اخبار داغ

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

۳۰ سال از فرصت جمعیتی زنجان برای رشد اقتصادی باقی مانده است

۳۰ سال از فرصت جمعیتی زنجان برای رشد اقتصادی باقی مانده است
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به پنجره جمعیتی این استان گفت: تنها 30 سال از فرصت طلایی و تکرارناپذیر جمعیتی برای رشد و توسعه اقتصادی باقی مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایرج امینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: پنجره جمعیتی، دوره‌ای است که بیشتر از دوسوم جمعیت در سنین کار و فعالیت (15 تا 64 ساله) حضور دارند که این دوره به طور بالقوه می‌تواند فرصتی فوق‌العاده برای رشد اقتصادی را فراهم آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی تصریح کرد: این پنجره برای همیشه یا مدت طولانی، باز نخواهد ماند و منفعت جمعیتی به سرعت تبدیل به بار جمعیتی می‌شود.

,

امینی خاطرنشان کرد: پنجره جمعیتی و نقش نیرومحرکه آن در شتاب بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی به طور اتوماتیک و خودبه‌خود صورت نمی‌گیرد لذا تحقق پتانسیل ایجادشدۀ رشد اقتصادی به بسترهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مناسب بستگی دارد.

,

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر بیکاری، فقدان فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری کافی از مهمترین چالش‌ها در دوران پنجره جمعیتی کشور است، افزود: گسترش فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری مطلوب و بهبود کیفیت سرمایه انسانی می‌تواند بسترهایی برای بهره‌برداری از فرصت طلایی جمعیت ایجاد کند.

,

وی در پاسخ به اینکه میزان تحقق و اثرگذاری پنجره جمعیتی به چه عواملی نیازمند است، گفت: انعطاف‌پذیری بازارهای کار در جذب نیروی کار در حال افزایش و ایجاد فرصت‌های شغلی، محیط سیاسی و ساختارهای نهادی مناسب (نهادسازی)، اجرای سیاست‌های جمعیتی مناسب، بهداشت عمومی خوب، اجرای سیاست‌های تجارت و اقتصاد آزاد، سرمایه‌گذاری و مدیریت اقتصادی مناسب، حذف اقتصاد دستوری و بهبود سرمایه انسانی از عوامل موثر در پنجره جمعیتی است.

,

امینی با اشاره به نسبت وابستگی (بار تکفل) استان زنجان از سال 1335 تا 1415 اظهار داشت: بیشترین بار تکفل استان در سال 1365 به ازای هر 100 نفر، 105 نفر بوده و کمترین میزان آن نیز در سال 1390 به ازای هر 100 نفر، 41 نفر بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: بار تکفل (نسبت وابستگی) نشان‌دهنده مقدار تکفلی است که افراد واقع در سن فعالیت، تامین هزینه‌های افراد غیرفعال را بر دوش می‌کشند.

,

امینی افزود: این شاخص از طریق مجموع جمعیت زیر 15 ساله و بالای 65 ساله، تقسیم بر جمعیت 15 تا 64 ساله به دست می‌آید.

,

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه نسبت وابستگی یا بار تکفل جمعیت استان زنجان در سال آینده 47.2 خواهد بود، گفت: یعنی در سال 1400 تقریباً به ازای هر 2 نفر در سن فعالیت، یک نفر خارج از سن فعالیت خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه