اخبار داغ

بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی در یک نگاه چهل ساله؛

تبدیل آذربایجان‌شرقی به قطب داروسازی پس از انقلاب/ تحولی که در بیمارستان‌سازی رخ داد

تبدیل آذربایجان‌شرقی به قطب داروسازی پس از انقلاب/ تحولی که در بیمارستان‌سازی رخ داد
حوزه بهداشت و درمان استان با سپری شدن چهار دهه از انقلاب اسلامی‌علی‌رغم برخی مشکلات تحولات چشمگیری داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ۲۲ بهمن امسال چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌است؛ انقلابی که تحولی عظیم در منطقه و جهان به وجود آورد و نقشه‌های قدرت‌های غربی برای تسلط کامل بر منطقه خاورمیانه را برهم زد. اگرچه نهال انقلاب اسلامی‌امروزه به درختی تنومند تبدیل شده اما با این حال دشمنان انقلاب پاپس نکشیده‌اند و در تلاشند تا دستاوردهای این انقلاب مردمی‌را تحریف و یا تخریب کنند. در این گزارش گوشه‌ای از ثمرات انقلاب اسلامی‌در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی را به تصویر می‌کشیم که اگرچه هنوز نواقصی وجود دارد اما در طول چهل ساله انقلاب اسلامی‌دچار تحولی عظیم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

تحول عظیم در بیمارستان‌سازی استان

, تحول عظیم در بیمارستان‌سازی استان,

یکی از مهمترین ارکان اصلی بهداشت و درمان وجود مراکز درمانی تخصصی و عمومی‌در شهرهاست. اگرچه بیمارستان‌سازی در شهر تبریز به عنوان مرکز استان از پیش از انقلاب آغاز شده بود و تقریبا نیمی‌از بیمارستان‌های استان پیش از انقلاب ساخته‌ شدند، با این وجود از ۱۷ بیمارستان ساخته شده در شهرستان‌ها تنها سه بیمارستان پیش از انقلاب ساخته شده است. بعد از انقلاب در تمام شهرستان‌های استان بیمارستان‌هایی متناسب با جمعیت آن شهرستان ساخته شده و در بسیاری از موارد دیگر نیازی به مراجعه به مراکز درمانی در تبریز وجود ندارد، البته کمبود متخصص در برخی بیمارستان‌ها همچنان مشکلاتی را برای مراجعین به وجود می‌آورد که تشویق پزشکان متخصص برای خدمت در شهرستان‌ها مستلزم مشوق‌های وزارت بهداشت است.

,

ساخت ۱۴ بیمارستان در شهرستان‌های استان در دهه‌های ۷۰ و به ویژه ۸۰ باعث شده تا علاوه بر آسایش مردم و دسترسی سریع به متخصصین، بار درمانی به بیمارستان‌های تبریز سرریز نشود. در مقایسه با تعداد تخت بیمارستانی در حالیکه پیش از انقلاب سه هزار و ۳۵۴ تخت فعال در استان وجود داشت این تعداد در سال ۹۵ به هشت هزار و ۹۳ تخت فعال رسیده بود.

,

در کنار بیمارستان‌سازی، گسترش مراکز و خانه‌های بهداشت در شهرستان‌ها و روستاهای آذربایجان‌شرقی یکی از دلایل افزایش شاخص سلامت در استان است. در بدو پیروزی انقلاب اسلامی‌۶۹ مرکز بهداشتی و درمانی دولتی و ۲۶ خانه بهداشت روستایی در آذربایجان شرقی موجود بود که با گسترش شبکه بهداشت و درمان این تعداد در سال ۹۶ به ۲۶۶ مرکز درمانی و یک هزار و یک خانه بهداشت رسید.

,

, ,

آذربایجان‌شرقی، قطب داروسازی کشور

, آذربایجان‌شرقی، قطب داروسازی کشور,

صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی‌با پیشرفتی چشمگیر، با تولید داروهای بایوتکنولوژی با فناوری و دانش روز تا حد خودکفایی و صادرات پیش رفته است؛ هم اکنون تعداد داروهای به ثبت رسیده بر حسب مولکول دارو، ۲۳۰۰ قلم است که ۱۷۵۰ قلم تولید داخل و ۵۵۰ قلم وارداتی است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی‌تقریبا همه داروهای مصرفی کشور یا مواد اولیه آن وارداتی بود، اما هم اکنون تنها حدود ۳ درصد از مصرف داخلی از سایر کشورها وارد می‌شود.

,

آذربایجان‌شرقی نیز با وجود پنج شرکت داروسازی یکی از قطب‌های اصلی تولید دارو در کشور است. دو شرکت داروسازی زهراوی و دانا که پس از انقلاب در تبریز آغاز به کار کرده‌اند این روزها اصلی‌ترین تولیدکننده آنتی بیوتیک‌ها، سرم‌های تزریقی و داروهای بیماران پیوندی است. خمچنین این دو شرکت که از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان دارو در کشور هستد؛ اصلی‌ترین بازوهای درمانی و تولید داروی استان نیز محسوب می‌شوند.

,

 

,

همسایگی با چندین کشور و شرایط اقلیمی‌مناسب باعث شده تا داروسازی در استان رونق بسیار خوبی داشته باشد، هرچند که ظرفیت‌های بزرگتری نیز برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور و ارز آوری از طریق صادرات، باعث ایجاد چندین هزار شغل در استان می‌شود.

,

پوشش بیمه درمانی برای تمام مردم

, پوشش بیمه درمانی برای تمام مردم,

بیمه درمانی از جمله دغدغه‌های خانواده‌ها به ویژه در هنگام بیماری است؛ آمارهادر سال ۹۷ نشان می‌دهد که تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی که از خدمات درمانی نیز بهره می‌برند در استان ۶۷۷ هزار نفر است که این تعداد پیش از انقلاب تنها ۹۲ هزار نفر بوده‌اند. البته پوشش بیمه تامین اجتماعی برای این ۶۷۷ هزار نفر به همراه خانواده‌هایشان پوشش بیمه‌ای برای دومیلیون نفر را نشان می‌دهد.

,

, ,

 

,

در کنار بیمه شدگان تامین اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی‌بیمه روستایی و عشایری، بیمه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بیمه سلامت نیز راه اندازی شده که در کل یک میلیون و ۸۵۴ هزار و ۱۶ نفر بیمه شده در آذربایجان‌شرقی را نشان می‌دهد که با احتساب افراد تحت پوششِ بیمه شده اصلی، از گسترش بیمه درمانی برای ۹۵ درصد از جمعیت استان خبر می‌دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه