اخبار داغ

مشاور و روانشناس خانواده:

نظارت و همراهی، دو فاکتور ضروری برای پیشگیری از انحراف دانش‌آموزان در فضای مجازی

نظارت و همراهی، دو فاکتور ضروری برای پیشگیری از انحراف دانش‌آموزان در فضای مجازی
مشاور و روانشناس خانواده گفت: لازم است این آموزش‌ها توسط آموزش و پرورش به خانواده‌ها داده شود و والدین بعد از آموزش‌ها با توجه به شناختی که از فرزندانشان دارند، یکسری محدودیت‌ها را در این زمینه قائل شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه محمودی مشاور و روانشناس خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم و لزوم استفاده دانش‌آموزان از گوشی هوشمند یا تبلت خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که دانش‌آموزان بیشتر از دو تا سه ساعت نیاز نیست در فضای مجازی باشند افزود: اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است، مثلا در آموزش و پرورش طرحی به نام "طرح نماد" راه‌اندازی شده که این طرح حمایت، ارجاع، غربالگری سنین متفاوت دانش‌آموزان و مشاوره را انجام می‌دهد.

محمودی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از "طرح نماد" در بحث سلامت روانی و جسمی دانش‌آموزان با مشاورین در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند، این درحالی است که در اپلیکیشن شاد هم مباحث و راهکارهای مشاوره در فضای مجازی وجود دارد.

این مشاور خانواده با اشاره به اهمیت بالا بردن سطح سواد رسانه در بین خانواده‌ها و آموزش در این زمینه تاکید کرد: لازم است این آموزش‌ها توسط آموزش و پرورش به خانواده‌ها داده شود و والدین بعد از آموزش‌ها با توجه به شناختی که از فرزندانشان دارند، یکسری محدودیت‌ها را در این زمینه قائل شوند.

وی استفاده مدام از تبلت یا گوشی توسط دانش‌آموزان را اشتباه عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از تلویزیون به‌عنوان تکمیل‌‌کننده مباحث آموزشی اهمیت بالایی دارد و این فضا یکی از کم‌آسیب‌ترین ابزارها برای آموزش است.

محمودی تاکید کرد: باتوجه به شرایط پیش آمده والدین باید برنامه‌ریزی‌های غیردرسی را هم برای بچه‌ها درنظر بگیرند و اجازه ندهند کم‌تحرکی که عاملی برای چاقی، اضطراب و افسردگی می‌شود در بین کودکان و نوجوانان شایع شود، لازم است انجام فعالیت‌های ورزشی توسط خانواده‌ها در بین بچه‌ها نهادینه شود، خانواده‌ها نباید تحت تاثیر استرس حاصل از کرونا برنامه‌های جانبی بچه‌ها را فراموش کنند.

وی خواندن کتب غیردرسی، طرح مسابقه و سایر سرگرمی‌های خانوادگی برای بچه‌ها را مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش در "طرح همگام" بچه‌های متوسطه اول را که در معرض سن بلوغ قرار دارند را ثبت‌نام کرده و برنامه‌هایی برای این نوجوانان درنظر گرفته است.

محمودی خرید تبلت و دادن مالکیت آن به بچه‌ها را اشتباه دانست و یادآور شد: این بدان معنا است که قانون خاصی برای دانش‌آموز درنظر گرفته نمی‌شود، برداشتن مالکیت گوشی و تبلت خصوصا برای بچه‌های ابتدایی اهمیت بالایی دارد، در این بین نباید از اهمیت همراهی پدر و مادر با فرزندان در فضای مجازی غافل شد.

وی بهترین نظارت بر فعالیت بچه‌ها در فضای مجازی را نظارت غیرمستقیم عنوان و ادامه داد: زمان‌بندی استفاده از گوشی و تبلت برای بچه، باید صورت گیرد و اگر سیستم مورد استفاده دانش‌آموزان است نباید در اتاق جدا و دور از دید قرار گیرد.

این مشاور خانواده گفت: آگاه‌سازی خود دانش‌آموزان هم می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی داشته باشد اما بهتر است این آموزش‌ها از طریق محتواها و کلیپ‌های کوتاه صورت گیرد.


انتهای پیام/
,
وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که دانش‌آموزان بیشتر از دو تا سه ساعت نیاز نیست در فضای مجازی باشند افزود: اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است، مثلا در آموزش و پرورش طرحی به نام "طرح نماد" راه‌اندازی شده که این طرح حمایت، ارجاع، غربالگری سنین متفاوت دانش‌آموزان و مشاوره را انجام می‌دهد.

محمودی اضافه کرد: خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از "طرح نماد" در بحث سلامت روانی و جسمی دانش‌آموزان با مشاورین در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند، این درحالی است که در اپلیکیشن شاد هم مباحث و راهکارهای مشاوره در فضای مجازی وجود دارد.

این مشاور خانواده با اشاره به اهمیت بالا بردن سطح سواد رسانه در بین خانواده‌ها و آموزش در این زمینه تاکید کرد: لازم است این آموزش‌ها توسط آموزش و پرورش به خانواده‌ها داده شود و والدین بعد از آموزش‌ها با توجه به شناختی که از فرزندانشان دارند، یکسری محدودیت‌ها را در این زمینه قائل شوند.

وی استفاده مدام از تبلت یا گوشی توسط دانش‌آموزان را اشتباه عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از تلویزیون به‌عنوان تکمیل‌‌کننده مباحث آموزشی اهمیت بالایی دارد و این فضا یکی از کم‌آسیب‌ترین ابزارها برای آموزش است.

محمودی تاکید کرد: باتوجه به شرایط پیش آمده والدین باید برنامه‌ریزی‌های غیردرسی را هم برای بچه‌ها درنظر بگیرند و اجازه ندهند کم‌تحرکی که عاملی برای چاقی، اضطراب و افسردگی می‌شود در بین کودکان و نوجوانان شایع شود، لازم است انجام فعالیت‌های ورزشی توسط خانواده‌ها در بین بچه‌ها نهادینه شود، خانواده‌ها نباید تحت تاثیر استرس حاصل از کرونا برنامه‌های جانبی بچه‌ها را فراموش کنند.

وی خواندن کتب غیردرسی، طرح مسابقه و سایر سرگرمی‌های خانوادگی برای بچه‌ها را مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: آموزش و پرورش در "طرح همگام" بچه‌های متوسطه اول را که در معرض سن بلوغ قرار دارند را ثبت‌نام کرده و برنامه‌هایی برای این نوجوانان درنظر گرفته است.

محمودی خرید تبلت و دادن مالکیت آن به بچه‌ها را اشتباه دانست و یادآور شد: این بدان معنا است که قانون خاصی برای دانش‌آموز درنظر گرفته نمی‌شود، برداشتن مالکیت گوشی و تبلت خصوصا برای بچه‌های ابتدایی اهمیت بالایی دارد، در این بین نباید از اهمیت همراهی پدر و مادر با فرزندان در فضای مجازی غافل شد.

وی بهترین نظارت بر فعالیت بچه‌ها در فضای مجازی را نظارت غیرمستقیم عنوان و ادامه داد: زمان‌بندی استفاده از گوشی و تبلت برای بچه، باید صورت گیرد و اگر سیستم مورد استفاده دانش‌آموزان است نباید در اتاق جدا و دور از دید قرار گیرد.

این مشاور خانواده گفت: آگاه‌سازی خود دانش‌آموزان هم می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی داشته باشد اما بهتر است این آموزش‌ها از طریق محتواها و کلیپ‌های کوتاه صورت گیرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه