اخبار داغ

تحلیلی بر فضای سایبری؛

در انتخابات جای مظلوم، قاتل و شهید تغییر کرد/ اعلام آمادگی بایدن برای ایجاد صفحه انگلیسی در سروش!

در انتخابات جای مظلوم، قاتل و شهید تغییر کرد/ اعلام آمادگی بایدن برای ایجاد صفحه انگلیسی در سروش!
عده ای می گویند مگر بدون اینستاگرام می شود زندگی کرد، اگر دشمن بر اساس لذت در شبکه های اجتماعی کار می کند؛ آقایان هم بر اساس فطرت در این شبکه ها کار کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ فضای سایبری، دامنه ای سراسری در محیط اطلاعاتی است که شبکه های در هم تنیده شامل اینترنت، شبکه های مخابراتی، سیستم های کامپیوتری، پردازنده ها و کنترلرها را در برمی گیرد. با  توجه  به نفوذ روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های مختلف جوامع، سازمان ها و کسب و کارها، حفظ و ارتقای امنیت فضای سایبری از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار است. در این امتداد، با توجه به نقش و جایگاه سازمان های فعال در بخش دفاع، این مهم اهمیتی صدچندان می یابد، چرا که به طور مستقیم بر  امنیت ملی کشور مؤثر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

اگر دشمن بر اساس لذت در شبکه های اجتماعی کار می کند؛ شما بر اساس فطرت در این شبکه ها کار کنید

, اگر دشمن بر اساس لذت در شبکه های اجتماعی کار می کند؛ شما بر اساس فطرت در این شبکه ها کار کنید,

"روح الله مومن نسب" در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: آینده دور نیست و خداوند متعال آن را برای ما قرار می دهد و اگر پستی را گرفتید و برای آن برنامه ریزی نکرده باشید و آن را بر پایه مطالبات بنا کرده باشید کافی نیست. باید در فضای مجازی مدل مدیریت اسلامی داشته باشید و باید بدانیم پارادایم چه شکلی است؟ مثلا اگر بخواهید شبکه اجتماعی راه بیندازید به شما می گویند که شما باید این 10 پارامتر را رعایت کنید در غیر این صورت من به شما یک شبکه اجتماعی ایرانی اسلامی نمی گویم. اگر قرار باشد که در پارادایم انقلاب اسلامی کار کنیم باید ویژگی هایی داشته باشد و استاندارد گذاری کنیم. اگر می خواهیم در سایت ها کار کنیم چون دوران فیلترینگ گذشته؛ ما نمی گوییم این کار را نکن ما می گوییم اگر می خواهید کاری را انجام دهید بهترین مدل آن را انجام دهید. اگر آن ها بر اساس لذت کار می کنند شما براساس فطرت کار کنید.

, تیتریک,

شبکه اجتماعی کپی شده نسازیم

, شبکه اجتماعی کپی شده نسازیم,

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی را از حوزه نظر و اهمیت آن در فضای مجازی بسیار گفته ایم؛ وقتی می خواهیم در حوزه فضای مجازی انقلاب کنیم باید در ابتدا نظریات و محتوای آن را تولید و ماهیت آن را برای خودمان قرار داده و با همان ارزش هایی که گفتیم محتوا تولید کنیم. اگر خواستیم شبکه اجتماعی بسازیم مدلِ کپی شده آن مثل تلگرام، اینستاگرام و... را نسازیم چون آن ها هستند و اگر می خواهیم آن را اسلامی کنیم پس اصول حاکمه را اجرا کنیم.

,

بایدن حاضر است در شبکه "سروش" صفحه ای با زبان انگلیسی راه بیاندازد

, بایدن حاضر است در شبکه "سروش" صفحه ای با زبان انگلیسی راه بیاندازد,

این کارشناس تصریح کرد: آقای بایدن حاضر است که در سروش صفحه ای با زبان انگلیسی راه بیاندازد و با مردم کشورش صحبت کند این خنده دار نیست. اگر خنده دارد پس وزیر ارتباطات و رئیس جمهور ما به زبان فارسی با مردم خودش از یک نرم افزار خارجی استفاده می کند که این مسخره است.

,

, ,

مجله فرانسوی: حتی رئیس جمهور ایران هم تفاوت بین محصول و تکنولوژی را نمی داند

, مجله فرانسوی: حتی رئیس جمهور ایران هم تفاوت بین محصول و تکنولوژی را نمی داند,

مومن نسب ادامه داد: زمانی که به دنبال چیزی می گشتم چند واژه را با هم جستجو کردم مثل: ایران و چند واژه دیگر، بعد رسیدم به یک مقاله ای در مجله فرانسوی و در قسمتی از آن چیزی نوشته بود که ذهن من را باز کرد این بود: آنجایی که آقای روحانی در مجلس صحبت کرده بودند و در صحبتش گفته بود ما نمی توانیم از تکنولوژی های روز مثل فیس بوک، توئیتر و... استفاده نکنیم. قسمتی از صحبت آقای روحانی را گرفته بودند و روی آن مقاله ای در مجله چاپ کرده بودند که جمله اش این بود که حتی رئیس جمهور ایران هم فرق بین محصول و تکنولوژی را نمی داند. درباره محصول صحبت می کند ولی حرف از تکنولوژی می زند.

,

قابلیت رقابت شبکه اجتماعی "ایتا" با شبکه های اجتماعی خارجی

, قابلیت رقابت شبکه اجتماعی "ایتا" با شبکه های اجتماعی خارجی,

وی خاطرنشان کرد: خیلی ها می گویند مگر بدون اینستاگرام می شود زندگی کرد؟ اگر اینستاگرام نباشد مشاغل از بین می رود و همه بیکار می شوند. در حالی که اینستاگرام موضوعیت نداشته و آن شخص با پول خودش در شبکه اجتماعی کاسبی می کند و می تواند در یک شبکه اجتماعی دیگر این کار را ادامه دهد.

,

فناوری، انسان ها را به سمت فردمحوری، لذت گرایی، سودگرایی و فرهنگ سکولاریسم کشانده است

, فناوری، انسان ها را به سمت فردمحوری، لذت گرایی، سودگرایی و فرهنگ سکولاریسم کشانده است,

مومن نسب گفت: من با یک مثال این را بیان می کنم؛ وقتی که پدربزرگ پدر من در قید حیات بودند و ما به نزدشان می رفتیم ایشان در جای بلندی می نشستند و ما همه دایره بزرگی در دور ایشان تشکیل می دادیم و بچه ها با هم بازی می کردند و پدر و عموها همه با هم صحبت می کردند و روی همه معمولاً به سمت پدربزرگ بود و خاطرم هست که پدرم با عمویم دعوا کرده بودند همسر ایشان به او گفتند و پدر بزرگ پدرم به آنها اول می گفت که همدیگر را ببوسند و بعد به آن ها می گفت که حالا بگویید ببینم که چه شده است؟ و مثال هایی این گونه که همان جا حل می کردند و پیوندها را برقرار می کردند که در قدیم به این افراد بزرگ خاندان می گفتند که مانند وزنه ای بودند که همه احترام خاصی برایشان قائل بودند و به خانواده هویت می دادند و پدربزرگ مادری من هم به همین شکل بود. وقتی که این ها رفتند تلویزیون جای این افراد را در خانواده گرفت و شرایط عوض شد و با آمدن پدربزرگ به کنار ما این دایره به یک جمع تبدیل شد و وقتی که هر خانواده برای خودشان تلویزیون گرفتند، به مرور زمان تماشای تلویزیون ها بیشتر شد و به اتاق بچه ها هم راه پیدا کرد. و این جمع ها کوچکتر شدند و در نهایت با این تلویزیون های جیبی تبدیل به نقاط متفرقی شدند و هر کسی با گوشی خودش است. همین مثال نشان می دهد که چه تحولاتی در هویت خانواده شکل گرفته است. درست است که در جمع هستیم، ولی در جمع هم تنها هستیم و به سمت فردمحوری، لذت گرایی، سودگرایی و فرهنگ سکولاریسم رفته ایم.

,

در حوزه تکنولوژی کاری کنیم که کپی هایمان جای اصل را نگیرد

, در حوزه تکنولوژی کاری کنیم که کپی هایمان جای اصل را نگیرد,

کارشناس فضای مجازی دیگری در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: ما اگر تولید کنیم دشمن تولیدات ما را  نمی پذیرد آن ها وقتی تولید می کنند ما باید دلیل برای پذیرفتن بیابیم و اگر بگوییم که مثل چاقو عمل می کند و سودش زیاد و ضرر آن کم است. حضرت آقا درباره محصولات می فرمایند: "در این محصولاتی که ماهیت پست داشته و مشکل دارد تولیدکننده به دنبال جریانی خاص است." مثل این می ماند که ما در حوزه تکنولوژی به حتی بالاتر از حوزه  آمریکا برسیم، آیا در این حوزه که تکنولوژی ما بالاتر از آمریکا رسیده در همین نگاهی که وجود دارد و مثلا اینستاگرام پلاس و هزار چیز دیگر را ما تولید کردیم آیا به تمدن اسلامی رسیدیم؟ آیا به پیشرفتی که حضرت آقا در حوزه آن بحث عالی انسان است رسیده ایم؟ طبق نظریه خود آقای الوین تافلر، زندگی ما در حال بدتر شدن است. خودشان می گویند که خانواده ها را از هم فرو می پاشیم چون نیازهایمان به همدیگر کمتر می شود. مثلاً می گوییم که خلوت ها بیشتر می شود، در حال حاضر ما از کپی ها استفاده می کنیم. زمانی کپی را برابر اصل می کردند و استفاده می کردند. آیا کپی برتر از اصل هم داریم؟ بله مثل عروسک باربی است که آنقدر کپی آن قشنگ است آدم ها می خواهند خود را شبیه به آن کنند یعنی کپی به یک جایی می رسد که اصل ها که آدم ها هستند دوست دارند خودشان را شبیه به آن کنند. در توسعه تکنولوژی اگر ما به جایی برسیم که ارزش های خودمان را به این کپی ها همان نرم افزارهای شبکه های اجتماعی برسانیم. مثلاً شبکه اجتماعی ایرانی را به یک جایی برسانیم که برتر از کپی آن شود. مثل موشک به جایی خودش را رسانده است که خارجی ها به دنبال آن می آیند و می گویند که این را به ما بدهید. 

, تیتریک,

, ,

در انتخابات جای مظلوم، قاتل و شهید جابه جا شد

, در انتخابات جای مظلوم، قاتل و شهید جابه جا شد,

شیخ الاسلامی ادامه داد: اگر در یک سانحه یا اتفاقی من بتوانم حافظه شما را پاک کنم و عکس شما را کنار زاکر برگ بگذارم و بگویم که شما دوست زاکر برگ بودید و این گونه فکر می کردید و به شما چیزهایی را که بوده اید نشان دهم در واقع آرزوهایتان را هم من برایتان تفسیر می کنم. وقتی هویتی از گذشته در ذهن شما نیست که چه بودید آنچه را که هستید را من به شما می گویم. وقتی هویت محو می شود و به سیالیت می رسید من می توانم یک آقای مومن نسبی داشته باشم که اتفاقا دوست آقای زاکر برگ است. اگر زمان انتخابات را به خاطر داشته باشید که جای مظلوم و قاتل با آن کسی که شهید شده جابه جا شد و جلاد و شهید جا به جا شدند چون حافظه تاریخی افراد دستکاری شده بود این اتفاق افتاد. کسی نیامده بود به ما توضیح دهد که در آن برهه تاریخی چه اتفاقی افتاده است و در آن سن ما اطلاعات کافی نداشتیم و این صحنه ها را ندیده بودیم. وقتی آنها برای ما تفسیر کردند ما براساس آن تفسیری که آنها انجام دادند تصمیم می گیریم.

,

تکنولوژی عامل حذف هویت تاریخی و زندگی ما است

, تکنولوژی عامل حذف هویت تاریخی و زندگی ما است,

وی افزود: وجاهت آن پدربزرگی که دارای تجربه بود و دلسوزانه صحبت می کرد، حرفی نمی زد که باعث تفرقه شود و در شأن آن جامعه و مخاطبینی که در اختیار داشت صحبت می کرد وقتی در مقابل آن تلویزیون، رسانه و تکنولوژی قرار می گیرد هیچ وقت مخاطب را در نظر نمی گیرد و هر آنچه را که دلش می خواهد می گوید. آنچه در مورد تکنولوژی می توانیم بگوییم این است که ما اندیشه و ماهیت فضای مجازی را به یک گلادیاتور تشبیه کنیم، تکنولوژی شمشیری است که در دست این گلادیاتور است، پس اگر می خواهد به جنگ ما بیاید، اولین چیزی که به سمت ما می گیرد تکنولوژی و همان شمشیرش است، او به دنبال حذف هویت تاریخی و زندگی ما است.

,

با توسعه تکنولوژی در بحث خانواده دچار تزلزل شدیم

, با توسعه تکنولوژی در بحث خانواده دچار تزلزل شدیم,

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: وقتی به بحث صنعتی رسیدند حتی بحث آموزش ها هم تغییر پیدا کرد، خواستند که مدرسه داشته باشند و آن صنعت را یاد بگیرند پس نیاز به همدیگر کمتر شد و براساس همین نیاز کمتر ارتباط ها هم کاهش پیدا کرد، دیگر نیازی به پدربزرگ و مادربزرگ نداشتیم تحمل آنها هم کاهش پیدا کرد، پس این نظریه ای که ما در رابطه با آن صحبت می کنیم و می گوییم که توسعه تکنولوژی و فناوری ها و اتفاقاتی که افتاده در حوزه انسانیت چه تغییری پیدا کرده است، نظریه خود "آلوین تافلر" بر این است که در بحث خانواده ما دچار تزلزل شده ایم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه