اخبار داغ

عقب‌ماندگی در ابتدای طرح نهضت گلخانه‌ای؛

نهضت گلخانه‌ای در اجرا لنگ می‌زند/ افزایش هزینه‌ها و عدم‌توجیه مبلغ تسهیلات با تعلل مسئولان

نهضت گلخانه‌ای در اجرا لنگ می‌زند/ افزایش هزینه‌ها و عدم‌توجیه مبلغ تسهیلات با تعلل مسئولان
با گذشت بیش از یک سال از امضای تفاهم‌نامه سبز گلخانه‌ای خراسان جنوبی، گویا اجرای این طرح و نهضت بزرگ، مسیر همواری نداشته و مسئولان نیز در دو دوتای آن لنگ می‌زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، براساس تفاهم‌نامه توسعه گلخانه‌ای که در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۸ منعقد شد، احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت. از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

اکنون بیش از یک سال از امضای نفاهم نامه سبز گلخانه ای خراسان جنوبی می گذرد و تنها ۸ ماه دیگر تا پایان زمان اتمام این قرارداد دو ساله باقی مانده است. اما علی رغم گذشت این زمان و فرصت اندک باقی مانده، گویا اجرای این طرح و نهضت بزرگ، مسیر همواری نداشته و مسئولان نیز در دو دوتای آن لنگ می زنند. از عدم استقبال پیمانکاران برای اجرای زیرساخت ها تا عدم تمایل سرمایه گذاران در این حوزه و از طرفی هم عدم کفایت اعتبارات ۱۹۰ میلیارد تومانی برآورد شده برای این طرح. همانطور که مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفته بود که این رقم اعتبارات؛ برآورد دو سال گذشته بوده و در حال حاضر اعتبار سه برابری و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این طرح نیاز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
,
,

علاوه بر مشکلات موجود در حوزه اجرای زیرساخت ها و واگذاری این شهرک ها، اما متقاضیان طرح گلخانه ای نیز با مشکلات متعددی از جمله بروکراسی های دست و پاگیر اداری، دریافت تسهیلات، افزایش نرخ سود تسهیلات، نوسان و افزایش بیش از حد قیمت ها، عدم حمایت و ... مواجه هستند و گلایه هایی را مطرح می کنند.

,

عدم توجیه اقتصادی در گلخانه‌های کوچک مقیاس

, عدم توجیه اقتصادی در گلخانه‌های کوچک مقیاس, عدم توجیه اقتصادی در گلخانه‌های کوچک مقیاس,

رضایی یکی از گلخانه داران بیرجندی که بیش از ۱۰ است در این زمینه فعالیت می کند، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: گلخانه فعلی‌ام در مجتمع محمدیه خوسف و با مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع است، اما از آنجایی که با نرخ ها و هزینه های فعلی، این متراژ گلخانه توجیه اقتصادی ندارد، درخواست واگذاری قطعه جدیدی داشته‌ام.

وی افزود: در این خصوص زمین قطعه جدید در شهریورماه امسال واگذار شده، اما تاکنون موفق به دریافت پروانه تاسیس و همچنین تسهیلات بانکی نشده‌ام.

این گلخانه دار با اشاره به اینکه گلخانه با متراژ کمتر از ۵ هزار متر مربع توجیه اقتصادی ندارد، گفت: درآمد یک گلخانه ۲ هزار و ۵۰۰ متری برای پرداخت تسهیلات یک تا یک و نیم میلیاردی این طرح، کفایت نمی کند. اما چون بنده یک قطعه گلخانه قدیمی و بدون وام دارم، قادر به پرداخت این تسهیلات خواهم بود.

,
,
,
,
,

رضایی تصریح کرد: متاسفانه اکنون قیمت میوه و تره بار کاهش یافته است، اما یکی از عیب های این تولیدات این است که قابلیت انبار کردن ندارد و در زمان کاهش قیمت ها، مجبور به فروش هستیم.

,

گلخانه‌هایی که خریدار ندارد

, گلخانه‌هایی که خریدار ندارد, گلخانه‌هایی که خریدار ندارد,

تکتم زنگویی یکی دیگر از گلخانه‌داران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بنده در سال ۱۳۹۳ در مجتمع محمدیه خوسف گلخانه ای به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع ایجاد کردم که چون گلخانه با این متراژ، توجیه اقتصادی ندارد، دوباره در طرح نهضت گلخانه ای استان، درخواست زمین کردم تا گلخانه ام را توسعه دهم.

,

وی تصریح کرد: صاحب اول و آخر گلخانه ها خودمان هستیم و با شرایط موجود مشتری و خریداری برای گلخانه ها وجود ندارد، بنده هم از سر اجبار در این طرح ثبت نام کردم تا هزینه های دو گلخانه، هم دیگر را پوشش دهد.

,

سرمایه‌گذاران در هشت و چهار گلخانه‌داری مانده‌اند

, سرمایه‌گذاران در هشت و چهار گلخانه‌داری مانده‌اند, سرمایه‌گذاران در هشت و چهار گلخانه‌داری مانده‌اند,

این گلخانه‌دار با اشاره به اینکه متاسفانه علی‌رغم تاکیدات کارشناسی، باز هم قطعات ۲ هزار و ۵۰۰ متری برای ایجاد گلخانه ها واگذار شده است، گفت: گلخانه کوچک‌تر از ۵ هزار متر مربع اصلا توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذار در هشت و چهار آن می‌ماند.

,

زنگویی اظهار کرد: به نظر می رسد هدف از راه اندازی نهضت گلخانه ای در استان، مصرف کم آب آن باشد و طوری تلقی شده است که گلخانه ها مصرف آب کمی دارد. این در حالی است که گلخانه ها نسبت به تولیدی که دارند، مصرف آب به صرفه ای دارند، اما در مجموع مصرف آب بالا است. همانطور که در گلخانه محمدیه به دلیل نیاز به مصرف آب، دبی چاه افزایش داده شد اما باز هم با کمبود آب مواجه هستیم.

,

وی تاکید کرد: قرار است این کمبود آب توسط چه کسی و چگونه تامین شود؟ این طرح اصلا سیاست درستی ندارد و مسئولان در این خصوص تنها طرحی را مطرح و بدون کارشناسی پیاده و اجرا کرده اند.

,

افزایش بیش از سه برابری هزینه‌های گلخانه‌داری

, افزایش بیش از سه برابری هزینه‌های گلخانه‌داری, افزایش بیش از سه برابری هزینه‌های گلخانه‌داری,

این گلخانه‌دار افزود: در واقع ایجاد گلخانه در حد نیاز خوب است، اما با شرایط فعلی کشور و استان مناسب نیست. چرا که اجرای این طرح در تمام نقاط استان، مشکل کمبود آب را ایجاد خواهد کرد.

زنگویی با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای ایجاد گلخانه‌ها گفت: در چند سال قبل که این تسهیلات را دریافت کردم، با سود ۷ درصد بود، اما اکنون متاسفانه میزان سود به ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از زمانی که بنده فاکتور تجهیزات مورد نیاز را ارائه کرده ام، تاکنون قیمت ها به بیش از سه برابر افزایش یافته است، ادامه داد: قطعا تسهیلات یک میلیارد تومانی برای ایجاد گلخانه کفایت نمی کند، از طرف دیگر متاسفانه قیمت ها هیچ ثباتی ندارد و با توجه به نوسان آن، جرأتی برای خرید نداشتیم.

,
,
,
,
,

بروکراسی‌ها سد راه جهش تولید

, بروکراسی‌ها سد راه جهش تولید, بروکراسی‌ها سد راه جهش تولید,

زنگویی بیان کرد: همچنین درآمد گلخانه‌داری نیز قابل پیش بینی و قابل تضمین نیست. چرا که وقتی قیمت ها در اوج است، ممکن است گلخانه دار محصولی نداشته باشد و وقتی که قیمت ها کاهش می یابد، محصول روی دست آنها می ماند.

,

وی تاکید کرد: علاوه بر مشکلات بازار فروش، با بروکراسی های اداری هم مواجه هستیم، متاسفانه علی رغم شعار جهش تولید، مسئولان هیچ همکاری نمی کنند و برای هر کار و استعلامی، باید هفت خان رستم را طی کرد.

,

این گلخانه‌دار گفت: بنده در اسفندماه پارسال زمین قطعه جدید گلخانه را دریافت کردم، اما برای دریافت پروانه و کارهای اداری، تا آبان ماه امسال معطل شدم. متاسفانه در این مسیر هیچ همکاری صورت نگرفت و ادارات تنها دنبال پر کردن جیب خودشان هستند. به طور مثال اداره برق در خصوص نصب کنتور اصلا همکاری های لازم را انجام نمی دهد. در واقع همکاری مسئولان فقط به همان پرداخت وام خلاصه می شود.

, این گلخانه‌دار گفت: بنده در اسفندماه پارسال زمین قطعه جدید گلخانه را دریافت کردم، اما برای دریافت پروانه و کارهای اداری، تا آبان ماه امسال معطل شدم. متاسفانه در این مسیر هیچ همکاری صورت نگرفت و ادارات تنها دنبال پر کردن جیب خودشان هستند. به طور مثال اداره برق در خصوص نصب کنتور اصلا همکاری های لازم را انجام نمی دهد. در واقع همکاری مسئولان فقط به همان پرداخت وام خلاصه می شود.,

طرح نهضت گلخانه‌ای؛ شوی رسانه‌ای مسئولان/ ۵۰ درصد متقاضیان از ادامه راه باز می‌مانند

, طرح نهضت گلخانه‌ای؛ شوی رسانه‌ای مسئولان/ ۵۰ درصد متقاضیان از ادامه راه باز می‌مانند, طرح نهضت گلخانه‌ای؛ شوی رسانه‌ای مسئولان/ ۵۰ درصد متقاضیان از ادامه راه باز می‌مانند,

زنگویی تصریح کرد: کار گلخانه داری، یک کار بسیار حساس، پر ریسک و خسته کننده است و اگر فرد اشرافی بر این کار نداشته باشد یا از نظر مدیریتی و قدرت کار ضعیف باشد و لنگ بزند، با شکست مواجه خواهد شد. همانطور که هم اکنون در مجتمع محمدیه برخی افراد گلخانه های خود را فروخته یا به اجاره داده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به سختی کار گلخانه، به نظر بنده ۵۰ درصد از افرادی که در طرح گلخانه ای زمین دریافت کرده اند، نخواهند توانست در این مسیر کار کنند، چرا که این طرح تنها شوی رسانه ای برای مسئولان در خصوص ایجاد اشتغال است، اما اینکه آینده این طرح چگونه خواهد بود و اینکه افراد قادر به ادامه کار خواهند بود یا نه، اصلا برایشان اهمیتی ندارد.

زنگویی با اشاره به اینکه احتمالا تا پایان سال کار نصب سازه تمام و گلخانه راه اندازی می شود، افزود: اگر مسئولان در روند اداری کار همکاری می کردند، قطعا الان گلخانه راه اندازی شده بود.

,
,
,
,
,

اتمام اعتبارات تسهیلاتی

, اتمام اعتبارات تسهیلاتی, اتمام اعتبارات تسهیلاتی,

برات‌زاده به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران طرح گلخانه‌ای خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: بنده اولین گلخانه‌دار بیرجند در منطقه القورات هستم، اما باتوجه به استفاده از آب سطحی و قنات برای آبیاری و خشک شدن آن، حدود 5 سال قبل، گلخانه ام نابود شد.

,

وی افزود: در اسفندماه سال گذشته در مجتمع محمدیه خوسف، زمین دریافت کردم اما به دلیل اتمام اعتبارات اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی، هنوز موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشدم و باید منتظر اختصاص بودجه در این خصوص بمانم.

,

این گلخانه دار بیان کرد: اکنون با سرمایه خودم کار را شروع کرده ام و تاکنون سازه گلخانه نصب شده است. در این خصوص ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ام اما چون دیگر سرمایه ای ندارم، کار متوقف مانده است.

,

موفقیت طرح گلخانه‌ای به شرط صادرات خارجی محصول

, موفقیت طرح گلخانه‌ای به شرط صادرات خارجی محصول, موفقیت طرح گلخانه‌ای به شرط صادرات خارجی محصول,

برات‌زاده با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات بنده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: من لوله های سازه گلخانه را پارسال که کیلویی ۸ هزار تومان بوده خریده ام، اما اکنون این قیمت به هر کیلو ۳۰ هزار تومان رسیده است. به همین دلیل مبلغ این تسهیلات برای افرادی که با نرخ های جدید خرید می کنند، کافی نیست.

,

وی بیان کرد: بنده هم گلخانه و هم مرغداری داشته ام، اما به نظرم گلخانه داری بهتر از مرغداری است چرا که هزینه های جاری آن نسبت به مرغ تخم گذار بسیار کمتر است.

,

وی ادامه داد: قبلا که فقط تعداد کمی گلخانه در استان وجود داشت، مشکل بازار فروش مطرح بود و گلخانه داری مقرون به صرفه نبود. اما ایجاد تعداد زیادی گلخانه و در نتیجه میزان بالای محصول، امکان صادرات به نقاط مختلف کشور را فراهم می کند. البته این میزان تولید از نیاز کشور بیشتر است و اگر برای صادرات خارجی آن تدابیری اندیشیده شود، این طرح موفق خواهد بود.

,

عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران از شهرک‌های جدید گلخانه‌ای

, عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران از شهرک‌های جدید گلخانه‌ای, عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران از شهرک‌های جدید گلخانه‌ای,

مهدی سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت گلخانه‌ای استان، اظهار کرد: هم‌اکنون ایجاد زیرساخت‌ها در مجتمع های جدید گلخانه ای شهرستان های خوسف، سرایان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه در حال انجام است و با توجه به اینکه هنوز زیرساخت ها آماده نشده است، سرمایه گذاران از این طرح استقبال نکرده و تمایلی به ورود نداشته اند.

,

وی افزود: هم اکنون ایجاد معابر شهرک ها و گازرسانی در حال انجام است، اما هنوز زیرساخت آب و برق به مناقصه نرفته است. با توجه به اینکه برای این زیرساخت ها نیز ردیف اعتباری تعیین شده است، پس از تامین اعتبار مناقصه انجام خواهد شد.

,

پیشرفت ۵۰ درصدی تفاهم‌نامه/ طرح نهضت گلخانه‌ای در مرحله مطالعات

, پیشرفت ۵۰ درصدی تفاهم‌نامه/ طرح نهضت گلخانه‌ای در مرحله مطالعات, پیشرفت ۵۰ درصدی تفاهم‌نامه/ طرح نهضت گلخانه‌ای در مرحله مطالعات,

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تفاهم نامه طرح نهضت گلخانه ای شامل دو مرحله مطالعه و اجرا است، بیان کرد: این طرح از حیث عملیاتی شدن تفاهم نامه در حوزه مطالعات، ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

سورگی با بیان اینکه در این خصوص تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار محقق شده است، گفت: با توجه به نوسان قیمت ها، برآورد نیاز باقی مانده دقیق نخواهد بود و قطعا اعتبارات بیشتری را می طلبد چرا که میزان این اعتبارات بر اساس نرخ روز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح های مطالعاتی دیگری نیز در تمام شهرستان های استان به جز شهرستان طبس، در حال انجام است، اظهار کرد: در تمام شهرستان هایی که مجتمع های فعال، واحد خالی داشته است، این واحدها به متقاضیان واگذار و تسهیلات نیز پرداخت شده است.

,
,
,
,
,

تامین اعتبارات تسهیلاتی در گرو تدابیر بانک

, تامین اعتبارات تسهیلاتی در گرو تدابیر بانک, تامین اعتبارات تسهیلاتی در گرو تدابیر بانک,

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: صرف نظر از دریافت یا عدم‌دریافت تسهیلات، اگر متقاضیانی که زمین دریافت کرده‌اند، به تعهدات خود در بازه زمانی قرارداد عمل نکنند، اخطار دریافت کرده و در نهایت منجر به خلعیت خواهد شد.

,

سورگی افزود: البته به دلیل کمبود اعتبارات برخی از متقاضیان منتظر دریافت تسهیلات هستند که تامین اعتبار و تخصیص تسهیلات بستگی به بانک کشاورزی دارد که در این خصوص وعده هایی برای پایان سال داده شده است.

,

نرخ بالای تسهیلات به صرفه نیست

, نرخ بالای تسهیلات به صرفه نیست, نرخ بالای تسهیلات به صرفه نیست,

وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل نرخ بهره تسهیلات ۷ درصد بوده است، گفت: نرخ تسهیلات جدید ۱۵ درصد است که ۱۲.۵ درصد توسط متقاضی و ۲.۵ درصد توسط دولت پرداخت می شود. اما قطعا نرخ ۱۲.۵ درصدی تسهیلات بالا و به صرفه نیست، اما این سیاست ها در کلان کشور تصمیم گیری می شود و دست ما نیست.

,

از برنامه عقبیم/ شرایط اقتصادی و اعتبارات عامل مشکلات موجود

, از برنامه عقبیم/ شرایط اقتصادی و اعتبارات عامل مشکلات موجود, از برنامه عقبیم/ شرایط اقتصادی و اعتبارات عامل مشکلات موجود,

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این طرح که در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی شده باید ظرف مدت دو سال به بهره‌برداری برسد. اما با توجه به اینکه در برنامه ریزی این طرح، ایراداتی در خصوص زمان مطالعات وجود دارد و زمان کمی در این خصوص در نظر گرفته شده، اکنون مقداری از برنامه زمان بندی شده، عقب‌تر هستیم، اما تقریبا با زمان بندی تفاهم نامه جلو رفته‌ایم.

سورگی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در حوزه دام و بارگاه زرشک، تا پایان سال زمین‌ها به متقاضیان واگذار شود، اما در حوزه گلخانه‌ای امیدواریم تا پایان سال آینده زیرساخت‌ها ایجاد و در سال ۱۴۰۱ نیز این گلخانه‌ها به تولید برسد.

وی تاکید کرد: در واقع شرایط اقتصادی و مشکلات اعتباری، اجرای تفاهم نامه گلخانه ای را با مشکلاتی مواجه کرده و خواهد کرد. چرا که در زمان ایجاد این تفاهم نامه هزینه ایجاد زیرساخت ها نسبت به اکنون بسیار کمتر شده و اکنون هزینه زیرساخت های مختلف، با افزایش چند برابری مواجه شده است.

بنابراین گزارش، اکنون هم مسئولان و هم سرمایه گذاران و متقاضیان طرح نهضت گلخانه‌ای از روند اجرای این طرح، رضایت کافی نداشته و موانعی را در این مسیر مطرح می‌کنند. این در حالی است که مشکلات برای سرمایه گذاران؛ موضوع امروز و دیروز استان نیست و همیشه سرمایه گذاران با این مشکلات مواجه بوده و با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. به‌طوری که برای اجرای هر طرح سرمایه گذاری باید هفت خان رستم را طی می کردند. اما آنچه که اکنون مطرح است این است که مسئولان نیز از وجود مشکلاتی در روند اجرای این طرح می‌گویند و معتقدند که مسیر فعلی طرح، با آنچه که برنامه ریزی شده، مطابقت ندارد. اکنون در حالی این مسائل در رسانه‌ها مطرح می‌شود که قبلا تمام فضای رسانه‌ای استان در خصوص این طرح به عنوان یک گام بزرگ توسعه‌ای به کار گرفته شده بود. اما اکنون می‌بینیم که در حالی که هنوز زیرساخت‌های طرح هم اجرا نشده، مسئولان از عقب‌ماندگی در این خصوص می‌گویند.

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه