اخبار داغ

یادداشت

رانت و فساد دو غده سرطانی قابل درمان در مدیریت شهری

رانت و فساد دو غده سرطانی قابل درمان در مدیریت شهری
سوال این است که واقعا چه سنسور و چراغ قرمزی میتوان برای جلوگیری از بروز این دو پدیده شوم ( رانت و فساد ) در مدیریت شهری تعریف کرد و آیا این ابزارهای محدود کننده و هشدار دهنده مفید و موثر خواهند بود ؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هزارماسوله، رانت و فساد اداری دو  پدیده خطرناکی هستند که سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری را در تضاد با منافع شهروندان قرار می دهند. این دو پدیده منفور هم منافع و سرمایه بیت المال را حیف و میل می کنند و هم اعتماد مردم را نسبت به دستگاههای خدمتگزار کاهش می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هزارماسوله,

متاسفانه در جامعه ما سنسورها و آژیرهای خطر مناسبی برای پیشگیری از این پدیده های شوم نداریم و اکثرا اقدامات و واکنش های ضد جرم به بعد از وقوع فاجعه موکول می شود که نوش دارویی بعد از مرگ سهراب است.

,

اگر به جای برخورد با مفسد و مجرم، با زمینه های بروز و وقوع جرم و فساد مقابله شود و با اقدامات پیشگیرانه  گلوگاهها و بسترهای فساد و جرم محدود شود و چراغ قرمزهای مناسبی برای این دو پدیده پیش بینی شوند، قطعا شاهد امنیت و سلامت بیشتری برای سرمایه های عمومی و بیت المال خواهیم بود و اعتماد مردم هم به دستگاههای خدمتگزار و مدیریت شهری بیشتر خواهد شد.

,

هدف از نگارش این یادداشت بررسی و ریشه یابی وجود احتمالی این دو پدیده شوم در گذشته، حال و آینده در شهر و دیارمان است. آیا شهر ما از این دو پدیده مستثنی است؟ آیا در ادوار گذشته رانت و فسادی در سیستم اداری و در مدیریت شهری پاوه مشاهده شده است؟ آیا کسی می تواند تضمین کند که در آینده سیستم مدیریتی شهر پاوه دچار رانت و فساد نخواهد شد؟ اگر رانت و فسادی وجود دارد و یا احتمال بروز و وقوع آن هست؛ آیا این دو غده سرطانی قابل پیشگیری و یا جراحی و درمان هستند ؟

,

نگارنده این یادداشت هیچگونه اطلاعات دقیق و مستندی در خصوص وجود این پدیده ها در گذشته این شهر ندارد و تمایلی هم به مطالعه ، بررسی و ورود به این حوزه زمانی ندارد. اما به عنوان یک شهروند  پیشنهاد می کنیم که به جای مبارزه با رانت خوار و مفسد در آینده از هم اکنون چراغ قرمزهایی برای محدود کردن و متوقف کردن قطار رانت خواری و فساد نصب و علم کنیم تا که در سایه این محدودیت ها بیت المال و سرمایه های عمومی این شهر در آینده از هرگونه دستبرد، دست اندازی و تعرضی مصون بماند.

,

سوال این است که واقعا چه سنسور و چراغ قرمزی می توان برای جلوگیری از بروز این دو پدیده شوم (رانت و فساد) در مدیریت شهری تعریف کرد و آیا این ابزارهای محدود کننده و هشدار دهنده مفید و موثر خواهند بود؟

,

مطمئنا نخبگان، متخصصان و دلسوزان این شهر با هم اندیشی، مشورت و رایزنی خواهند توانست گزینه های مختلفی برای این امر تعریف و پیشنهاد کنند که شاید خیلی از این گزینه ها موثر و مفید باشد.

,

اخیرا تعدادی از نخبگان و دلسوزان این دیار که دغدغه پیشرفت و تعالی شهرشان را دارند و از سر لطف و محبت این بنده حقیر نیز را در جمع خود راه داده اند در مورد گزینه محدود کننده و پیشگیرانه مناسبی به اتفاق نظر رسیده اند که قطعا خواهد توانست بروز رانت و فساد اداری را در مدیریت شهری تا حدود بسیار زیادی محدود و حتی کاملا متوقف کند.

,

مختار ابراهیمی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه