اخبار داغ

"سی سخت" در چهارمین روز از زلزله سخت/ سپاه و بسیج همچنان پای کار مردم+تصاویر

"سی سخت" در چهارمین روز از زلزله سخت/ سپاه و بسیج همچنان پای کار مردم+تصاویر
زلزله شدید در شهر "سی سخت" بسیاری از خانه‌های مردم را تخریب کرد، اگرچه دنا نشینان در این چهار روز سختی‌های زیادی متحمل شده اند اما آنها نشان داده‌اند در برابر حوادث مختلف همچنان مقاوم بوده و دوباره زندگی مثل روزهای پربار گذشته در این شهر جاری خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس  ساعت ۲۲:۰۵ چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه، زمین لرزه ای با قدرت ۵.۶ ریشتر، شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که در این حادثه ۶۳ نفر از هموطنان مصدوم شدند، بر اساس برآوردها حدود سه هزار و 700 واحد مسکونی نیزخسارت دیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

, ,

سپاه و گروه های جهادی بسیج در کنار مسئولان استانی در همان ساعات اولیه وقوع این حادثه نیز خدمت رسانی به ساکنان زلزله زده این شهر را آغاز کردند و وزیر راه و شهرسازی از طرف رئیس جمهور در روز اول اسفندماه به سی سخت سفر می کند.

,

محمد اسلامی در این سفر به مردم سی سخت گفته بود که با اقدامی هماهنگ و یکپارچه کار بازسازی شهر سی سخت و روستاهای آسیب دیده به سرعت انجام  می شود تا مردم شهر دوباره در خانه های ایمن زندگی کنند،پس از ارزیابی خسارت وارده به تک تک خانه ها، مغازه و زیرساخت ها برای همه تشکیل پرونده خواهد شد و دولت برای تخصیص بودجه ، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه ریزی می کند.

,

وزیر راه و شهرسازی که پیش از صحبت با مردم درد دل های آنها را شنیده بود با اشاره به بخشی از دغدغه های ساکنان شهر سی سخت هم اضافه کرد که در برنامه ریزی ها وام های قبل از زلزله نیز مد نظر قرار می گیرد و برای پرداخت قبوض  آب و برق نیز از دولت معافیت هایی برای مردم خواهیم گرفت.

,

 

,

, ,

هرچند "کریم همتی"،رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز قول داد که اسکان اضطراری مردم زلزله زده شهر سی سخت در سریعترین زمان ممکن به پایان برسد، بنابراین یکی از نیازهای ضروری مردم زلزله زده تخلیه و  آوار برداری از منازل مسکونی خواهد بود که خدمات رسانی در این راستا تسریع داده خواهد شد.

,

این در حالی بود که اسماعیل نجار ،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به مردم این اطمینان را داد که تا روز یکشنبه (امروز)مصوبه تامین اعتبارات لازم برای بازسازی شهر زلزله زده سی سخت از دولت گرفته می شود، مصوبه دولت در خصوص تسهیلات و کمک های بلاعوض را پس از ارزیابی های دقیق، دریافت  می کنیم که با توجه به گرانی ها رقم قابل توجهی خواهد بود.

,

با این وجود نیز رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته است که تسهیلات بلاعوض و وام های ارزان قیمت بانکی،طراحی و پروانه ساختمان،نظارت و آواربرداری رایگان از جمله حمایت های دولت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرستان دناست.

,

علیرضا تابش هم اضافه کرده کار ارزیابی میزان خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق شهری و روستایی در حال انجام است و این ارزیابی به منظور اخذ اعتبار از هیات دولت برای بازسازی خانه های خسارت دیده انجام می شود،بنیاد مستضعفان با اهدای سیمان رایگان و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با پرداخت تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای بازسازی خانه های خسارت دیده مشارکت می کنند.

, ,

این در حالی است که حضور وزیر راه و شهرسازی ، رئیس سازمان هلال احمر کشور ،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان دنا به نوعی این دلگرمی را به مردم داد که حداقل هم صدایشان به گوش مسئولان کشوری هم رسیده است، به طوری که کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مردم سی سخت این اطمینان را داد که دولت تمام قد در کنار آنها خواهد ایستاد و تا بازسازی کامل شهر کنارشان خواهند بود.

,

, ,

هرچند وعده های دولتی ها هم به این جا ختم نمی شود و "محمدباقر نوبخت" رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه فوری به استانداری برای رفع نیاز‌های ضروری زلزله زدگان را صادر می کند.

,

بنابراین "اسحاق جهانگیری" معاون رئیس جمهور همچنین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت بحران مأموریت می دهد تا سریعا خسارت‌های مردمی و زیرساخت‌ها را برای تامین اعتبار و شروع عملیات اسکان اضطراری زلزله ‌زدگان به صورت موقت و دائم برآورد کند.

,

با این تفاسیر نیز روز گذشته رئیس قوه قضائیه وارد سی سخت می شود تا از نزدیک از مناطق زلزله زده این شهر بازدید و با مردم ابراز همدردی کند، هرچند "آیت الله رئیسی" در نهایت در جلسه شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد به مواردی اشاره کرد و گفت: گلایه هایی در خصوص نحوه خدمات رسانی در گفتار برخی زلزله زدگان وجود داشت اما بنده شهادت می دهم که استاندار استان از همان ابتدای وقوع حادثه وارد عمل شد،البته برای رضایت مردم باید عدالت در توزیع بیشتر رعایت شود و خدمت رسانی تسریع یابد.

,

, ,

آیت الله رئیسی افزود:ساختن خانه های زلزله زدگان و استقرار آن‌ها همت بنیاد مسکن را می طلبد،برخی حوادث همچون سیل، زلزله و غیره آفاتی است که امانی از آن ها نیست اما می توان تا حد زیادی با کارهای کارشناسی و اصولی جلوی اثرات سوء آن ها را گرفت که به عنوان نمونه در زلزله ها چنانچه خانه ها با رعایت اصول فنی و مهندسی ساخته شوند و دستگاه های متولی نظارت کافی داشته باشند بدون تردید خسارت ها کم تر خواهد بود.

,

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: حدود ۳ هزار منزل مسکونی در این  زلزله خسارت دیدند و ۴۰۰ واحد باید به کلی آوار برداری شود،امکانات و نعمت های بی بدیلی در این استان از جمله آب، خاک، جنگل و ...‌ وجود دارد.سفر رهبری در سال های گذشته به این استان برکات زیادی داشته‌ که بخشی از مصوبات سفر ایشان اجرایی شده و مابقی نیاز به اجرایی شدن و تکمیل دارند.

,

, ,

این در حالی است که روزگذشته نیز نماینده بنیاد علوی با حضور در سی سخت به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و ارزیابی و براورد خسارات در این شهر با فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد دیدار و گفتگو می کند.

,

بنابراین سردار خرم دل در این جلسه پس از ارائه گزارشی از وضعیت زلزله و آسیب های ناشی از آن گفت: طبق ارزیابی و براورد بنیاد مسکن در شهر سی سخت بیش از ۸۰۰ خانه دیگر قابل سکونت نیستند،معیشت و زندگی مردم در این زلزله مختل شده رسیدگی به آن باید در اولویت امور باشد.

,

, ,

باران چشه نماینده بنیاد علوی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات بنیاد و برنامه های آتی در زلزله سی سخت هم گفت: پس از نیاز سنجی اولیه و اولویت بندی، تامین اجناس مرتبط با معیشت مردم در اسرع وقت صورت خواهد گرفت،پس از نیاز سنجی و براورد خسارت سیمان رایگان جهت بازسازی منازل توسط بنیاد علوی تامین می شود.

,

با این وجود نیز "سردار ربیعی" مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و جانشین قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه به منظور بررسی و براورد کمک رسانی خسارت زلزله وارد سی سخت می شود تا از نزدیک میزان خسارت زلزله را ارزیابی ‌کند.

,

هرچند مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در جلسه جمع بندی با گروه های مختلف خدمات رسان در زلزله سی سخت بر لزوم اتحاد و همکاری دستگاه ها در خدمات رسانی تاکید کرد و افزود: نباید حق مردم در این بازدیدها ضایع شود ، مدیریت توزیع باید یکپارچه شود و آمار دقیق از میزان خسارت ها احصا شود، همچنین باید از التهاب مردم بکاهید، وسایل مردم اکثرا در خانه های تخریب شده و نیمه تخریب مانده است، بایستی فهرست برداری شود و سپس تخلیه شوند.

,

, ,

مشاوره فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر راه اندازی قرارگاه محله ای در مناطق آسیب دیده گفت: باید توزیع چادر و پلاستیک و مواد غذایی در مناطقی که وضعیت نامناسبی دارد و یا تاکنون توزیع نشده است، انجام شودبرنامه ریزی دقیقی که خروجی این جلسه باشد را در جلسه با استاندار مطرح و به تصویب خواهیم رساند که ابلاغ شود و برنامه های آتی با نظم و دقت بیشتری اجرا شود.

,

, ,

هرچند "عباس امین"، مدیر بحران قرارگاه خاتم الانبیاء در این جلسه با بیان تقریبی دسته بندی خانه های آسیب دیده گفت: آماده ایم در صورت لزوم کلیه ماشین آلات و تجهیزات خود را در سی سخت بسیج کنیم و آماده ابلاغ برنامه هستیم، آمادگی آوار برداری خانه های آسیب دیده و همچنین تهیه و توزیع کانکس و خانه های پیش ساخته را برای مردم داریم.

,

با این حال،صبح امروز سردار سلیمانی،رئیس سازمان بسیج مستضعفین با هدف برآورد میزان خسارات زلزله به شهر سی سخت و کمک رسانی بهتر به مردم وارد این شهر می شود.سردار سلیمانی سپس درنشستی با فرمانده سپاه فتح از اقدامات و خدمات بسیج  استان در زلزله اخیر مطلع می شود که فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: ادوات تیپ ۴۸ فتح وارد منطقه و تیم های ارزیاب ارزیابی های اولیه را انجام و تا کنون بر اساس براورد های انجام شده ۸۰۰ خانه تخریب کامل شده است.

,

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نیاز داشتن به کانکس و خانه های پیش ساخته برای زلزله زدگان افزود: دارو، بسته معیشتی، کانکس و وسایل گرمایشی از ملزومات ما در منطقه است که طبق صحبت هایی با استاندار مقرر شد ۱۰۰ میلیون قرض‌الحسنه و ۸۰ میلیون بلاعوض به آسیب دیدگان داده شود.

,

در ادامه این نشست سردار سلیمانی با تقدیر از مجموعه سپاه و بسیج در زلزله سی سخت گفت، مرادن سی سخت سخت کوش و پویا هستند.سابقه جمهوری اسلامی در برخورد با مناطق زلزله زده افتخارآمیز است، شهر بم را در هنگام زلزله و در حال حاضر نگاه کنید، منجیل و رودبار، زرند و شمال زرند، سرپل زهاب، روستاهای تخریب شده در سرپل زهاب اکنون آباد و مدرن هستند، سابقه جمهوری اسلامی ایران در زلزله افتخار آمیز بوده، مردم نگران آینده نباشند.

,

, ,

رئیس سازمان بسیج کشور با اشاره به اینکه مردم از لحاظ مسکن و ابنیه و مشاغل صدمه دیده اند افزود: با پیگیری سردار خرم دل تیم های ارزیاب باید سریعا کار خود را به پایان برسانند که اقدامات لازم صورت گیرد.

,

, ,

او در ادامه تاکید کرد: نواقصات و کمبودهای مردم را شناسایی و حل خواهیم کرد و لازم است ارزیابی ها دقیق صورت گیرد،در آوار برداری می توانیم به تیپ قهرمان ۴۸ فتح کم کنیم، در ساخت و نوسازی نیز آمادگی ورود داریم که مستلزم هماهنگی و قرارداد با دستگاه های دولت است که این موارد کارهای میان مدت است.

,

سردار سلیمانی تصریح کرد: موضع ما موضع مردم است، بسیج اصناف با حضور گروه های جهادی اصناف نیازمندی های مردم را بررسی و گزارش دهند تا نیازها تامین شود . در خاک برداری آماده اعزام دستگاه ها و ادوات هستیم، آمادگی انعقاد قرارداد با دولت هستم ولی باید مبلغ تخصیص داده شده به زلزله زدگان را افزایش دهند.

,

هرچند جانشین سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه نیز گفت:مردم به بسیج و سپاه اعتماد دارند و برای آنها احترام قایلند البته این احترام متقابل است.حضور به موقع بسیجیان و پاسدارن برای محافظت از بانکها و امکان دولتی و عمومی در  نوع خود بی نظیر بوده،  ما شهر را به ۹محله تقسیم کردیم در بعضی از محله ها تا ۱۰۰درصد تخریب وجود داشته است، شبکه مردمی در حال کار و امورات خودشان هستند، هر محله را تحویل یک ناحیه قرار خواهیم داد، یک ستاد تمام عیار را در شهرستان دنا مستقر شده است، پشتیبانی تمام محلات به تیپ واگذار شده است.

,

وی افزود: رورانه بالغ بر ۱۰هزار پرس غذا در سطح شهرستان توزیع می شود، باید مدیریت شود که در محله ها با حضور سپاه و بسیج  با یک نظم خاص این خدمات رسانی انجام شود، در مرحله اول باید مدیریت به دست گرفته شود.

, ,

 این در حالی است که سردار سلیمانی در گفتگو با رسانه ها خطاب به مردم شهر سی سخت هم گفت:  مردم  شهر سی سخت هم  مطمئن باشند که همه مشکلات و مسائل به وجود آمده به سرعت حل خواهد شد.

,

بر این اساس،محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد و گفت:زلزله در شهرستان‌های دنا و سی‌سخت مشکلات فراوانی برای مردم صبور این مناطق ایجاد کرده است. ضروری است دولت و دستگاه‌های اجرایی سریعا نسبت به رفع تمامی مشکلات مردم این مناطق به خصوص بازسازی منازل آنها اقدام کنند.

,

, ,

وی افزود: تلاش و پیگیری نمایندگان و پرتلاش استان کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری مشکلات مردم قابل تقدیر است.لازم است کمیسیون عمران مجلس سریعا با تشکیل کارگروه ویژه و با حضور در مناطق زلزله‌زده بر روند رسیدگی دستگاه‌های اجرایی به مشکلات مردم نظارت کرده و گزارش نظارت مربوطه را جهت استحضار نمایندگان و قرائت در صحن مجلس ارائه کند.

,

زلزله شدید در شهر "سی سخت" بسیاری از خانه‌های مردم را  تخریب کرد، اگرچه دنا نشینان در این چهار روز سختی‌های زیادی متحمل شده اند اما آنها نشان داده‌اند در برابر حوادث مختلف همچنان مقاوم بوده و دوباره زندگی مثل روزهای پربار گذشته در سی‌سخت جاری خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه