اخبار داغ

مشکلاتی که تمام نمی‌شود؛

نامهربانی با تنها مرکز ارزیابی سرطان در شمالغرب

نامهربانی با تنها مرکز ارزیابی سرطان در شمالغرب
تنها مرکز پت سی تی اسکن شمالغرب کشور که برای ارزیابی وضعیت بیماران سرطانی است، این روزها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، سرطان! واژه‌ای ترسناک که حتی شنیدنش بسیاری از ما را به وحشت می‌اندازد و سعی می‌کنیم حتی پیش خودمان نیز این کلمه را مرور نکنیم. با این حال سرطان ترسناک نیست؛ بسیاری از بیماران سرطانی با پیشرفت‌های پزشکی و تشخیص‌های صحیح بهبود پیدا می‌کنند و حتی اثری هم از این بیماری در بدنشان نمی‌ماند. با این حال تشخیص به موقع و درست، راه‌های درمان صحیح و اراداه بیمار از جمله مسائلی است که به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بسیاری از بیماران سرطانی با واژه‌هایی مانند شیمی‌درمانی، رادیوتراپی،عکس سی تی اسکن و … آشنا هستند اما تعداد بسیار کمی‌از بیماران مبتلا به سرطان از وجود "پت سی تی اسکن" و نحوه کار آن خبر دارند. پِت یک تکنیک تصویربرداری پزشکی هسته‌ای است که تصویر سه بعدی از عملکرد بافت‌های بدن تولید می‌کند. داروی رادیواکتیو یا ردیاب قبل از انجام پت اسکن به بیمار تزریق می‌شود که به دلیل سوخت‌وساز بیشتر سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های سالم، بافت سرطانی رادیو داروی بیشتری جذب کرده و در نتیجه پررنگ‌تر از بافت‌های سالم دیده می‌شود. چهار مرکز پت سی تی اسکن در کشور وجود دارد که در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و تبریز مستقر است اما مرکز تبریز در این سال‌ها با مشکلات بسیاری برای سرپا ماندن دست و پنجه نرم کرده است.

,

دکتر جلال خلیل زاده، رئیس مرکز پت اسکن امید در گفت‌وگو با آناج در خصوص کاربردهای پت اسکن اظهار داشت: ارزیابی وسعت سرطان و عود مجدد، بررسی بدخیمی‌توده‌ها با هویت نامعلوم، تعیین منشا تومورهای متاستاتیک، ارزیابی پیشرفت و مرحله بدخیمی، تشخیص میزان انتشار سرطان، تشخیص عفونت‌های ناشناخته و … از جمله کاربردهای پت اسکن است که در این مرکز انجام می‌شود.

,

وی با بیان اینکه پت اسکن می‌تواند روند درمان را تغییر دهد، گفت: دستگاه پت اسکن فقط در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و تبریز وجود دارد و با وجود اینکه می‌تواند کمک بسیار خوبی در تشخیص وضعیت و درمان بیماران سرطانی باشد، بسیاری از متخصصان بیماران را به این مرکز ارجاع نمی‌دهند.

,

رئیس مرکز پت سی تی اسکن امید در خصوص کمک دستگاه پت اسکن به بیماران مبتلا به سرطان عنوان کرد: تصویر پت اسکن نشان می‌دهد که آیا شیمی‌درمانی برای بیماران لازم است یا باید روش رمان عوض شود، تصویری که پت اسکن نشان می‌دهد را سی تی اسکن به هیچ وجه نشان نمی‌دهد و تصویر پت محل دقیق توده‌های سرطانی را نشان می‌دهد.

,

, ,

تصویر پت سی تی اسکن از سلول‌های سرطانی

, تصویر پت سی تی اسکن از سلول‌های سرطانی,

وی با اشاره به این دستگاه پت اسکن تبریز به روزترین دستگاه فعال در کشور است، یادآور شد: در عکسبرداری پت اسکن به بیمار مبتلا به سرطان رادیو دارو تزریق می‌شود که این رادیو دارو باعث می‌شود سلول‌های سرطانی گلوکز بیشتری مصرف کنند، دستگاه پت سلول‌های سرطانی را که گلوکز مصرف کرده‌اند را نشان می‌دهد و سی تی اسکن از آنها عکسبرداری می‌کند. دستگاه پت موجود در تبریز از آمریکا و سی تی اسکن را هم از آلمان آورده شده است.

,

رئیس مرکز پت سی تی اسکن امید در خصوص استاندارد بودن این مرکز تشریح کرد: مرکز پت سی تی اسکن امید در کنار بیمارستان امام رضا(ع) و درواقع در زمین بیمارستان ساخته شده اما مابقی آن توسط بخش خصوصی و به صورت کاملا استاندار ساخته شده که حتی ورود و خروج بیماران از یک درب نیست.

,

دکترخلیل‌زاده با بیان اینکه رادیو داروی استفاده شده برای پت اسکن نیمه عمر دارد، ابراز داشت: با توجه به اینکه رادیو داروها نیمه عمر دارند، از زمانی که رادیو دارو از تهران تحویل گرفته شده و توسط آمبولانس به تبریزآورده شود این رادیو دارو نصف می‌شود و همین مساله مشکلات زیادی برای ما به وجود می‌آورد.

,

وی در خصوص نامهربانی‌ها با مرکز پت اسکن امید توضیح داد: متاسفانه نامهربانی با این مرکز بسیار زیاد است؛ موضوع اول اینکه به ما اجازه وارد کردن دستگاه سیکلوترون که در تولید رادیو دارو استفاده می‌شود را در این سالها نداده‌اند، در حالیکه ما رادیو دارو را از تهران تهیه می‌کنیم و با توجه به نیمه عمر دارو در طول زمانی که از تهران به تبریز برسد این رادیو دارو نصف شده و تنها برای هشت یا ۹ بیمار استفاده می‌شود. ما یک آمبولانس گرفته‌ایم که روزهای دوشنبه رادیو دارو را از تهران با سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت به تبریز می‌آورد در حالیکه اگر برخی نامهربانی‌ها نبود خودمان در همین مرکز رادیو دارو تولید می‌کردیم.

,

, ,

محفظه‌ای که رادیودارو در آن حمل می‌شود

, محفظه‌ای که رادیودارو در آن حمل می‌شود,

وی با مقایسه هزینه‌های خرید رادیو دارو در تهران و تبریز گفت: اگرچه خرید رادیو دارو در تبریز ۵۰ درصد گرانتر برای ما تمام می‌شود اما نصف تعرفه مصوب را از بیماران را دریافت می‌کنیم که همین مساله باعث شده که مجموعه ضررده باشد اما به خاطر سلامتی مردم به کارمان ادامه می‌دهیم. با همان مقدار رادیو دارویی که ما از تهران می‌خریم به دلیل نیمه عمر دارو در تبریز هشت بیمار ویزیت می‌شود در حالیکه اگر همان مقدار را تولید می‌کردیم بالای سیصد بیمار ویزیت می‌شدند.

,

رئیس مرکز پت سی تی اسکن امید با بیان اینکه باید دستگاه سکلوترون در کنار مرکز باشد، اظهار داشت: متاسفانه در این سالها به دلایل واهی اجازه وارد کردن این دستگاه را به ما ندادند و در حالیکه در دوران ریاست جمهوری اوباما این دستگاه با ۱۵ میلیارد وارد می‌شد حالا به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است، اگر این دستگاه وجود داشت ما می‌توانستیم در آینده به ارومیه و اردبیل هم رادیو دارو بفرستیم اما در دور باطل نامه نگاری‌ها گرفتار شدیم.

,

وی با گلایه از عدم صدور مجوز برای خرید و استفاده از دستگاه رادیوتراپی گفت: مشکل بعدی در خصوص عدم صدور مجوز برای خرید و استفاده از دستگاه رادیوتراپی بود؛ این دستگاه تنها در دو بیمارستان شهید مدنی و بین المللی تبریز وجود دارد و با وجود اینکه اعلام کردیم حاضریم با تعرفه دولتی بیماران را برای رادیوتراپی پذیرش کنیم اجازه خرید این دستگاه را هم به ما ندادند.

,

, ,

دستگاه پت سی تی اسکن

, دستگاه پت سی تی اسکن,

دکتر خلیل‌زاده در پایان با اشاره به اینکه سلامت مردم برای ما از همه چیز مهمتر است، خاطرنشان کرد: اگرچه مرکز ما ضررده است و بسیاری از افراد وقتی حساب و کتاب می‌کردند، می‌گفتند اینجا حتی پول دستگاه‌ها هم در نمی‌آید اما به خاطر سلامت مردم و کمک به بیماران مبتلا به سرطان اینجا را سرپا نگه داشتیم. متخصصین سرطان به خوبی می‌دانند که دستگاه پت سی تی اسکن چه کمک بزرگی برای تشخیص وضعیت و روش درمان بیماران سرطانی دارد و امیدوارم به بیماران هم این مساله را بگویند تا کمک بیشتری به بیماران سرطانی صورت گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه