اخبار داغ

بررسی ابعاد حادثه انفجار در مرز دوغارون در گفت‌وگو با کارشناسان؛

گمانه‌زنی‌ ارتباط آتش‌سوزی «اسلام قلعه» با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان/ خراب‌کاری در گمرک خارج از مواضع طالبان است

گمانه‌زنی‌ ارتباط آتش‌سوزی «اسلام قلعه» با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان/ خراب‌کاری در گمرک خارج از مواضع طالبان است
به گفته کارشناسان، حکم ترک اجباری آمریکا از منطقه مسجل شده و این کشور قصد دارد برای توجیه حضورش در پوشش حفظ امنیت، در افغانستان و عراق چالش ناامنی به‌راه بیندازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، ظهر شنبه ۲۵ بهمن ماه خبر انفجار مهیب و آتش‌سوزی حجیم در تاسیسات گمرکی "اسلام قلعه" افغانستان به سرعت در صدر اخبار دنیا قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 بخش قابل‌توجهی از مبادلات مرزی ایران و افغانستان از طریق گمرک اسلام قلعه انجام می‌شود.

,

به گفته سخنگوی گمرک ایران، افغانستان بعد از عراق، دومین کشوری است که ایران با ۳ میلیارد دلار صادرات، تجارت زمینی قابل‌توجهی با آن دارد.

,

 

,

انفجار «اسلام قلعه»؛ حافظه تاریخی رفتار آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های هدف در خاورمیانه

, انفجار «اسلام قلعه»؛ حافظه تاریخی رفتار آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های هدف در خاورمیانه, انفجار «اسلام قلعه»؛ حافظه تاریخی رفتار آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های هدف در خاورمیانه,

, ,

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان نیز در گفت‌وگو با صبح توس، با بیان اینکه محور ابتکار اقتصاد منطقه‌ای ایران برای رقبایش قابل‌قبول نیست اظهار داشت: استراتژی بلندمدت آمریکا برای حضور در منطقه و فشار حداکثری اقتصادی بر ایران با شکست مواجه شده است.

,

وی افزود: مین‌گذاری اخیر در خطوط راه‌آهن خواف‌ـ هرات، از نقشه‌های آینده دشمنان ایران در راستای ضربه به مبادی اصلی صادرات و واردات این کشور با ظرفیت بالای تولید در منطقه خبر می‌دهد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در حال حاضر ارگان‌های امنیتی افغانستان توان مقابله با خراب‌کاری‌ها هم‌پیمانان آمریکا در منطقه را ندارد به همین منظور بایستی کشور ایران در راستای افزایش امنیت مرزی و گمرکی برای حفظ مواضع اقتصادی و امنیت مردمش اقدام کند.

,

خراب‌کاری در «اسلام قلعه» خارج از مواضع طالبان است

, خراب‌کاری در «اسلام قلعه» خارج از مواضع طالبان است, خراب‌کاری در «اسلام قلعه» خارج از مواضع طالبان است,

وی افزود: اکنون طالبان مخالف حضور آمریکا در منطقه است و دراین‌باره با ایران همسو بوده لذا خراب‌کاری در «اسلام قلعه» خارج از مواضع طالبان است.

,

ملازهی ادامه داد: حضور هیئت طالبان در ایران چرخش موضع و اصلاح عقاید این گروه طی سال‌های اخیر را مشخص کرده است.

,

وی بابیان اینکه رفتار اخلال‌گرایانه آمریکا در آستانه خروجش می‌تواند از حادثه آتش‌سوزی اسلام قلعه خصمانه‌تر شود افزود: برنامه بلندمدت حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه به‌قدری دقیق و محاسبه‌شده است که حادثه اسلام قلعه فقط می‌تواند بخشی از نقشه‌های آشوب گرایانه آمریکا برای کاهش امنیت منطقه باشد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با ضرورت تعیین صریح و قاطع دولت افغانستان برای بیرون راندن آمریکا از این کشور تأکید کرد: دولت افغانستان برای مقابله با شایعه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد 2 پایگاه نظامی خود را در افغانستان حفظ کند، بایستی مواضع خود را صراحت مشخص کند تا قدرت‌های خاورمیانه در کنار آن‌ها در مقابل نفوذ آمریکا در منطقه ایستادگی کنند.

,

وی افزود: حافظه تاریخی رفتاری آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های مورد هدفش در خاورمیانه پشت پرده تعدادی از حوادث پر تلفات همچون آتش سوزی در اسلام قلعه را در منطقه افشا می‌کند.

,

تغییر چشمگیر مواضع طالبان آن‌ها را از هرگونه اتهامی مبرا می‌کند

, تغییر چشمگیر مواضع طالبان آن‌ها را از هرگونه اتهامی مبرا می‌کند, تغییر چشمگیر مواضع طالبان آن‌ها را از هرگونه اتهامی مبرا می‌کند,

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با صبح توس، در رابطه گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط آتش‌سوزی اخیر در «اسلام قعله» با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان خاطرنشان کرد: حکم ترک اجباری آمریکا از منطقه مسجل شده و این کشور قصد دارد برای توجیه حضورش در پوشش حفظ امنیت منطقه، در عراق و افغانستان چالش ناامنی به‌راه بیندازد.

,
,
, ,

وی افزود: آمریکا قصد دارد فرار از منطقه را به‌گونه‌ای جلوه دهد که مردم افغانستان و عراق را مدیون به خود نمایش داده تا افکار عمومی این فرار بزرگ آمریکا از خاورمیانه را پیروزی سیاست ضدآمریکایی ایران تلقی نکنند.

,

ترقی تصریح کرد: آمریکا قصد دارد توسط بازو‌های اجرایی‌اش در منطقه با خلع امنیت کشورهای عراق و افغانستان جای خالی خود را در منطقه پر کند، لذا وقوع هر اتفاق و حادثه در منطقه خارج از انتظار و پیش‌بینی نیست.

,

وی با اشاره به این‌که ایران، طالبان فعلی را به‌عنوان گروه ضدآمریکایی در منطقه می‌شناسد افزود: ۶۰ درصد کشور افغانستان در اختیار گروه طالبان بوده و رفتار طالبان با شیعیان و مردم افغانستان تاکنون قابل‌قبول بوده است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید داشت: طالبان در طول چند سال گذشته از نزدیک شدن گروه داعش به مرزهای ایران ممانعت کرده و درزمینه تأمین ارز نیز همکاری خوبی با ایران داشته است.

,

وی افزود: تغییر چشمگیر مواضع طالبان آن‌ها را از هرگونه اتهامی مبنی بر خرابکاری در اسلام قعله مبری می‌کند.

,

تقویت روابط اقتصادی ایران و کشور‌های منطقه صدای آمریکا را درآورده است

, تقویت روابط اقتصادی ایران و کشور‌های منطقه صدای آمریکا را درآورده است, تقویت روابط اقتصادی ایران و کشور‌های منطقه صدای آمریکا را درآورده است,

ترقی در ادامه با بیان این‌که تقویت روابط اقتصادی ایران و کشور‌های منطقه صدای آمریکا را درآورده است اظهار کرد: ساخت بستر ریلی خواف_هرات اولین گام مهم ایران در راستای شکست محاصره اقتصادی دشمنان ایران است.

,

وی افزود: ترانزیت و مراودات کالایی در بستر ریلی، ایران را به کشورهای آسیای میانه متصل کرده و موجب دست‌یابی ایران به بازار‌های مهم اقتصادی می‌شود، از همین رو، افزایش صادرات به افغانستان نقش مؤثری در شکست تحریم‌های آمریکا دارد.

,

گفتنی است که افغانستان بعد از عراق، دومین کشوری است که ایران با ۳ میلیارد دلار صادرات، تجارت زمینی قابل‌توجهی با آن دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه