اخبار داغ

منفورترین حلالی که زندگی را نابود می‌کند؛

نگاه‌های ناصحیح به زندگی و دخالت‌های نابخشودنی؛ از عوامل اصلی طلاق/ زوجین به تبعات طلاق و نابودی سرمایه‌های زندگی توجه کنند

نگاه‌های ناصحیح به زندگی و دخالت‌های نابخشودنی؛ از عوامل اصلی طلاق/ زوجین به تبعات طلاق و نابودی سرمایه‌های زندگی توجه کنند
نابودی سرمایه‌های زندگی و ضربات وارده به زوجین ازجمله تبعات طلاق است که اگر زوجین به آن فکر کنند، هرگز به فکر طلاق نخواهند افتاد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در چند دهه‌ی اخیر در کشورهای جهان رشد داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

طلاق یک رویداد منحصر به فرد نیست، بلکه فرایندی است که در جنبه‌های مختلف آن در طول زمان آشکار می‌شود و این مستلزم یک رشته تغییرات و سازمان یابی‌های مجدّد خانواده بوده که ممکن است چند سال طول بکشد. با رویدادها و هیجان‌هایی که به همراه این تغییرات پدید می‌آیند، نمی‌توان یک شبه برخورد کرد. سازگاری یافتن برای هر یک از اعضای خانواده مستلزم زمان است.

,

از جمله علل و عوامل تاثیر گذار در طلاق می‌توان به عدم تفاهم و توافق اخلاقی، ناسازگاری و عدم سازش، بداخلاقی و بدرفتاری، خشونت (کتک زدن)،  تفاوت و تضاد در زندگی، تفاوت‌های فرهنگی، سوءظن،اعتیاد، عدم شناخت و درک یکدیگر، ازدواج دوم، دخالت دیگران در زندگی، اختلاف سن، عدم علاقه، بیماری روحی، بیکاری، عدم توافق در مسائل جنسی (زناشویی) و ازدواج اجباری اشاره کرد.

,

, ,

منفورترین حلال

, منفورترین حلال, منفورترین حلال,

حجت‌الاسلام و المسلمین علیجان دلدار کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص اظهار کرد: عواملی مختلفی باعث طلاق می‌شود.

,

وی با بیان این‌که طلاق منفورترین حلال است، افزود: نگاه‌های ناصحیح به زندگی یکی از دلایل اصلی طلاق است.

,

کارشناس مذهبی بیان کرد: تصور برخی از زوجین از ازدواج این است که همسرشان باید مانند آنها باشد؛ در زمینه‌های فکری، روحی، کاری، اخلاقی، فرهنگ و ... در صورتی که این تصور اشتباه است؛ زوجین دو نفر هستند با نگاه، فکر، روحیه و اخلاق و فرهنگ متفاوت. افراد با ازدواج قرار است کامل شوند نه این‌که عینا فردی را مانند خود پس از ازدواج تربیت کنند. این نوع تفکرات و نگاه‌ها که منجر به اختلافات و ناسازگاری می‌شود یکی دیگر از دلایل طلاق است.

,

حجت‌الاسلام دلدار عنوان کرد: خانه و خانواده محل سازش و گذشتن از خواسته‌ها و منیت‌ها است. زوجین با ازدواج قرار است، "ما" شوند نه این‌که منیت‌هایشان پا برجا باشد و به آن دامن بزنند که اگر این‌گونه باشد زندگی‌ها منجر به طلاق خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: بزرگ‌کردن مسائل جزئی و ساده یکی دیگر از دلایل طلاق است. گاهی اوقات برخی از مسائل جزئی و کوچکی که قابل گذشت است را بزرگ کرده و به آن دامن می‌زنیم که نه‌تنها اثرگذاری خواهد داشت بلکه باعث طلاق می‌شود.

,

کارشناس مذهبی بیان کرد: هدف از زندگی یافتن آرامش روحی و معنوی است اما برخی از زوجین با اظهارنظرهای بی‌مورد در حیطه‌هایی که به آن‌ها ارتباطی ندارد باعث ایجاد اختلافات، فراموش کردن مهر و علاقه‌ای که بهم داشتند و در نهایت طلاق می‌شوند.

,

حجت‌الاسلام دلدار گفت: دخالت‌های بی‌مورد پدر و مادرها یکی دیگر از دلایل طلاق است. برخی از خانواده‌ها اگر اختلاف‌نظر و مشکلی بین زوجین به وجود بیاید، از فرزند خود حمایت و طرفداری کرده و مقصر را فرد مقابل می‌دانند در صورتی که وقتی دختر و پسری باهم ازدواج می‌کنند، خانواده‌های دو طرف باید هر دو نفر را به عنوان فرزند خود تصور کرده و اگر مشکلی باشد برطرف کرده یا طرف حق را بگیرند.

,

وی ادامه داد: حمایت و طرفداری پدر و مادرها از فرزندان خود بیشتر به دلیل دلسوزی و نگرانی است اما برخی افراد به‌گونه‌ای در برابر اختلافات زوجین واکنش نشان می‌دهند که دلسوزی آن‌ها نتیجه سوء دارد.

,

لزوم توجه به تبعات طلاق

, لزوم توجه به تبعات طلاق, لزوم توجه به تبعات طلاق,

کارشناس مذهبی بیان کرد: طلاق تبعات زیادی برای زوجین دارد که اگر دو نفر قبل از این‍که به طلاق فکر کنند به تبعاتی که پس از طلاق متوجه آنها خواهد بود فکر کنند هرگز به فکر طلاق نخواهند افتاد.

,

حجت‌الاسلام دلدار گفت: وقتی زوجین از یکدیگر جدا شوند در تمامی زمینه‌ها از مالی گرفته تا اجتماعی، روحی، روانی و ... ضربه خورده و عقب خواهند ماند.

,

وی افزود: بسیاری از جوانانی که برای کوچکترین مشکل حرف از طلاق می‌زنند و فکر می‌کنند با طلاق به هدف خود خواهند رسید و زندگی بهتری خواهند داشت نمی‌دانند که پس از طلاق این‌گونه نخواهد بود و بسیاری از مسائل، نگاه‌ها و طرز تفکرات نسبت به آنها تغییر خواهد کرد و وقتی طرف متوجه مشکلات خواهد شد که کار از کار گذشته و طلاق انجام شده است.

,

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اگر زوجین دارای فرزند باشند و قصد طلاق داشته باشند تبعاتی که طلاق برای فرزند آن‌ها دارد به مراتب بیشتر از خودشان است.

,

, ,

از بین‌رفتن سرمایه‌های عاطفی با طلاق

, از بین‌رفتن سرمایه‌های عاطفی با طلاق, از بین‌رفتن سرمایه‌های عاطفی با طلاق,

سبحانی کارشناس و مشاوره خانواده نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طلاق موضوعی است که علاوه بر از دست دادن همسر برای زوجین دارای بار روانی منفی زیادی است.

,

وی افزود: ازدواج یک سرمایه‌گذاری است که ما در راستای آن به لحاظ عاطفی و مالی، سرمایه‌هایی را پس انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

,

این مشاوره خانواده بیان کرد: وقتی یک زندگی بنابردلایلی منجر به طلاق می‌شود یعنی ما تمام سرمایه‌گذاری‌های عاطفی را که برای یک زندگی انجام داده‌ایم را خراب می‌کنیم.

,

سبحانی عنوان کرد: وقت، انرژی و عاطفه‌ای که برای تشکیل زندگی گذاشته‌ایم با طلاق از بین می‌رود و آثار منفی روحی و روانی طلاق زوجین را تهدید می‌کند‌.

,

وی خاطرنشان کرد: طلاق به لحاظ اجتماعی نیز تبعاتی برای زوجین دارد. وقتی یک خانم یا آقا بنابردلایلی از همسرش جدا شود، نگاه جامعه به او مانند گذشته نخواهد بود و در معرض بسیاری از اتهامات و نگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

,

دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج تقویت شود

, دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج تقویت شود, دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج تقویت شود,

این مشاور خانواده برای جلوگیری و کاهش طلاق، افزود: اگر دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج تقویت شود و آموزش‌های لازم به زوجین در سال‌های اول زندگی داده شود به آن‌ها برای استحکام و پایه‌ریزی زندگی کمک می‌شود.

,

سبحانی ادامه داد: بسیاری از زندگی‌هایی که منجر به طلاق می‌شود به دلیل عدم آگاهی است و برخی از موارد طلاق نیز به دلیل اختلالاتی است که بر سر راه زندگی وجود داشته اما پنهان شده و زوجین به این اختلالات توجه نکردند.

,

وی خاطرنشان کرد: با تقویت دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج می‌توان از طلاق‌های احتمالی جلوگیری کرد.

,

دخالت‌های نابخشودنی

, دخالت‌های نابخشودنی,

این مشاور خانواده گفت: مقام معظم رهبری سخنی دارند که می‌فرمایند: "از بزرگترین گناهان نابخشودنی والدین این است که کاری کنند که باعث شود عروس و داماد از یکدیگر مکدر شوند". لذا خانواده‌ها در این خصوص و دخالت‌هایی که از سر دلسوزی می‌کنند گاهی تاثیر منفی داشته و باعث اختلاف می‌شود.

,

سبحانی بیان کرد: بین زوجینی که سن و سال آنها کمتر است، دخالت خانواده و بزرگترها بیشتر مشاهده می‌شود.

,

وی اظهار کرد: والدین باید به این نکته توجه کنند که زن و مرد در کنار هم رشد خواهند کرد و اگر ما به آنها اجازه بدهیم، خودشان در کنار یکدیگر به تفاهم خواهند رسید.

,

این مشاور خانواده بیان کرد: وقتی زوجین در کنار هم قرار می‌گیرند مسلما محدودیت‌ها، تفاوت‌ها و بسیاری از مسائل دیگر را خواهند دید و متوجه خواهند شد که اگر حق با نظرات دیگران نباشد مسلما می‌توانند با یکدیگر کنار بیایند چون سن جوانی، سنی است که فرد به راحتی شکل می‌گیرد و این معجزه عشق و محبت می‌تواند کاری کند که مسائل بین زوجین حل شود.

,

سبحانی گفت: از خانواده‌ها درخواست می‌شود که قبل از ازدواج به فرزندان خود کمک کرده و تجربیات‌شان را منتقل کنند تا بتوانند یک تصمیم خوب بگیرند اما بعد از آن از کنار فرزندان خارج شوند تا خودشان با هم راه و رسم ساختن را پیدا کنند.

,

وی عنوان کرد: گاهی اوقات خانواده‌ها از سر دلسوزی و نصحیت، راه و رسم را به فرزندان خود نشان می‌دهند اما گاهی این نصحیت‌ و دلسوزی‌ها باعث ایجاد دلخوری فردی می‌شود.

,

این مشاور خانواده تصریح کرد: پدر و مادرهایی که فرزندان در آستانه ازدواج یا سال‌های ابتدایی زندگی دارند باید به فرزندان راهکار و راه و رسم ساختن و زندگی کردن را بیاموزند و در پی این‌که خودشان را اثبات کنند و نشان دهند که برتر هستند، نباشند.

,

سبحانی گفت: اگر خانواده‌ها راه و رسم ساختن یک زندگی را به فرزندان بیاموزند هرچه از زندگی دو طرف با یکدیگر بگذرد به مرور قدرت ساختن زوجین با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند.

,

وی خاطرنشان کرد: ازدواج یک نوع مسیولیت‌پذیری است و به راحتی نمی‌توان از این مسئولیت مهم شانه خالی کرد.

,

, ,

رشد بیش از ۷ درصدی طلاق در خراسان‌جنوبی

, رشد بیش از ۷ درصدی طلاق در خراسان‌جنوبی, رشد بیش از ۷ درصدی طلاق در خراسان‌جنوبی,

علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: آمار ازدواج و طلاق در هفت ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روندی افزایشی داشته و ازدواج ۱۱.۶ درصد و طلاق نیز ۷.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت ۵.۱ مورد ازدواج‌ در برابر هر یک واقعه طلاق در استان رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با بیان این‌که ۴۱۳۳ واقعه ازدواج و ۸۱۶ واقعه طلاق در این مدت در استان رخ داده، عنوان کرد: میزان عمومی ازدواج در سال گذشته ۷.۳ در هزار نفر جمعیت و میزان طلاق نیز ۱.۷ در هزار نفر جمعیت بوده که به ترتیب ۴۳.۲ درصد ازدواج‌های رخ داده مردان در سال جاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، ۳۱.۳ درصد مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، ۱۰.۲ درصد گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۶.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است.

وی، میانگین سن طلاق در مردان ۳۵ سال و ۲ ماه و در زنان را ۳۰ سال و چهار ماه اعلام کرد و ادامه داد: در ۷۵ درصد طلاق‌ها مرد از زن بزرگتر و در ۴۴.۲ درصد طلاق‌ها طول زندگی مشترک کمتر از پنج سال بوده است.

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه