اخبار داغ

خاکستر نیشکر بر سر مردم اهواز؛

کش و قوس‌های سازمان محیط زیست، نیشکر و پرونده قضایی که به تعویق می‌افتد

کش و قوس‌های سازمان محیط زیست، نیشکر و پرونده قضایی که به تعویق می‌افتد
در روزهای اخیر مزارع نیشکر در شمال و جنوب اهواز به آتش کشیده شده که دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع مردم اهواز و روستاهای اطراف را به شدت ناراحت کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، در ماه‌ها و هفته‌های گذشته مطالبی چون خبر و مقالات و گزارشهای بسیاری برای دلایل آلودگی شهر اهواز در رسانه‌ها و شبکه اطلاع رسانی رهیاب درج شده است، در این زمینه مسئولان و متولیان امر نیز اظهار نظرهای متفاوتی داشته‌اند، برخی استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در کارخانه‌های استان را به این مسئله ربط داده‌اند و برخی نیز در این زمینه صنایع بزرگ مانند نفت و توسعه نیشکر را محکوم کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,
در این بین انگشت اتهام بیش از همیشه به سوی چند قطب بزرگ در خوزستان دراز شده است، نفت، توسعه نیشکر و صنایعی که از گاز مازوت که نقش بسیار مهمی در آلایندگی شهر اهواز ایفا کرده‌اند.
,
 
,
در روزهای اخیر مزارع نیشکر در شمال و جنوب اهواز به آتش کشیده شده که دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع مردم اهواز و روستاهای اطراف را به شدت ناراحت کرده است.
,
 
,
طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از 80 هزار هکتار از سال 69 در خوزستان به اجرا درآمد.
,
 
,
کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشکلات زیست محیطی این شرکت از جمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده اند.
,
 
,
آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونوکسیدکربن آلوده می کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.
,
 
,
یکی از متولیان اصلی در حفظ شرایط محیط زیست در جامعه سازمان حفاظت محیط زیست است که در زمینه آلایندگی هوا مسئولیت مستقیم دارد، این سازمان باید بر اساس پروتکل‌های جهانی و دستورالعمل‌های زیست محیطی به حفاظت از محیط زیست انسانی و حیوانی بپردازد.
,
 
,
بسیاری از ادارات محیط زیست استان به علت سوزاندن مزارع و آلودگی هوا از شرکت‌های کشت و صنعت دعبل خزاعی، سلمان فارسی و فارابی به دادگستری شهرستان ها شکایت کرده اند.
,
 
,
 ابلاغ اخیر سیاست های کلی محیط زیست مقام معظم رهبری به ریاست قوه مجریه در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی به نوعی ورق زدن برگه جدید توجه بیش از پیش متولیان امر در حفاظت از محیط زیست خوزستان می باشد. اگرچه هشدارهای مقام معظم رهبری(مانند هشدار اسفند 1393) به متولیان امر درباره ضرورت حفاظت از محیط زیست محیط  سخن جدیدی نیست.
,
شکایات سازمان حفاظت محیط زیست و مردمی علیه تبعات و پیامدهای پیچیده طرح های نیشکر در خوزستان  مقوله جدیدی نیست،محمد جواد اشرفی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، شرکت توسعه نیشکر به عنوان یکی از صنایع آلاینده به دادگاه معرفی شده است ولی بر اساس اظهارات رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز، بیش از دو سال پرونده قضایی علیه شرکت نیشکر به دلیل سوزاندن مزارع و آلوده کردن تشکیل شده، تا کنون معلق مانده است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه