اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

تاثیر شوخی بایدن بر اقتصاد ایران!/ اثر روانی کوتاه مدت بر بازارهای مالی یا همان «تقریبا هیچ»

تاثیر شوخی بایدن بر اقتصاد ایران!/ اثر روانی کوتاه مدت بر بازارهای مالی یا همان «تقریبا هیچ»
یک کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل سخنان بایدن در مورد برجام را یک شوخی دانست و گفت: ادامه دادن داستان مذاکره یک اشتباه محض است و هیچ ثمری برای کشور ندارد؛ همان طور که در دوران اوباما هم دستاوردش تقریبا هیچ بود.
[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس قانونی که مجلس یازدهم تصویب کرد؛ در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورمان تا روز ۵ اسفند ماه امسال (سه روز دیگر) به صورت عملی برداشته نشود، ایران باید اقدامات خود ذیل پروتکل الحاقی را تعلیق و از آن خارج می‌شود و حتی بازرسان آژانس انرژی اتمی از کشور را اخراج کند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 
,
تقریبا هیچ ادامه داد/ ایران معطل نمی‌ماند
, تقریبا هیچ ادامه داد/ ایران معطل نمی‌ماند,
 
,
آمریکا و غرب تاکنون جز نشان دادن چهره طلبکارانه، سکوت و متهم کردن ایران، اقدام دیگری انجام ندادند. جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا که برخی در داخل از او یک منجی ساختند، با گذشته یک ماه فقط روز گذشته و آن هم به این یک جمله کوتاه بسنده کرد؛ بایدن تقریبا در مورد برجام جز یک جمله کوتاه چیزی نگفت، البته بحث منطقه را هم  وسط کشید.
,
 
,
او روز گذشته گفت: آماده‌ایم با ۱+۵ در مورد توافق هسته‌ای تعامل کنیم. ما در مورد تلاش‌های ایران در مورد منطقه باید با اروپا کار کنیم. بایدن حتی به صراحت نگفتن که قصد بازگشت به برجام را دارد و یا تعهداتشان را اجرا می‌کند.
,
 
,
کاخ سفید هم پیشنهاد اروپا برای میانجی‌گری در مورد گفت‌وگوها با ایران در خصوص توافق هسته‌ای برجام را پذیرفت؛ این در حالی است که ایران از ابتدای اجرای برجام تمامی تعهدات خود را انجام داد؛ اما آمریکا نه‌تنها به تعهداتش حتی در زمان اوباما پایبند نبود، بلکه کارشکنی کرد و به گفته آقای سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی دولت آقای روحانی دستاورد ایران از برجام تقریبا «هیچ» بود.
,
 
,
امروز اثر تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا از بین رفته و حتی تحریمی نبوده و نیست که علیه کشورمان اعمال نکرده باشند؛ اما امروز به جای انجام تعهداتشان در عمل فقط از بازگشت آمریکا به برجام سخن می‌گویند؛ آن هم برجامی که حتی در دوران اوباما دستاوردش برای ما هیچ بود.
, امروز به جای انجام تعهداتشان در عمل فقط از بازگشت آمریکا به برجام سخن می‌گویند؛ آن هم برجامی که حتی در دوران اوباما دستاوردش برای ما هیچ بود.,
 
,
دولت تدبیر و امید که بی‌سروسامانی وضعیت کنونی اقتصاد حاصل بد عمل کردن، تصمیمات شبانه و بی‌عملی اوست؛ از سخنان بایدن استقبال کرده؛ گویی انگار آمریکا تحریم‌ها را برداشته و می‌توانیم همین امروز ۹ میلیارد دلار خود در کره جنوبی و... را به کشور منتقل کنیم یا اینکه می‌توانیم نفت بفروشیم و فردا پول آن به داخل کشور بیاید؛ اما ظاهرا غرب قصد دارد روند کاری اروپایی‌ها در دو سال گذشته را ادامه دهد؛ یعنی همچنان ایران در انتظار بماند و معطل باشد.
,
 
,
البته رهبر انقلاب در چند روز گذشته به صراحت گفتند که بازگشت آمریکا به برجام برای ما مهم نیست و غرب باید تمام تحریم‌ها را بردارد تا ما پس از راستی آزمایی، مفاد برجام را اجرا کنیم.
, بازگشت آمریکا به برجام برای ما مهم نیست و غرب باید تمام تحریم‌ها را بردارد تا ما پس از راستی آزمایی، مفاد برجام را اجرا کنیم.,
 
,
سخنان رهبری در این موضوع راهگشا است؛ البته برخی سعی دارند وضعیت اقتصادی کنونی را که حاصل تدبیر و امید دولت است را به برجام، خارج و مسائل سیاسی گره بزنند، اما این موضوع (خروج ایران از پروتکل الحاقی و یا بازگشت آمریکا به برجام) فقط می‌تواند اثر روانی بر اقتصاد ایران و بازارهای مالی (ارز، طلا، بورس و...) داشته باشد که بعد از چند روز خنثی خواهد شد؛ اما کارکردی برای اقتصاد ما ندارد؛ زیرا ۷۰ درصد مشکلات ما منشاء داخلی دارند.
,
 
,
 
,
 
,
بزرگنمایی در بازار ارز/ بازی بانک مرکز با نرخ دلار
, بزرگنمایی در بازار ارز/ بازی بانک مرکز با نرخ دلار, بزرگنمایی در بازار ارز/ بازی بانک مرکز با نرخ دلار,
 
,
عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با راه دانا، در مورد تاثیرات خروج ایران از پروتکل الحاقی بر بازارها، اظهار کرد: جز اثر روانی کوتاه مدت، اثر دیگری ندارد؛ البته در بحث بازارهای داخل، واقعیت این است که الان یک بزرگنمایی در قیمت ارز را شاهد هستیم.
, عطا بهرامی, راه دانا, راه دانا,
 
,
وی افزود: نرخ تعادلی ارز (دلار) با همین منابع فعلی، تحریم‌ها، ساختارها، حجم پول و... برای اقتصاد ایران ۲۵ هزار تومان نیست؛ اما مشاهده می‌کنیم بانک مرکزی یک بازی ایجاد کرده که بُعد سیاسی و منافع اقتصادی هم دارد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی گفت: امروز، روزانه ۱۵۰ میلیون دلار و حتی بیشتر در سامانه نیمایی عرضه می‎شود که رقم بسیار بالا و حدود دو برابر نُرم بازار است؛ زیرا عرضه کنندگان خیلی از شرکت‌های خصولتی‌ها و خصوصی‌های وابسته به دولت هستند؛ به همین دلیل بانک مرکزی نرخ ارز را بالا برده تا این‌ها با خیال راحت دلارهای خود را به ریال تبدیل کنند؛ وگرنه نرخ تعادلی ارز الان ۱۸ هزار تومان هم نیست.
,
 
,
بهرامی ادامه داد: در بازار فعلی ارز بیش از حد شلوغ کاری می‌شود؛ همچنین دولت به شکل غارت‌گونه‌ای دلار ۴۲۰۰ تومانی را توزیع می‌کند، اما قیمت کالاها هم با قیمت ارز آزاد تعیین می‌شود.
,
 
,
وی بیان کرد: افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند؛ نورچشمی و حلقه نزدیک به دولت هستند که به این ارز دسترسی دارند؛ منافع‌شان در این است که نرخ دلار بالا باشد؛ یعنی بازار حالت مافیاگونه‌ای هم پیدا کرده زیرا اگر دلار ۲۵ هزار تومان باشد، این افراد از هر دلار ۲۰ هزار تومان به جیب می‌زنند.
, افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند؛ نورچشمی و حلقه نزدیک به دولت هستند که به این ارز دسترسی دارند؛ منافع‌شان در این است که نرخ دلار بالا باشد؛ یعنی بازار حالت مافیاگونه‌ای هم پیدا کرده زیرا اگر دلار ۲۵ هزار تومان باشد، این افراد از هر دلار ۲۰ هزار تومان به جیب می‌زنند.,
 
,
 
,
 
,
شوخی بایدن با برجام/ سخنانی که اهمیت ندارد
, شوخی بایدن با برجام/ سخنانی که اهمیت ندارد, شوخی بایدن با برجام/ سخنانی که اهمیت ندارد,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد اقدامات غرب برای لغو تحریم‌ها، گفت: متاسفانه تاکنون امتیاز واقعی به ایران ندادند و اینکه آقای بایدن می‌گوید حالا در جلسات شرکت می‌کند، فقط یک شوخی است و چه تاثیری برای اقتصاد ایران دارد.
, متاسفانه تاکنون امتیاز واقعی به ایران ندادند و اینکه آقای بایدن می‌گوید حالا در جلسات شرکت می‌کند، فقط یک شوخی است و چه تاثیری برای اقتصاد ایران دارد.,
 
,
بهرامی اضافه کرد: آمریکا می‌تواند برای نشان دادن و پایبندی به تعهدات خودش و نشان دادن حُسن نیت، چند اقدام ساده انجام و اجازه دهند اموال و پول‌های بلوکه مان در هند و کره را به کشور منتقل کنیم؛ هرچند ایران با روش‌های دیگری می تواند از این منابع استفاده کند.
, اجازه دهند اموال و پول‌های بلوکه مان در هند و کره را به کشور منتقل کنیم؛ هرچند ایران با روش‌های دیگری می تواند از این منابع استفاده کند.,
 
,
به گفته وی، اینکه بایدن می‌گوید در کمیسیون برجام شرکت می‌کند، ظاهر خودشان را خیلی بزرگ فرض کردند؛ اما موقعیت امروز ایران، موقعیت ۸ سال پیش نیست. امروز ایران دست برتر در منطقه را دارد؛ از این جهت سخنان آنها اهمیتی ندارد.
, ظاهر خودشان را خیلی بزرگ فرض کردند؛ اما موقعیت امروز ایران، موقعیت ۸ سال پیش نیست. امروز ایران دست برتر در منطقه را دارد؛ از این جهت سخنان آنها اهمیتی ندارد.,
 
,
 
,
 
,
اجرای سیاست همیشگی در قبال ایران
, اجرای سیاست همیشگی در قبال ایران, اجرای سیاست همیشگی در قبال ایران,
 
,
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: هدف اصلی آمریکا و اروپا کشاندن موضوع مذاکره در برزخ فعلی اقتصاد ایران و همان سیاست قبلی یعنی معطل کردن کشور است. ایران نباید در این ماجرا گرفتار شود.
, هدف اصلی آمریکا و اروپا کشاندن موضوع مذاکره در برزخ فعلی اقتصاد ایران و همان سیاست قبلی یعنی معطل کردن کشور است. ایران نباید در این ماجرا گرفتار شود.,
 
,
بهرامی افزود: ایران باید به سرعت از بخش فرا پادمانی خارج شود و پروتکل الحاقی را تعلیق کند و هیچ وقت هم به آن برنگردد؛ زیرا منطقی برای ما ندارد و باید نگاهمان به سمت شرق و چین باشد.
,
 
,
وی با اشاره به موضوع قرارداد تجاری-دوجانبه ۲۵ سال با چینی‌ها، گفت: در این قرارداد، موضوعاتی مانند سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلار چینی‌ها در ایران و خرید تضمینی نفت از ایران مطرح است.
,
 
,
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه برخی قرارداد چین را ترکمنچای می‌دانند؛ گفت: اگر آمریکایی‌ها خیلی صادق هستند، بیایند و نصف آن را با ایران توافق کنند؛ یعنی ۲۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و روزی یک میلیون بشکه هم نفت ما به صورت تضمینی بخرند.
, اگر آمریکایی‌ها خیلی صادق هستند، بیایند و نصف آن را با ایران توافق کنند؛ یعنی ۲۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و روزی یک میلیون بشکه هم نفت ما به صورت تضمینی بخرند.,
 
,
بهرامی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای چند قطبی است، اظهار کرد: دست ایران امروز به شدت باز است و وضعیت کشور با دهه‌های گذشته و ۳۰ سال پیش تفاوت می‌کند. زمانی دنیا تقریباً تحت سلطه هژمونی آمریکا بود ولی امروز اینگونه نیست.
,
 
,
 
,
 
,
سهم دلار در جهان نصف شد/ واکنش بازارهای مالی
, سهم دلار در جهان نصف شد/ واکنش بازارهای مالی, سهم دلار در جهان نصف شد/ واکنش بازارهای مالی,
 
,
وی بیان کرد: امروز سهم دلار در مبادلات پولی جهان از حدود ۷۵ درصد به ۶۲ درصد رسیده و این کاهش ادامه دارد و به سمت نصف حرکت می‌کند؛ یعنی عملاً دلار قدرت خود را از دست داده و ارزهای دیگر وارد مبادلات شدند؛ از این جهت هم تحریم‌های بانکی خیلی مهم نیست و می‌توان با ارزهای دیگر کار کرد که دنیا به این سمت در حال حرکت است.
, یعنی عملاً دلار قدرت خود را از دست داده و ارزهای دیگر وارد مبادلات شدند؛ از این جهت هم تحریم‌های بانکی خیلی مهم نیست و می‌توان با ارزهای دیگر کار کرد که دنیا به این سمت در حال حرکت است.,
 
,
این کارشناس اقتصادی در  مورد واکنش بازارهای مالی کشورمان؛ گفت: خبرها تا حدودی به شکل فانتزی، خوشبینانه بود و بازارها از این جهت واکنش مقطعی و ظاهری خوشبینانه نشان می‌دهند؛ منتها مدیریت آن دست دولت و بانک مرکزی است؛ یعنی قیمت ارز توسط بانک مرکز تعیین می‌شود و بازار در تعیین قیمت نقشی ندارد.
,
 
,
 
,
اقدامی که برای اقتصاد ایران سودی ندارد
, اقدامی که برای اقتصاد ایران سودی ندارد, اقدامی که برای اقتصاد ایران سودی ندارد,
 
,
بهرامی در مور سخنان روز گذشته بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، گفت: اگر تحریم‌ها را به شکل برجام برداند؛ یعنی بازگشت به برجام مانند دوره اوباما و قبل از ترامپ باشد، باز هم برای اقتصاد ایران سودی ندارد؛ زیرا منافع برجام در آن زمان هم برای کشور ما تقریبا هیچ بود.
, اگر تحریم‌ها را به شکل برجام برداند؛ یعنی بازگشت به برجام مانند دوره اوباما و قبل از ترامپ باشد، باز هم برای اقتصاد ایران سودی ندارد؛ زیرا منافع برجام در آن زمان هم برای کشور ما تقریبا هیچ بود.,
 
,
وی ادامه داد: اراده غرب این است که با ما کار نکند و در برجام هم کلی امتیاز گرفتند؛ اگر هم این توافق نباشد، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و باید از این برزخ (برجام) خارج شویم؛ بهتر است در مناسبات راهبردی جهانی مسیر خود را صریح و شفاف تعریف کنیم و با دو پهلو رفتار کردن‌ها باعث دلخوری متحدان مان می‌شود.
,
 
,
 
,
علت دلخوری پوتین و چینی‌ها
, علت دلخوری پوتین و چینی‌ها, علت دلخوری پوتین و چینی‌ها,
 
,
بهرامی توضیح داد: برخورد اخیر پوتین نشان داد از ایران دلخور است یا برخوردهای دوگانه وزارت خارجه ایران بر رفتار چینی‌ها هم اثرگذار است؛ امروز وزارت خارجه ما علاقه‌ای به رابطه با چین ندارند و غربی‌ها هم این را متوجه شدند و این اصلاً برای کشور خوب نیست.
, برخورد اخیر پوتین نشان داد از ایران دلخور است یا برخوردهای دوگانه وزارت خارجه ایران بر رفتار چینی‌ها هم اثرگذار است؛ امروز وزارت خارجه ما علاقه‌ای به رابطه با چین ندارند و غربی‌ها هم این را متوجه شدند و این اصلاً برای کشور خوب نیست.,
 
,
وی ادامه داد: در غرب هم خبری نیست؛ فرض کنید ایران تحریم نیست، آیا اروپا و آمریکا پول دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ همین امروز آنها از شرق آسیا و چین و حتی کشورهایی مانند ویتنام برای سرمایه‌گذاری خارجی و خرید کالا استفاده می‌کنند؛ متاسفانه فقط یک سیاره مالی در غرب درست کردند.
,
 
,
 
,
تشکیل بلوک قدرتمند در جهان با حضور ایران و...
, تشکیل بلوک قدرتمند در جهان با حضور ایران و..., تشکیل بلوک قدرتمند در جهان با حضور ایران و...,
 
,
وی تاکید کرد: ایران امروز با چین، روسیه، پاکستان، عراق، سوریه و کشورهای آسیای مرکزی و آمریکای لاتین منافع مشترک دارد و می‌تواند با این‌ها یک بلوک قدرتمند تشکیل دهد و بازار بسیار بزرگی است؛ التماس کردن به غرب و ادامه دادن داستان مذاکره یک اشتباه محض است و هیچ ثمری برای کشور ندارد.
, التماس کردن به غرب و ادامه دادن داستان مذاکره یک اشتباه محض است و هیچ ثمری برای کشور ندارد.,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
مسعود تاجیک سلمانی
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه