اخبار داغ

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

کتاب‌خوانی و دین‌مداری در خانواده؛ راه علاج اعتیاد به فضای مجازی/ ضرورت استفاده حداقلی والدین از شبکه‌های اجتماعی در حضور کودکان

کتاب‌خوانی و دین‌مداری در خانواده؛ راه علاج اعتیاد به فضای مجازی/ ضرورت استفاده حداقلی والدین از شبکه‌های اجتماعی در حضور کودکان
عباس ولدی گفت: اگر به دنبال این هستید که کودکان خود را با دستور و بدون هیچ هزینه و تلاشی از فضای مجازی دور کنید، راهکاری وجود ندارد. باید برای این موضوع زحمت کشید و وقت گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگویی با "تیتریک" درباره فضای مجازی و کودکان این گونه بیان کرد: فرهنگ کتاب خوانی را در خانه ها رواج دهیم. یکی از القائاتی که امروز به جامعه ما می شود این است که گریزی از فضای مجازی نداریم و برای مبارزه با آن باید با خود آن مبارزه کنیم. من درباره اینکه فضای مجازی خوب در مقابل نوعِ بدِ آن قرار بگیرد و باید این تلاش را ادامه دهیم حرفی ندارم، ولی عرض بنده این است که اگر شما فکر می کنید صرفاً با زیاد کردن محتوای خوب در فضای مجازی می توانید با اعتیاد به جوانبِ منفیِ آن مبارزه کنید سخت در اشتباه هستید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

"عباسی ولدی" گفت: چیزی که در این میان ما را منحرف می کند این است که خیال می کنیم مشکل فضای مجازی محتوای آن است. دغدغه هایی که در جبهه بچه های انقلاب هست را به ذهن بیاورید و ببینید که حرف من درست است یا خیر؟! بسیاری از کسانی که دغدغه فضای مجازی دارند، دغدغه محتوای آن را نیز دارند. به همین دلیل در راهکارهای خود صرفاً به دنبال تغذیه خوب و زیاد در فضای مجازی هستند و می گویند ما محتوای خوب فراوانی منتشر می کنیم و فکر می کنند با این قصه می توانند مشکل این فضا را حل کنند. در حالی که راهکار اصلی مبارزه با فضای مجازی کم کردن زمینه حضور در آن است. یعنی ما باید فکری به حال این رشته ای که در حال محکم تر شدن است و با جریان کرونا خیلی محکم تر شد و مردم خودشان را معتاد فضای مجازی کردند، کنیم. اگر در جامعه امروز نسبت به حضور و ارتباط حداکثری و بسیار افراطی افراد خانواده در فضای مجازی فکر نشود؛ صرفاً پر کردن این فضا با محتوای خوب مشکل ما را حل نخواهد کرد.

,

وی ادامه داد: این حرف یک مبنایی دارد که الآن درباره مبانی آن صحبت نمی کنم. ولی این را هم می خواهم بگویم که ما اگر خواستیم این اعتیاد و ارتباط را کم کنیم چند کار را باید انجام دهیم. اگر این حرف را زدم که صرف پر کردن محتوای خوب در فضای مجازی مشکل ما حل نخواهد شد به این خاطر بود که این راهکارهایی که می گویم معنا پیدا کند و اولین راهکار کتاب است.

,

ولدی گفت: فرهنگ کتاب خوانی را در خانواده ها راه بیندازید. کتاب هایی که می خوانید حتی اگر طلبه هستید و کتاب درسی می خوانید سعی کنید در مقابل نگاه بچه ها باشد. کتاب هایی را که می خوانید برای بچه های زیر هفت سال که حتی سواد هم ندارند قابل استفاده است شاید کلاً قابل استفاده برای او نباشد، اما بخش هایی از کتاب که خیلی جالب است را بلند بخوانید، ممکن است کودک همه آن را متوجه نشود. مثلاً یک کتاب حدیث می خوانید و به یک حدیث جالب می رسید آن را برای فرزندتان بخوانید.

,
, ,

این کارشناس ادامه داد: کتاب های خوب تهیه کنید و کودکان خود را تشویق کنید تا آنها را بخوانند و سعی کنید برای بچه هایی که سواد ندارند وقتی برای کتاب خوانی بگذارید، مثلاً قبل از خواب از روی کتاب برایشان قصه بخوانید. کتاب، غوغایی در بحث تربیت به پا می کند و حلال بسیاری از مشکلات ما در حوزه  فضای مجازی، بازی های رایانه ای و اعتیاد به رسانه است.

,

وی افزود: نکته دوم این که فضای خانه را جذاب کنید. ذاتِ فضای مجازی منهای محتوای آن جذاب است و این به جنبه سرگرمی فضای مجازی برمی گردد. حال برای جذاب کردن محیط خانه چه باید کرد؟ یکی از کار ها این است که پدر و مادرها به رابطه خودشان توجه کنند. یکی از اصلی ترین چیزهایی که فضای خانه را از جذابیت می اندازد رابطه تنش آلود بین پدر و مادر است، حواستان خیلی به این نکته باشد. وقتی می گویید با فضای مجازی چه کار کنیم؟ همه آن به خود کودکان بر نمی گردد، وقتی رابطه پدر و مادر با یکدیگر تنش زا است و هر روز و یک روز در میان و هفته ای دو تا سه بار دعواهای بسیار مفصلی دارند باعث می شود کودکان به فضایی که از این محیط تنش آلود نجات پیدا می کنند پناه ببرند.

,

ولدی تصریح کرد: در گذشته بچه ها به کوچه می رفتند ولی الآن انگیزه ای برای کوچه رفتن ندارند، چون کوچه های بسیار زیاد و خیابان های خیلی وسیع در فضای مجازی هست که با کمترین زحمت می توانند بروند و در آن بگردند. برای جذاب کردن محیط خانه حتماً برای بچه ها وقت بگذارید و با آن ها بازی کنید، بازی های مشترک که پدر و مادر هم در آن حضور دارند. جلد 4 کتاب "منِ دیگرِ ما" و کتاب های "بازی های عسلی" و "عسل های بدلی" کلاً در مورد این موضوع است. برای ایجاد جذابیت در محیط خانه غیر از بازی، کارهای مشترک دیگری مانند غذا پختن و کارهای منزل که با یک حس هیجان، نشاط و شادابی خاصی صورت می گیرد داشته باشید.

,

وی گفت: یکی از اصلی ترین کارها برای جذاب تر کردن محیط خانه، خوش اخلاقی است. پدرها و مادرها مخصوصاً کسانی که بچه های کوچک دارند خوش اخلاق باشند. در خانه ای که بچه ها بر سر کوچکترین چیزها از پدر و مادر داد و هوار می شنوند یا والدینی خنثی و بی حس دارند و در نوع برخورد آنها جذابیتی نمی بینند، جذابیت را در جایی دیگر تجربه می کنند. خوش اخلاقی یکی از ارکان تربیت دینی است.

,
, ,

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: سعی کنید در زندگی تان رابطه خود را در حد اعتدال با خانواده هایی که برایتان مفید است زیاد کنید. شاید این خانواده ها برای خیلی ها یکی دو تا بیشتر نباشند، اما اشکالی ندارد. برای جذاب کردن محیط خانه هر چقدر می توانید با خدا باشید، هیچ چیزی به اندازه خدا نمی تواند خانه را جذاب کند. ارتباط خود را با امام زمان (عج) تقویت کنید، خلوت داشته باشید و با قرآن مأنوس شوید. این مورد بعد از خوش اخلاقی و رابطه بین پدر و مادر بسیار مهم است.

,

ولدی افزود: یکی از آفت هایی که در مسیر تربیت با نگرش غربی وجود دارد این است که تربیت را بی ارتباط با معنویت مربی می دانند و آن را بیشتر مهارت ارتباط با طرف مقابل تعریف می کنند. این مهارت مهم است و من از اهمیت آن هیچ چیزی کم نمی کنم، ولی بخش مهمی از تربیت به مهارت ارتباط با خدا، اهل بیت (ع) و امام زمان(عج) برمی گردد. مشکل بسیاری از خانواده های ما این است که در آنها مناسکی مانند؛ نماز شب، نماز اول وقت، قرآن خواندن و عمل به آن هست، اما حس و ارتباط درونی با خدا قوی نیست.

,

وی گفت: همه ما می توانیم خودمان را قضاوت کنیم، کسی که اهل مناسک است ولی حس قلبی اش نسبت به ارتباط با خدا و اهل بیت (ع) قوی نیست مناسک خود را انجام داده و چون حس قلبی اش قوی نبوده در بسیاری از مسائل روحی و قلبی دچار مشکل می شود. انسانی که صرفاً اهل مناسک است می بینیم که اهل سوء ظن هم هست. سوء ظن با مناسک جمع می شود و غیبت، قضاوت، تهمت، بازی با آبرو، بی اخلاقی و دروغ را در پی دارد. وقتی درباره ارتباط با خدا حرف می زنیم باید یک جایی خودش را نشان دهد؛ این ملاک، ملاک خوبی برای قضاوت است.

,

این کارشناس تصریح کرد: نکته بعدی در رابطه با اینکه با فضای مجازی چه کنیم این است که ارتباط خودمان را با فضای مجازی و حتی المقدور در مقابل کودکان زیر هفت سال به حداقل برسانیم. یکی از پنهان کاری های خوب همین نکته است. بسیاری از ارتباط هایی که با فضای مجازی داریم ارتباط های ضروری نبوده و در مقابل بچه هاست. کودک ما در حال صحبت با ماست و ما حواسمان به گوشی است، بچه دراز کشیده و خوابش می آید و می بیند که من در فضای مجازی هستم و ارتباط می گیرم. کودک خردسال به این درک می رسد که فضای مجازی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. پس خودمان باید ارتباطمان را با فضای مجازی به حداقل برسانیم.

,

ولدی خاطرنشان کرد: من نمی توانم بپذیرم که شخصی در چندین گروه عضو است و وقتی از کار به خانه بازمی گردد می بیند که پیام های زیادی در هر کدام از این گروه ها گذاشته اند و از سر کنجکاوی می رود و پیام ها را می خواند و وقت زیادی را برای این کار صرف می کند. یکی از وسوسه های شیطان درباره کانال ها و گروه هایی که ما عضو آن ها هستیم این است که فکر می کنیم شاید در یکی از این ها چیزی وجود داشته باشد و مطلب خوبی باشد که از دست ما برود. چرا درباره کتاب هایی که در کتابخانه گذاشته ایم و لازم است که برای فهم، درک و معرفت دینی خود آنها را بخوانیم این را نمی گوییم؟!

,

وی گفت: وقتی حضور پدر و مادر در فضای مجازی حداکثری می شود، به صورت طبیعی این حضور در فرزند آنها هم به حداکثر می رسد. تا جایی که می توانیم باید ارتباط خود را در فضای مجازی در مقابل کودکان به حداقل برسانیم، چون به سنی نرسیده اند که درباره این فضا و مضرات آن بتوانیم با آنها صحبت کنیم. همان میزان کم را هم مدیریت کنیم تا در مقابل نگاه کودکان نباشد.

,

این کارشناس در خاتمه گفت: نکته بعدی، شخصیت محوری است یعنی قصه را در خانه زیاد کنید. درباره این موضوع می توان بحث مفصلی انجام داد که اکنون فرصت نیست. برای بچه ها زیاد قصه تعریف کنید. البته لازمه آن این است که شما اهل کتاب باشید و دنبال قصه های خوب برای کودکان بگردید. در درجه اول قصه هایی که درباره اهل بیت (ع) است و بعد قصه اولیای الهی، شهدا و بزرگان می تواند مفید باشد. اگر به دنبال این هستید که بچه ها را با دستور و بدون هیچ هزینه ای از فضای مجازی دور کنید، راهکاری وجود ندارد. باید برای این موضوع زحمت کشید و وقت گذاشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه