اخبار داغ

گلایه اهالی روستای شیرگ از تأخیر و کم‌توجهی مسئولان؛

بی‌خانمانی آسیب‌دیدگان از سیل روستای شیرگ ۲۰ ماه پس از سیل ادامه دارد/ عدم‌واگذاری و ادعای مالکیت زمین؛ از جمله مشکلات

بی‌خانمانی آسیب‌دیدگان از سیل روستای شیرگ ۲۰ ماه پس از سیل ادامه دارد/ عدم‌واگذاری و ادعای مالکیت زمین؛ از جمله مشکلات
صاحبان واحدهای مسکونی روستای شیرگ‌آقا شهرستان سربیشه که در پی سیل سال گذشته خانه‌هایشان تخریب شد، پس از گذشت بیش از ۲۰ ماه همچنان در بی‌خانمانی به سر می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در پی بارندگی‌های فصل بهار ۱۳۹۸ و جاری شدن سیلاب تعدادی از خانه‌های روستای شیرگ‌آقا از توابع بخش مرکزی شهرستان سربیشه تخریب شد و طی بازدید مسئولان مربوطه از این روستا مقرر شد تعدادی از خانه‌ها درجاسازی شود و برای سایر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل و با توجه به نبود زمین در این روستا یا در معرض سیل بودن اراضی، مقرر شد مکانی در پایین دست روستای شیرگ‌آقا در نزدیکی روستای باغستان برای واگذاری زمین و انجام کار ساخت‌وساز انجام شود.

در حال حاضر که بیش از یکسال و نیم از این اتفاق می‌گذرد هنوز هیچ واحد مسکونی تکمیل و تحویل مردم سیل زده نشده و برای برخی از صاحبان واحدهای آسیب دیده از سیل، زمین جهت ساخت و ساز واگذار نشده است.

خسارت ۴۱ واحد از سیل

حسن عزیزی دهیار روستای شیرگ‌آقا در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در سیل سال گذشته به ۴۱ واحد مسکونی در روستای شیرگ‌آقا خسارت وارد شده و تخریب شد.

وی افزود: از این تعداد واحد آسیب دیده حدود ۳۰ واحد در حال ساخت است که بیش از ۲۶ واحد در مرحله سفت کاری و اجرای سقف است.

دهیار روستای شیرگ‌آقا بیان کرد: تعدادی از واحدهای باقی مانده در مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت است و کارهای دیگر انجام نشده است.

عزیزی عنوان کرد: کار ساخت و ساز در دست پیمانکار است و پیمانکار نیز تعهد ساخت دارد و با توجه به قراردادی که بین مردم و پیمانکار امضا شده و افزایش هزینه‌ها طی این مدت علی‌رغم این‌که پیمانکار متضرر شده اما کار در حال انجام است.

وی اظهار کرد: پیمانکار قول داده تا ۲۰ اسفندماه مسکن مددجویان امداد را به اتمام برساند.

زیرساخت‌های آب، برق و گاز اجرا شود

دهیار روستای شیرگ بیان کرد: در حال حاضر عمده مشکل در بحث ساخت و ساز در مورد خدمات رسانی زیرساخت‌های آب، برق و گاز است که اگر مرتفع شود شرایط برای مردم بهتر می‌شود و درصدی از مشکلات کاهش خواهد یافت.

عزیزی به مشکل آبرسانی سیار در روستاهای شیرگ‌آقا و باغستان اشاره کرد و گفت: هفته‌ای یکبار کار آبرسانی به این روستاها انجام می‌شود اما پاسخگوی نیاز مردم نیست و در بحث آبرسانی پایدار نیز به دلیل نبود منابع مالی اقدامی از طرف آب و فاضلاب استان انجام نشده است.

وی در مورد تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت خانه‌های آسیب دیده از سیل، عنوان کرد: تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض را بنیاد مسکن قول پرداخت داده است.

دهیار روستای شیرگ‌آقا خاطرنشان کرد: به یکی از افرادی که علاوه بر تخریب خانه‌اش از سیل، فرزند دخترش را نیز در پی سیل از دست داده، توسط مسئولان قول پرداخت مبلغ بلاعوض به وی به صورت شفاهی داده شد اما تاکنون این مبلغ بلاعوض به حسابش واریز نشده اما خانه‌ای که برای این فرد در دست ساخت است به مرحله سفت کاری رسیده است.

۱۷۰ متقاضی ساخت مسکن در روستای شیرگ/ زمین واگذار نمی‌شود

عزیزی به مشکل عدم واگذاری زمین به متقاضیان از سوی بنیاد مسکن شهرستان سربیشه اشاره و بیان کرد: علاوه بر واگذاری زمین برای افرادی که از سیل آسیب دیدند ۱۷۰ نفر دیگر در روستای شیرگ متقاضی دریافت زمین و ساخت مسکن هستند.

وی اظهار کرد: طی روزهای اخیر خانم خواجوی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی به این روستا آمده و بر تسریع در روند ساخت و ساز و واگذاری اراضی تاکید شده است.

دهیار روستای‌آقا عنوان کرد: مشکل اصلی که در بحث واگذاری اراضی وجود دارد این است که تعدادی از اراضی در نظر گرفته شده برای انتقال صاحبان واحدهای آسیب دیده از سیل در روستای باغستان صاحب دارد و تعدادی از اراضی در اختیار بنیاد مسکن است. آن تعداد از اراضی که در روستای باغستان مالک دارد و اهالی شیرگ برای ساخت و ساز به آنجا منتقل شدند که تعدادشان محدود است باید با هم به توافق برسند که تاکنون این اقدام انجام نشده است.

۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستای شیرگ استحکام ندارد

علی‌اکبر مولایی عضو شورای اسلامی روستای شیرگ‌آقا نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: تاکنون هیچ کدام از واحدهای در دست ساخت به اتمام نرسیده است.

وی بیان کرد: علاوه بر ساخت واحدهای آسیب دیده از سیل در روستای شیرگ، افراد دیگری متقاضی ساخت مسکن در این روستا هستند اما بنیاد مسکن با این دلیل که اولویت ساخت با افرادی که از سیل آسیب دیده‌اند است، به سایر متقاضیان زمین واگذار نمی‌کند.

عضو شورای اسلامی روستای شیرگ‌آقا خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از واحدهای مسکونی درروستای شیرگ و اظهارات مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، حدود ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستای شیرگ استحکام کافی را ندارد.

عدم‌همکاری دستگاه‌های دولتی

مولایی به واگذاری کار ساخت واحدهای آسیب دیده از سیل به پیمانکار اشاره کرد و گفت: مشکل ساخت و ساز واحدهای مسکونی در روستای شیرگ به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های دولتی در شهرستان سربیشه است.

وی بیان کرد: یگی دیگر از مشکلات مردم در بحث پرداخت اقساط تسهیلات ساخت و ساز است. در صورتی‌که کار به اتمام نرسیده و در مراحل اولیه است اما بانک به دلیل آزادسازی وام اقدام به دریافت اقساط از متقاضی کرده است.

مسلم جابری بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: پس از سیل سال گذشته که چند خانه در روستای شیرگ‌آقا تخریب شد بحث درجاسازی داخل روستا یا در نظر گرفتن زمین در نقطه دیگری که نزدیک روستا باشد مطرح شد.

وی افزود: برای درجاسازی نیز مقرر شد این اقدام با ضوابط مهندسی و طبق طرح هادی روستای شیرگ‌آقا انجام شود چراکه تعدادی از خانه‌هایی که تخریب شد خانه‌های قدیمی بوده است. برای عده‌ای دیگر که قصد جابه‌جایی داشتند مکانی در نظر گرفته شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه بیان کرد: بر این اساس مقرر شد یک قسمت زمین‌های منفصله‌ای را که در پایین دست روستای شیرگ، نزدیک روستای باغستان است برای افرادی که از سیل آسیب دیدند و برای افراد دیگری که در آینده قصد ساخت و ساز دارند آماده سازی شود.

جابری عنوان کرد: طبق نظر شورا و دهیار مکان برای جابه‌جایی در نظر گرفته شد و بنیاد مسکن طبق استعلامی که از منابع طبیعی گرفت مشخص شد اراضی ملی است. اما مردم پیگیری کرده و برای دریافت سند تک برگی اقدام کرده و سند را دریافت کردند.

ادعای مالکیت اراضی توسط منابع طبیعی و مردم

وی ادامه داد: بعد از دریافت سندها که بحث واگذاری زمین‌ها مطرح شد، عده‌ای از اهالی روستای باغستان گفتند زمین‌ها متعلق به آن‌ها است و در گذشته در این اراضی کشاورزی داشتند و چون چند سالی به دلیل خشکسالی کشاورزی نکردند منابع طبیعی اراضی را ملی اعلام کرده است. علاوه بر اهالی روستای باغستان در مورد مالکیت زمین‌ها، تعدادی از اهالی روستای شیرگ‌آقا نیز مدعی شدند که زمین‌ها متعلق به آن‌ها است و ملی نیست.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه بیان کرد: ۲۸ هکتاری که قرار شد واگذار شود قطعه‌بندی و چند مرتبه جابه‌جا شد. مشکلاتی به وجود آمد و دادستان ورود کرد و در نهایت تعدادی از اهالی در شعبه ویژه قوه قضائیه علیه منابع طبیعی شکایت کرده و حکم گرفتند که زمین‌ها متعلق به آن‌ها است نه منابع طبیعی.

جابری افزود: اما در این ۲۸ هکتاری که قرار است اراضی توزیع شود، آن تعداد از زمین‌هایی که در نتیجه حکم دادگاه مشخص شده متعلق به مردم می‌باشد، پراکنده است و یک‌جا نیست.

وی عنوان کرد: در بخشداری جلسه‌ای با حضور دهیار، شورا، بنیاد مسکن و تعدادی از افرادی که حکم گرفته بودند برگزار شد و در این جلسه مطرح شد آن تعداد از اراضی که شاکیان حکم گرفته‌اند در نقاط مختلف پراکنده است و نمی‌توان بین اهالی واگذار کرد چراکه قرار است در آینده برای خانه‌های جدید، خدمات‌رسانی انجام شود و در صورت پراکنده‌بودن نمی‌توان کاری انجام داد.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه اظهار کرد: پیشنهاد ما این بود که اراضی را به صورت یکدست واگذار کنیم. لذا به افرادی که در جلسه شرکت کرده بودند که هر کدام نماینده چند نفر و وراث بودند گفته شد درخواست خود را به بنیاد مسکن ارائه دهند.

جابری بیان کرد: بنیاد مسکن نیز در بحث واگذاری زمین به چند صورت با مردم توافق خواهد کرد؛ برای نمونه با در نظر گرفتن اراضی برای معابر و منازل درصدی از قطعات را واگذار و درصدی را نگه خواهد داشت. یا این‌که در بحث زمین کشاورزی معوض با منابع طبیعی اقدام خواهد کرد؛ در مکان دیگری برای کشاورزان زمین کشاورزی در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: قرار شد مردم طی دو هفته درخواست‌های خود را به بنیاد مسکن داده و با هم به توافق برسند. تاکنون تعدادی از افراد درخواست خود را ارسال کرده و در بنیاد مسکن در حال بررسی است اما برخی از افراد مهلت خواستند که با وراث صحبت کرده و بعد نتیجه را اعلام کنند.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه عنوان کرد: یکی از اهالی روستای شیرگ‌آقا که ادعای چند هکتار زمین دارد طبق اظهارات اهالی روستا با توجه به تعداد سهم آبی که در روستا دارد این میزان زمین به وی تعلق ندارد. اهالی معتقدند که باید مشخص شود که این میزان زمین را این شخص از کجا آورده است و نسبت به ادعای وی شاکی هستند.

ساخت در مکان مشخص، بستگی به توافق مردم دارد

جابری خاطرنشان کرد: رفع مشکل برای ساخت و ساز اهالی روستای شیرگ در مکان در نظر گرفته شد بستگی به توافق مردم دارد که به چه صورتی با بنیاد مسکن به توافق برسند که بعد از آن ما بتوانیم وضعیت زمین‌ها را مشخص کنیم و بعد به مردم واگذار شود.

وی اظهار کرد: تعدادی نیز افرادی هستند که خانه‌های آن‌ها در سیل آسیب دیده که در بحث ساخت و ساز به مرحله اسکلت رسیده است و بخشی در مرحله اجرای سقف است و این تعداد قراردادی با شرکت تعاونی اتحادیه دهیاران داشتند که طی آن مقرر شده، اتحادیه تا مرحله مشخصی کار را برای مردم انجام دهد.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه بیان کرد: برای نمونه اگر در این مورد مبلغی مشخص شده، اتحادیه دهیاران تا یک جایی کار را بر اساس مبلغ مشخص شده انجام داده و بعد از مردم تقاضای پرداخت حق مشارکت کرده است. افرادی که با اتحادیه قرارداد داشتند گفتند ما پول نداریم که حق مشارکت خودمان را پرداخت کنیم. شرکت تعاونی اتحادیه دهیاران به دلیل این‌که بخش خصوصی است گفته تا زمانی که مردم حق مشارکت را پرداخت نکنند، عملیات ساخت و ساز را متوقف می‌کند چراکه اتحادیه تا مرحله‌ای کار را انجام داده و اکنون نوبت پرداخت حق مشارکت مردم است.

جابری ادامه داد: تعدادی از این افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند که طبق بازدیدی که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از منطقه داشت گفت متمم و اعتباری آمده و امداد مابه‌التفاوت هزینه را برای افراد تحت حمایت امداد پرداخت می‌کند.

وی اظهار کرد: تعدادی از افرادی که با اتحادیه دهیاران برای ساخت و ساز قرارداد دارند افراد شخصی‌اند که باید خودشان مابه‌التفاوت حق مشارکت را پرداخت کنند که شرکت تعاونی بتواند کار را ادامه دهد. شرکت تعاونی گفته اگر این تعداد برای پرداخت حق مشارکت همکاری نکنند اتحادیه دهیاران کارشناس رسمی دادگستری را خواهد آورد که مشخص شود اگر طرفین قرارداد قصد پرداخت حق مشارکت را ندارند، هزینه‌ای که اتحادیه متحمل شده را به اتحادیه پرداخت کرده و برای ادامه کار خودشان صاحب اختیار کار ساخت و ساز هستند.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه گفت: این مشکلات به وجود آمده در بحث ساخت و ساز در روستای شیرگ مقداری کار ساخت و ساز را کند کرده است.

جابری اظهار کرد: برای مددجویان امداد با مساعدت کمیته امداد حدود یک ماه گذشته تصمیمات لازم اتخاذ شد اما به دلیل سردی هوا کار آغاز نشده است.

وی تصریح کرد: سایر افراد طرف قرارداد اتحادیه دهیاران باید حق مشارکت را پرداخت کنند.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه در مورد گلایه مردم از نحوه کار پیمانکار، بیان کرد: انجام کار توسط پیمانکار مستلزم هزینه است. پیمانکار تا مرحله‌ای کار را انجام داده و نیاز است مردم نیز برای ادامه کار با وی همکاری کنند. اگر مردم برای پرداخت حق مشارکت همکاری نکنند، پیمانکار با چه توجیهی در وسط بیابان خانه بسازد و به اتمام برساند و مردم هیچ مشارکتی نداشته باشند و بعد از آن مشخص نباشد که کسی متقاضی خرید خانه باشد یا نه. کار پیمانکاری هزینه دارد و طرفین قرار داد مستلزم پرداخت هزینه هستند. پیمانکار بر اساس پیمان و شرایطی قرارداد را امضا کرده است. اگر مردم به تعهدات خود عمل نکنند پیمانکار نیز نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

مسکن محرومان

وی بیان کرد: علاوه بر منازلی که از سیل آسیب دیده است بحث مسکن محرومان نیز در این روستا مطرح است.

جابری اظهار کرد: در بحث مسکن محرومان ۶۳۵ واحد را بنیاد مسکن و تعدادی را کمیته امداد انجام داده که همه به بهره‌برداری می‌رسد.

بخشدار مرکزی شهرستان سربیشه به تاخیرهای انجام شده در بحث ساخت‌وساز خانه‌های آسیب دیده از سیل اشاره و عنوان کرد: هر چه کار ساخت و ساز با تاخیر بیشتری انجام شود متحمل هزینه‌های بیشتری برای مردم خواهد شد.

درخواستی از متقاضیان مبنی بر وجود مشکل به فرمانداری اعلام نشده است

محمد محمدی فرماندار شهرستان سربیشه نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: کار ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده از سیل سال گذشته مقداری با تاخیر آغاز شد اما در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون درخواستی از سوی متقاضیان مبنی بر وجود مشکل در بحث ساخت و ساز به فرمانداری اعلام نشده است.

فرماندار شهرستان سربیشه بیان کرد: برای ساخت واحد مسکونی در روستای شیرگ‌آقا حدود ۴۰ واحد لیست‌برداری اولیه و تکلیف بر عهده دولت بوده که برای مردم فکری برداشته شود که این اقدام انجام شده است.

محمدی عنوان کرد: علاوه بر واحدهای آسیب دیده از سیل در روستای شیرگ‌آقا بیش از ۱۷۰ متقاضی دیگر برای ساخت مسکن در این روستا داریم. اما در فاز اول اولویت با ساخت واحد مسکونی برای واحدهای آسیب دیده از سیل است که در این خصوص با خرد جمعی انجام شده قرار شد در پایین دست روستای شیرگ‌آقا و نزدیکی روستای باغستان، مکان‌یابی و کار ساخت و ساز انجام شود که این اقدام انجام و واحدها در حال ساخت و ساز است.

وی در خصوص عدم واگذاری زمین در این روستا، اظهار کرد: منابع طبیعی مقداری از اراضی را آزاد کرده و به بنیاد مسکن داده است که سندهای تک برگی برای این میزان زمین آزاد شده نیز در بنیاد مسکن موجود است. اما پس از واگذاری زمین توسط منابع طبیعی به بنیاد مسکن، عده‌ای از اهالی روستای باغستان ادعای مالکیت اراضی را داشتند و پس از طی مراحلی کار به دادگاه رسید.

فرماندار شهرستان سربیشه گفت: افرادی که در روستاهای شیرگ‌آقا و باغستان تقاضای ساخت و ساز دارند و همکاری از سوی بنیاد مسکن شهرستان انجام نمی‌شود، درخواست خود را نوشته و برای پیگیری به فرمانداری و بنیاد مسکن مراجعه کنند.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر تسهیلات خوبی برای ساخت مسکن روستایی پرداخت می‌شود و مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن شهرستان سربیشه تنها برای ۴۰ واحد آسیب دیده از سیل زمین در نظر نگرفته بلکه تعداد قطعات در نظر گرفته شده در این روستا بیشتر از این ۴۰ واحد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
,
,
,
, خسارت ۴۱ واحد از سیل, خسارت ۴۱ واحد از سیل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, زیرساخت‌های آب، برق و گاز اجرا شود, زیرساخت‌های آب، برق و گاز اجرا شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۱۷۰ متقاضی ساخت مسکن در روستای شیرگ/ زمین واگذار نمی‌شود, ۱۷۰ متقاضی ساخت مسکن در روستای شیرگ/ زمین واگذار نمی‌شود,
,
,
,
,
,
,
,
, ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستای شیرگ استحکام ندارد, ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستای شیرگ استحکام ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
, عدم‌همکاری دستگاه‌های دولتی, عدم‌همکاری دستگاه‌های دولتی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ادعای مالکیت اراضی توسط منابع طبیعی و مردم, ادعای مالکیت اراضی توسط منابع طبیعی و مردم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ساخت در مکان مشخص، بستگی به توافق مردم دارد, ساخت در مکان مشخص، بستگی به توافق مردم دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مسکن محرومان, مسکن محرومان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

اخبار مرتبط:

,

خانه‌های روستای شیرگ در حال ساخت/ مصوبات سفر استاندار اجرایی شود

, خانه‌های روستای شیرگ در حال ساخت/ مصوبات سفر استاندار اجرایی شود,

گفت و گو با اهالی روستای سیل زده شیرگ آقا شهرستان سربیشه /فیلم

, گفت و گو با اهالی روستای سیل زده شیرگ آقا شهرستان سربیشه /فیلم,

قطعه‌بندی زمین برای سیل‌زدگان روستای شیرگ/ پرداخت 70 میلیون تومان تسهیلات برای هر خانه

, قطعه‌بندی زمین برای سیل‌زدگان روستای شیرگ/ پرداخت 70 میلیون تومان تسهیلات برای هر خانه,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه