اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جاخالی دادن از عملکرد دولت به سبک کارگزاران/ وقتی هاشمی‌ها حمایتشان از روحانی را فراموش می‌کنند

جاخالی دادن از عملکرد دولت به سبک کارگزاران/ وقتی هاشمی‌ها حمایتشان از روحانی را فراموش می‌کنند
برخی چهره ها که تا چندی پیش از این در صف حامیان درجه یک دولت قرار داشته اند، امروز لب به انتقاد از عملکرد دولت باز کرده اند، اما با نگاهی به عملکرد پیشین آنها، نمی توان این ادعا را به سادگی پذیرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه های پایانی دولت دوازدهم، موج انتقادات به عملکرد پاستورنشینان اوج گرفته است؛ در این میان گاهی برخی چهره ها که تا چندی پیش از این در صف حامیان درجه یک دولت قرار داشته اند، نیز لب به انتقاد از عملکرد دولت باز می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که این چهره های سیاسی سعی دارند برای رفع دغدغه ها و مشکلات مردم گام بردارند، اما با نگاهی به عملکرد پیشین آنها، نمی توان این ادعا را به سادگی پذیرفت.

,

در تازه ترین اظهارنظر، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در ابتدای جلسه این شورا با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه، گفت: باید توجه داشته باشیم که در موقعیت فعلی، تحمل فشارهای اقتصادی برای اکثریت جامعه بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است و همه مسئولان باید در برابر مشکلات پاسخگو باشند و نمی‌توان این شرایط را به صورت جزیره‌ای به گردن یک نفر یا یک دستگاه و یک قوه خاص بیندازیم.

,

, ,

وی ادامه داد: باید مسئولیت‌پذیری برعهده همه مسئولان باشد و همه باید در راستای بهبود شرایط اقتصادی مردم بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و انتخاباتی همراه باشند تا امید به آینده و کارآمدی نظام در جامعه حفظ شود و اگر این اتفاق نیفتد با فشاری که بر روی مردم وجود دارد کسی در داخل نظام برنده نخواهد شد و اگر مردم در رنج باشند همه بازنده هستیم.

,

این اظهارات محسن هاشمی در نگاه اول قابل تمجید است اما با نگاهی به اظهارات و عملکرد چند سال گذشته محسن هاشمی و به طور کلی خاندان آیت الله هاشمی رفسنجانی مشخص می شود که حمایت همه جانبه و تهییج گاها خارج از عرف مردم، نقش مهمی در پیروزی حسن روحانی داشت.

,

این حمایت درست در زمانی انجام شد که که بسیاری از منتقدان تاکید داشتند که عملکرد دولت تدبیر و امید در صورت تداوم، به یک فاجعه اقتصادی ختم خواهد شد ولی چهره هایی مانند محسن هاشمی و حسین مرعشی از افراد سرشناس حزب کارگزاران، به حمایت همه جانبه از رئیس دولت تدبیر و امید ادامه دادند.

,

محسن هاشمی؛ بازیگر نقش حامی - منتقد!

, محسن هاشمی؛ بازیگر نقش حامی - منتقد!, محسن هاشمی؛ بازیگر نقش حامی - منتقد!,

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی طی ماه های گذشته به ویژه در مسائل شهری و اقتصادی سعی کرده است، به عنوان یک منتقد در برابر دولت ظاهر شود.

,

وایرال سازی کلیپ انتقادات محسن هاشمی از دولت نیز در نوع خود مساله ای قابل تامل است که به نظر می رسد خواسته یا ناخواسته سعی دارد چهره وی را در قامت امید انتخاباتی کارگزاران تطهیر کند.
اما محسن هاشمی به راحتی نمی تواند از زیر بار حمایت های مکرر خود از دولت حسن روحانی شانه خالی کند.

,
,

به عنوان نمونه در میانه کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در همایش حامیان دولت، محسن هاشمی و دیگر اعضای کارگزاران سازندگی، حمایت کامل خود از روحانی را نشان دادند.

,

محسن هاشمی و افرادی نظیر حسین مرعشی، مجید انصاری و محمد نهاوندیان از جمله کسانی بودند که حسن روحانی را در این همایش 9 اردیبهشت ماه سال 96 در جمع حامیانش همراهی می‌کردند.

,

نخستین سخنران همایش آن روز محسن هاشمی رفسنجانی بود که با اعلام نام وی به شدت از سوی شرکت‌کنندگان در این همایش تشویق شد و شعارهایی در حمایت از آیت‌الله هاشمی سر داده شد.

,

, ,

فرزند آیت الله هاشمی در همایش مذکور سعی کرد با استفاده از فضای به وجود آمده پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بهره کافی را از آن به نفع حسن روحانی، کسب کند.

,

محسن هاشمی در سخنرانی خود گفت که رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ادامه دولت حسن روحانی بوده است و در همین راستا از مردم خواست با حضور در انتخابات به حسن روحانی رای دهند تا این‌گونه به وصیت آیت الله هاشمی عمل شود.

,

اما این تنها برگ از دفتر حمایت های خاندان آیت الله از دولت حسن روحانی نبود؛ حمایت هایی که گاهی با موج سواری بر فضای هیجانی انتخابات، موثر واقع شد.

,

آیت الله هاشمی: رای روحانی 3 درصد بود؛ من حمایت کردم شد 50 درصد!

, آیت الله هاشمی: رای روحانی 3 درصد بود؛ من حمایت کردم شد 50 درصد!, آیت الله هاشمی: رای روحانی 3 درصد بود؛ من حمایت کردم شد 50 درصد!,

آخرین روز بهمن سال 94 حسینیه جماران میزبان اعضای ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بود که منتظر بودند سخنرانی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام را بشنوند.

,

اظهارات آیت الله هاشمی در آن جلسه یک نقطه اوج داشت که تقریبا فقط همان در همه رسانه ها منعکس شد.

,

هاشمی رفسنجانی در این سخنرانی تأکید کرد: افراد شناخته‌ شده‌ای که رد صلاحیت شدند، باید افرادی که نامدار نیستند را به جامعه معرفی کنند تا در انتخابات پیروز شوند، همان طور که بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 در صد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید.

, افراد شناخته‌ شده‌ای که رد صلاحیت شدند، باید افرادی که نامدار نیستند را به جامعه معرفی کنند تا در انتخابات پیروز شوند، همان طور که بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 در صد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید.,

 

,

, ,



این اظهارات آیت الله شاید در وهله اول به مذاق برخی از حامیان دولت خوش نیامد، اما تقریبا همه آنها قبول داشتند که ایجاد یک جو هیجانی کاذب در پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 92 و 96 نقش بی بدیلی داشت؛ نقشی که حامیان دو دولت به ریاست روحانی نمی توانند به راحتی از زیر بار آن شانه خالی کنند.

,
,
,

البته چند روز بعد از این اظهارات آیت الله هاشمی، صادق زیباکلام در تائید سخنان هاشمی به نکات جالبی اشاره کرد.

,

زیباکلام گفت: آنچه آقای هاشمی درباره افزایش آراء دکتر روحانی بعد از حمایت ایشان از آقای روحانی گفته اند کاملا درست است و بخش عمده ای از رای آقای روحانی به واسطه رد صلاحیت آقای هاشمی به وجود آمد و اگر که آقای هاشمی به عنوان یک نامزد باقی مانده بودند و آقای روحانی هم در انتخابات به عنوان یک نامزد حضور داشتند، فکر می کنم که خود آقای روحانی هم می داند که هیچ شانسی در برابر آقای هاشمی پیدا نمی کرد و اساسا بعد از ثبت نام آقای هاشمی، دکتر روحانی قصد داشت که انصراف بدهد اما خود آقای هاشمی مانع آن شد و بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی، روحانی جایگزین آن شد.

این چهره سیاسی حامی دولت تاکید کرد: علت رای آوردن آقای روحانی به دلیل رد صلاحیت آقای هاشمی بود و بخشی از آن به خاطر تایید آقای هاشمی و تایید رهبران اصلاح طلب و کناره گیری آقای عارف بود؛ بنابراین آنچه آقای هاشمی می گوید در اساس کاملا درست است.

وی نقش حمایت آیت الله هاشمی در روحانی را از برجام نیز موثرتر دانست و تصریح کرد: اگر حمایت رهبری اصلاح طلبان و آقای هاشمی از آقای روحانی نباشد حتی موفقیت ایشان در برجام هم نمی تواند باعث شود که ایشان در سال 96 پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود؛ به نظر بنده خود آقای روحانی هم می‌داند که موفقیت ایشان در 24خرداد 92 مدیون حمایت بدنه اجتماعی اصلاح طلبان است.

, .,
,
, .,
,
, اگر حمایت رهبری اصلاح طلبان و آقای هاشمی از آقای روحانی نباشد حتی موفقیت ایشان در برجام هم نمی تواند باعث شود که ایشان در سال 96 پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود؛ به نظر بنده خود آقای روحانی هم می‌داند که موفقیت ایشان در 24خرداد 92 مدیون حمایت بدنه اجتماعی اصلاح طلبان است, .,

حال باید دید این چهره های سیاسی که در روزهای اخیر پوزیشن انتقاد از دولت گرفته اند، در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 1400، چه رفتاری در عرصه سیاسی کشور از خود نشان خواهند داد.
 

,
,

انتهای پیام/ک

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه