اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان:

ذخایر خون استان کاهش یافته است/ نیاز مبرم به تمام گروه‌های خونی

ذخایر خون استان کاهش یافته است/ نیاز مبرم به تمام گروه‌های خونی
زارعی گفت: شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل کاهش آمار حضور و اهدای خون توسط مردم است و این اطمینان خاطر را بارها به شهروندان داده ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارند و با اهدای خون و از طریق خون ، ویروس کرونا منتقل نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ یکی از جدی‌ترین خطراتی که بدن انسان با آن مواجه می شود ابتلا به کم خونی است از آنجا که تمام اندام‌های بدن از جمله مغز برای زنده ماندن به جریان خون ثابتی نیاز دارند، از دست دادن مقادیر زیادی خون می‌تواند مشکلات زیادی را برای کارکرد صحیح تمام اندام‌های بدن به همراه داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

یک انسان بالغ به طور متوسط بیش از ۵ لیتر خون در بدن خود دارد و خون گرانبهاترین مایعی است که در بدن انسان وجود دارد که وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های زنده و خارج کردن مواد زائد از آن‌ها را دارد.

,

خون سلول‌های ایمنی بدن را برای مقابله به محل عفونت منتقل کرده و دارای پلاکت‌هایی است که به وسیله آن‌ها می‌تواند با تشکیل مانع در نقاط آسیب دیدگی رگ‌ها، از خونریزی جلوگیری کند همچنین به علت ارزش بالای خون، به آن طلای قرمز نیز گفته می‌شود.

,

در صورتی که بدن شخصی دارای سطح پایینی از هموگلوبین باشد به آن بیماری کم خونی یا آنمی گفته می‌شود که در این شرایط، ممکن است بیمار ظاهری رنگ پریده داشته باشد همچنین بیماران مبتلا به کم خونی ممکن است احساس خستگی یا تنگی نفس نیز داشته باشند که دلیل آن نیز، وظیفه حیاتی و مهم انتقال اکسیژن از شش‌ها به قسمت‌های مورد نیاز بدن توسط هموگلوبین است.

,

هنگامی که غلظت اکسیژن کم است شکل ظاهری گلبول‌های قرمز تغییر کرده و به صورت داسی شکل در می‌آیند. گلبول‌های قرمز داسی شکل می‌توانند مسیر رگ‌های خونی ظریف را مسدود کرده و به ارگان‌هایی که توسط آن رگ‌های خونی تغذیه می‌شوند آسیب وارد کنند. این بیماری بسیار دردناک بوده و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

,

اگر تعداد پلاکت فردی کم باشد ممکن است یک ضربه آرام موجب خونریزی وسیعی گردد تعداد پلاکت بیمارانی که مبتلا به سرطان خون یا نارسایی مغز استخوان هستند  اغلب کاهش یافته به انتقال پلاکت به منظور حفظ عمل انعقادی خون نیاز دارند.

,

به همین منظور ازگلبول قرمز به طور گسترده ای به منظور جایگزینی خون از دست رفته به واسطه خونریزی در هنگام زایمان، در طی جراحی ودر تصادفات استفاده می شود انتقال گلبول قرمز می تواند در بعضی انواع کم خونی های شدید نیز نجات دهنده حیات فرد باشد.

,

در هر ثانیه بین دو تا سه میلیون گلبول قرمز در مغز استخوان تولید شده و وارد سیستم گردش خون می‌شوند و ما به طور مداوم سلول های خون را بازیافت می کنیم و زمانی که خون از دست داده ایم می توانیم سلول های خونی بیشتری تولید کنیم این به معنای آن است که در هر بار می توانیم تقریبا ۴۷۰ میلی لیتر از خون خود را اهدا کنیم برای احیای کامل سلول های خونی اهدا شده، مردان به حدود ۱۲ هفته و زنان به ۱۶ هفته زمان نیاز دارند.

,

حالا اما به گفته مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان اعمال جراحی ها و مصرف مستمر خون توسط بیماران خاص ،استان را با کاهش ذخایر خون مواجه کرده است که برای تامین آن باید دست به دست هم داده و در ذخیره خون بیماران سهیم باشیم.

,

مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارند

, مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارند,

در همین رابطه دکتر ایمان زارعی مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان در گفتگو باهرمز ضمن اعلام نیاز به همه گروه های خونی اظهار کرد: در روزهای پایانی سال انجام اعمال جراحی هایی که طی شیوع کرونا به تعویق افتاده بود افزایش یافته است.

,

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان افزود: اعمال جراحی هایی همانند عمل قلب باز منجر شده  است تا درخواست بیمارستان ها برای دریافت خون نیز سیر صعودی بگیرد به طوری که در برخی از روزها توزیع خون در استان ممکن است به بیش از ۲۵۰ واحد هم برسد.

,

زارعی ادامه داد: همچنین مصرف خون ، روزانه در مراکز بیماری های خاص در استان نیز به طور متوسط  ۶۵ درصد خون های اهدایی را شامل می شود که مزید بر علت کاهش ذخایر خون شده است.

,

وی با بیان اینکه میزان اهدای خون توسط شهروندان کاهش یافته است تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل کاهش آمار حضور و اهدای خون توسط مردم است و این اطمینان خاطر را بارها به شهروندان داده ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارند و با اهدای خون و از طریق خون ، ویروس کرونا منتقل نمی شود.

,

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان ضمن درخواست از تمامی شهروندان برای اهدای خون و اشاره به نقش مهم مردم در نجات و زندگی بخشیدن به بیماران ادامه داد: حضور مستمر مردم در این روزهای پایانی سال وتعطیلات نوروز می تواند بهترین هدیه برای همنوعان نیازمند به خون باشد.

,

زارعی افزود: اهداکنندگان خون در استان هرمزگان میتوانند به چهار مرکز اهدای خون در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب مراجعه کنند و یا با مراجعه به نشانی اینترنتی nobatdehi.ibto.ir مکان و زمان مورد نظر خود را برای اهدای خون انتخاب کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه