اخبار داغ

طی توافقات دوجانبه ایران و عراق صورت گرفت؛

از پیگیری پرونده شهید سلیمانی تا عفو و انتقال زندانیان

از پیگیری پرونده شهید سلیمانی تا عفو و انتقال زندانیان
پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی،‌ مبارزه همه جانبه با فساد،‌ ایجاد محاکم تخصصی برای موضوعات تجاری بین دو کشور، تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند و عفو تعدادی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور از موضوعات مورد مذاکره و توافق میان ایران و عراق بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز در پی سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه به عراق گفت‌وگو دو جانبه بین رئیس قوه قضاییه جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی قضایی عراق برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در این جلسه توافقاتی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق صورت در ۵ محور صورت پذیرفت که به شرح زیر است:
,
 
,
۱. پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی
,
طی مذاکرات دوجانبه آیت الله رئیسی و فائق زیدان، طرف عراقی ضمن تاکید بر پیگیری کامل این جنایت و برخورد با تمام عوامل دخیل در آن، جزئیاتی را از روند تحقیقات تا صدور حکم جلب رئیس جمهور سابق آمریکا را بازگو کرد.
,
 
,
۲. تاکید بیش از پیش بر مبارزه همه جانبه با فساد
,
در این جلسه  توسعه اقتصادی مانند یک پنجره ای است که گشوده می شود و نظارت ها و بازرسی ها مانند توری هستند که مانع گذر حشرات موذی که در واقع همان مفسدان اند می شود.
,
همچنین در این نشست بر شفافیت اموال و دارایی های مسئولان به عنوان یکی از عوامل مهم بازدارندگی از فساد تأکید شد و بر انتقال تجربه کشورمان در زمینه راه اندازی سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان توافق شد و  طرف عراقی نیز برای برخورد با مفسدین متواری و استرداد آن ها به ایران اعلام آمادگی کرد.
,
 
,
۳. ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی موضوعات تجاری بین دو کشور
,
 در این دیدار آیت الله رئیسی پیشنهاد تاسیس محاکم تخصصی برای رسیدگی آسان و سریع در خصوص اختلافات احتمالی در روابط تجاری بین تجار ایران و عراقی را مطرح کرد که مورد توافق واقع شد و توافق مهمی برای ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور صورت پذیرفت. با این توافق به اذعان تجار و اتاق های بازرگانی ایران و عراق روند سرمایه گذاری در دو کشور با به وجود امدن شرایط امنیت سرمایه گذاری به یکباره چندین پله صعود خواهد داشت
,
 
,
۴. وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند
,
بیش از ۳۵ هزار زن ایرانی همسر عراقی دارند اما وضعیت تابعیت آنان مشخص نیست. مقامات قضایی ایرانی در این دیدار به صورت جدی حقوق این بانوان را پیگیری کردند و در نهایت با توافق حاصل شده بین دو طرف، یک کمیته مشترک از قوه قضائیه و وزارت خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه فائق زیدان تشکیل شد تا این مساله به سرعت مرتفع شود.
,
 
,
۵. عفو تعدادی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور
,
با رایزنی های آیت الله رئیسی و فائق زیدان، دو طرف به این توافق رسیدند که بخش قابل توجهی از زندانیان ایرانی شامل عفو ریاست جمهوری عراق قرار گیرند و سایر زندانیان نیز برای گذراندن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند. آیت الله رییسی نیز از پیشنهاد عفو تعدادی از زندانیان عراقی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و موافقت رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد خبر داد و مقرر شد تعدادی از زندانیان ایرانی که در عراق تحمل حبس می‌کنند برای سپری کردن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه