اخبار داغ

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری:

بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع "نقنه" تخریب شد

بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع "نقنه" تخریب شد
آیت‌الله آزادگان گفت: بخشی از بنای تاریخی مسجد جامع نقنه از توابع شهرستان بروجن تخریب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله آزادگان مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بر اساس مشاهدات میدانی، به نظر می‌رسد تعریض گذر در بخش شمال غربی بنا و ایجاد میدانچه در هنگام تعریض خیابان و اجرای زیرسازی و آسفالت همراه با غلتک زنی بوده است.

وی افزود: تمامی طاق‌ها در اثر نفوذ رطوبت نزولی و جرزها و ستون‌های آجری در اثر رطوبت‌های صعودی دچار آسیب شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بخش‌هایی از آجرکاری مرمت‌های انجام شده در ستون‌های آجری، از ستون‌های آجری جدا شده و طاق جنوب غربی و بخش‌هایی از تویزه‌های اطراف آن  فروریخته است.

آزادگان یادآور شد: طاق (کونو سازی) فوقانی در بخش فروریخته، دچار آسیب شده اما هنوز فرونریخته است.
وی اضافه کرد: نخاله‌ها و آجرهای بخش فروریخته، بیشتر سالم هستند که نشان‌گر خیس بودن ملات بین آن‌ها است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: کنج جرزها در بخش شمالی مسجد دارای ترک‌های عمودی بوده و شرفی‌های لب بام در بخش شمالی و شمال غربی با لبه جرزها فاصله گرفته و زیر لبه شرفی‌ها ترک در ملات‌ها مشاهده شد.

آزادگان تأکید کرد: ایزولاسیون بام دارای گسیختگی‌های فراوان و پارگی‌های زیاد بوده و در بخش شمالی بنا ناودان بر روی درپوش کانال ناکش قرار دارد.

وی افزود: میزان رطوبت در بنا بسیار زیاد و بوی نم و نا، کل فضای شبستان قدیمی را فراگرفته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با احداث بخش نوساز مسجد، بخش قدیمی و اصلی بنا مهجور مانده و به‌طور مشخص در حداقل چهار سال گذشته هیچ‌گونه فعالیت مذهبی ازجمله برگزاری نماز جماعت در این بخش از بنا انجام نگرفته است.

آزادگان یادآور شد: اثرات رطوبت‌های صعودی در بناهای اطراف این اثر تاریخی مشاهده شد.

وی اضافه کرد: پس از معاینه قسمتی از کانال ناکش، مشاهده شد جوی آبی از زیر ساختمان مسجد جاری بوده که به کانال فاضلاب شهری متصل شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری در خصوص آسیب‌شناسی بنای تاریخی مسجد جامع نقنه گفت: بنا بر مشاهدات میدانی و تحقیقات محلی، زیرسازی گذر در بخش شمالی و شمال غربی این بنای تاریخی با غلتک باعث لرزش در سازه بنا شده و با نظر به اینکه در زمان‌های گذشته زمین‌های اطراف به‌نوعی همچون زه‌کش عمل می‌کرده، این غلتک زنی سبب فشرده شدن لایه‌ها و تغییر مسیر جریان آب‌های زیرزمینی شده و بالا آمدن رطوبت در کالبد بنا در اثر غلتک زنی احتمال دارد.

آزادگان تأکید کرد: همچنین لرزش‌های ایجاد شده در سازه اثر باعث گسیختگی‌ها و ترک‌های فراوان شده است.
وی افزود: ایزولاسیون مشکل‌دار بنا باعث نفوذ رطوبت‌های نزولی فراوان در طاق‌ها، تویزه‌ها و جرزها شده و این نفوذ رطوبت سبب ضعف شدید ملات‌ها شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال‌های گذشته، جرزهای آجری مرمت شده اما بخش‌های مرمتی الحاقی با سازه اثر درگیر نبوده و به‌صورت همگن و یکپارچه با سازه عمل نکرده و از سازه جدا شده‌اند.

آزادگان در خصوص راهکارهای اضطراری مربوط به بنای تاریخی مسجد جامع نقنه یادآور شد: انجام شمع بندی اضطراری در سریع‌ترین زمان ممکن و جلوگیری از تخریب بخش‌های دیگر بنا به دست استادکار مجرب و مشرف‌به قوانین ایستایی سازه‌های تاریخی، انجام ایزولاسیون اضطراری و جلوگیری از نفوذ رطوبت مضاعف در بنا و انجام پیگیری‌های حقوقی مرتبط با لرزش‌های ناشی از غلتک مجریان خیابان‌کشی و گرفتن خسارت‌های وارد شده، در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد جامع نقنه شهرستان بروجن 10 مهرماه 1380 به شماره 4185 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه