اخبار داغ

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد:

هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است/ فراموش شدن اهداف اصلی جشنواره فجر

هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است/ فراموش شدن اهداف اصلی جشنواره فجر
استادی با اشاره به انواع هنر و اینکه جشنواره‌های فجر آیینه تولیدات هنری و سینمایی ایران است، گفت: هنر ضد انقلابی با اهداف انقلاب اسلامی همسو نبوده و خلاف منافع مردم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد جواد استادی، رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس؛ با اشاره به موضوع توسعه و پیشرفت گفت: رهبر انقلاب به موضوع پیشرفت تأکید دارند یعنی مفهومی بومی را که متفاوت است با توسعه گرایی، تولید کردند و هدف نهایی انقلاب اسلامی و این جریان دستیابی به پیشرفت است، نه اینکه مفهوم مادی توسعه که غربی ها ان را دنبال می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

عنصر فرهنگ محوریت اصلی در پیشرفت است

, عنصر فرهنگ محوریت اصلی در پیشرفت است, عنصر فرهنگ محوریت اصلی در پیشرفت است,

وی ضمن تأکید بر اینکه محوریت اصلی در مفاهیم توسعه و پیشرفت، عنصر فرهنگ است افزود: هر آن چیزی که در مبحث فرهنگ در انقلاب اسلامی بررسی می شود بایستی از منظر پیشرفت باشد و تأسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به نظر من تاکنون عملکرد موفقی نداشته بر همین اساس بوده است که بتواند مفهوم پیشرفت را نظری کرده و بتواند الگویی را برای بوم ایران فراهم کند.

,

این فعال فرهنگی اظهار کرد: یکی از چهره های فعال در زمینه توسعه به نام «آمارتیاسن» در کتاب سه مقاله و توسعه به مثابه آزادی و در مقاله ای که در سازمان ملل نیز ارائه شده مصداق های فرهنگی را اشاره می کند که اینها تبدیل به عوامل توسعه شده‌اند و توضیح می دهد که چگونه سینما، پایه توسعه هندوستان شده، یعنی سینما به عنوان مصداق فرهنگی هنری به عامل توسعه در هند تبدیل شده است.

,

وی عنصر فرهنگ را پایه پیشرفت دانست و افزود: انقلاب اسلامی  تفاوت بنیادین با سایر انقلاب های مهم دیگر کشورها دارد؛ آن انقلاب ها با هدفی زمان‌دار و با کارکرد ویژه آمدند و تمام شده ولی ویژگی اصلی انقلاب اسلامی پویایی و زنده بودن آن است یعنی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب دائم باید مسیر آینده را پیش بینی کنیم که لازمه آن تزریق امید در جامعه است و ابزار اصلی آن حماسه است.

,

هنر حماسی برای امیدآفرینی

, هنر حماسی برای امیدآفرینی, هنر حماسی برای امیدآفرینی,

استادی ادامه داد: ابزار ساخت حماسه، هنر و رسانه است و در طول تاریخ کشورهای دنیا حماسه‌ها را دارند و هنر نیز به عنوان مهم ترین ابزار می‌تواند آن را خلق کند و امروز در هنر کشور باید هنر حماسی را در راستای امیدبخشی بازخوانی کنیم لذا در بیانیه گام دوم نیز به صراحت امیدآفرینی اشاره شده است و هنر نیز در این راستا باید بتواند همراهی کند.

,

وی با بیان اینکه دال اصلی حماسه، قهرمان است افزود: امروز مشکل بزرگ، خلق قهرمان های بدلی در کشور است و قهرمان های سینما و ادبیات قهرمان‌های بنجل و بدلی که هیچ یک از عناصر فرهنگی مورد نظر انقلاب اسلامی را ندارند روی کار آمده اند؛ ملی گرایان فردوسی و شاهنامه را از منظر ایرانیت بررسی می کنند و ابعاد غنی و دینی در فردوسی و شاهنامه فردوسی را مطرح نمی‌کنند در حالیکه امروز فردوسی‌ها و شاهنامه‌های زمان را مبتنی بر خلق قهرمان نیاز داریم.

,

شهید سلیمانی تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی را داراست

, شهید سلیمانی تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی را داراست, شهید سلیمانی تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی را داراست,

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تصریح کرد: تمامی مؤلفه‌های قهرمانی و حماسی در شخصیت حاج قاسم سلیمانی وجود دارد و بسیاری از شهدای بی نام مانند شهدای ترور کمتر دیده و معرفی شدند لذا باید در ادبیات نمایشی و داستانی و شعر انقلاب این مباحث تزریق شود و وظیفه هنر انقلاب اسلامی است.

,

وی با بیان اینکه انقلاب ایران انقلاب هویت ها است افزود: رژیم پهلوی مقوله ای به نام نوسازی را دنبال می کرد و محمدرضا پهلوی انشعابی از مدرنیته را به نام نوسازی در توسعه پیگیری می کرد که خروجی آن منجر به بی هویتی ایران می شود، جریان نوسازی، انقلاب اراضی و انقلاب شاه و مردم همگی در پروسه نوسازی تعریف می شود و خروجی نوسازی بی‌هویتی ایران است و هویت ایرانی و اسلامی را از دست می دادیم.

,

استادی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی چیزی نبود که ما را از فلاکت‌های مادی نجات بدهد و هدف انقلاب اسلامی حفظ هویت، بازگشت و احیای هویت بوده است خاطرنشان کرد: اگر هویت حفظ شود، مؤلفه‌های دیگر آن نیز با برنامه ریزی محقق می شود و وظیفه هنرمند این است که تلاش کند در راستای حفظ و پاسداشت این هویت فعال باشد.

,

تغییر آثار هنری بواسطه تغییر زیست‌بوم هنرمندان

, تغییر آثار هنری بواسطه تغییر زیست‌بوم هنرمندان, تغییر آثار هنری بواسطه تغییر زیست‌بوم هنرمندان,

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی به جز دوره درخشانی هنر انقلاب در شاخه های هنر تجسمی، سینمایی و آثار هنری رشد داشت اما زیست‌بوم برخی هنرمندان دچار تغییرات می شود و در نتیجه آثار هنری نیز تغییر پیدا می‌کند و فیلم‌های نمونه دینی، تبدیل به عدم پیگیری هویت دینی می شود و امروز نسلی داریم که انقلاب و افراد انقلابی را ندیده‌اند و فاصله گرفتند و بر اساس سطوح مختلف می‌توانند گفتمان‌سازی انقلابی در جامعه شکل بگیرد.

,

این فعال فرهنگی گفت: موضوع مورد مناقشه و بحث را اصلا نباید در محیط عام مردمی برد، چرا که مردم آشنایی ندارند و مفاهیم تخصصی ابتدا باید بین نخبگان حوزه و دانشگاه چکش‌کاری شود و به اجماع برسند؛ ولی فقیه افق های بلندی را برای کشور می بیند و در سطح دوم تقویت گفتمانی باید موضوع مورد اجماع را با سیاست های کلان حاکمیتی انطباق داده شده و مسیر آینده بررسی شود و بر اساس این، سیاست‌های نظام منطبق شود و در مرحله بعدی نیز در اختیار هنرمندان و رسانه ها قرار بگیرد تا انها بتوانند موضوع را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنند.

,

ضرورت اجماع در زمینه فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی

, ضرورت اجماع در زمینه فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی, ضرورت اجماع در زمینه فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی,

وی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی هنوز برای برخی مبحث روشنی نیست که بخواهند آن را ترویج کنند افزود: به همین دلیل برخی آثار هر چند با هدف ترویج گفتمان انقلاب اسلامی ساخته شدند ولی چون افق ها متفاوت است و از دریچه های ذهنی مختلف است نتیجه‌ای به صورت یکپارچه شاهد نبودیم؛ اجماع روی گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی نداریم و سطوح گفتمانی باید برای آن طی شود و بعد در اختیار اهالی هنر قرار گیرد لذا نمی توان هنرمند را در این راستا مقصر بدانیم.

,

استادی در همین رابطه اظهار کرد: رسانه های آمریکایی تقریبا همگی در زمینه ترامپ یکپارچه عمل کردند چون منافع ملی آمریکا دارای اهمیت است و با اینکه ادعا می شود آزادی در غرب بیشتر است ابزارهای کنترلی به شکل دیگری و غیرمحسوس بسیار قوی تر است و سیاست های رسانه‌ای واحد توسط همه رسانه ها در این چارچوب فعالیت دارند که ما از آن غافل هستیم و همه مجموعه ها باید به اجماعی در زمینه مفاهیم انقلاب اسلامی برسند و همه در راستای منافع انقلاب اسلامی با شیوه ها و سلایق مختلف حرکت کنیم.

,

وی ضمن اشاره به اینکه تحقق فرهنگ، عنصر زمان بر است و برای نتیجه بخشی آن مدیران فرهنگی باید دغدغه فرهنگ را به عنوان مسئله اول داشته باشند افزود: باید به سمت سیاست‌گذاری رفت به طوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اهالی هنر، پیرامون افق پنجاه ساله تئاتر ایران سؤال کردند؛ انقلاب اسلامی انقلاب هویتی و تمدنی بوده و مؤلفه های تمدنی اولویت های متفاوتی دارد و سبک زندگی و فرهنگ شهادت نیز از جمله این مؤلفه‌ها هستند.

,

, ,

هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است

, هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است, هنر ضدانقلاب، خلاف منافع مردم است,

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: در انواع هنر می توان به انقلابی، خنثی و هنر ضدانقلابی اشاره داشت و هنر انقلابی یعنی هنری که باید باتوجه به خواست اکثریت مردم، کشور بودجه ریزی فرهنگی خاص داشته باشد و باید اولویت ترویج باشد. با هنر ضدانقلابی باید مبارزه کرد تا تعطیل شود و انقلاب اسلامی اهدافی دارد که این هنر با آن ضد است و خلاف منافع مردم است.

,

وی با اعلام این مطلب که جشنواره های فجر انقلاب اسلامی تحت تأثیر منظومه فکری شهید بهشتی تأسیس شده و هدف آن ترویج انقلاب اسلامی بوده است و باید چیزی را ارائه کنیم که بگوید فرهنگ و هنر جریان دارد و کار می شود افزود: جشنواره‌های فجر آیینه تولیدات هنری و سینمایی ایران است و هیج ربطی به وزرا و دبیران جشنواره ندارد و کلیت آن و روند تولیدات سینمایی ایران را باید در این بازه زمانی بررسی کنیم.

,

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه اگر تئاتر و تولیدات هنری به سمت خیانت و سیاه‌نمایی رفته باید آسیب‌شناسی شوند و جشنواره‌های فجر فرصت مناسبی برای جریان‌شناسی اتفاقات فرهنگی است که سیاست‌گذاران می توانند از آن بهره‌مند شوند تصریح کرد: جشنواره‌ها اهداف و استعدادها را شناسایی می کنند و دبیران معتبرترین جشنواره های فیلم دنیا ده ها سال دبیر جشنواره است و وقتی این اتفاق از سیاست مداران تأثیر می پذیرد اشتباه است و دبیر نمی تواند مدیریت واحد سیاست گذاران را پیاده کند، متأسفانه ارتباط جشنواره با تولیدکنندگان پس از برگزاری جشنواره قطع می شود و به اهدای جوایز ختم شده و اهداف فراموش می شود.

,

وی افزود: بخش انتقادی جشنواره این است که چرا هنرمندان اینطور آثار را برای جسنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی تولید می کند و سراغ این مضامین می رود؟ مفاهیم و مطالب مرتبط با انقلاب اسلامی کجا باید به دست مردم برسد و چرا برای آن توسط حاکمیت هزینه نمی‌شود؟ حمایت از جریان هنر انقلابی اولویت دارد و انجام نشده است و آموزه های انقلابی دیده نمی شود و در برخی اوقات جوانان به منابع معرفتی انقلاب اسلامی دسترسی ندارند و از زندگی شهدا و حوادث تروریستی بی اطلاع هستند لذا منابع باید در حوزه انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شود و در اختیار قرار گیرد ولی متاسفانه شبکه معاند خارجی مستند دارای منابع ناب از انقلاب است و از آن سوءاستفاده می‌کند.

,

تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریفش وجود دارد

, تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریفش وجود دارد, تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریفش وجود دارد,

استادی با بیان اینکه امروز برای نوجوانان که سلایق گوناگون دارند هنر اینست که منابع معرفتی قوی را بتوانیم به زبان روز ارائه دهیم و سخن بگوییم خاطرنشان کرد: هنر بهترین ابزار است و مبانی انقلابی نیز نباید به صورت مستقیم ارائه شوند و می توان نوع دیگری نیز این جریان سازی صورت بگیرد؛ جریان نئولیبرالیسم در مشهد ابعاد فرهنگی و اقتصادی فعالی دارد و در پی آن قصد دارد مردم مصرف گرا و وابسته بار بیاورد و شواهد آن در سینما و اقتصاد و سازه های شهری وجود دارد.

,

وی افزود: تاریخی که بازخوانی نشود احتمال تحریف وجود دارد و نباید منتظر کمک های دولتی باشیم. آتش به اختیار در حوزه های فرهنگی و هنری به این معنا است که بدنه‌های مردمی باید شکل بگیرد و آنها به ترویج مبانی انقلابی کمک کنند؛ رهبر معظم انقلاب تأکید دارند همه تولیدات نمایشی مانند تئاتر برای مردم قابل دسترس باشد و در مساجد و محلات و عموم مردم ارائه شود و این کار جریان انقلابی است.

,

مسجد؛ پایگاه هنر انقلابی

, مسجد؛ پایگاه هنر انقلابی, مسجد؛ پایگاه هنر انقلابی,

این فعال فرهنگی بیان کرد: امروز هنر نسبتی با مسجد ندارد؛ پس از انقلاب، مسجد و حوزه هنری پایگاه هنر انقلابی شده است و راهکار بازگشت، تقویت پایگاهای مدنی است و مسجد پایگاه های فعالیت مدنی بودند و باید تقویت شود؛ در جریان انقلابی باید همدیگر را تقویت کنند و همسو باشند تا هیچ قدرتی در برابر آنان مقاومت کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه