اخبار داغ

نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه "کتاب و نشر":

درخشش قلم زنان نویسنده به برکت انقلاب اسلامی/ پس از انقلاب میزان سالانه چاپ کتاب ۱۳۶ برابر شده است

درخشش قلم زنان نویسنده به برکت انقلاب اسلامی/ پس از انقلاب میزان سالانه چاپ کتاب ۱۳۶ برابر شده است
در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای فراوانی در حوزه "کتاب و نشر" هستیم که از جمله آنها افزایش ۱۳۶ برابری شمارگان سالانه چاپ کتاب و افزایش ۷۱ برابری تعداد عناوین کتاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، کتاب زبان بی‌صدای جامعه است که در بسیاری از موضوعات نقش‌های به سزایی دارد. اکثر انقلاب های معاصر و قیام‌های مردمی تحت تاثیر کتاب و تفکر نویسندگانی بوده است که برای اگاه سازی و تنویر اذهان عمومی آن ها نوشته اند، هر چند کتاب هم مانند تفکر می تواند مثبت و منفی باشد یعنی گاهی نویسنده تفکر میزبان را به سوی نور و رهایی و گاهی هم به سوی تباهی و سیاهی و انحرافات فکری می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

, ,

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت الله خمینی (ره) نیز جدا از سایر انقلاب های معاصر نبوده و کتاب و سایر رسانه های کاغذی در پیش برد اهداف انقلاب نقش به سزایی ایفا کرده اند اثاری که اذهان جوانان جامعه را روشن کرده و از بند طاغوت و انجماد فکری رهاندند.

,

علمایی مانند شهید مطهری، آیت الله طالقانی، دکتر علی شریعتی و دکتر مفتح با اندیشه و بیان خویش که در کتاب‌های به جای مانده از آنها نیز مشهود است، در تربیت مسیر تفکر انقلابی جوانان دهه ۵۰ تاثیر بسیار زیادی گذاشتند. هر چند در برخی موارد تفکرات چپ مارکسیستی تفکر انقلابی ـ اسلامی را در برخی افراد تحت تاثیر قرار داد، اما با تلاش امام رحمه الله علیه و تفکرات افرادی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و سایر نویسندگان و متفکران انقلابی، این جریان خنثی و اصلاح شد.

به برکت انقلاب اسلامی ایران و حرکت عظیم معمار کبیر انقلاب امروز کشور در عرصه تالیف و چاپ کتب و مقالات نسبت به حکومت ستم‌شاهی پیشرفت شگرفی داشته است. مهمترین تحول در عرصه کتاب برداشتن موانع اختناق و سانسور در عرصه تفکرات است.

,
,
,

با دقت در خاطرات انقلابی‌های کتابخوان دهه ۵۰، مشکل عدم دسترسی به برخی کتب مشاهده می‌شود اما امروز، به برکت انقلاب اسلامی، آزادی بیان در عرصه چاپ و نشر وجود دارد به طور مثال درحالیکه کمونیستها با نظام جنگ مسلحانه می‌کردند، مبانی نظری و اعتقادی آنها با مجوز چاپ می‌شد.

همچنین پس از انقلاب میزان سالانه چاپ کتاب ۱۳۶ برابر شده است از یک میلیون نسخه سال ۵۷ به ۱۳۶ میلیون نسخه رسیده است که این یک پیشرفت بی نظیر در عرصه چاپ محسوب می شود.

,
,
,

, ,

در زمینه عناوین نیز پیشرفت شگرفی داشته‌ایم؛ به طوری که از یک هزار و ۵۰۰ عنوان در سال ۵۷ به  ۱۰۷ هزار عنوان رسیده ایم یعنی حدود ۷۱ برابر رشد داشته ایم.

در عرصه نویسندگی بانوان نیز پیش از انقلاب تعداد نویسندگان به انگشتان دست هم نمی‌رسید اما پس از انقلاب تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ نویسنده و ۷۰ ناشر از پدیده‌های انقلاب اسلامی ایران است.

در اهمیت دادن انقلاب اسلامی به نشر کتاب همین بس که پیش از انقلاب نمایشگاه کتابی برگزار نمی شد اما اکنون به غیر از برگزاری هر ساله نمایشگاه کتاب، تاسیس خبرگزاری کتاب خانه کتاب و ۱۲ عنوان جوایز ملی کتاب از اقدامات موثری است که پس از انقلاب در عرصه نشر و گسترش کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است.

,
,
,
,
,

چاپ ۱۰۰عنوان کتاب دستاورد حوزه هنری پس از انقلاب در سمنان

, چاپ ۱۰۰عنوان کتاب دستاورد حوزه هنری پس از انقلاب در سمنان, چاپ ۱۰۰عنوان کتاب دستاورد حوزه هنری پس از انقلاب در سمنان,

مصطفی حسینی مدیر حوزه هنری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه  دفتر حوزه هنری استان سمنان در سال ۱۳۸۳ در این استان تاسیس شد، گفت:د مهمترین دفتر این نهاد دفتر مطالعات فرهنگ و پایداری ست که حوزه کاری آن تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس است که در این حوزه فعالیت های خیلی خوبی داشته ایم.

,

وی در ادامه افزود: حوزه هنری استان دفاتر تخصصی دیگری همچون دفتر افرینش های ادبی، دفتر هنر های تجسمی و دفتر تخصصی پویانمایی نیز دارد که در این بخشها نیز هم تولید مستند های پیرامون انقلاب و فرهنگ، پویانمایی، تله تئاتر  و نمایش های رادویی در فضای مجازی را داشته‌ایم.

,

, ,

 

,

حسینی در مورد نشر و تولید محتوا در عرصه کتاب گفت: از ابتدای تاسیس این دفتر تا کنون بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب را در عنوانی مختلف فرهنگی برای سنین مختلف منتشر کرده ایم، اما به عنوان شاخص سال ۹۹، کتاب اسایشگاه ۱۴ و لطیف را دفتر فرماندهی سپاه استان نیز رونمایی کردیم که این کتاب با همکاری انتشارات سوره مهر منتشر شد.

,

 مدیر حوزه هنری استان سمنان تصریح کرد: کتاب لبخندی به رنگ شهادت که از زندگی شهید بزرگوار دانشگر تهیه شده بود را در دفتر نماینده ولی فقیه در استان رونمایی کردیم که از یکی از بزرگترین افتخارات دفتر حوزه هنری استان سمنان است.

,

وی  با اشاره به اینکه در عرصه کتاب کودک و نوجوان نیز امسال کتاب کلاغ سرما خورده نوشته دکتر یعقوبی را توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد، بیان کرد: کتاب حبه دانه در موضوع شعر کودک و جای توخالی در موضوع شعر نوجوان منتشر شده که تمامی این کتب امسال در نمایشگاه مجازی کتاب به معرض دید مخاطبین قرار گرفته است.

چاپ ۲۲۰ عنوان کتاب بومی در استان سمنان/ فعالیت ۵۲۰ نویسنده زن و مرد

فرشید فلاح لاله زاری مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص تعداد میانگین چاپ کتاب از سال ۵۷ تا کنون گفت: سالانه ۱۵۰الی ۵۰۰ عنوان کتاب درسطح استان چاپ می شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان  با بیان اینکه کل عنوان کتاب های ثبت شده از سال ۹۱ تا کنون ۲ هزار و ۶۶۷عنوان کتاب است، افزود: ۲۲۰ عنوان کتاب با موضوع بومی و محلی است.

فلاح لاله زاری با اشاره به فعالیت ۵۲۰ نویسنده و مولف در سطح استان، بیان کرد: ۲۲۰ نویسنده زن و ۳۰۰ نویسنده مرد در استان سمنان مشغول به فعالیتند.

وی در خصوص تعدادناشران کتاب در سطح استان گفت: در حال حاضر از ۴۰ ناشر ۲۷ ناشر در حال فعالیت می باشند که به تفکیک شهرستانی شهرستان سمنان ۱۷ ناشر، شاهرود ۷ ناشر، دامغان ۱۰ ناشر، گرمسار۵ ناشر، آرادان ۱ ناشر دارند.

,
,
, چاپ ۲۲۰ عنوان کتاب بومی در استان سمنان/ فعالیت ۵۲۰ نویسنده زن و مرد, چاپ ۲۲۰ عنوان کتاب بومی در استان سمنان/ فعالیت ۵۲۰ نویسنده زن و مرد,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

به گفته مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان، ۸ ناشر زن، ۳۲ ناشر مرد و ۸ ناشر دانشگاهی در استان در حال فعالیت هستند.

فلاح لاله زاری در ادامه تصریح کرد: از اول انقلاب تا کنون ۶ جایزه ملی کتاب به استان سمنان اختصاص پیدا کرده است.

وی درخصوص برگزاری نمایشگاههای کتاب افزود: از اول انقلاب تا کنون در سطح استان سمنان ۱۷ نمایشگاه استانی و۳۰ نمایشگاه شهرستانی برگزار شده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: خبرگزاری کتاب در سطح استان در شهرستان دامغان در این سال ها مشغول به فعالیت بوده است.

فعالیت ۷۲ باب کتابخانه عمومی با عضویت بیش از ۵۷ هزار نفر در سمنان

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت ضمن بیان اینکه ۷۲ کتابخانه در سطح استان سمنان وجود دارد که اکثراً از نوع نهادی هستند، گفت: از این تعداد ۵۳ باب کتابخانه نهادی و ۲ باب کتابخانه به‌صورت مستقل در کنار ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر استان هستند، افزود: تعداد کتاب‌ها بیش از یک میلیون جلد است و به عبارت دیگر در استان به ازای هر نفر ۱.۲ جلد کتاب وجود دارد که سرانه خوبی است اما تلاش داریم با کمک دستگاه‌های اجرایی این میزان را ارتقا دهیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
, فعالیت ۷۲ باب کتابخانه عمومی با عضویت بیش از ۵۷ هزار نفر در سمنان, فعالیت ۷۲ باب کتابخانه عمومی با عضویت بیش از ۵۷ هزار نفر در سمنان,
,
,
,
,



,
,
, ,

طاهریان درخصوص فعالیت کتابخانه ها در ایام کرونا اظهار کرد: برگزاری کارگاه قصه‌گویی، نشست کتاب‌خوان، رونمایی کتاب، نقد و بررسی کتاب، مسابقه نقاشی، چالش اولین خاطره حضور در کتابخانه و کارگاه مادران قصه‌گو در بستر فضای مجازی ازجمله برنامه‌های فرهنگی این هفته در سراسر استان سمنان است.

۶ عنوان کتابم طی ۸ سال به چاپ رسید/ معرفی آثار در جامعه مهم تر از حمایت از چاپ کتاب است

مهرناز نصیری نویسنده و فعال حوزه کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه از سال ۸۰ به طور حرفه ای به نویسندگی پرداختم، گفت: از سال ۹۱ تا امروز ۵ کتابم در موضوعات آزاد و دفاع مقدس و ادبیات پایداری به چاپ رسید و یک کتاب تا پایان سال جاری به چاپ می رسد.

نصیری با اشاره به حمایت مجموعه های فرهنگی اظهار کرد: آثارم توسط مجموعه های فرهنگی و انتشارات سوره مهر و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس چاپ شد و در زمینه چاپ کتاب حمایت کامل از سوی مجموعه های فرهنگی صورت گرفته است.

,
,
, ۶ عنوان کتابم طی ۸ سال به چاپ رسید/ معرفی آثار در جامعه مهم تر از حمایت از چاپ کتاب است, ۶ عنوان کتابم طی ۸ سال به چاپ رسید/ معرفی آثار در جامعه مهم تر از حمایت از چاپ کتاب است,
,
,
,
,

 

,

, ,

وی با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی در کشور مناسب نیست تصریح کرد: با توجه به فعالیتم در کانون پرورش فکری کودکو نوجوان  و اهمیت کتابخوانی در این کانون شوق و اشتیاق قشر نوجوان را در حوزه کتاب می بینیم اما فاصله گرفتن خانواده ها از کتاب تاثیر بسیار مخربی در حوزه کتابخوانی گذاشته و افزایش نقش کتاب در خانواده و تثبیت آن بعنوان یک اصل مهم در زندگی نوجوانان آینده روشنی را در حوزه کتابخوانی جوانان آینده رقم خواهد زد.

,

نویسنده و فعال حوزه کتاب و کتابخوانی با اشاره به تبلیغات ضعیف در حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در حوزه کتاب تبلیغات بسیار ضعیفی اتفاق افتاده و اکثریت جامعه، کتب بسیار ارزشمند را نمی شناسند؛ بنده هم در هیچ کتاب فروشی در سطح استان کتاب های خودم را ندیده ام جز در زمان هدیه دادن توسط انتشارات به مدیرانی که حتی یک صفحه کتاب هم نمی خوانند که درد بزرگی است.

,

وی افزود: مهم تر از حمایت از چاپ کتاب،  معرفی آثار در جامعه است و با عدم معرفی درست، آثار نویسندگان شناخته نخواهد شد و نتایج خوبی در حوزه کتابخوانی نخواهیم گرفت.

,

نصیری در توصیه‌ای به علاقه مندان حوزه نویسندگی گفت: نوجوانان و جوانانی که وارد عرصه نویسندگی می شوند در وهله اول باید از نوشتن لذت ببرند و هرچه در کلاس ها و کارگاه های نویسندگی شرکت کنند کافی نیست و در آغاز حرفه نویسندگی توقع چاپ آثار خود را نداشته باشند و به تقویت خود بپردازند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه