اخبار داغ

گزارشی از وضعیت اعتیاد کودکان در خراسان شمالی؛

کودکانه‌هایی که با اعتیاد می‌سوزد/ خطر در کمین کودکان خرده فروش و خرده بگیر مواد مخدر

کودکانه‌هایی که با اعتیاد می‌سوزد/ خطر در کمین کودکان خرده فروش و خرده بگیر مواد مخدر
اعتیاد کودکان یکی‌ از خطرناک‌ترین آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. تصور کودکی که به دلیل نرسیدن مواد و خماری ناشی از آن درد می‌کشد دردناک و وحشت‌آور است، اما واقعیت این است که ازدیاد این پدیده در کشور به موضوعی مهم در رسانه‌ها تبدیل شده و مورد توجه جدی فعالان اجتماعی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بجنا، متاسفانه در جامعه امروزی شاهد کودکانه شدن اعتیاد به ویژه در مناطق حاشیه نشین هستیم؛ این جمله به این معنی است که توزیع و مصرف مواد مخدر و محرک به ویژه در سکونتگاه های فقیرنشین از نابود کردن زنان و مردان این سرزمین عبور کرده و حالا قربانیان کوچک ‌تری دارد.

آنچه از زندگی یک کودک در ذهن وجود دارد، زندگی شاد و گذراندن در عالم کودکی است، اما در واقعیت تعداد زیادی از کودکان در پشت زندگی کودکانه‌شان با انواع مشکلاتی روبرو هستند که یکی از پیچیده‌ترین آنها اعتیاد است.

رنج و مخاطرات آسیب‌هایی که کودکان با آن دست به گریبان می‌شوند چند برابر آسیب‌های مرتبط با سایر گروه‌های سنی است زیرا آسیب های اجتماعی وارد بر کودکان تبعات روانی و جسمی برای آن‌ها به دنبال دارد که دوران بزرگسالی آن‌ها را می‌تواند با چالشی جدی مواجه کرده و به تبع آن آینده جامعه را نیز دچار پریشانی و ناامنی کند.


شناسایی ۳۲ کودک معتاد در خراسان شمالی

سعید آیتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار بجنا با اشاره به اینکه معتادان به سه دسته سنی زیر ۱۸ سال، ۱۸ تا ۶۵ سال و ۶۵ سال به بالا تقسیم بندی می شوند، اظهار داشت: در واقع تعریف کودک معتاد، متعلق به فردی است که از بدو تولد تا ۱۸ سالگی درگیر اعتیاد بوده است.

وی با اشاره  اینکه احتمال تولد نوزاد معتاد از مادر باردار معتاد وجود دارد، گفت: درصد اعتیاد فرزند، در مادرانی که اعتیاد صنعتی دارند و متجاهر هستند بیشتر نیز می شود.

آیتی با اشاره به اینکه در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تعداد کودکان معتادی که شناسایی شده اند، کاهش پیدا کرده است، افزود: تعداد ۶۸ مورد کودک معتاد در سال گذشته شناسایی شده بود که در سال ۹۹ تاکنون ۳۲ مورد گزارش شده است و روند درمان آنها در بیمارستان ها انجام می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلایل اعتیاد کودکان توضیح داد: دسته ای از کودکان از بدو تولد به دلیل درگیری مادر باردار به اعتیاد دچار این بیماری می شوند و دسته بعدی در سنین زیر ۶ سال در محیط خانواده ای که والدین اعتیاد دارند با استنشاق از دود مواد مخدر درگیر اعتیاد می شوند.


وابستگی کودک به اعتیاد و اجبار به جابجایی مواد مخدر

وی اضافه کرد: همچنین زمانی که شخصی از اعضای خانواده ای در مقابل کودک مواد مخدر مصرف می کند، این وابستگی به مواد برای کودک ایجاد می شود و گروه آخر شامل کودکان بالای ۶ سال هستند که به موجب زندگی در محیط های آلوده دچار اعتیاد می شوند.
وی تاکید کرد: در این محیط ها  زمانی که کودک معتاد شده و نسبت به مواد وابستگی پیدا می کند، افراد سودجو کودک را مجبور به جابجایی مواد مخدر و خرده فروشی می کنند.

آیتی با بیان اینکه تعداد زیادی از کودکان معتاد مربوط به حاشیه نشینان شهر، خانواده های دچار فقر مالی و فرزندان طلاق می شود، گفت: همچنین دوستان ناباب و برتری جایگاه و سن کودک نیز در سوق پیدا کردن آن ها به استفاده از مواد مخدر بی تاثیر نیست.

این مقام مسئول اظهار داشت: کودکان باتوجه به اینکه اغلب کودک به صورت ناخواسته، وابسته مواد مخدر شده و آگاهی نسبت به آن ندارد، بنابراین شرایط ترک برای کودک راحت تر است.

وی در ادامه افزود: جهت درمان کودک معتاد از طریق تفاهم نامه ای که با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی منعقد شده است، کودک زمان درمان را در مراکز درمانی یا بیمارستان پشت سر می گذراند و بعد از آن به خانواده ها تحویل داده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کودک مربوط به خانواده ای باشد که شرایط نگهداری کودک را نداشته باشند، مراقبت از او توسط بهزیستی انجام می شود.


اعتیاد سرمنشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است

آیتی گفت: معتادان پس از درمان ترک می کنند، اما ممکن است به دلیل وابستگی که مواد مخدر ایجاد کرده است، مجدد به سمت مواد برگردند.

وی یادآور شد: اعتیاد یک آسیب اجتماعی بزرگ است که بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر از آن نشات می گیرند.

آیتی اضافه کرد: در استان خراسان شمالی ۸۰ درصد معتادان از مواد سنتی و ۲۰ درصد از مواد صنعتی استفاده می کنند و وابستگی به مواد صنعتی در مقایسه با مواد سنتی بالاتر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد کودکان برنامه ای به نام طرح یاری گران زندگی در حال اجرا است  که با استفاده از ظرفیت سمن ها، دفاتر تسهیل‌گری، مشاوران و صداوسیما در قالب ۶۴ برنامه در سال ۹۹، جهت آگاهی دادن از مضرات مواد مخدربرای جامعه هدف در دست اقدام است.


خطر در کمین کودکان خرده فروش و خرده بگیر مواد مخدر

آمنه حصاری، کارشناسی ارشد مشاور خانواده نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نکته قابل توجه در موضوع اعتیاد کودکان این است که گرایش، انگیزه و هدف کودکان به اعتیاد در مقایسه با بزرگسالان متفاوت است.

وی یکی از دلایل سوق پیدا کردن کودکان به سمت اعتیاد را الگوبرداری از افراد معتاد خواند و گفت: لازم به توجه است که بسیاری از کودکان معتاد در خانواده هایی زندگی می کنند که اعضای خانواده درگیر اعتیاد و مواد مخدر هستند و کودک را به عنوان وسیله ای برای جابجایی مواد مخدر استفاده می کنند.

مشاوره خانواده اظهار داشت: کودکان خرده فروش برای والدین فروشنده مواد، مواد مخدر را جابجا می کنند و در مقابل کودکان خرده بگیر گروهی هستند که برای مصرف والدین مواد را می خرند و در واقع هر دو گروه کودکان به گونه ای درگیر مواد مخدر شده اند که در این حالت الگوبرداری تعریفی ندارد، بلکه سبک نادرست فرزند پروری آنها را به این سمت کشیده است.

وی افزود: ارتباط  ناصحیح بین والدین و کودک، تنهایی کودک در منزل، محبت های بی اندازه یا بی توجهی هایی فراوان، استرس و اضطراب هایی که والدین به فرزند منتقل می کنند، همگی سبک فرزند پروری نادرستی هستند که محیط منزل را برای کودک ناامن می کند.


پایین بودن عزت نفس کودک و تسلیم در برابر اعتیاد

حصاری خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است در خانواده هایی هیچ گونه آلودگی به اعتیاد وجود نداشته باشد، اما به کودک قدرت نه گفتن آموزش داده نشده و کودک به دلیل پایین بودن عزت نفسی که دارد، به راحتی در مقابل اعتیاد تسلیم می شود.

وی با بیان اینکه مهدهای کودک و مدرسه محیط های مناسبی برای آموزش خودمراقبتی در سنین پایین هستند، گفت: علاوه بر این اگر در محیط خانواده، فرزند پروری به درستی انجام شود، می توان کودک را با حقایق آشنا و اعتماد به نفسش را بالا برد.

حصاری تاکید کرد: بزرگی آسیب هایی اجتماعی از جمله اعتیاد، باید نشان داده شود، چراکه مخفی کردن این آسیب ها باعث می شود، آسیب های دیگری از آن منشا بگیرد که کنترل کردن آنها سخت تر شود.


سم زدایی ۴۱ کودک معتاد در خراسان شمالی در سال جاری

علی اکبر صحرانورد، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱ کودک معتاد شناسایی و به بیمارستان ها جهت سم زدایی ارجاع داده شده اند.

وی افزود: طی تفاهم نامه با علوم پزشکی، روند درمان این کودکان در بیمارستان ها انجام و بعد از پاک شدن در صورت که خانواده داشته باشند به منزل برمی گردند در غیر اینصورت به مراکز بهزیستی جهت نگه داری تحویل داده می شوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بجنا,
,
,
,
,
,
,
, شناسایی ۳۲ کودک معتاد در خراسان شمالی, شناسایی ۳۲ کودک معتاد در خراسان شمالی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وابستگی کودک به اعتیاد و اجبار به جابجایی مواد مخدر, وابستگی کودک به اعتیاد و اجبار به جابجایی مواد مخدر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اعتیاد سرمنشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است, اعتیاد سرمنشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خطر در کمین کودکان خرده فروش و خرده بگیر مواد مخدر, خطر در کمین کودکان خرده فروش و خرده بگیر مواد مخدر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پایین بودن عزت نفس کودک و تسلیم در برابر اعتیاد, پایین بودن عزت نفس کودک و تسلیم در برابر اعتیاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سم زدایی ۴۱ کودک معتاد در خراسان شمالی در سال جاری, سم زدایی ۴۱ کودک معتاد در خراسان شمالی در سال جاری,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه