اخبار داغ

گزارشی از کمبود و گرانی مرغ در بازار:

پرواز مرغ از سفره‌هایی که هر روز کوچک‎‌تر از روز قبل می‌شوند/ "مقصر کیست"؛ پرسشی که پاسخ ندارد

پرواز مرغ از سفره‌هایی که هر روز کوچک‎‌تر از روز قبل می‌شوند/ "مقصر کیست"؛ پرسشی که پاسخ ندارد
گویا قرار است هر سال نزدیک عید، قیمت مرغ‌ روی یک پا بایستد و با قیمت‌های سنگین خود خریدارانش را شگفت‌زده کند و بعد به بهانه تنظیم بازار، با نرخ‌های بالاتر از سال‌های قبل به بازار عرضه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اقتصادی شیرازه، باز هم داستان تکراری گرانی و ماجرای پرواز اقلامی دیگر از سر سفره های مردم، ماجرای گرانی مرغ و تخم مرغ و پرواز قیمت‌های این دو کالا، نیاز غذایی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و سفره‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه، ,
این روزها اگر سری به فروشگاه‌های عرضه مرغ در سطح شهر شیراز زده باشید متوجه خواهید شد که قیمتها در فروشگاه های مختلف، منطقه به منطقه، محله به محله و حتی گاهی  کوچه به کوچه نرخ ها با یکدیگر متفاوت است اما تفاوت قیمت ها یک بخش ماجرا  و کمبود مرغ در بازار و قیمت های گزاف آن بخش دیگر ماجراست، قیمت های سنگینی که باعث شده بعضی از خانواده های متوسط رو به پایین و خانواده هایی که به لحاظ مالی، وضعیت معیشتی ضعیف‌تری دارند مجبور شوند این خوراک را نیز از سفره های خود حذف کنند.
,
 
,
مرغ که همواره  در نبود گوشت قرمز زینت بخش سفره هایی بود اکنون آنقدر قیمت‌هایش به اوج رسیده که در حال پر کشیدن از سفره های مردم است و همین نگرانی باعث شده که بسیاری از خانوارها چشم از ماده پروتئینی برداشته و آن را از سبد غذایی خود کنار گذارند پروتئینی که اقشار با درآمد پایین آن را جایگزین گوشت قرمز کرده بودند اکنون به حدی رسیده که برخی از اقشار توان خرید نیمی از این ماده غذایی را نیز ندارند.
,
 
,
چند ماه پیش قیمت مرغ در بازار فروش به کیلویی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان رسید به حدی که باعث نارضایتی مردم شد اما اکنون این قیمت در برخی از فروشگاه های شهر شیراز تا ۳۲ هزار تومان نیز رسیده است و این در حالی است که به گفته رئیس سازمان صمت استان فارس بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت تمام شده مرغ در مرغداری ها  ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و با ۶ درصد افزایش قیمت مجاز، باید به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تحویل کشتارگاه داده شود و آنان نیز مجاز هستند ۷% افزایش قیمت داشته و سپس آن را به بازار عرضه تحویل دهند اما اکنون شاهد هستیم که هیچگونه نظارتی بر قیمت ها در بازار وجود ندارد و با افزایش دو و نیم برابری در بازار مصرف روبرو هستیم.
,
 
,
از شایعه تا واقعیت
, از شایعه تا واقعیت, از شایعه تا واقعیت,
 
,
حال باید دید علت اصلی گرانی و کمبود مرغ در بازار عرضه آن هم به صورت سراسری و در اکثر استانهای کشور چیست؟ گر چه گروهی اعتصاب مرغداران را به علت بد بودن شرایط،  دلیل اصلی عنوان می‌کنند، عده‌ای دیگر نیز کمبود نهاده های دامی، عدم نظارت بر بازار قیمت ها و کاهش تولید جوجه را علت اصلی می دانند، اما مردم نمی دانند باید کدام حرف را باور کنند و این است ماجرای مرغی که هر ساله انگار نزدیک به عید که می شود قصد دارد روی یک پا ایستاده و با قیمتهای سنگین خود خریدارانش را شگفت زده کند و بعد به بهانه تنظیم بازار، با نرخ های بالاتر از سال های قبل به بازار عرضه شود.
 
,
,
در این میان باید بررسی کرد که آیا قرار است این خوراکی نیز از سبد غذایی مردم کنار گذاشته شود و یا سازمان جهاد کشاورزی در مقام کنترل کننده قیمت ها و سازمان صنعت ، معدن و تجارت در مقام نظارت بر بازار به فکر افتاده و با همکاری هم مشکل را مرتفع کنند؟
,
 
,
برای پیگیری این ماجرا به سراغ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و در ادامه به سراغ مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رفتیم.
,
 
,
نظارت بر قیمت خرده‌فروشی و کنترل قیمت در بازار بر عهده سازمان سمت است
, نظارت بر قیمت خرده‌فروشی و کنترل قیمت در بازار بر عهده سازمان سمت است, نظارت بر قیمت خرده‌فروشی و کنترل قیمت در بازار بر عهده سازمان سمت است,
 
,
رئیس سازمان صمت فارس به استناد به دو نامه که توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین معاون اقتصادی رئیس جمهور به استانها ابلاغ شده است، گفت: مصوبه ای از سوی وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و از طرف معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز اعلام شده که  کنترل بازار و قیمت مرغ تا خرده فروشی بر عهده جهاد کشاورزی است، یعنی اینکه بحث کنترل میزان و تعداد جوجه ریزی همچنین قیمت فروش در کشتارگاه و قیمت فروش کشتارگاه به خرده فروش به بخش جهادکشاورزی سپرده شده است.
,
 
,
حمید رضا ایزدی افزود: اما نظارت بر قیمت خرده‌فروشی و کنترل قیمت در بازار بر عهده سازمان سمت است، بنابراین جهاد کشاورزی باید قیمت را کنترل کند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه تنظیم بازار، در سرار کشورقیمت تمام شده مرغ زنده در مرغداری ها ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است، اظهار کرد:  که آنها  مجاز هستند با  افزایش ۱۰ درصد مرغ را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل دهند و و آنان نیز مجاز هستند ۷% افزایش قیمت داشته و سپس آن را به بازار عرضه تحویل دهند.

ایزدی با اشاره به اینکه ما یک چرخه تولید کننده، کشتارگاه و مصرف‌کننده داریم، ادامه داد: الان متاسفانه قیمتی که مرغدار به کشتارگاه می دهد قیمت تنظیم شده بازار نیست و وقتی قیمت بالاتر از تنظیم بازار باشد قطعاً بر روی عرضه نهایی قیمت تاثیر گذار خواهد بود
 
,
,
,
,
,
,
رئیس سازمان صمت استان  در پایان اظهار کرد: تقاضای ما این است که بر روی  بخش چرخه تولی تا مصرف نظارت دقیق تر شود تا ما نیز بتوانیم  در نظارت بر بازار کار خود را به خوبی پیش ببریم.
,
 
,
تولید کننده مرغ ترجیح می‌دهد مرغ را با قیمت بیشتر به استان های دیگر ارسال کند
, تولید کننده مرغ ترجیح می‌دهد مرغ را با قیمت بیشتر به استان های دیگر ارسال کند, تولید کننده مرغ ترجیح می‌دهد مرغ را با قیمت بیشتر به استان های دیگر ارسال کند,
 
,
صمد رنجبری در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه متاسفانه مشکل افزایش قیمت مرغ کشوری است، عنوان کرد: در حال حاضر در سطح کشور این اتفاق افتاده و این در حالی است که از از طرف ستاد تنظیم بازار نرخ مشخصی برای هم مرغ زنده هم مرغ کشتارگاهی در سراسر کشور مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اما متاسفانه شاهد قیمت های زیاد و چند نرخی بودن قیمت مرغ در سطح کشور هستیم، به گونه ای که  قیمت ها در استان های مختلف متفاوت است، افزود: چون تبادل کالا بین استانها صورت می گیرد و تولید کننده مرغ ترجیح می دهد مرغ را با قیمت بیشتر به استان های دیگر ارسال کند اکنون شاهد چنین مشکلی در بازارهای عرضه هستیم.
 
,
,
,
,
رنجبر ادام داد: به طبع علت افزایش قیمت در استان ما هم همین دلیل است و تنها راهکار مقابله با چنین مشکلی این است که با دیگر استانها هماهنگ باشیم و نرخ در تمام استانها یک اندازه و یک قیمت باشد تا شاهد تبادل کالا و خروج مرغ از استان نباشیم در غیر این صورت با کمبود در بازار مواجه خواهیم بود.
,
 
,
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مشکل یا کمبودی در تولید مرغ و جوجه ریزی در استان وجود دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر کمبودی در تولید مرغ نداریم و به اندازه نیاز استان جوجه ریزی انجام شده  است، اما دلایل ذکر شده موجب بروز مشکل شده و مرغداران را مردد کرده که مرغ را در استان خود به فروش برساند یا با قیمت های بالاتر به دیگر استانها صادر کنند و همین امر باعث تاخیر در ورود مرغ به بازار می شود.

رنجبر کمبود نهاده های دامی را در این تنش بازار و افزایش قیمت بی تاثیر دانست و افزود: فعلا کمبود نهاده دامی در استان نداریم و نسبت به چند ماه گذشته وضعیت بهتری را شاهد هستیم و با تدابیری که اندیشیده شده بهتر هم خواهد شد

وی همچنین آماری از جوجه ریزی استان نیز داد و گفت: در حال حاضر به اندازه نیاز مصرفی استان که روزانه حدود ۳۷۰ تن است مرغ گرم تولید می‌شود و اگر شرایط فراهم باشد تولید استان نیاز مصرف کنندگان را پاسخ خواهد داد.
 
,
,
,
,
,
,
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به این سوال که سازمان جهاد کشاورزی برای رفع مشکل چه راهکاری را اتخاذ کرده است؟، گفت: به جد پیگیر این ماجرا هستیم و با استانداری، سازمان صمت، اتحادیه مرغداران و اتحادیه کشتارگاه های مرغ به صورت مستمر در ارتباط هستیم و تدابیر مختلفی در نظر گرفته شده که هر چه زودتر این وضعیت به ثبات برسد و امیدواریم با هماهنگی که بین مجموعه دستگاه‌های مرتبط است این مشکل هر چه سریعتر مرتفع شود.
,
 
,
به گزارش شیرازه، با توجه به تقسیم کار بین سازمان صمت و جهاد کشاورزی و همچنین پیگیری های دستگاه های متولی آیا همچنان باید شاهد رشد بی پایه و اساس قیمت مرغ در بازار باشیم؟ و یا مردم به انتظار بنشینند که مرغداران از بلاتکلیفی فروش مرغ به داخل استان یا صدور ان به خارج  از استان درآیند تا شاید از کوچک تر شدن سفره های  قشر کم در امد جلوگیری شود.
,
 
,
شاید باز پاس کاری کردن مسئولین به وقت بروز بحران و مشکل، سناریوی تکراری "کی بود؟ کی بود؟ من نبودم" در راستای پیدا کردن مقصر اصلی ماجرا است.
,
 
,
 انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه