اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جعل واژه «اینترنت ملی» به جای «شبکه ملی اطلاعات»/ تلاش وزیر جوان برای بدبینی مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات

جعل واژه «اینترنت ملی» به جای «شبکه ملی اطلاعات»/ تلاش وزیر جوان برای بدبینی مردم نسبت به شبکه ملی اطلاعات
وزیر جوان دولت برای چندمین بار با جعل واژه اینترنت ملی قدم در مسیری گذاشت تا با انحراف افکار عمومی شبکه ملی اطلاعات را عامل محدود کردن کاربران در فضای مجازی معرفی کند، شبکه ای که سالهاست با بی مهری متولیان این حوزه مغفول مانده است.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از اظهارنظر حاشیه ای محمدجواد آذری جهرمی درباره سفر رئیس مجلس به روسیه، وزیر جوان در تازه ترین اظهار نظری درخصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای چندمین باز مطالبه رهبری و نیاز ضروری کشور را به مقوله اینترنت ملی گره زده و با جعل عبارت سعی در به حاشیه بردن وظیفه ای که سالهاست بر دوش وزارت ارتباطات گذاشته شده، کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آذری جهرمی در گفت و گو با روزنامه اعتماد مدعی شده است که بارها گفته‌ام کلمه «اینترنت ملی» جعلی است و وجود ندارد و امکان درست شدنش نیست. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. هیچ‌گاه یک اندیشکده با ظرفیت 80 میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت 8 میلیارد فکر برتر نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است.

,

این اظهارات در حالی برای چندمین بار از سوی آذری جهرمی مطرح می شود که اساسا کارکرد شبکه ملی اطلاعات که راه اندازی آن وظیفه وزارت ارتباطات است با اینترنت ملی متفاوت است.به نظر می رسد وزیر جوان با جعل واژه اینترنت ملی به دنبال این است که شبکه ملی اطلاعات زیر سوال رفته و به حاشیه هدایت شود.

,

وزیر ارتباطات به طور مکرر با جعل این عبارت شبکه ملی اطلاعات را قربانی اینترنت ملی می کند تا با انتشار این اظهارات در فضای مجازی افکار عمومی را نسبت به شبکه ملی اطلاعات بدبین کنند.

,

 

,

, ,

به نظر می رسد این تلاش به دنیال آن است تا وانمود کند که تفکری در کشور درپی محدود کردن استفاده مردم از فضای مجازی و فیلتر آن است در حالی که کارکرد شبکه ملی اینترنت چیزی که از سوی وزیر جوان نقل برای هدایت افکار عمومی نقل می شود نیست.

,

به اذعان کارشناسان ارتباطات شبکه ملی اطلاعات به دنبال آن است که احتیاجات درونی کشور در داخل مدیریت شود نه اینکه اطلاعات کاربران داخلی بر بستر اینترنت خارجی قرار گیرد و زمینه مساعد برای سرقت اطلاعات کاربران داخلی و هرگونه بهره برداری از آن فراهم شود.

,

قرار گرفتن اطلاعات سایت های حساس کشور بر بستر اینترنت خارجی می تواند زمینه نفوذ، بهره برداری های علمی، اقتصادی و سیاسی را میسر کند از این رو کشورهای بزرگ دنیا برای جلوگیری از هرگونه نفوذ و فاش شدن اطلاعات کاربرانشان از بستر داخلی اینترنت بهره برداری می کنند.

,

کارشناسان حوزه ارتباطات براین باورند که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به منزله قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت نیست.

,

چندی پیش سید جمال هادیان طبائی‌زواره، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در یادداشتی عنوان کرد: تأکید بر تکمیل و راه‌اندازی غایی چنین شبکه‌ای به هیچ عنوان به معنای قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت نیست و بالعکس یکی از اهداف این شبکه، ارتباط پایدار و امن با شبکه جهانی اینترنت است. با این وجود وزیر جوان دولت تلاش می کند به افکار عمومی این چنین القا کند که شبکه ملی اطللاعات همان اینترنت ملی است که راه اندازی آن به منزله محدود شدن ارتباط کاربران در فضای مجازی است.

,

این برداشت غلط از شبکه ملی اطلاعات البته تنها به آذری جهرمی محدود نمی شود، پیش از این محمود واعظی که زمانی سکاندار وزارت ارتباطات بود نیز نسبت به اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات در هم آمیختگی را ایجاد کرده بود که واکنش برخی مسئولان و نمایندگان را به دنبال داشت.

,

, ,

واعظی در قامت وزیر ارتباطات در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفته بود بعد از حضورم در وزارت ارتباطات مشاهده کردم فقط ۱۴ درصد از تکالیفی که طبق برنامه پنجم توسعه بر دوش این وزارتخانه گذاشته شده انجام شده اما بنده تمام تکالیف این وزارتخانه را بر عهده گرفته و قول دادم تا پایان سال ۹۴ تمام این اقدامات را انجام دهم که یکی از این موارد شبکه ملی اطلاعات است.

,

وعده واعظی اما نه تنها در پایان سال 94 عملی نشد بلکه با گذشت حدود 5 سال از زمان مسئولیت وی در وزارت ارتباطات همچنان در خانه اول ایستادیم و امروز وزیر جوان این وزارتخانه همچنان شبکه ملی اطلاعات را با واژه ای جعلی معرفی می کند.

,

اما نکته قابل تامل این است که توسعه ظرفیت‌های فیزیکی داخلی ربطی به شبکه ملی اطلاعات دارد و کشورهایی که حتی پروژه شبکه ملی اطلاعات را ندارند نیز ظرفیت داخلی خود را توسعه می دهند.

,

این اقدام زمینه ای است برای حراست از کاربران داخلی و جلوگیری از هرگونه افشای اطلاعات در بستر اینترنت جهانی. آنچه مسلم است راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و گسترش پهنای باند اینترنت در کشور است وظیفه ای که با گذشت حدود 15 سال از طرح آن همچنان از سوی دولت و وزارت ارتباطات مغفول مانده است.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه