اخبار داغ

زنگ خطر موج چهارم کرونا در جنوب شرق کشور؛

احتمال ورود کرونای انگلیسی به سیستان و بلوچستان وجود دارد/لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان

احتمال ورود کرونای انگلیسی به سیستان و بلوچستان وجود دارد/لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان
محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به انتشار گسترده نوع جدید ویروس کووید-19 در دنیا و ابتلاء تعدادی از هموطنانمان به این بیماری، احتمال ورود و شناسائی این ویروس در سیستان و بلوچستان هم وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همزمان با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور، ایران یک بار دیگر در آستانه قرار گرفتن در وضعیت قرمز کرونایی است. هرچند هنوز آمار جان‌باختگان و بستری‌شدگان کرونا همچون پاییز سال‌جاری به مرز انفجار نرسیده، اما با توجه به اعلام روز شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت مبنی‌بر اینکه ویروس جهش‌یافته کرونا در کل کشور پخش شده است روزهای تاریک پیش رو دور از انتظار نیست.

روزهایی که از شنبه مقامات وزارت بهداشت هشدارهایشان را در مورد آن آغاز کرده‌اند. پیش از این هم مقامات وزارت بهداشت ابتلای ۷ نفر به گونه جدید کرونا (کرونای انگلیسی) را به‌طور رسمی تایید کرده بودند که یک نفر از آنها روز جمعه در آبیک قزوین درگذشت. همچنین روز شنبه وزیر بهداشت از مرگ زنی ۷۱ ساله در تهران بر اثر ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی خبر داد و تاکید کرد قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر این ویروس به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود.

تمام این هشدارها در شرایطی است که کشور به‌دلیل عادی‌انگاری‌های دوماه گذشته از سوی مردم وارد موج چهارم کرونا شده و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در بسیاری از شهرها از جمله تهران موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است. حالا کشور نه تنها درگیر موج چهارم کرونا شده که شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا می‌تواند به‌زودی نقشه ایران را یک بار دیگر از رنگ‌های آبی و زرد و نارنجی به سمت قرمز سوق دهد.

در همین ارتباط روز گذشته متنی در فضای مجازی سیستان وبلوچستان منتشر شد که نگرانی شهروندان را به دنبال داشت؛ در این متن آمده است: " این نوع چهارم همان کووید ۱۹ است اما جهش یافته و با همان علایم، البته واگیرداری بالا وسریعی داشته و شخص مبتلا را ظرف چند روز از پا در می آورد. اصطلاحا به کرونا انگلیسی ومکزیکی یا افریقایی معروف بوده؛ قابل تذکر و توجه است که این نوع ویروس جهش یافته به داروهای قبلی مقاوم و تاثیری ندارد وهم اکنون در سیستان وبلوچستان دو شهر  ایرانشهر و سراوان را درگیر کرده است".

در ادامه این متن عنوان شده که" در سراوان شهرهای سیرکان یک روستا تماما قرنطینه شده و چند نفر نیز فوت کردند و در منطقه ناهوک هم مشاهده و رهگیری شده است".

کرونای انگلیسی در کمین جوان ها!

در برخی از رسانه ها نیز از قول نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت آمده است که: کرونای انگلیسی جوان‌ها را بیشتر درگیر کرده است. ممکن است آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی خیلی بالاتر از آمارهای فعلی باشد. تاکنون کرونای انگلیسی کارایی واکسن اسپوتنیک روسی را کاهش نداده است. اگر کارایی هر واکسنی به زیر ۵۰ درصد برسد، باید آن واکسن را کنار بگذاریم.  

با این وجود خبر ابتلای هفت شهروند سیستانی و بلوچستانی به کرونای انگلیسی، نگرانی‌های زیادی به وجودآورده که خبرنگار ما، صحت و سقم آن را از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جویا شدیم.

احتمال ورود کرونای انگلیسی به سیستان و بلوچستان

محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با توجه به انتشار گسترده نوع جدید ویروس کووید-19 در دنیا و ابتلاء تعدادی از هموطنانمان به این بیماری، احتمال ورود و شناسائی این ویروس در سیستان و بلوچستان هم وجود دارد.

وی گفت: راه پیشگیری از شیوع گونه جدید ویروس، همان دستورالعمل های قبلی است و به محض شناسائی موردی از بیماری کرونای انگلیسی در استان اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به شیوع گسترده ویروس جهش یافته کرونا در اقصی نقاط دنیا، مجموعه نظام بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی استان که متشکل از همکاران پرتلاش ما در خانه های بهداشت روستائی، پایگاه های سلامت شهری، مراکز جامع خدمات سلامت، آزمایشگاه ها، ستاد بحران و مراکز ستادی هستند با حساسیت و دقت بیشتری بر روند ابتلاء به بیماری نظارت دارند و اقدامات بیماریابی و آموزشی خود را تشدید کرده اند.

وی ادامه داد: بیمارستان ها و مراکز درمانی هم در حال ورود به حالت آماده باش برای پذیرش بیماران احتمالی در صورت شیوع گونه های جدید ویروس کرونا هستند.

هاشمی شهری افزود: اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم در مورد بیماری کرونا انگلیسی لازم است امّا با این وجود، انتشار اخبار کذب در مورد شیوع این بیماری قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: روز گذشته متنی مجعول و بدون منبع در برخی رسانه های اجتماعی استان منتشر و سپس  توسط افراد عادی دست به دست شد که موضوع آن انتشار ویروس کرونا و ابتلاء و مرگ و میر گسترده ناشی از این بیماری در برخی نقاط روستائی استان است.

3 روز متوالی بدون فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: این ادعا در حالی مطرح و منشر شده است که خوشبختانه برای نخستین بار از شروع محدودیت های هوشمند کرونائی و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی  3 روز متوالی بدون فوت ناشی از کرونا را در استان پشت سر گذاشته ایم و خوشبختانه از روز پنجشنبه هفته گذشته  تا روز شنبه هفته جاری مورد فوت ناشی از کرونا در بیمارستان ها نداشته ایم و امیدواریم این وضعیت همچنان استمرار داشته باشد.

وی از هموطنان خواستار آن شد تا ضمن پایبندی بیشتر به دستورالعمل های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، شستن دست، رعایت فاصله ایمن با دیگران، حفاظت از گروه های در معرض خطر، مراجعه سریع افراد علامت دار به مراکز بهداشتی و درمانی و جداسازی سریع افراد بیمار از افراد سالم، اطلاعات صحیح در مورد بیماری را از رسانه های معتبر و شناسنامه دار کشور و در راس آن صدا و سیما دریافت کنند.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر تشخیص توالی های ژنی ویروس های جهش یافته کووید-19 و از جمله ویروس موسوم به انگلیسی در کشور ما توسط انستیتو پاستور ایران انجام می شود و تاکنون موردی از افزایش مشکوک موارد ابتلاء به کرونا، ابتلاء و مرگ و میر غیر عادی در یک منطقه مشخص جغرافیائی و نمونه مثبتی از کرونای انگلیسی در استان شناسائی نشده است.

هاشمی شهری گفت: همانند گذشته در کنار مردم هستیم و ضمن درخواست از همه خواهران و برادارن برای رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، به محض شناسائی مواردی از ویروس جدید مراتب را همچون گذشته با مردم در میان خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونای انگلیسی در کمین جوان ها!, کرونای انگلیسی در کمین جوان ها!,
,
,
,
,
,
, احتمال ورود کرونای انگلیسی به سیستان و بلوچستان, احتمال ورود کرونای انگلیسی به سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 3 روز متوالی بدون فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان, 3 روز متوالی بدون فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه