اخبار داغ

با عبور از فیلتر مجلس صورت گرفت:

بودجه 1400 ؛ کمی سبک‌بار و اندکی افزون

بودجه 1400 ؛ کمی سبک‌بار و اندکی افزون
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه 1400 با عبور از فیلتر مجلس، با کاهش مصارف و افزایش منابع بودجه‌ای همراه شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز: پس از کش و قوس‌های فراوان بین مجلس و دولت امروز بالاخره لایحه اصلاحی بودجه 1400 از تصویب نمایندگان گذشت، لایحه‌ای که از ابتدا با انقولت‌های مجلسی‌ها همراه بود و بسیار چکش‌کاری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

مجلسی‌ها با وارد دانستن ایرادهایی به سهم درآمد بودجه از فروش نفت، وابستگی به اوراق مالی، درآمدهای مالیاتی و گمرکی و برخی تبصره‌های لایحه بودجه 1400 در نهایت آن را رد کردند، تا دولت در روزهای اخیر لایجه اصلاحی را بار دیگر تقدیم مجلس کند.

,

لایحه‌ای که این بار با اصلاح مواردی همچون صرفه‌جویی و کاهش مصارف بودجه‌ای و هزینه‌ای، افزایش درآمدهای مالیاتی، الزام به بازپرداخت بدهی‌ها به صندوق توسعه ملی همراه بوده است.

,

با تغییرات اعمال شده در لایحه اصلاحی، در نهایت بودجه 1400 از 841 به 854 هزار میلیارد تومان افزایش و تراز عملیاتی بودجه به میزان 34 هزار میلیارد تومان بهبود یافته است.

,

اگرچه بررسی مواد لایحه بودجه 1400 بخش از توان مجلس را به خود معطوف کرد، اما در نهایت با اعمال تغییرات دولت در لایحه اصلاحی که البته خیلی‌ها آن‌ها را مثبت ولی حداقلی خواندند، در نهایت اتفاقات خوبی را رقم زد.

,

در رابطه با منابع بودجه‌ای 1400 با نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

,

تهران نیوز: مهمترین موارد انتقاد نمایندگان به لایحه بودجه چه بود؟

, تهران نیوز: مهمترین موارد انتقاد نمایندگان به لایحه بودجه چه بود؟, تهران نیوز:, مهمترین موارد انتقاد نمایندگان به لایحه بودجه چه بود؟,

خدابخشی: لایحه بودجه 1400 تقدیمی از سوی دولت به مجلس با مواردی از انتقاد نمایندگان همراه بود که از آن جمله می‌توان انتقاد به ترکیب منابع پیشنهادی و فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی را نام برد.

, خدابخشی:, خدابخشی:,

از سویی رشد 10 درصدی و بسیار ناچیز درآمدهای مالیاتی گمرکی نسبت به بودجه عمومی کشور و در مقایسه با رشد بیش از 47 درصدی اعتبارات هزینه‌ای از دیگر موارد انتقاد نمایندگان به لایحه بودجه بود.

,

وابستگی زیاد بودجه به اوراق مالی اسلامی از مهمترین انتقادات وارده به لایحه بودجه بود، تا آنکه سرانجام پس از چکش‌کاری‌های بسیار در نهایت کلیات لایحه توسط مجلسی‌ها رد شد.

,

تهران نیوز: در لایحه اصلاحی دولت چه اندازه به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه شده بود؟

,

خدابخشی: در لایحه اصلاحی بودجه تغییراتی در راستای تدابیر و منویات معظم رهبری صورت گرفته، از جمله آنکه در صورت فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت سهم صندوق توسعه ملی به طور کامل پرداخت و بازپرداخت بدهی‌های دولت به صندوق توسعه در بودجه سنواتی دیده شود.

,

بر این اساس دولت متعهد شده است علاوه بر پرداخت بدهی‌ها به صندوق توسعه ملی، با صرفه‌جویی 40 هزار میلیارد تومانی مصارف، بودجه‌ای را برای صندوق پیشنهاد ندهد.

,

با احتساب این سهم از صرفه‌جویی در مصارف بودجه‌ای شامل کاهش 30 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات هزینه‌ای و 10 هزار میلیارد تومانی بازپرداخت اوراق مالی اسلامی، در مجموع 40 هزار میلیارد تومان از مصارف بودجه‌ای کم شده است.

,

تهران نیوز: سهم اصلاحات لایحه اساسی در حوزه درآمدهای مالیاتی چقدر است؟

, تهران نیوز: سهم اصلاحات لایحه اساسی در حوزه درآمدهای مالیاتی چقدر است؟, تهران نیوز:, سهم اصلاحات لایحه اساسی در حوزه درآمدهای مالیاتی چقدر است؟,

خدابخشی: دولت در بخش ایراد وارده به لایحه بودجه در خصوص درآمدهای مالیاتی، با افزایش 25 هزار میلیارد تومانی مالیات‌ها در لایحه اصلاحی، مجموع مالیات‌ها را در بودجه 1400 به 250 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

, خدابخشی: , خدابخشی: ,

با افزایش 25 هزار میلیارد تومانی مالیات‌ها که از سهم اوراق مالی اسلامی کاسته شده و افزایش درآمدهای گمرکی به 29 هزار میلیارد تومان، بخش‌هایی از موارد انتقادی مجلس به لایحه بودجه تا حدودی اصلاح شده‌اند.

,

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت عنوان کرد: با احتساب تغییرات صورت گرفته در لایحه اصلاحی بودجه در مجموع منابع بودجه عمومی کشور در سال 1400 با افزایش 13 هزار میلیارد تومانی از 841 به 854 هزار میلیارد تومان افزایش و تراز عملیاتی بودجه به میزان 34 هزار میلیارد تومان بهبود یافته است.

,

علاوه بر اصلاحات یاد شده در منابع بودجه‌ای و هزینه‌ای و با حذف بعضی از مواد تبصره‌ای، تغییراتی در برخی تبصره‌ها صورت گرفته از جمله آنکه با اعمال بند "و" تبصره 2 شامل پرداخت بخشی از مطالبات تامین اجتماعی بابت رتبه‌بندی فرهنگیان و همسان‌سازی حقوق‌ها، اعتبار منظور شده برای این مهم از 90 به 125 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

,

تهران نیوز: سقف پرداخت حقوق در لایحه اصلاحی بودجه چه میزان است؟

, تهران نیوز: سقف پرداخت حقوق در لایحه اصلاحی بودجه چه میزان است؟, تهران نیوز:, سقف پرداخت حقوق در لایحه اصلاحی بودجه چه میزان است؟,

خدابخشی: سقف پرداختی حقوق در بودجه سال آینده 31 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده و بیش از آن تعیین نشده است.

, خدابخشی: , خدابخشی: ,

البته میزان دریافتی حقوق برخی مسوولان و مدیران در سال 99 بیش از این رقم است، اما مقرر شده  پرداختی حقوق این مسوولان در سال آینده هیچ افزایشی نداشته باشد.

,

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: سهم دولت از درآمدهای نفتی در سال 1400 همچنان 199 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تغییری نداشته است.

,

تهران نیوز: مهمترین اولویت‌های بودجه‌ای از منظر مجلسی‌ها کدامند؟

, تهران نیوز: مهمترین اولویت‌های بودجه‌ای از منظر مجلسی‌ها کدامند؟, تهران نیوز: , مهمترین اولویت‌های بودجه‌ای از منظر مجلسی‌ها کدامند؟,

خدابخشی: شفافیت و شاخص‌های تراز عملیاتی بودجه، سهم درآمدهای مالیاتی و گمرکی و اعتبارات عمرانی از منابع عمومی بودجه کشور از مهمترین اولویت‌هایی است که باید در بودجه‌های سالانه دیده شود.

, خدابخشی: , خدابخشی: ,

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت ادامه داد: توجه به اولویت‌هایی همچون اشتغال، تولید کالاهای اساسی، دارو و حقوق مستمری‌بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی از مهمترین رویکردهای مجلس به منظور تحقق در لوایح بودجه‌ای است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه