اخبار داغ

گزارش/

دیوار محکم استبداد در جریان اصلاحات

دیوار محکم استبداد در جریان اصلاحات
پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات به‌دلیل تفکر پدرخواندگی رایج در آن کمتر از قبل شده و حتی بخشی از قشر خاکستری جامعه از این جریان روی‌گردان شده و یا آن را طرد کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، عصر روز گذشته جلسه انتخاب ترکیب هیئت رئیسه جبهه اصلاح‌طلبان در حسینیه جماران برگزار شد و بهزاد نبوی به عنوان رئیس سنی این جبهه انتخاب شد، البته شرکت‌کنندگان در این جلسه در خصوص انتخاب اعضای هیئت رئیسه به توافق نرسیدند و قرار است در جلسه روز چهارشنبه به صورت مجازی اعضای هیئت رئیسه انتخاب شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

جلسه جبهه اصلاح‌طلبان در حالی روز گذشته برگزار شده که سایه اختلاف درون جریانی بر سر آن سنگینی می‌کند به‌ویژه اینکه طی ماه‌های گذشته به خصوص بعد از استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و انتقادات پی‌درپی کارگزارانی‌ها از رئیس دولت اصلاحات این اختلافات شدت هم یافته است. هرچند قرار است جبهه اصلاح‌طلبان ایران وظیفه اجماع‌سازی میان اصلاح‌طلبان را داشته باشد، اما عمق اختلافات و تفرقه درون این جریان به حدی است که بعید به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان به اجماع نظر کلی دست یابند.

,

جبهه اصلاح‌طلبان جایگزین خوبی برای شورای عالی سیاستگذاری است؟

, جبهه اصلاح‌طلبان جایگزین خوبی برای شورای عالی سیاستگذاری است؟, جبهه اصلاح‌طلبان جایگزین خوبی برای شورای عالی سیاستگذاری است؟,

ظاهراً قرار است جبهه اصلاح‌طلبان که جایگزین شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شده، نقش ایجاد وحدت و یکپارچگی درون جریان اصلاحات را بازی کند، اما وقتی به مواضع و رفتار فعالان اصلاح‌طلبان نسبت به یکدیگر می‌نگریم، به این مهم دست می‌یابیم که اصلاح‌طلبان مسیر طولانی را برای رسیدن به وحدت در پیش دارند.

,

اصلاح‌طلبانی همچون علی صوفی و مجید محتشمی جلسه جبهه اصلاح‌طلبان را مهم ارزیابی می‌کنند و برای وحدت و یکپارچگی میان جریان اصلاحات حیاتی می‌دانند، اما وقتی به تصاویر منتشر شده از این جلسه نگاهی می‌اندازیم نه از محمدرضا عارف خبری است و نه از غلامرضا کرباسچی؛ لذا اگر این جلسه مهم بود باید این دو شخصیت تأثیرگذار در این جلسه حضور می‌یافتند. 

,

یکی از نکاتی که اصلاح‌طلبان بر سر آن با هم اختلاف نظر دارند، رئیس دولت اصلاحات است. طی سال‌های گذشته از نفوذ و تأثیرگذاری رئیس دولت اصلاحات میان اصلاح‌طلبان به شدت کاسته شده و مانند گذشته از شخصیت کاریزماتیک در میان این جریان برخوردار نیست؛ بنابراین بعید است که اصلاح‌طلبان در این شرایط بتوانند به وحدت و انسجام دست یابند به‌ویژه اینکه هرروز بر دامنه انتقادات به رئیس دولت اصلاحات افزوده شده و مردم او را در تشدید مشکلات امروز کشور و فریب رأی‌دهندگان مقصر می‌دانند.

,

قشر خاکستری یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی برای جریان اصلاحات قلمداد می‌شود که آرای آنها به‌دلیل عدم تحقق خواسته‌هایشان از سوی دولت از سبد رأی اصلاح‌طلبان خارج شده و یا همچنان سرگردانند. در انتخابات مجلس یازدهم بخشی از این آرا به سبد اصولگرایان سرازیر شد و همچنین انتظار می‌رود که در انتخابات 1400 اصولگرایان این آرا را به سمت خود بکشانند.

,

دیوار محکم استبداد در جریان اصلاحات

, دیوار محکم استبداد در جریان اصلاحات, دیوار محکم استبداد در جریان اصلاحات,

براساس این گزارش؛ امروز جریان اصلاحات به دیوار محکم استبداد نظر و رأی برخورده است؛ یعنی آنها از اینکه رئیس دولت اصلاحات آن بالا بنشیند و به آنها امر و نهی کند و خط دهد، خسته شده‌اند و می‌خواهند درون این جریان فضایی دموکراتیک حاکم شود. این خواسته به یک مطالبه میان جوانان اصلاح‌طلب تبدیل شده و معتقدند که دوره «تَکرار می‌کنم» گذشته و قرار نیست رئیس دولت اصلاحات مبدأ و مقصد تصمیمات آنها باشد؛ بنابراین فروریختن دیوار استبداد نظر و رأی در جریان اصلاحات یکی از مهمترین مطالبات اصلاح‌طلبان نو و جوان است و تا زمانی‌که اصلاح‌طلبان در این خصوص به یک تصمیم واحد نرسند بعید است به ائتلاف و اتحادی دست یابند.

,

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به اینکه اعتماد مردم نسبت به جریان اصلاح‌طلب کاهش یافته است، گفت: آنها شعارهایی را به مردم داده‌اند که عملیاتی نشده و این عدم تحقق شعارها به سرمایه‌های اجتماعی ضربه وارد کرده است.

,

وی افزود: زمانی پدرخوانده‌های جریان اصلاحات از اثرگذاری بالایی برخوردار بودند اما این افراد به خاطر حمایتشان از آقای روحانی و شرایطی که برای کشور به وجود آمده دیگر اثرگذاری قبال را ندارند؛ لذا یا باید جبران کنند و یا اینکه دیگر نمی‌توانند از کاندیداتوری حمایت کنند که اگر هم حمایت کنند، تأثیری برای آن کاندیدا نخواهد گذاشت.

,

این فعال سیاسی شرطی کردن انتخابات را یکی دیگر از افکار و ابزارهای پوسیده‌ای عنوان کرد و جریان اصلاحات مورد استفاده قرار می‌دهد و در تکمیل این موضوع خاطرنشان کرد: اخیراً آقای محسن آرمین گفته است که اصلاح‌طلبان می‌خواهند نامزدهایی را برای ریاست جمهوری معرفی کنند که احتمال ردصلاحیت آنها وجود دارد تا از این طریق انتخابات را بایکوت و شرطی کنند؛ در صورتی‌که این نگاه پوسیده اصلاً مناسب نیست و فقط به مشارکت مردمی و حضور قشر خاکستری در انتخابات ضربه وارد می‌کند و رئیس‌جمهور حداقلی کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

,

براساس این گزارش؛ کارشناس مسائل سیاسی معتقدند جریان اصلاحات نیازمند یک اصلاح اساسی درون‌ساختاری است تا از وضعیت کنونی رهایی یابد اما با نگاهی به مواضع و دیگاه‌های پدرخوانده‌های این جریان یا اصلاح‌طلبان سنتی نشانه‌هایی از اصلاح ساختاری یا تغییر نگرش‌ها به سیاست خارجی و سیاست داخلی در آنها مشاهده نمی‌شود؛ لذا اصرار عناصر اصلی جریان اصلاحات بر مواضع کوته‌بینانه و منسوخ‌شده و عدم تطابق این مواضع با واقعیت‌های روز سبب شده تا پدرخوانده‌های جریان اصلاحات مورد طرد مردم قرار بگیرند که شکست سنگین آنها در انتخابات مجلس یازدهم دلیلی بر این مدعاست؛ بنابراین اگر این روش غلط همچنان ادامه پیدا کند، به احتمال بسیار زیاد نتایج انتخابات سال آینده که نقش مهمی در ادامه بقای جریان اصلاحات دارد به نفع جناح رقیب رقم خواهد خورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه