اخبار داغ

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر:

نماینده شده‌ایم که هزینه بدهیم/ باید جوابگوی رای‌هایمان باشیم

نماینده شده‌ایم که هزینه بدهیم/ باید جوابگوی رای‌هایمان باشیم
متفکرآزاد گفت: به عنوان نماینده باید تبعات رای خود را پذیرا و برای هر رایمان جوابگو باشیم. درگذشته نمایندگان به طرح‌هایی رای داده‌اند و اکنون که آن طرح‌ها با مشکل رو‌به‌رو شده، هیچکس پاسخگوی رای خود نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شفافیت آرا نمایندگان موضوعی است که در ۲ دوره مجلس دهم و یازدهم جزء یکی از طرح‌های چالشی و مهم بوده است. مجلس دهم نخواست یا نتوانست این طرح را به تصویب رساند و به سادگی از کنارش رد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اما بسیاری از نمایندگان مجلس جدید، از روزهای انتخابات تاکنون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خود را شفافیت آرا دانسته و برای تصویب آن زحمت کشیده‌اند.

,

طرح شفافیت آرا نمایندگان تنها به مشخص شدن رای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح مجلس مربوط نمیشود و گستردگی‌های فراوانی دارد که شفافیت گفت‌وگوها در کمیسیون‌های تخصصی یکی از آن هاست.

,

این طرح در مجلس دهم حتی نتوانست با رای نمایندگان به قید فوریت برسد و در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود. به عبارتی دیگر در مجلس دهم، تعداد بسیار کمی‌از نمایندگان با فوریت بررسی این طرح موافق بودند.

,

مجلس دهم طرح مذکور را بدون قید فوریت به صحن مجلس آورد، روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج، به بررسی دلایل عدم تصویب طرح مذکور در جلسه چهارشنبه هفته قبل مجلس پرداخت.

,

متفکر آزاد با اشاره به تلاش زیاد رئیس مجلس برای تصویب این طرح اظهار داشت: آقای قالیباف شخصا در موافقت طرح مذکور اقدامات مهمی‌انجام داد و این طرح نیز رای خوبی توسط نمایندگان کسب کرد اما با توجه به نیاز ۲ سوم از رای نمایندگان، این طرح تنها با سه رای کمتر مورد تصویب قرار نگرفت.

,

وی افزود: بسیاری از افرادی که به طرح شفافیت رای منفی داده‌اند در سخنانشان ذاتا موافق طرح بودند اما برخی استدلالها و توجیهات موجب رای منفی شد.

,

نماینده مردم تبریز با اشاره به برخی از استدلال‌های مخالفین طرح، عنوان داشت: یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت با طرح موضوع اعمال فشار به نمایندگان شهرستانی و محرومیت از امکانات دولتی است، هرچند این توجیه، غلط و البته تاسف آور است چراکه نمایندگان باید استقلال داشته و نباید از سوی هیچ نهادی تحت فشار قرار گیرند.

,

موضوع بعدی در سخنان مخالفین، بحث افزایش پوپولیسم و اتخاذ تصمیمات جو زده، افزایش مصلحت اندیشی و در نهایت رای تحت فشار است.

,

متفکر آزاده ادامه داد: البته تعداد معدودی از نمایندگان نیز به هزینه دار بودن شفافیت آرا اعتقاد دارند که باید گفت اتفاقا ما نماینده شده‌ایم تا هزینه بدهیم. اگر تصمیم اشتباهی گرفتیم از مردم عذخواهی کنیم و اگر تصمیم درست بود، برای مردم مشخص باشد.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم با بیان اینکه برای همه استدلال‌‌‌های نمایندگان مخالف، پاسخ قوی و مناسبی وجود دارد تاکید داشت: استنادات روایی متقنی وجود دارد که به جز اسرار نظامی‌و سری مردم باید از تصمیمات حکمرانان در نظام اسلامی‌باخبر باشند.

,

وی افزود: طرح شفافیت آرا، سطح حکمرانی را ارتقا میدهد و حکمرانی شیشه‌ای موجب به حداقل رسیدن فساد در کشور خواهد شد. از همه مهمتر، در این طرح، تکلیف رای نمایندگان به طرح‌های مختلف معلوم خواهد بود و آیندگان میتوانند به راحتی قضاوت کنند.

,

متفکرآزاد گفت: به عنوان نماینده باید تبعات رای خود را پذیرا و برای هر رایمان جوابگو باشیم. هرچند که درگذشته نمایندگان به طرح‌هایی رای داده‌اند و اکنون که آن طرح‌ها به بن‌بست رسیده یا با مشکل رو‌به‌رو شده، هیچکس پاسخگوی رای خود نیست.

,

نماینده مردم تبریز با اشاره به سرنوشت طرح شفافیت آرا در مجلس، ابراز داشت: تاکنون بیش از ۵۰ امضا برای بررسی مجدد طرح در مجلس جمع‌آوری شده و امیدواریم این طرح با اندکی تغییرات و اقناع سایر نمایندگان به تصویب مجلس درآید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه