اخبار داغ

خورشید و درآمدی که نصیب مردم می‌کند؛

۴۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند/ مددجویان کمیته امداد در انتظار تخصیص اعتبار بلاعوض احداث نیروگاه خورشیدی

۴۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند/ مددجویان کمیته امداد در انتظار تخصیص اعتبار بلاعوض احداث نیروگاه خورشیدی
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان‌جنوبی با اشاره به تفاهم احداث ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی گفت: چهار هزار متقاضی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی معرفی کردیم که یک هزار و ۷۱۵ متقاضی تایید شرکت برق را گرفته‌اند اما برای اجرا، ابتدا باید اعتبار بلاعوض تخصیص داده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، انرژی خورشید یک منبع انرژی پاک به شمار می‌رود که محیط زیست را آلوده نمی‌کند. این یک منبع انرژی تجدیدپذیر است و می‌توان روزانه به طور مستقیم از خورشید استفاده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

خراسان جنوبی استانی است که بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد و این ظرفیت خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی است.

,

وزش بادهای 120 روزه سیستان در خراسان‌جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

,

در خردادماه سال جاری و طی سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان‌جنوبی، تفاهم‌نامه چندجانبه با مشارکت و همراهی سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق کارآفرینی امید، برنامه‌ای دو ساله برای راه اندازی ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان به امضا رسید.

,

این اقدام با هدف توجه به معیشت و ایجاد شغل در استان صورت گرفت و پیش از این نیز کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از سال ۱۳۹۷ با پرداخت تسهیلات به مددجویان امداد زمینه ایجاد شغل و درآمد را برای مددجویان تحت حمایت را با ایجاد نیروگاه خورشیدی فراهم کرده است.

,

فعالیت ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی

, فعالیت ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی, فعالیت ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی,

مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در مورد آخرین وضعیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در استان در گفت‌وگو با خاورستان، از فعالیت ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴ میلیارد تومان برای مشترکانی که در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کردند از سوی شرکت برق استان واریز شده است.

,

وی با بیان این‌که خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی است، افزود: در این سال‌ها به‌منظور دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت‌های توزیع در کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.

,

وجود سه مزرعه خورشیدی بزرگ مقیاس در خراسان‌جنوبی

, وجود سه مزرعه خورشیدی بزرگ مقیاس در خراسان‌جنوبی, وجود سه مزرعه خورشیدی بزرگ مقیاس در خراسان‌جنوبی,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی بیان کرد: اکنون ۴۴۵ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه با ظرفیت مجموع ۲۲.۵ مگاوات داریم که از این تعداد ۳ مورد در قالب مزارع خورشیدی بزرگ‌مقیاس است.

,

دادگر اظهار کرد: مجموع ظرفیت آنها ۱۸ مگاوات و بقیه ظرفیت متعلق به نیروگاه‌هایی است که در قالب ظرفیت‌هایی که مشترکان بر بام منازل یا اماکن خود دایر کرده و مشغول به فعالیت و تولید برق است، می‌شود.

,

وی افزود: با توجه به ظرفیت خیلی خوب، میزان تابش مناسب و آلودگی پایینی که در فضای استان وجود دارد مشترکان توانستند به درآمد خوبی از این مسیر برسند.

,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: تولید برق این نیروگاه‌های خورشیدی فقط در قالب نیروگاه‌های بزرگ مقیاس و نیروگاه‌های مربوط به مشترکان در حوزه شرکت توزیع، ۱۲ میلیون کیلووات ساعت بوده است.

,

دادگر با تاکید بر نقش تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خوشیدی در حفظ محیط زیست بیان کرد: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره‌های مختلف به سرمایه گذاران پرداخت شد، این نیروگاه‌ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و باارزشی دارند.

,

وی افزود: برای تولید 12 میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از نیروگاه های موجود فسیلی کشور به 2.7 میلیون مترمکعب گاز و 2.1 میلیون لیتر آب نیاز است که با تولید این میزان از انرژی از طریق نیروگاه خورشیدی در موارد فوق صرفه جویی شده است.

,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به عدم استفاده از سوخت های فسیلی در نیروگاه های مذکور تاکنون از تولید و انتشار 7.2 گاز co2 به عنوان گاز گرم کننده جو زمین نیز جلوگیری شده است.

,

20 سال خرید تضمینی برق

, 20 سال خرید تضمینی برق, 20 سال خرید تضمینی برق,

وی عنوان کرد: از طرف شرکت برق استان این آمادگی وجود دارد برای مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را با این مشترکان به امضا برسانیم و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بتوانیم بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز کنیم.

,

, ,

ایجاد 189 نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد

سید رضا حسینی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ۱۸۹ نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد در استان ایجاد شده است.

, ایجاد 189 نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد, ایجاد 189 نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد,
,
,

وی افزود: این تعداد نیروگاه از سال 1397 در استان ایجاد و به شبکه وصل شده است.

,

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در مورد تسهیلات ارائه شده به مددجویان، بیان کرد: برای هر متقاضی ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض توسط کمیته امداد پرداخت و در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵ میلیون تومان، سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۵ میلیون تومان و در سال جاری مبلغ ۴۵ میلیون تومان توسط مددجو پرداخت شده است؛ هر سال مبلغ پرداخت شده توسط متقاضی متغییر بوده است.

,

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۷۱۵ متقاضی واجد شرایط ایجاد نیروگاه داریم که طبق تفاهم نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه داریم در صورت تامین اعتباربلاعوض این تعداد نیروگاه ایجاد خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: هر نیروگاه ماهیانه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان درآمدزایی برای متقاضی دارد. متقاضیانی که سال ۱۳۹۷ نیروگاه احداث کردند درآمد و سودشان بیشتر است.

,

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: در تمام استان نیروگاه خورشیدی برای مددجویان واجد شرایط امداد ایجاد شده است.

,

حسینی در مورد شرایط مورد نیاز برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، بیان کرد: ابتدا مکانی که قرار است نیروگاه ایجاد شود، باید دارای برق باشد. سازه خانه‌ای که قرار است نیروگاه روی بام آن ایجاد شود نوساز و دارای حداقل ۴۳ مترمربع باشد. بامی که قرار است نیروگاه روی آن ایجاد شود، صاف و مسطح باشد و تحمل سازه نیروگاه را داشته باشد و سن مددجو برای دریافت تسهیلات در این خصوص حداکثر ۶۸ سال است.

,

وی با بیان این‌که مددجویانی که در بحث احداث نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت دارند از این کار راضی هستند، عنوان کرد: مددجو در کنار سایر کارهایی که در روستا دارد از جمله کار کشاورزی، دامداری، قالی بافی و ... در تولید برق فعال است و این کار فقط دو نوبت در هفته نیاز به نظافت صفحات دارد و وقت زیادی از مددجو را به خود اختصاص نمی‌دهد.

,

احداث 2 هزار نیروگاه سهم نهادهای حمایتی/ هنوز اعتبار بلاعوض درنظر گرفته نشده

, احداث 2 هزار نیروگاه سهم نهادهای حمایتی/ هنوز اعتبار بلاعوض درنظر گرفته نشده, احداث 2 هزار نیروگاه سهم نهادهای حمایتی/ هنوز اعتبار بلاعوض درنظر گرفته نشده,

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی به سفر نوبخت به استان و تفاهم احداث ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی اشاره کرد و گفت: از این تعداد دو هزار نیروگاه را برای نهادهای حمایتی در نظر گرفتند اما هنوز اعتبار بلاعوض برای اجرای این تعداد در نظر گرفته نشده و کمیته امداد و استانداری خراسان‌جنوبی پیگیر تخصیص بلاعوض برای احداث این تعداد نیروگاه در استان هستند.

,

حسینی خاطرنشان کرد: چهار هزار متقاضی برای ایجاد نیروگاه معرفی کردیم که یک هزار و ۷۱۵ متقاضی تایید شرکت برق را گرفته‌اند اما برای اجرا، ابتدا باید اعتبار بلاعوض تخصیص داده و میزان درآمد ثابت شود.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات بلاعوض از محلی تامین شود با تسهیلات قرض الحسنه‌ای که امداد به مددجو می‌دهد، سرجمع کار اجرای نیروگاه خورشیدی و تولید برق برای درآمدزایی خوب است.

,

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در مورد محل احداث نیروگاه؛ روی بام یا زمین، عنوان کرد: ترجیحا بهتر است نیروگاه روی بام و به گونه‌ای باشد که جلوی آن ساختمان مرتفعی که مانع رسیدن نور خورشید باشد، ساخته نشود.

,

حسینی ادامه داد: اگر سازه روی بام باشد خطر شکستگی، گردو خاک و آلودگی کمتر است. از نظر تسهیلات نیز اجرای نیروگاه روی بام یا زمین هیچ تفاوتی ندارد.

,

, ,

توزیع 434 پنل بین عشایر خراسان‌جنوبی

, توزیع 434 پنل بین عشایر خراسان‌جنوبی, توزیع 434 پنل بین عشایر خراسان‌جنوبی,

مهدی عصمتی‌پور مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تعداد ۴۳۴ پنل خورشیدی از طرف سازمان امور عشایر به صورت رایگان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده بین عشایر استان توزیع شده است.

,

وی افزود: ۱۲۰۰ پنل خورشیدی از طرف شرکت برق به عشایر استان داده خواهد شد که ۹۰ درصد مبلغ پنل را شرکت برق و ۱۰ درصد را عشایر پرداخت می‌کنند؛ توزیع این تعداد از اسفندماه آغاز می‌شود و به مدت هشت ماه بین عشایر توزیع خواهد شد.

,

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی عنوان کرد: پنل‌هایی که به عشایر استان داده می‌شود به منظور تامین برق مورد نیاز و استفاده خودشان است. برقی که از طریق پنل‌های خورشیدی برای عشایر تامین می‌شود بحث درآمدزایی و اشتغال ندارد.

,

بنابراین گزارش؛ احداث نیروگاه خورشیدی و تولید برق در خراسان‌جنوبی علاوه بر درآمدزایی برای مردم روستایی و تامین برق عشایر استان در مناطق عشایری، باعث تولید برق و روشنایی برای روستاهای مرزی و دورافتاده‌ای که امکان برق‌رسانی سخت است را فراهم کرده و در حال حاضر تمام روستاهای بالای 10 خانوار استان از نعمت برق بهره‌مند هستند.

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه