اخبار داغ

گرهی که بر چهره فرش ایرانی نشسته است؛

واسطه‌ها بیشترین سود را از قالیبافی می‌برند/ برندهای فرشِ تک‌پود، در صف جهانی شدن

واسطه‌ها بیشترین سود را از قالیبافی می‌برند/ برندهای فرشِ تک‌پود، در صف جهانی شدن
نقش زمین که می‌شوند، با نگریستن به گره های دارقالیش ، دشتی سرسبز و پر گل برایت جلوه گری می کند و بی منتها می بینی که دستان پر هنر مهربانوی کُردستانی با هر گره که می بافد، آسمان را به زیر پایت می کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، حدود ۹۰ هزار نفر در استان کُردستان در صنعت فرش بافی کار می‌کنند و تنها ۱۲هزار نفر آنان زیر پوشش بیمه قرار دارند. صنعتی که اگر مورد حمایت قرار گیرد می تواند بخشی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد و ارزآوری خوبی برای استان داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

برندهای فرش تک‌پودِ سنندج و بیجار ثبت جهانی می‌شود

, برندهای فرش تک‌پودِ سنندج و بیجار ثبت جهانی می‌شود, برندهای فرش تک‌پودِ سنندج و بیجار ثبت جهانی می‌شود,

محمد دره‌وزمی رئیس سازمان صمت استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: فرش دستباف استان کردستان از قدمت دیرینه ای برخوردار است و به دلیل قدمت آن دو فرش سنه و فرش بیجار که ثبت ملی ان انجام شد در حال انجام کارهای مقدماتی ثبت جهانی است چرا که خوشبختانه در حوزه دست فرش بافت شهره تولیدات کردستان به خارج از کشور رسیده است و  امیدواریم با ثبت جهانی آن بتوانیم بازار مناسبی را برای فرش بافان استان فراهم کنیم.

,  کردتودی,

وی افزود: فرش بافان استان کردستان با مشکلات ملی و بین المللی روبرو هستند که بخش بین المللی آن مربوط به بحث صادرات است که امیدواریم در بحث ثبت جهانی بتوانیم بازار صادرات را رونق ببخشیم اما در حوزه ی داخلی در سال گذشته از اعتبارات پایدار توسعه ی روستایی ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فرش بافان حقیقی به اضافه ی ۲۹ کارگاه متمرکز و غیر متمرکز تسهیلات ۵۰ میلیونی تا ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت شد.

,

وی ادامه داد: برای سال جاری هم به محض تخصیص اعتبارات پایدار توسعه ی روستایی تسهیلات در نظر گرفته شده به فرشبافان تعلق می گیرد ولی به دلیل  عدم صادرات فرش دستباف کردستان به خارج از کشور که یکی از حلقه‌های مفقوده این صنعت است، باعث شده این صنعت آنگونه که باید ارزش افزوده ایجاد نکند.

,

, ,

ساماندهی و توسعه بحث فرشبافی بخشی از مشکلات اشتغال را حل می کند

, ساماندهی و توسعه بحث فرشبافی بخشی از مشکلات اشتغال را حل می کند, ساماندهی و توسعه بحث فرشبافی بخشی از مشکلات اشتغال را حل می کند,

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم روز گذشته در کارگروه فرش استان کردستان گفت بود: در حال حاضر نرخ بیکاری استان در کشور ۱۴ درصد است که ساماندهی و توسعه بحث فرشبافی می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه را حل کند و ایجاد اشتغال کند.

,

وی اظهار کرد: مواد اولیه ای که در فرش‌های کردستان استفاده می‌شود باید بالاترین ویعیت را دارا باشد تا بتوان ارزش افزوده ایجاد کرد و نام فرش کردستان را باز هم در کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

,

وی افزود: هر صنعتی که بتواند ایجاد اشتغال کند و یا ارزش‌افزوده ایجاد کند را باید مورد حمایت قرار داد چرا که به طور مستقیم بر روی زندگی مردم و میزان درآمد شهروندان موثر است.

,

حال باید منتظر بود و دید که ثبت جهانی فرش کردستان در صورت تحقق چه مقدار می تواند در کاهش نرخ بیکاری اثرگذار باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه