اخبار داغ

استاد دانشگاه پاسخ می دهد؛

ماجرای اولین حکومت نظامی پهلوی در اصفهان چه بود؟

ماجرای اولین حکومت نظامی پهلوی در اصفهان چه بود؟
حماسه ای که مردم اصفهان با حضور آفریدند، حماسه پنج رمضان مرداد سال ۱۳۵۷ است که تحصن بسیار بزرگی در منزل آیت الله خاتمی در خیابان چهارباغ پایین ایجاد شد و به فعالیت‌ های رژیم شاهنشاهی و جنایت های بیشمار این رژیم اعتراض کردند که به همین جهت اولین حکومت نظامی در پهلوی در کشور به دلیل اتفاقات ۵ رمضان در اصفهان رقم خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ انقلاب اسلامی ایران امروز به برکت خون شهدا به بالندگی و رشد رسیده است نقش اصفهان در پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و سالهای پس از آن نقش کلیدی و موثری بود و اصفهان جز استان هایی است که همواره پیشگام و جلودار مبارزه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اصفهان با تقدیم بیش از ۲۳ هزار شهید ، ۴۸ هزارو ۲۰۰ جانباز و سه هزارو ۵۰۰ آزاده ، برترین آمار ایثارگری کشور را به خود اختصاص داده است که از این تعداد ۲۱۴ شهید انقلاب هستند

,

در این زمینه با محسن نصری، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب به گفت و گو پرداختیم.

,

انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که قدرت های شرق و غرب جهان را به دو بخش تقسیم کرده بودند، نظر شما در این زمینه چیست؟

, انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که قدرت های شرق و غرب جهان را به دو بخش تقسیم کرده بودند، نظر شما در این زمینه چیست؟, انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که قدرت های شرق و غرب جهان را به دو بخش تقسیم کرده بودند، نظر شما در این زمینه چیست؟,

نصری: حضرت امام خمینی (ره)، شهدای و رزمندگان در زمانی که همه کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران بودند، حماسه های مختلفی را رقم زدند و زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر (عج) شدند؛ نقش مردم یکی از مهمترین ارکان انقلاب اسلامی است و مردم با فداکاری، آگاهی و بصیرت حماسه آفریدند.

,

فیلسوف معروف فرانسوی در وصف انقلاب اسلامی ایران می گوید که در جامعه شناسی یک مفهومی به عنوان اراده جمعی یک ملت داریم دارد که این مفهم در انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و مردم برای پیروزی این انقلاب در صحنه های مختلفی حضور داشتند.

,

انقلاب اسلامی ایران با حضور اقشار مختلف مردم پیروز شد و برخلاف انقلاب فرانسه که مربوط به طبقه سرمایه دار بود، انقلاب روسیه مربوط بازاریان بود، انقلاب چین که مربوط به دهقان و کشاورزان بود.

,

استان اصفهان قبل از پیروزی، حین و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف نقش آفرینی کرده است، در این زمینه توضیح دهید؟

, استان اصفهان قبل از پیروزی، حین و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف نقش آفرینی کرده است، در این زمینه توضیح دهید؟, استان اصفهان قبل از پیروزی، حین و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف نقش آفرینی کرده است، در این زمینه توضیح دهید؟,

اصفهان به دلیل اینکه مردم با اصالت و ریشه دینی و محب اهل بیت دارد، در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند؛ زمانی که حضرت امام خمینی (ره) فرموندند که ای فاطمیون، ای مسلمانان، اسلام را نجات دهید و به داد اسلام برسید، اصفهانی ها برخواستند.

,

استان اصفهان به دلیل ریشه اسلامی در بین مردم که وجود داشت، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ مردم اصفهان در آغاز حرکت های انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۱ با امام همراه شدند و آیت الله خاتمی که رئیس حوزه علمیه اصفهان بود و مردم با پیروی از او به عنوان نماینده حضرت امام در اصفهان در تظاهرات و راهپیمایی و مبارزه با عوامل حکومت پهلوی و نیروهای امریکایی که در اصفهان بودند، حضر پیدا کردند.

,

امریکایی در اصفهان حق توحش می‌گرفتند که تعدادی از آنها در مرداویج، خانه اصفهان و شاهین شهر حضور داشتند و مردم اصفهان آمریکاستیزی خود را برای مبارزه با عوامل امریکا در دوران انقلاب اسلامی نشان دادند.

,

حماسه دیگر که مردم اصفهان با حضور آفریدند، حماسه پنج رمضان مرداد سال ۱۳۵۷ است که تحصن بسیار بزرگی در منزل آیت الله خاتمی در خیابان چهارباغ پایین ایجاد شد و به فعالیت‌ های رژیم شاهنشاهی و جنایت های بیشمار این رژیم اعتراض کردند که به همین جهت اولین حکومت نظامی در پهلوی در کشور به دلیل اتفاقات ۵ رمضان در اصفهان رقم خورد.

,

شما به اولین حکومت نظامی پهلوی در کشور اشاره کردید، بیشتر در این زمینه توضیح دهید.

, شما به اولین حکومت نظامی پهلوی در کشور اشاره کردید، بیشتر در این زمینه توضیح دهید., شما به اولین حکومت نظامی پهلوی در کشور اشاره کردید، بیشتر در این زمینه توضیح دهید.,

پس از این حکومت نظامی، حکومت نظامی در دیگر شهرهای کشور ایجاد شد که این اهمیت حضور و حماسه مردم اصفهان را نشان می‌دهد؛ مردم اصفهان در تاسوعا و عاشورای و آذر ماه ۵۷ هم در یک حرکت بزرگ مجسمه محمدرضا شاه و رضاشاه در این شهر پایین کشیدند.

,

اعتراضات بسیار گسترده در راهپیمایی و تجمع خود را نسبته به جنایت‌ های این رژیم نشان دادند و در نهایت در استقبال از حضرت امام در ۱۲ بهمن ۵۷ تعداد زیادی از نیروهای حفاظت از حضرت امام خمینی (ره) و در مرسام استقبال از ایشان حضور پیدا کردند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن اصفهانی‌ها بودند که با تشکیل کمیته دفاع شهری در اصفهان در حراست از انقلاب اسلامی پرداختند و سپاه را تشکیل دادند.

,

تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در استان دیگر، اصفهانی بودند، از نقش رزمندگان اصفهان در دفاع مقدس بگویید.

, تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در استان دیگر، اصفهانی بودند، از نقش رزمندگان اصفهان در دفاع مقدس بگویید., تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در استان دیگر، اصفهانی بودند، از نقش رزمندگان اصفهان در دفاع مقدس بگویید.,

جوانان اصفهانی در مناطق مختلف استان های کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان برای مقابله با ضد انقلاب حضر پیدا کردند و با شروع جنگ تحمیلی با از خود گذشتگی و ایثار حماسه دیگر آفریدند؛ تعداد زیادی از فرماندهان موثر در هشت سال دفاع مقدس متعلق به استان اصفهان بودند که این هم یکی دیگر از سندهای افتخار اصفهان است.

,

حوزه علمی جوانان اصفهانی بیشترین پیشرفت‌های علمی را انجام داده اید و نقش مهمی در این زمینه ایفا کردند امروز بخشی از فعالیت های نظامی و هسته‌ای کشور در استان اصفهان است، پیشرفت صنعتی اصفهان از نقش مردم اصفهان در مبارزات انقلاب اسلامی و پیشرفت انقلاب اسلامی در دست در گام اول انقلاب است اکنون هم رسالت بسیار مهمی در گام دوم انقلاب دارند و مردم و محوریت نسل جوان عهده دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه