اخبار داغ

مراکزی که جریان ورودی پول در آنها گم است؛

فعالیت موسسات خیریه باید در اتاق شیشه‌ای باشد/ عدم شفافیت بیلان کاری موسسات خانوادگی

فعالیت موسسات خیریه باید در اتاق شیشه‌ای باشد/ عدم شفافیت بیلان کاری موسسات خانوادگی
شفافیت مالی موسسات یکی از مهمترین راههای جلوگیری از فساد است که در این راستا گویا مراکز خیریه ساز و کار مناسبی ندارند و باید هر چه سریعتر قانونی با محوریت خاص برای آنها تبیین شود تا باعث دلسردی و عدم مشارکت مردمی در این نهادها نباشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، موسسات خیریه، از جمله نهادهایی هستند که با هدف کمک به مردم و انجام کارهای بشردوستانه، تاسیس شده اند. این موسسات به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

فعالیت های این دو گروه تفاوت آن چنانی ندارند؛ اما پشتوانه مالی آنها با یکدیگر متفاوت است. تمام موسسه های خیریه، دارای وظایف خاصی هستند. هر کدام از این وظیفه ها، برای بهبود زندگی و شادی قشر خاصی از جامعه انجام می شود.

,

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه ای اعلام کرد: موسسات خیریه بزرگی داریم که معلوم نیست خیرشان به کجا می‌رسد و افراد سیاسی پشت آنها هستند؛ اطلاعات مالی اینها باید شفاف شود.

,

, ,

وی افزود: در اقتصاد ایران ٧‌هزار خیریه وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند. بنابراین درشرایطی که حدود ١٥‌هزار موسسه خیریه درکشورمان وجود دارد، حدود نیمی از آنها غیرشفاف هستند.

,

هرچند که به گفته پورابراهیمی، مجلس این الزام را به وجود آورده تا در اصلاح سیاست‌های اصل ٤٤ قانونی را برای این موضوع درنظر بگیرند و هر بنگاه اقتصادی مکلف باشد اطلاعات مالی خود را افشا کند و درغیر این صورت هیچ‌کدام از خدمات بانکی به آنها ارایه نخواهد شد.

,

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد هم از کلاهبرداری تعدادی از خیریه‌ها و موسسه‌های عام‌المنفعه خبر داده بود و از فقدان نظارت برموسسه‌های خیریه ابراز نگرانی کرده بود، اما سوال این است که چرا اقتصاد ایران محیط مناسبی برای رشد خیریه‌های غیرشفاف است؟

,

به نظر می‌رسد در اقتصادی که نبود، شفافیت درتمام لایه‌های آن ریشه دوانده و طبق اعلام سازمان بین‌المللی شفافیت، ایران رتبه ١٣٠ را درشفافیت اقتصادی دارد، رشد قارچ‌گونه خیریه‌هایی که از اعلام گردش و صورت‌های مالی خود امتناع می‌کنند، موضوع قابل انتظاری باشد.

,

در سال های اخیر در سطح شهر همدان با مراکز تولیدی و خیریه ای، در پس کوچه های شهر مواجه می شویم و یا در فضای مجازی که فروش فلان جنس و فروشگاه را به مراکز خیریه هدیه می کنند.

,

با وجود فعالیت بی سابقه مراکز خیریه در سالهای اخیر شاهد افزایش افراد بی خانمان در سطح شهر هستیم، چرا راه دوری برویم پخش بسته های معیشتی در روزهای کرونایی نتوانست در برخی مناطق شهر به دسته نیازمند واقعی برسد و برخی چندین بسته و عده ای دیگر بسته ای دریافت نکردند.

,

گویا نداشتن اطلاعات درست و عدم ساماندهی در دستگاه های متولی همچنان ادامه دار است و ساز و کار درستی برای پخش خیرات وجود ندارد.

,

ناصری، مسئول تشکل های مردم نهاد استان همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، گفت: در سطح شهرستان همدان سه سمن فعال در حوزه کارهای خیریه داریم که در تمام شهرستانها شعبه دارند.

,

وی افزود: آبشار مهربانی که در تمام شهرستانها شعبه دارد و باران مهربانی که کارهای خیریه انجام می دهد و دیگری دستان گرم مهرورزی، که همگی فعالیت های جهادی دارند.

,

موسسات خیریه نیاز به یک شناسنامه دارند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند

, موسسات خیریه نیاز به یک شناسنامه دارند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند, موسسات خیریه نیاز به یک شناسنامه دارند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند,

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امور خیریه باید زیر نظر دستگاه های مربوطه چون اوقاف باشد و در آنجا ساماندهی صورت گیرد.

,

, ,

وی افزود: به نظر می رسد موسسات خیریه نیاز به یک شناسنامه دارند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند، چرا که در غیر این صورت مشارکت مردمی نخواهیم داشت.

,

فلاحی عنوان داشت: در موسسات خیریه اعتماد حرف اول را می زند و اگر ساماندهی صورت نگیرد بدون شک لطمه خواهند دید.

,

سید حسن رضوی، مدیر اوقاف شهرستان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: موسسات خیریه زیر نظر اوقاف نیستند و هیچ موسسه ای در سطح شهر همدان نداریم.

,

وی افزود: اوقاف در خصوص موسسات خیریه فعالیتی ندارد و معمولا به استانداری و فرمانداری ها این کار محول شده است.

,

معاون استاندار: موسسات خیریه خانوادگی باب شده

, معاون استاندار: موسسات خیریه خانوادگی باب شده, معاون استاندار: موسسات خیریه خانوادگی باب شده,

ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: موسسات خیریه باید از نیروی انتظامی تاییدیه بگیرند و بعد مراحل سلسله وار بانک مرکزی و در نهایت تاییدیه استانداری را بگیرند.

,

, ,

وی افزود: حوزه معاونت سیاسی امنیتی در این خصوص می تواند پاسخگو باشد و جدیدا اکثر موسسات خانوادگی هستند و این نوع موسسه باب شده است.

,

پورمجاهد عنوان کرد: معمولا ساز و کار موسسات خانوادگی خیلی مشخص نیست و تا زمانی که مشکلی پیش نیاید کسی اطلاع پیدا نمی کند.

,

بیلان کاری خیریه های خانوادگی شائبه برانگیز است

, بیلان کاری خیریه های خانوادگی شائبه برانگیز است, بیلان کاری خیریه های خانوادگی شائبه برانگیز است,

مهدی دیناری، مدیر کل بهزیستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کلیت سمن ها و مراکز خیریه در کشور بدین صورت است که چون مجوز از یک جای خاص دریافت نمی کنند، بنابراین ممکن است در ساز و کارهای آنها خللی ایجاد شود.

,

, ,

وی افزود: برخی از موسسات از بهزیستی و برخی از فرمانداریها و استانداریها یا کمیته امداد و نیروی انتظامی مجوز ی گیرند، اما طبق قوانین جدید همه موسسات باید مجوز وزارت کشور را داشته باشند.

,

مدیر کل بهزیستی همدان گفت: عدم وجود بانک اطلاعاتی باعث شده که در برخی موسسات موازی کاری به وجود آید که با ایجاد نرم افزارها سعی شده که در سالهای اخیر از این مقدار کاسته شود .

,

دیناری افزود: متاسفانه در موسسات خیریه محوریت خاصی وجود ندارد و نیاز مبرم به یک بانک اطلاعاتی جامع در کشور داریم تا موازی کاری ها به اقلیت برسد.

,

مدیر کل بهزیستی همدان با بیا ن اینکه موسسات باید بیلان کاری خود را به دولت ارائه دهند و پاسخگو باشند گفت: در کمیسیون ماده 28 به آسیب زا بودن سمن ها و موسسات خیریه خانوادگی اشاره شده چرا که امکان فساد مالی در این موسسات بیشتر است و باید نظارت دقیق تری صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه