اخبار داغ

گزارشی از چالش‌های ازدواج؛

ازدواج آسان روی دیگر سکه کرونا/ فرهنگ جشن عروسی کم‌هزینه را ماندگار کنیم

ازدواج آسان روی دیگر سکه کرونا/ فرهنگ جشن عروسی کم‌هزینه را ماندگار کنیم
امروز ازدواج جوانان با سختی‌های زیادی مواجه شده است و حالا با آمدن کرونا بسیاری از خانواده‌ها در برگزاری یا عدم برگزاری مراسم ازدواج دچار تردید شده‌اند؛ به طوری که حتی گاهی اختلاف نظر بر سر این مسئله باعث سردی روابط می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، یک سالی می‌شود که ویروس کرونا، مراسم‌های ازدواج‌ را هم تحت تاثیر خود قرار داده و تمام مسائل پیرامون این امر مهم را دستخوش تغییر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین،,

این تغییرات لزوم آموزش مهارت‌های زندگی و تصمیم‌گیری درست در این دوران را بیشتر می‌کند؛ بنابراین جوانان و خانواده‌ها باید از گرفتن هرگونه تصمیم و انتخاب شتاب زده جلوگیری کرده و برای شروع مهم‌ترین قسمت زندگی آهسته گام بردارند.

,

زهرا همتی که در دوران کرونا زندگی مشترک خود را بدون برگزاری تشریفات مرسوم شروع کرده است؛ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: به دلیل شرایط موجود من و همسرم به همراه خانواده‌هایمان تصمیم گرفتیم هزینه‌های مراسم ازدواج را پس‌انداز کنیم و بدون گرفتن جشن ازدواج، زندگی مشترک خود را شروع کنیم.

,

 برگزاری جشن ازدواج با یک دورهمی ساده‌ی خانوادگی

,  برگزاری جشن ازدواج با یک دورهمی ساده‌ی خانوادگی,  برگزاری جشن ازدواج با یک دورهمی ساده‌ی خانوادگی,

وی افزود: این تصمیم به معنای این نیست که ما بدون برگزاری هیچ مراسمی زندگی خود را شروع کرده‌ایم؛ بلکه یک دورهمی صمیمی و خانوادگی داشتیم و به بهترین شکل ممکن از دورهمی خود لذت بردیم؛ تنها تفاوت مراسم ما کم کردن بسیاری از هزینه‌های اول زندگی بود.

,

همتی گفت: خیلی‌ها اعتقاد داشتند که در  ادامه مسیر زندگی ممکن است از تصمیم خود پشیمان شویم و بابت آن افسوس بخوریم؛ اما با همراهی خانواده‌ها و اطمینانی که من و همسرم به یکدیگر داریم؛ احتمال احساس پشیمانی در خود را به صفر رساندیم.

,

وی در پایان بیان کرد: توصیه‌ام به کسانی که در برگزاری مراسم ازدواج دچار تردید هستند؛ این است که ترس به دل خود راه ندهند و با اطمینان خاطر، همسر و خانواده خود را در گرفتن یک جشن ساده همراهی کنند؛ زیرا یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر فردی، ازدواج و شروع زندگی مشترک است که ما بدین شکل یک شروع بدون دغدغه و آسوده داشتیم.

,

, ,

تعویق مراسم ازدواج تا پایان کرونا

, تعویق مراسم ازدواج تا پایان کرونا, تعویق مراسم ازدواج تا پایان کرونا,

آرزو بهرامی نیز که به همراه همسرش تصمیم گرفته‌اند تا پایان کرونا برای گرفتن مراسم ازدواج صبر کنند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین عنوان کرد: حدود یک سال از دوران نامزدی من و همسرم می‌گذرد؛ باوجود این همچنان منتظر هستیم کرونا از بین برود تا بتوانیم مراسم خود را برگزار کنیم.

,

وی افزود: به دنبال صحبت‌ها و مشورت‌هایی که با همسرم و خانواده‌هایمان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نگرفتن مراسم ازدواج، ناراحتی‌های زیادی را به دنبال می‌آورد؛ بنابراین مراسم خود را به تعویق انداختیم.

,

بهرامی تاکید کرد: فکر می‌کنم گرفتن این تصمیم بسیار مهم است؛ زیرا دوران نامزدی چالش‌های خود را دارد و طولانی شدن آن بسیار مراقبت می‌خواهد؛ ما نیز با در نظر گرفتن همه این مسائل و باآگاهی کامل برای گرفتن مراسم صبر کرده‌ایم.

,

توافق بین زوجین و خانواده‌ها مهم‌ترین مسئله در برگزاری مراسم ازدواج

, توافق بین زوجین و خانواده‌ها مهم‌ترین مسئله در برگزاری مراسم ازدواج, توافق بین زوجین و خانواده‌ها مهم‌ترین مسئله در برگزاری مراسم ازدواج,

وی در پایان گفت: گرفتن اینگونه تصمیم‌ها بستگی به شرایط، فرهنگ و موقعیت خانواده‌ها دارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت همه می‌توانند منتظر بمانند یا همه بدون گرفتن مراسم ازدواج زندگی خود را شروع کنند؛ از نظر من توافق بین زوجین و خانواده‌ها مهم‌ترین مسئله است.

,

به گزارش صبح قزوین؛ امروزه ازدواج جوانان با سختی‌های زیادی مواجه شده است؛ و حالا با آمدن کرونا بسیاری از خانواده‌ها در گرفتن یا نگرفتن مراسم ازدواج دچار تردید شده‌اند؛ به طوریکه حتی گاهی اختلاف نظر بر سر این مسئله باعث سردی روابط می‌شود؛ که در این مواقع والدین و اطرافیان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

,

فریبا طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره تاثیر شیوع کرونا بر ازدواج اظهار کرد: ویروس کرونا تاثیرات مثبت و منفی مختلفی بر روی ازدواج جوانان گذاشته است؛ امروز ما شاهد این‌ ماجرا هستیم که خانواده‌ها با چالش گرفتن، نگرفتن و یا به تعویق انداختن مراسم عروسی فرزندانشان مواجه شده‌اند.

,

وی افزود: اگرچه همه‌گیری کرونا، برگزاری برخی از مراسمات مجلل را متوقف کرده است؛ اما نمی‌توان منکر آثار مخرب آن بر روی روابط خانواده‌ها و فرزندان نیز شد؛ اصرار برخی از والدین به برگزاری آیین‌های ازدواج باعث به تاخیر افتادن شروع زندگی زوجین‌ می‌شود؛ همین امر خانواده‌ها و زوجین را با تنش‌های زیادی رو‌به‌رو می‌کند.

,

, ,

کرونا و کاهش تجمل‌گرایی در مراسم ازدواج

, کرونا و کاهش تجمل‌گرایی در مراسم ازدواج, کرونا و کاهش تجمل‌گرایی در مراسم ازدواج,

این مشاور خانواده در ادامه بیان کرد: طولانی شدن دوران نامزدی و دوری زوجین از یکدیگر و مشاهده اختلاف نظر بین خانواده‌ها و زوجین از مسائلی است که می‌توان در این دوران مشاهده کرد؛ یکی از مسائل مهم دیگر بحران اشتغال در دوران کروناست که با همدلی تمام اعضای خانواده باید آن را حل کرد.

,

طهماسبی تاکید کرد: اگر خانواده‌ها ازدواج فرزندانشان را به عنوان بلوغ فکری آنها درنظر بگیرند، پس باید در انتخاب یک تصمیم درست در دوران بحران کرونا نیز آنها را یاری کنند؛ این کمک فکری باید در راستای آسان کردن شروع زندگی زوجین باشد، زیرا به خودی خود شیوع کرونا همه چیز را برای همه دشوار کرده است.

,

وی با اشاره به تاثیر کرونا در کاهش تجمل‌گرایی برای برگزاری مراسم ازدواج گفت: پافشاری برای اجرای رسم ‌و‌ رسومات غلط و صرف هزینه‌های بالا برای آرایشگاه، آتلیه و تالار که این هزینه‌ها خیلی مواقع خانواده‌ها را از نظر مالی هم تحت فشار قرار می‌دهد؛ از جمله مشکلات در مسیر ازدواج جوانان است؛ البته ناگفته نماند که هزینه کردن برای جشن ازدواج اشتباه نیست؛ بلکه هزینه‌های بی‌جا و گزاف اشتباه است.

,

 مشکلات طولانی شدن دوران نامزدی

,  مشکلات طولانی شدن دوران نامزدی,  مشکلات طولانی شدن دوران نامزدی,

طهماسبی تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها با اصرارِ به تعویق انداختن مراسم ازدواج تا پایان دوران کرونا، باعث به وجود آمدن اختلافات زیادی شده‌اند؛ طولانی شدن دوران نامزدی مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ لذا والدین باید با مشورت فرزندان و با در نظرگرفتن راحتی و مصلحت آنها بهترین تصمیم را بگیرند.

,

این مشاور خانواده با اشاره به مشکلات طولانی شدن دوران ‌نامزدی عنوان کرد: کمرنگ شدن روابط صمیمانه زوجین، به تاخیر افتادن شروع رابطه رسمی و فرزندآوری، ایجاد تنش و اضطراب و در برخی مواقع نارضایتی والدین از رفت‌و‌آمدهای زیاد از جمله عواقب طولانی شدن دوران نامزدی است.

,

وی در خصوص دیگر مزایا و مشکلات همه‌گیری کرونا گفت: با اینکه کرونا از تجمل‌گرایی و اسراف در انجام مراسمات کاسته است؛ اما تعطیلی آموزش‌های پیش از ازدواج، سرعت در روند آشنایی و ازدواج و استرس‌های ناشی از کرونا از جمله مشکلات این دوران است؛ بنابراین وظیفه والدین است که فرزندان خود را برای یک انتخاب آگاهانه و دقیق همراهی کنند.

,

طهماسبی در پایان بیان کرد: در دوران کرونا زوجین با دو انتخاب مواجه هستند؛ نخست اینکه بدون گرفتن مراسم ازدواج، زندگی مشترک خود را شروع کنند؛ یا برای گرفتن مراسم تا پایان کرونا صبر کنند؛ در هرصورت به دلیل مشکلات زیادی که کرونا به همراه خود آورده است دولت باید برنامه‌های غیرحضوری مختلفی را برای انجام مشاوره به زوجین در نظر بگیرد؛ والدین نیز باید در این مسیر مشاوران خوبی برای فرزندان خود باشند.

,

حسین موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: از قدیم‌ الایام ایرانی‌ها برای برگزاری مراسم ازدواج آداب و رسوم خاصی داشته‌اند و این آداب در همه نقاط کشور، بسته به فرهنگ آن منطقه با تغییرات جزئی انجام می‌شد.

,

فرهنگ تجمل‌گرایی در ازدواج

, فرهنگ تجمل‌گرایی در ازدواج, فرهنگ تجمل‌گرایی در ازدواج,

وی افزود: با گذشت زمان، همچنان این رسم و رسومات اجرا می‌شود اما شکل پر‌زرق‌ و برق‌تری به خود گرفته است؛ تغییر سبک زندگی، الگوگیری از فرهنگ غرب و فرهنگ چشم و هم چشمی نیز باعث دامن زدن به هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن مراسمات شده است‌.

,

این جامعه شناس با بیان اینکه جاافتادن فرهنگ تجمل‌گرایی مسیر ازدواج را سخت کرده است؛ ادامه داد: امروزه ازدواج دو جوان در ایران چالش‌ها و حواشی زیادی را با خود به همراه دارد؛ بطوریکه گاهی مهمترین و زیباترین اتفاق زندگی فرد را به یک پروسه نفس‌گیر تبدیل می‌کند و باعث می‌شود طرفین فراموش کنند ازدواج باید سبب هم‌زیستی مسالمت آمیز شود‌.

,

موسوی تصریح کرد: طی یک سال اخیر، بعد از وارد شدن کرونا به کشور، شاهد تغییرات زیادی در سبک ازدواج هستیم؛ این یک دگرگونی صفر و صدی است؛ اینطور که جوانان یا بدون گرفتن مراسم ازدواج زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند و یا برای گرفتن مراسم انتظار می‌کشند.

,

وی افزود: این دو تصمیم هرکدام چالش‌های مربوط به خود را دارد؛ اولین نکته مثبت در عدم برگزاری مراسم یا هرچه ساده‌تر برگزار کردن مراسم، جاافتادن فرهنگ ساده‌زیستی است؛ اما باید به این امر نیز توجه داشته باشیم که شادی و نشاط را از خود و جامعه دور نکنیم و متناسب بااین شرایط رفتار درست را انتخاب کنیم.

,

کرونا و بحران انتظار

, کرونا و بحران انتظار, کرونا و بحران انتظار,

این جامعه شناس ادامه داد: صبر کردن برای پایان کرونا نیز محاسن و معایب خود را دارد؛ این انتظار، زمان مشخصی ندارد و باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی زوجین و خانواده آنها می‌شود؛ از آنجایی هم که جامعه را تک تک افراد تشکیل می‌دهند، جامعه با یک بحران مواجه می‌شود؛ شاید بتوان این بحران را، انتظار نامگذاری کرد.

,

موسوی بابیان اینکه می‌توان از کرونا به عنوان یک فرصت برای جاانداختن فرهنگ مناسب ازدواج استفاده کرد؛ گفت: وجود کرونا باعث می‌شود بتوانیم جلوی ترویج فرهنگ‌ تجملات‌گرایی در ازدواج را بگیریم و با استفاده از این ویروس روی آسان‌گیری و ساده برگزار کردن جشن ازدواج مانور دهیم؛ این اتفاق به همگان نشان می‌دهد که به دور از حاشیه و تجملات نیز می‌توان وارد زندگی زناشویی شد.

,

وی در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین اصل در داشتن یک جامعه سالم، نشاط و سلامت روان است؛ توصیه می‌کنم جوانان هر تصمیمی که برای شروع زندگی خود می‌گیرند نشاط و شوق در انجام آن تصمیم را نیز از یاد نبرند.

,

به گزارش صبح قزوین؛ در سال‌های اخیر برگزاری مراسم ازدواج با تجملات بسیار همراه شده بود؛ اما روی دیگر سکه کرونا با همه بدی‌هایی که داشت، این بود که توانست کمی از فرهنگ تجمل‌گرایی را بکاهد و بسیاری از ما متوجه شدیم که بدون وجود برخی از رسم و رسومات غلط نیز می‌توان زندگی مشترک را آغاز کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه