اخبار داغ

در دیدار رییس قوه قضاییه با رئیس مجلس عراق مطرح شد؛

آیت الله رییسی: مناسبات اقتصادی ایران و عراق باید توسعه پیدا کند

آیت الله رییسی: مناسبات اقتصادی ایران و عراق باید توسعه پیدا کند
رئیس قوه قضاییه کاهش ارتباطات کشورها با ایران را یک راهبرد آمریکایی دانست و گفت: امروز مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، اما مناسبات اقتصادی باید توسعه پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه در دیدار با رئیس مجلس عراق اظهار داشت: ارتباط دو ملت عراق و ایران، ارتباطی عمیق، تمدنی، ارتباطی و عقیدتی است که دو ملت را به هم پیوند داده و بسیاری تلاش کردند که این روابط را متزلزل کنند، اما نتوانستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: اینکه امام خامنه‌ای بارها تاکید کرده‌اند که ما عراق مقتدر، آزاد، قوی، مستقل و مقاوم می‌خواهیم یک باور اعتقادی است.

,

آیت الله رئیسی از ایستادگی ملت عراق در برابر داعش و همکاری‌های ایران در این عرصه به عنوان نمونه‌هایی از علاقه و پیوند دو ملت یاد کرد و با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس فرودگاه بغداد، امتزاج خونین این دو شهید را مهر تائیدی بر این سخن دانست.

,

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدام پارلمان عراق و پیگیری‌های رئیس مجلس این کشور و رای نمایندگان مردم برای اخراج آمریکایی‌ها تصریح کرد: حضور آمریکا در هیچ منطقه‌ای امنیت آور نیست. امنیت هر منطقه باید توسط مردم و نیروهای مسلح و دولت‌ها تامین شود نه توسط آمریکا و بیگانگان.

,

رئیس دستگاه قضا با ابراز امیدواری نسبت به مستحکم‌تر شدن هرچه بیشتر پیوند قلبی و همکاری بین دولت و ملت عراق و ایران اظهار داشت: امروز مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، اما مناسبات اقتصادی باید توسعه پیدا کند.

,

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به مناسبات فرهنگی بسیار خوب ایران و عراق از عتبات عالیات به عنوان عامل اصلی این ارتباط فرهنگی یاد کرد.

,

رئیس دستگاه قضا همچنین بر لزوم تقویت مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان شورای عالی قضایی عراق داشته‌ایم موضوعات مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نتایج این مذاکرات تأثیر مثبتی در این زمینه خواهد داشت.

,

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که تقویت مناسبات بین مجلس عراق و مجلس شورای اسلامی ایران نیز می‌تواند در جهت تبادل تجربیات ارزنده دو کشور در عرصه قانونگذاری موثر باشد.

,

آیت الله رئیسی ارتباط با کشورهای همسایه را از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: کشورهای مسلمان به ویژه عراق در اولویت این ارتباط قرار دارند.

,

رئیس قوه قضاییه گفت: ایران ارتباط خود را با هیچ کشوری قطع و کم یا کمرنگ نکرده مگر آنکه آن کشور به خاطر دلدادگی به بیگانگان سطح روابط خود را کاهش داده باشد.

,

آیت الله رئیسی از عربستان سعودی به‌عنوان نمونه‌ای از این کشورها یاد کرد که هر چه به آمریکا دلبسته‌تر و نزدیک‌تر شد روابط سیاسی خود را با ایران کاهش داد.

,

وی کاهش ارتباطات کشورها با ایران را یک راهبرد آمریکایی دانست و اضافه کرد: آمریکا با ایجاد ایران‌هراسی به دنبال آن است که دوستی کشورها با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد.

,

رئیس قوه قضاییه ایران هراسی و شیعه هراسی را یکی از راهبردهای دشمن دانست و بر این نکته تاکید کرد که ایران در دفاع از اسلام و حقوق مظلومان تفاوتی بین شیعه و سنی نمی‌گذارد.

,

رئیس قوه قضاییه یادآور شد که در لبنان نیز حزب الله هم از شیعه و هم از اهل سنّت دفاع می‌کند و اکثر شهدای حزب الله به خاطر دفاع از اهل سنت جان خود را فدا کردند.

,

آیت الله رئیسی گفت که امروز می‌بینیم بهترین شیعیان همچون سردار سلیمانی برای حفظ امنیت و دفاع از تمامیت ارضی عراق به مصاف تکفیری‌ها رفتند.

,

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا نه سنی می‌شناسد و نه شیعه و بغداد و دمشق و تهران برایش تفاوتی ندارد، گفت: آمریکایی‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند.

,

آیت الله رئیسی هشدار داد: آن کشوری که گمان می‌کند اگر به سمت آمریکا برود خودش را حفظ می‌کند دچار خطا و اشتباه شده است.

,

آیت الله رئیسی به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: دشمن سعی کرد ما را مورد تحریم غذا و دارو قرار دهد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا صادرات نفت ایران قطع شود، ولی هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

,

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دشمن با اعمال تحریم‌ها به دنبال فشار حداکثری به ملت ایران بود، اما بدانید تحریم‌ها هرگز ما را متوقف نمی‌کند.

,

رئیس دستگاه قضا همچنین ایران هراسی و اختلاف افکنی بین گروه‌های عراقی را توطئه تبلیغاتی آمریکا دانست که با جنگ روانی و تبلیغاتی به دنبال بر هم زدن روابط دوستانه ایران با نیروهای عراقی است.

,

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار با ابراز خرس الحلبوسی از سفر آیت الله رئیسی به این کشور، اظهار داشت: ایران و عراق مشترکات فراوانی دارند و به عنوان دو کشور مسلمان دارای روابط تاریخی بسیار بوده که چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند.

,

وی افزود: ما امروز نیز با چالش‌هایی روبرو هستیم که آثار منطقه‌ای دارد و برای عبور از این چالش‌ها نیازمند همکاری مشترک و ویژه دو کشور هستیم.

,

رئیس مجلس عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مواضع بسیار روشنی در منطقه مقابل تروریست‌ها داشته است، گفت: ملت عراق قدردان مساعدت‌های ایران در امر مبارزه با تروریست‌ها هستند.

,

الحلبوسی همچنین گفت که رهبران عراق و نمایندگان مجلس این کشور بسیار علاقمندند که با همسایگان به ویژه ایران همکاری و تعاملات گسترده داشته باشند چرا که این امر موجب ثبات هرچه بیشتر عراق می‌شود.

,

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همکاری مشترک ایران و عراق علیه داعش تجربه مثبت و سازنده‌ای در روابط بین این دو کشور بر جای گذاشت، مراتب قدردانی دولت و ملت عراق از حمایت‌های ایران را ابراز داشت.

,

رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد: رهبران عراق در قالب دستگاه‌های اجرایی و نهاد قانونگذاری و نظام قضایی تلاش می‌کنند روابط کشورشان با ایران هر روز بیش از پیش تقویت و مستحکم شود.

,

الحلبوسی با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که عراق در موارد متعدد تلاش کرده که فشارهای ناشی از تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران را کاهش دهد.

,

وی بر همین اساس متذکر شد: ما برای کمک به حل و فصل این قبیل مشکلات همکاری‌های خوبی با مجلس شورای اسلامی ایران در مجامع بین المللی داشته‌ایم.

,

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: عراق در برابر ایران همواره حسن نیت داشته و اطمینان کامل دارد که ایران کشوری حامی و دوستدار عراق است.

,

وی ادامه داد: عراق تلاش می‌کند دور دوم نشست پارلمانی کشورهای همسایه این کشور را در آینده‌ای نزدیک برگزار کند.

,

در این جلسه رئیس کمیسیون قضایی مجلس عراق نیز با ارائه گزارشی، ابراز امیدواری کرد که سفر آیت الله رئیسی به عراق موجب تقویت مناسبات حقوقی و قضایی دو کشور شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه