف آب، فعالیت های خاصی مانند کشت گیاهان دارویی را برنامه ریزی کرده است که هم در مراتع استان با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با ظرفیت ۱۳۰ مرتع با ظرفیت ۳ هزار و ۲۹ هکتار و هم به صورت صنعتی در حال کشت هستند که در سال جاری نسبت به گذشته هزار و ۱۴۳ هکتار افزایش داشته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



میرعماد با اشاره به طرح بزرگ باغات در زمین های شیب دار که در دستور کار اداره کل جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد خاطر نشان کرد: طرحی با ارائه شیوه های نوین در استان سمنان در حال پیگیری و اجراست که با ظرفیت ۱۵ هزار هکتار با محوریت شهر کالپوش با ۲ میلیارد تومان اعتبار به دنبال توسعه صنعت کشاورزی بوده و برای سرمایه گذاران به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است.

, ,
,
,

وی افزود : آخرین موضوع در موضوع کشاورزی استان سمنان کشت نهال استاندارد است که در استان سمنان ۲۷ نهالستان دارای مجوز با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ اسله نهال استاندارد بوده و در حال فعالیت و خدمت رسانی به عرصه کشاورزی استان است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به پیشرفت صنعت دامداری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: علاوه بر پیشرفت قابل توجه در حوزه کشاورزی باید به عرصه دامداری نیز اشاره کرد و میتوان گفت که پیش از انقلاب تقریبا واحد های دامداری صنعتی در استان صفر بوده ولی خوشبختانه امروز به ۳۵ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۲۹ هزار تن رسیده که طبق این آمار در ۵ ساله اخیر ۳ برابر شده است و از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن با واحد های یک طبقه به عدد ۲۹ هزار تن با واحد هایی تا ۸ طبقه رسیده است و از ۷۰ درصد تولید تخم مرغ استان مازاد است.

,

وی افزود: در اوایل انقلاب شیر تولید استان ۱۳ هزار تن بوده و امروز به ۷۶ هزار تن افزایش یافته و در زمینه تولید عسل نیز استان سمنان از ۳۵ تن به ۳۲۸ تن افزایش داشته است.

,

میرعماد یکی از مهمترین واحد های صنعتی استان را واحد های شترمرغ دانست و گفت: استان سمنان با ۱۵ هزار واحد تولید شترمرغ در آینده ای نزدیک به یکی از قطب های تولید شترمرغ کشور تبدیل خواهد شد و این عدد در آینده ای نه چندان دور به ۴۵ هزار واحد افزایش خواهد داشت.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در پایان با اشاره به تلاش کشاورزان و ارتقاء صنعت کشاورزی و دامداری در استان سمنان تاکید کرد: با تلاش دامداران و کشاورزان استان سمنان و تلاش خدمتگذاران این عزیزان در مجموعه جهاد کشاورزی ۹۷ درصد اقتصاد مقاومتی در استان تحقق یافته و به دنبال توان ارتقاء ۱۰۰ درصدی کشاورزان مانند افزایش تولید پسته از ۳.۵ تن به ۷ تن در سطح استان خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه