اخبار داغ

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه "آزادی و حقوق بشر"؛

از هتک حرمت بشر در دوران پهلوی تا تعالی حقوق بشر در انقلاب اسلامی/ بیان آزادانه انتقاد در سطح جامعه پس از انقلاب اسلامی

از هتک حرمت بشر در دوران پهلوی تا تعالی حقوق بشر در انقلاب اسلامی/ بیان آزادانه انتقاد در سطح جامعه پس از انقلاب اسلامی
دوره پهلوی حقوق بشر و آزادی هیچ جایگاهی نداشت و حتی آزادی‌ها به خفقان سیاسی و اجتماعی و حقوق بشر، به هتک حرمت بشر و انسانیت تبدیل شده بود، اما انقلاب اسلامی ملت ایران را از استبداد نظام شاهنشاهی نجات داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، انقلاب اسلامی، برای اولین‌بار در تاریخ ملت ایران، کشور را از استبداد چندهزارساله شاهنشاهی و حکومت پهلوی که به عنوان یکی از خشن‌ترین دیکتاتوری‌هایی که در جهان به کشتار و شکنجه شناخته می‌شد، نجات داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

علاوه بر این استبداد، حکومت پهلوی فضای خفقانی را بر جامعه حاکم کرده بود که هیچ کس حق اعتراض و آزادی بیان نداشت. این خفقان در حدی بود که حتی روزنامه‌ها و مطبوعات نیز حق چاپ هیچ‌گونه شکواییه، انتقاد، گلایه - چه صراحتاً و چه تلویحاً - در هیچ زمینه‌ای را نداشتند. حتی سفرای آمریکا و انگلستان در ایران هم در کتاب خاطرات خود رژیم پهلوی را با واژه‌هایی چون استبداد و حکومت ترور و وحشت یاد می‌کنند.

,

در این فضای مسموم و پر از استبداد و دیکتاتوری بود که حق خواهی امام خمینی(ره) به مدد مردم، مسیر خودش را پیدا کرد و انقلابی بی‌نظیر را رخ داد. انقلابی که یکی از اصلی‌ترین شعارهای آن، آزادی و رفع خفقان سیاسی و فکری بود.

,

استبداد پهلوی حتی برای اطرافیان 

, استبداد پهلوی حتی برای اطرافیان , استبداد پهلوی حتی برای اطرافیان ,

محمدمهدی ایزدخواه، معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید خراسان‌جنوبی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به اینکه حتی نزدیکان پهلوی هم از دیکتاتوری و خشونت آنها در امان نبودند، اظهار کرد: در دوران پهلوی اول و در خردادماه سال ۱۳۰۵ که تاج گذاری رضا پهلوی انجام شده بود، محمدعلی فروغی یکی از نزدیکان رضاخان، خطبه و توصیفاتی را برای رضاخان به کار برده و او را وارث بلااستحقاق کیانی و تخت جم خطاب کرده بود و تا این حد نزدیک و حامی رضا پهلوی در تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی بود. اما او در سال ۱۳۱۴ مغضوب رضا خان قرار گرفته و از همه جایگاه های سیاسی فاصله گرفته و منزوی می شود. در این خصوص حتی به فرزندان او نیز رحم نمی شود و داماد او که پسر نایب التولیه آستان قدس رضوی و وکیل مجلس هم بود، به همراه دو برادرش به زندان افتاده و تا سال ۱۳۲۰ و پایان پهلوی اول، در بیرجند دوران تبعید خود را سپری کردند.

وی با بیان اینکه در دوران رضا پهلوی، اسعد بختیاری وزیر جنگ کابینه، تیمورتاش و بسیاری از سران ایلات و عشایر به زندان افتاده و کشته شدند، افزود: در واقع استبداد پهلوی در حدی بود که حتی نزدیکان دربار هم از حقوق بشر برخوردار نبودند چه برسد به مردم عادی، بخصوص در دوره ای که کشف حجاب اجباری مطرح شده بود.

,
,
,

لایحه کاپیتولاسیون و تعیین حق توحش برای ملت

, لایحه کاپیتولاسیون و تعیین حق توحش برای ملت, لایحه کاپیتولاسیون و تعیین حق توحش برای ملت,

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در دوران پهلوی دوم نیز مصادیق فراوانی از سلب آزادی و حقوق بشر وجود دارد که مهم ترین آن مسئله تصویب لایحه کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ بود که به مستشاران نظامی آمریکا اجازه انجام هر جرم و جنایتی را در ایران می داد و هیچ مرجع و دادگاه ایرانی هم اجازه محاکمه آنها را نداشت. در واقع حق توحش برای ملت ایران تعیین می کردند و تا این حد حقوق بشر پایمال می‌شد و همه اقشار مردم مورد تحقیر قرار می گرفتند.

ایزدخواه بیان کرد: لایحه کاپیتولاسیون واکنش بسیار محکم حضرت امام خمینی(ره) را هم در پی داشت و ایشان در ۴ آبان ماه در میان مردم تاکید کردند که با تصویب این لایحه، استقلال ما فروخته، عزت ما پایکوب و عظمت ایران از بین رفت.

وی با بیان اینکه انقلاب سفید، یکی دیگر از مصادیق سلب آزادی و هتک حرمت انسانیت و حقوق بشر در دوران پهلوی دوم بود، گفت: در این خصوص وقتی که خبرنگار از عَلَم پرسید که چرا سعی در سرکوب آزادی و عقاید دارید؟ او پاسخ می دهد که این انقلاب سفیدی که در جامعه انجام شده، مردم را به تمام اهدافشان می رساند و دیگر چیزی برای رسیدن به عقاید باقی نمی ماند. اما خود او در ذکر خاطرات سال ۱۳۵۲ مطرح می کند که این پاسخش شرم آور بوده و او را به یاد رژیم های کومونیستی می اندازد و با اعتراف به اینکه ماهیت انقلاب سفید، سلب آزادی بود، می نویسد که " آخر چه چیزی می توانستم بگویم".

,
,
,
,
,

ایزدخواه اظهار کرد: امام خمینی(ره) نیز در مواجهه با این انقلاب و رفراندوم نمادین و بی‌ارزش، فرمودند که انقلاب سفید؛ نوامیس مردم را در شرف هتک حرمت قرار داده و مشروع کردن آن زن های عفیف جامعه را ننگین و ملت ایران را سرافکنده می کند. همچنین به اعتراف بسیاری از تحلیلگران و دانشمندان غربی، انقلاب سفید؛ انقلابی فاقد شاخص های اساسی مانند آزادی بود.

,

حقوق بشر یا هتک حرمت بشر؟/ تبدیل آزادی به خفقان سیاسی و اجتماعی

, حقوق بشر یا هتک حرمت بشر؟/ تبدیل آزادی به خفقان سیاسی و اجتماعی, حقوق بشر یا هتک حرمت بشر؟/ تبدیل آزادی به خفقان سیاسی و اجتماعی,

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه در دوره پهلوی حقوق بشر و آزادی هیچ جایگاهی نداشت و حتی آزادی‌ها به خفقان سیاسی و اجتماعی تبدیل شده بود و حقوق بشر به هتک حرمت بشر و انسانیت تبدیل شده بود، اذعان کرد: انقلاب اسلامی ما را از استبداد نظام شاهنشاهی نجات داد، همانطور که امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند که می خواهیم با انقلاب اسلامی سایه استبداد و موانع استقلال کشور را برداریم و ملت ایران برای کشورش تصمیم گیر باشد نه کشورهای بیگانه و استبدادی.

,

ایزدخواه یادآور شد: اگر روشنفکران، روزنامه ها و مطبوعات کوچکترین نقدی به پهلوی وارد می کردند، با شدیدترین برخوردها و شکنجه ها مواجه می شدند و خفقان بسیار روشنی حاکم بود و هیچ‌کسی جرأت ابراز عقیده و تفکر خود را نداشت مگر کسانی که شکنجه ها را خریدار بودند. اما اکنون و پس از انقلاب اسلامی، مطبوعات و رسانه ها به صورت آزاد، تفکر و عقیده خود را به صورت کتاب و روزنامه منتشر و در اختیار عموم قرار می دهند.

,

توجه به آزادی در همان ابتدای راه انقلاب

, توجه به آزادی در همان ابتدای راه انقلاب, توجه به آزادی در همان ابتدای راه انقلاب,

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در همان ابتدای راه؛ موضوع بیان آزادانه تفکر و عقیده مورد توجه قرار گرفت و جلسات و میزگردهایی توسط نظریه پردازان انقلاب از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی برگزار و احزاب مختلف نظرات خود را مطرح می کردند. در واقع مردم با مشاهده این مناظرات از رسانه ها، در مقام قضاوت و انتخاب قرار می گرفتند و می دیدند که در بین همه این مکاتب و دیدگاه ها، نگاه اسلامی و قرآنی بهترین نگاه است که اشاعه پیدا کرده است.

,

معاون تحلیل و بررسی بسیج اساتید خراسان‌جنوبی بیان کرد: غرب تلاش داشت تا سیستم دیکتاتوری و شکنجه گری اش را در کشورهای استعماری خود هم پیاده کند، همانطور که در دوران پهلوی شکنجه گران ساواکی توسط نظامیان آمریکایی آموزش می دیدیند و در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک، شدیدترین شکنجه ها نسبت به مخالفین و جریان های سیاسی و اجتماعی که قصد داشتند آزادانه به بیان تفکر و عقیده بپردازند، اعمال می شد.

,

عدم تامین منافع علت فضاسازی غربی ها

, عدم تامین منافع علت فضاسازی غربی ها, عدم تامین منافع علت فضاسازی غربی ها,

ایزدخواه افزود: وقتی جمهوری اسلامی این تحول را در جامعه ایجاد کرد، شکنجه ها رخت بربست و کشور ما آزاد و مستقل شد و خودش برای مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تصمیم می گرفت. اما این آزادی و استقلال باعث شد تا منافع جریان استبدادی جهان و آمریکا به خطر افتد. به همین دلیل اکنون این رژیم های استبدادی با ابزار رسانه ای خود، جمهوری اسلامی را محکوم به خشونت می کنند، اما آزاد اندیشان جهان متوجه این موضوع هستند که شهید سلیمانی برای از بین بردن خشونت، در آن سوی مرزهای کشور در میدان حضور پیدا کرده بود و در نهایت هم توسط شقی ترین افراد به شهادت رسید.

,

وی تاکید کرد: نظام وحشی غربی، فقط ادعای آزادی حقوق بشر دارد، اما در عمل شدیدترین موانع را برای آزادی بشریت در کشورهای خود اجرا می کند. در واقع جنبش نفس و برخورد وحشیانه افسر آمریکایی با شهروند سیاه پوستی که در اسارت آن ها بود، ماهیت وحشی غرب را نشان می دهد.

,

ایزدخواه با اشاره به فضاسازی رسانه ای دشمن علیه جمهوری اسلامی، گفت: وقتی کشورهای غربی و استبدادی می بینند که اعتقادات و فرهنگ یک ملت با منافع آنها مغایرت دارد، قصد دارند تا به اسم عدم آزادی بیان، فضا را با تبلیغات خود مسموم کنند و اعتقادات و فرهنگ این ملت را استحاله کنند، چرا که تنها راه نفوذ کشورهای غربی همین موضوع است و با این هدف از عدم آزادی سخن می گویند.

,

در دوران پهلوی حقوق انسانی و شهروندی جایگاهی نداشت

, در دوران پهلوی حقوق انسانی و شهروندی جایگاهی نداشت, در دوران پهلوی حقوق انسانی و شهروندی جایگاهی نداشت,

محمدعلی ذاکریان کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: اگر چه در زمان پهلوی مسائل سیاسی در کشور جایگاهی نداشت و شاهد عقب ماندگی، بی سوادی، دوری از سیاست و فرهنگ، نبود رسانه و ... بودیم و مردم از سیاست چیزی نمی دانستند، اما بر اساس بررسی هایی که انجام شده و همچنین آنچه که خودم در زمان پهلوی مشاهده و درک کرده ام، آنچه که امروز در اداره کشور، حقوق بشر، حق شهروندی و انسانی مطرح است، در دوران پهلوی خیلی جایگاهی نداشت. چرا که همه مردم باید طوری فکر می کردند که نظام و حکومت می خواست و از طرف دیگر رسانه هم نبود که بتواند در تعیین سرنوشت مردم نقشی داشته باشد.

,

وی افزود: چون اداره دولت هم بصورت پادشاهی بود، شرایط طوری نبود که مردم بتوانند حتی در تعیین نمایندگان شورای ملی وقت هم نقشی داشته باشند و حق رأی نداشتند. در واقع اصلا انتخاباتی برگزار نمی شد و اگر هم انتخاباتی بود، شرایط طوری بود که شناسنامه های مردم از آنها گرفته می شد و خودشان به افرادی که می خواستند رأی می دادند. همچنین بر اساس اسناد موجود، حتی نمایندگان مدنظر هم از قبل انتخاب شده بودند.

,

نمی گذاشتند مردم بفهمند

, نمی گذاشتند مردم بفهمند, نمی گذاشتند مردم بفهمند,

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در دوران پهلوی، فضایی برای فعالیت احزاب و جریان های سیاسی و ابراز عقیده و ایده وجود نداشت و خفقان بر همه جا حاکم بود، گفت: یادم می آید در زمانی که بنده دانش آموز دبیرستانی بودم، شاه دستور داده بود که همه باید عضو حزب رستاخیز شوند در غیر این صورت باید از کشور بروند. من هم دانش آموز ساده ای بودم و به خانواده می گفتم که باید سریع عضو حزب شویم تا ما را از کشور بیرون نکنند.

,

ذاکریان بیان کرد: شرایط استبدادی و دیکتاتوری تا حدی بود که حتی اگر کلمه شاهنشاه آریا مهر؛ شاه گفته می شد، مورد اعتراض قرار می گرفت. از نظر حقوق شهروندی هم متاسفانه شرایط طوری بود که اصلا نمی گذاشتند مردم چیزی بفهمند، رسانه چندانی وجود نداشت و رادیو و تلویزیون هم که فقط در دسترس برخی از مردم بود، اخبار و اطلاعات جامعی به مردم نمی داد. در واقع مردم کلا از سیاست های اداره و سرنوشت کشور بی اطلاع بودند که بخواهند اظهارنظر، تعیین موضع، انتقاد یا پیشنهادی بکنند.

,

شاه هم اختیاری برای کشور نداشت

, شاه هم اختیاری برای کشور نداشت, شاه هم اختیاری برای کشور نداشت,

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس اسناد موجود، حتی خود پادشاه کشور هم حق تعیین وزیر و نخست وزیر را نداشت و حتما باید این افراد توسط آمریکا تایید و سپس منصوب می شدند. در واقع مدیریت کشور کلا در دست استعمار و استکبار بود. در این خصوص محمدرضا پهلوی در خاطراتش نوشته است که آمریکا بدون اجازه، هواپیماهای جنگی ما را به پرواز در می آورد و در کشورهایی که می خواست، عملیات خود را انجام می داد و برمی‌گشت، بدون اینکه چیزی به ما گفته شود.

,

ذاکریان اظهار کرد: در چنین شرایطی، امام خمینی(ره) فریاد خود را بلند کرد و از سیاست های تحمیل شده و دیکته شده بر شاه بخصوص در بحث لایحه کاپیتولاسیون، موضع گرفت. در 15 سال زمان تبعید امام خمینی(ره) مردم زمینه های یاری امام خمینی(ره) را آماده کرده بودند و از طرف دیگر از سیاست ها و عملکرد شاه، محرومیت ها، فقر، بی توجهی به خواسته مردم و اوضاع و احوال کشور، به ستوه آمده بودند. در واقع وقتی فریاد امام خمینی(ره) به مردم رسید، مردم بدون ترس به یاری ایشان آمدند و انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 پیروز شد.

,

وی تصریح کرد: استبداد شاه و خودرأیی او در حدی بود که حتی فرماندهان ارتش، وزرا، نمایندگان و اطرافیان او هم حق اینکه در مقابلش اظهارنظر کنند نداشتند. البته خود شاه هم جرأت صحبت کردن بدون اجازه آمریکا را نداشت و این مسائل به هم گره خورده بود.

,

مردم تصور می کردند شاه همه کاره است

, مردم تصور می کردند شاه همه کاره است, مردم تصور می کردند شاه همه کاره است,

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: استبداد و دیکتاتوری شاه به این دلیل بود که برخی از اطرافیان و شاه دوستان مسائل، مشکلات، کمبودها و محرومیت ها را به او نمی گفتند و اوضاع را روبراه توصیف می کردند. در اواخر پادشاهی پهلوی هم به مردم القا شده بود که شاه همه کاره کشور است و آنها هم باید از او تبعیت کنند. این القا و خودرأیی کار را به جایی رساند که محمدرضا پهلوی در سال 1355 و اوج قدرتش، خودش را ژاندارم منطقه خاورمیانه می دانست و ادعاهایی داشت. به همین دلیل اگر صدایی، اطلاعیه ای، بیانیه یا سخنرانی علیه او انجام می شد به شدت برخورد می شد.

,

ذاکریان افزود: در این خصوص برخی از افکار مذهبی و غیرمذهبی مانند فدائیان اسلام، مجاهدین خلق و امام خمینی(ره) و یارانش که علیه سیاست های شاه قیام کرده و اقداماتی علیه شاه انجام می دادند همه این اقدامات به شدت سرکوب می شد. اما تنها کسی که توانست علیه استبدادها و خشونت های شاه سربلند کند، امام خمینی(ره) بود که نه از شاه، بلکه فقط از خدا می ترسید. با این شجاعت امام و همچنین حمایت های مردمی و علما بود که بساط شاه و دیکتاتوری اش برچیده شد.

,

به استقلال رسیدیم

, به استقلال رسیدیم, به استقلال رسیدیم,

وی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از شعارهای محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، گفت: هم اکنون در جمهوری اسلامی استقلال با تمام معنا قابل احساس است و این کشور تحت نظر هیچ نظامی قرار ندارد و خودش برای خود تصمیم می گیرد.

,

کارشناس مسائل سیاسی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بود تمامیت ارضی ما را بر هم بزنند و شاه در مصاحبه آخرش که از کشور خارج می شد تاکید کرد که اگر من از کشور بروم، ایران ویرانستان خواهد شد. اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا هم بیرون آمد، همین موضوع را تایید کرد و بر اساس آن اسناد تصمیم بر این بود که ایران به هشت قسمت تقسیم شود و استقلال و تمامیت ارضی کشور را به طور کامل از بین ببرند. اما اکنون بعد از 42 سال می بینیم که جمهوری اسلامی هم کشور مستقلی است و هم علی رغم جنگ و توطئه ها و تهدیدها، تمامیت ارضی آن حفظ شده است.

,

انقلاب فرصت بیان تفکرات

, انقلاب فرصت بیان تفکرات, انقلاب فرصت بیان تفکرات,

ذاکریان در خصوص تحقق شعار آزادی گفت:  بنده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چشم خودم در دانشگاه تهران، خیابان های تهران و بیرجند دیدم که انواع تفکرات، اندیشه ها، احزاب و جریانات سیاسی، آزادانه حرف خود را می زدند و روزنامه ها هم آن را منتشر می کردند. کتاب ها نوشته می شد و سخنرانی ها از رسانه پخش می شد که مستندات آن هم وجود دارد. در واقع شعار آزادی و فضای آزادی خواهی نیز در کشور فراهم شده است.

,

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی هر کسی می تواند در چهارچوب قانون، هر سخن، بیان، رسانه و جریان سیاسی اش را بیان کند، ضمن اینکه قانون این کشور مبتنی بر اسلام است و آزادی را خداوند در اسلام قرار داده است، که طبعا در جمهوری اسلامی هم همه آزادی ها بر اساس آنچه خداوند برای انسان مقرر کرده است را شاهد هستیم.

,

امکان انتقاد از سیاست‌ها در سطح جامعه

, امکان انتقاد از سیاست‌ها در سطح جامعه, امکان انتقاد از سیاست‌ها در سطح جامعه,

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امروز مردم می توانند در سطح جامعه و ملأعام نسبت به سیاست های دولت، مجلس، قوه قضائیه و حتی رهبری حرف بزنند و بدون هیچگونه ممانعتی، به راحتی افکار و عقاید خود را بیان کنند، مگر اینکه فراتر از قانون و بر خلاف شئونات اسلامی و حلال و حرام خداوند و خلاف قوانین جمهوری اسلامی باشد که جرم است. در واقع در هیچ کشوری کسی حق ندارد برخلاف قوانین آن کشور و حاکمیت اقدامی انجام دهد و این اقدامات مورد برخورد قرار می گیرد. البته در جمهوری اسلامی هم گاهی اقداماتی انجام هم می شود، اما برخوردهای لازم انجام نمی شود و افراد با رأفت اسلامی مواجه می شوند.

,

ذاکریان با بیان اینکه موفقیت جمهوری اسلامی تحلیل دارد و نمی توانیم بگوییم به ایده آل رسیده ایم، اظهار کرد: مسیر طی شده، تا جاهایی خوب بود و جاهایی هم نیاز به کار بیشتر دارد. در واقع تا دولت اسلامی محقق نشود، نمی توان خیلی موفق بود. از مراحل پنچ گانه مقام معظم رهبری مبنی بر انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، دولت اسلامی، ملت اسلامی و امت اسلامی تاکنون سه مورد محقق شده و بقیه هم محقق خواهد شد.

,

بررسی جایگاه ایران در جهان پاسخی به حامیان پهلوی

, بررسی جایگاه ایران در جهان پاسخی به حامیان پهلوی, بررسی جایگاه ایران در جهان پاسخی به حامیان پهلوی,

وی با اشاره به اینکه برخی افراد مدعی هستند که شرایط کشور قبل از انقلاب شرایط بهتری بوده است، تصریح کرد: در این خصوص نیاز نیست که ما امروز خودمان را با گذشته خودمان مقایسه کنیم، بلکه باید جایگاه ایران در جهان را در قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار داد تا ببینیم کدام دوران بهتر است.

,

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ایرانی که قبل از انقلاب هیچی نداشت و در آن دوران پزشکان هندی و پاکستانی مردم را مداوا می کردند، اما اکنون از نظر پزشکی جزو 10 کشور اول جهان است. در علم هسته ای جزو 8 کشور و از نظر نظامی و تجهیزات دفاعی و موشکی در طراز 10 کشور اول جهان است. در حالی که کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان به عنوان نمادهای آزادی، دموکراسی و امنیت امروز با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند، اما اکنون جمهوری اسلامی یکی از امن ترین کشورهای جهان است. در هیچ کشوری از دنیا رهبرانی مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که اینقدر دلسوز مردم و شجاع باشند و برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند و از مقبولیت مردمی هم برخوردار باشند، وجود ندارد.

,

دشمنی آمریکا به دلیل عدم تامین منافعش

, دشمنی آمریکا به دلیل عدم تامین منافعش, دشمنی آمریکا به دلیل عدم تامین منافعش,

ذاکریان با اشاره به رفتار آمریکا نسبت به ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: قبل از انقلاب اسلامی، آمریکا تمام حمایت ها را از ایران داشت، اما این حمایت ها از ایران و دولت ایران نبود، بلکه برای حفظ منافع خودش بود؛ چرا که ایران را ستون یکم نظامی خودش در منطقه قرار داده و تجهیز کرده بود تا بتواند از این طریق، اتحاد جماهیر شوروی سابق را کنترل و مهار کرده و سیاست های خود را علیه آنها اعمال کند.

,

وی افزود: امروز هم اگر آمریکا از نظامی مانند عربستان حمایت می کند، قطعا به خاطر منافع خودش است. همانطور که ترامپ در این خصوص گفته بود که عربستان برای ما به منزله گاو شیرده است. آمریکا تجهیزات نظامی خود را با گران ترین قیمت به عربستان می فروشد تا آنها را در جنگ با یمن به کار بگیرند. در واقع او دلارهای عربستان را می خواهد تا زراتخانه های خودش فعال و منابع درآمدی اش تامین شود.

,

ذاکریان ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی چون منافع او قطع شده و جایگاهی برای ماندن ندارد و از طرف دیگر تمام تلاش ها، سیاست ها و دشمنی های او برای براندازی نظام و برگشت به کشور با شکست مواجه شده و از طرف دیگر هم اکنون هم تحریم ها کم کم در حال شکست است، او کاری جز دشمنی ندارد.

,

علت دشمنی آمریکا با ایران و دوستی با عربستان

, علت دشمنی آمریکا با ایران و دوستی با عربستان, علت دشمنی آمریکا با ایران و دوستی با عربستان,

وی تصریح کرد: اما نکته ای که وجود دارد این است که  هم ایران و هم عربستان مسلمان هستند، اما این دو کشور چه فرقی دارند که آمریکا با یکی دشمنی و با یکی دوستی می کند؟ جواب این سوال، فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر این است که فرمود؛ ما دنبال اسلام ناب هستیم و عربستان به دنبال اسلام آمریکایی. فرق این دو اسلام هم در ظلم ستیزی آن است. سیاست های استکباری و استعماری آمریکا با با ماهیت اسلام همخوانی ندارد.

,

تحقق شعار آزادی

, تحقق شعار آزادی, تحقق شعار آزادی,

بنابراین گزارش؛ امروز ایران اسلامی آزادترین کشور دنیاست و از حیث آزادی انتقاد پس از انقلاب اسلامی، در کل تاریخ ایران بی‌سابقه است. در این کشور هیچ‌کسی به خاطر این‌که فکر و نظرش مخالف نظر حکومت است، مورد تهدید، فشار و تعقیب قرار نمی‌‌گیرد.

,

علی‌رغم دستور شاه برای عضویت اجباری مردم در حزب رستاخیز، اما اکنون ایران به نظامی با  ۲۵۱حزب رسمی و ۵۱۵ انجمن صنفی تبدیل شده است.

آزادی بیان در جمهوی اسلامی، به گونه ای است که تمام مردم در محیط های عمومی و در ارتباط با تمام مبانی، ارکان، ساختار و شخصیت های نظام، می‌توانند آزادانه اظهارنظر ‌کنند.

در حالی که حکومت‌های غربی با مشغول‌سازی مردم به آزادی حیوانی، مردم را از محدودیت و سلب آزادی‌‌های سیاسی‌‌شان غافل کرده‌اند اما با انقلاب اسلامی آزادی انسانی مفهوم تازه‌ای یافت و آزادی از بند اسارت در چهارچوب آزادی‌های فساد اخلاقی نجات یافت.

هم اکنون بیش از ۲۸۴ روزنامه، ۵ هزار و ۸۰۰ هفته‌نامه و ۴ هزار نشریه دانشجویی فعال، در کشور منتشر و به راحتی سیاست‌های حاکمیتی را نقد می‌‌کنند که این موضوع نشانه پایبندی نظام اسلامی به اصل آزادی است.

علاوه بر این بیش از  ۱۵۰ رسانه بین‌المللی نیز در ایران اجازه تأسیس دفتر دارند و سالانه بیش از ۳۰۰ خبرنگار به صورت آزادانه از سراسر ایران گزارش تهیه می‌‌کنند. در حالی که هیچ خبرنگار ایرانی حق تردد آزاد در خاک آمریکا را ندارد و حتی خبرنگار صداوسیما در مقر سازمان ملل، نمی‌‌تواند از ۴۰ کیلومتری این سازمان فراتر رود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه