اخبار داغ

ملخ‌های صحرایی مهمان ناخوانده همه ساله مزارع؛

مزارع شمال و جنوب کرمان در انتظار خطرناک‌ترین آفت گیاهی/ آمادگی همه جانبه برای مبارزه با ملخ‌ها در صورت تامین اعتبار

مزارع شمال و جنوب کرمان در انتظار خطرناک‌ترین آفت گیاهی/ آمادگی همه جانبه برای مبارزه با ملخ‌ها در صورت تامین اعتبار
چندی پیش کشاورزان جنوب کرمان به واسطه نفوذ توده هوای سرد بی سابقه خسارت بسیاری را متحمل شدند، اکنون نیز مزارع و باغات جنوب کرمان در انتظار حمله خطرناک ترین آفت گیاهی هیتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، همه ساله مزارع و باغات استان کرمان دستخوش حمله ملخ های صحرایی که غالبا از شبه جزیره عربستان وارد ایران می شوند، قرار می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

معمولا مبارزه با این آفت تا حد قابل قبولی در استان انجام می شود اما همواره کمبودهایی مانع خدمت رسانی به کشاورزان و در نتیجه وارد آمدن خسارت هایی در این بخش می شود و لازم است که مسئولان پیش از وقوع حادثه چاره اندیشی کنند.

,

تامین سم مورد نیاز، در اختیار قرار دادن ماشین آلات سم پاش جدید تا جایگزین ماشین آلات فرسوده قدیمی شوند و در صورت امکان استفاده از بالگردهای سم پاش براس سم پاشی گسترده مزارع از جمله نیازهای استان برای مبارزه همه جانبه با ملخ ها است.

,

مزارع شمال و جنوب استان در انتظار خطرناک ترین آفت گیاهی

, مزارع شمال و جنوب استان در انتظار خطرناک ترین آفت گیاهی, مزارع شمال و جنوب استان در انتظار خطرناک ترین آفت گیاهی,

ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بر اساس شرایط حاکم بر شبه جزیره عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش بینی شده به زودی دسته های چند صد میلیونی به باغات و مزارع جنوب کشور حمله می کنند.

,

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات این حمله ظرف مدت ۲ تا سه هفته آینده صورت می گیرد و مزارع جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوجستان، هرمزگان و خوزستان را تحت تاثیر قرار می دهند.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مطرح کرد: ریزش ملخ در مناطق جنوبی سبب انتقال و پرواز این آفت به مناطق شمالی می شود، بر اساس گزارش فائو خطرناک ترین آفت مزارع کشاورزی ملخ ها هستند.

,

طاهری بیان کرد: این آفت همه چیز خوار بوده و همه سبزینه گیاهان و محصولات کشاورزی را مورد حمله قرار می دهد، با توجه به هشدارهای صادر شده در استان برای مقابله با حمله این ملخ ها برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

,

وی یادآور شد: سم مورد نیاز برای مبارزه با این ملخ ها تهیه شده، سم پاش ها تجهیز شده و جلسات مبارزه با حمله ملخ ها برای مدیریت این مسئله برگزار و مقرر شد همه امکانات جهاد کشاورزی در استان و ادارات تابعه به کار گرفته شود.

,

آمادگی همه جانبه برای مبارزه با ملخ ها در صورت تامین اعتبار

, آمادگی همه جانبه برای مبارزه با ملخ ها در صورت تامین اعتبار, آمادگی همه جانبه برای مبارزه با ملخ ها در صورت تامین اعتبار,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: هفته گذشته نیز جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار کرمان برگزار و مصوب شد تا اعتباراتی در اختیار جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان قرار گیرد تا مبارزه با ملخ ها در سطح گسترده انجام گیرد.

,

طاهری گفت: در صورت تامین اعتبار مقرر شده و همکاری کشاورزان متعهد می شویم که آسیبی به مزارع و باغات کشاورزان وارد نشود.

,

وی ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که ملخ ها به هرمزگان وارد می شوند باید با آن ها مقابله شود، علی رغم مبارزه با این آفت دسته جاتی از ملخ ها به سمت مزارع ریگان و ارزوئیه حرکت می کنند، در سال های گذشته ۲ شهرستان درگیر حمله ملخ ها می شدند اما اکنون تعداد این شهرستان ها به ۴ عدد رسیده است.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: از مسئولان در استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخواست داریم با تخصیص اعتباری به کمک جهاد کشاورزی بیایند چرا که خودروهای سمپاش فرسوده شده و نیازمند تعمیر و تجهیز هستند.

,

در ادامه سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمان گفت: دسته جات ملخ از آفریقا وارد عربستان شده و به زودی مناطق جنوبی ایران را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

,

وی افزود: جنوب کرمان یکی از خاستگاه های ملخ صحرایی است و پیش بینی می شود در این مناطق ریزش ملخ وجود داشته باشد حال آنکه مزارع مناطق جنوبی در معرض خطر حمله ملخ ها قرار دارند.

,

 خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ ها را اجتناب ناپذیر کرده است

,  خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ ها را اجتناب ناپذیر کرده است,  خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ ها را اجتناب ناپذیر کرده است,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اذعان کرد: البته تاکنون ملخی به محدوده ایران وارد نشده، جهاد کشاورزی در حال ردیابی این ملخ ها است و به محض ورود با آن ها مقابله می کند.

,

برخوری بیان کرد: در این راستا جلسات متعددی برگزار و روش فنی مقابله با ملخ ها طراحی شده است و تا حدودی سم مورد نیاز برای این مبارزه تهیه شده است.

,

وی یادآور شد: یکی از مشکلات بزرگ ما در مبارزه با افت ملخ فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ماشین های سم پاش است که در جلسه هفته گذشته استانداری کرمان این مسئله مطرح و مقرر شد اعتباری برای این امر تخصیص داده شود و آمادگی ما منوط به تامین هرچه سریع تر این اعتبار است.

,

برخوری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی فراگیر در منطقه، هجوم ملخ ها اجتناب ناپذیر است از این رو خشکسالی مراتع ملخ ها را به سمت باغات و مزارع سوق می دهد بنابراین کشاورزان باید آمادگی لازم را داشته و در صورت مشاهده ملخ سریعا جهاد کشاورزی را برای مقابله مطلع کنند.

,

به گزارش راه آرمان، چندی پیش کشاورزان جنوب کرمان به واسطه نفوذ توده هوای سرد بی سابقه خسارت بسیاری را متحمل شدند و همین امر سبب افزایش نجومی قیمت ها در بازار میوه و تره بار شد.

,

اکنون لازم است مسئولان پیش از وقوع حادثه چاره اندیشیده، نوش داره پس از مرگ سهراب نشوند و از خسارت مجدد به باغات و مزارع شمال و جنوب استان جلوگیری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه