اخبار داغ

امام جمعه موقت زاهدان مطرح کرد؛

تدیّن و خدامحوری شاه کلید ازدواج آسان/ سبک زندگی معصومین(ع)بهترین الگوی ساده زیستی برای جوانان

تدیّن و خدامحوری شاه کلید ازدواج آسان/ سبک زندگی معصومین(ع)بهترین الگوی ساده زیستی برای جوانان
حجت الاسلام والمسلمین جواد طاهری گفت: برخی از جوانان ذهنیتی آرمان‌گرایانه از زندگی دارند، سخت‌گیری در انتخاب همسر و حتی شغل، و سخت‌گیری‌های اجتماعی در زندگی، اجازه ساده‌زیستی را به زوج ها نمی‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین جواد طاهری امام جمعه موقت زاهدان در گفت و گو با عصرهامون، بیان کرد: قوانین عادلانه دین که هندسه نیازهای مادی و معنوی؛ دنیوی و اخروی را شامل می‌شود معیار زندگی شرافتمندانه و پرجاذبه است اگر جوانان از دین فاصله بگیرند ملاکی روشن، دلپذیر و عقل‌پسند برای تعامل با همسر و جامعه  نخواهند داشت.

وی افزود: آشنایی با سبک زندگی اسلامی و مقایسه آن با الگوی غربی و توجه به تبعات هر یک می‌تواند انگیزه و شوق وافری را برای یادگیری تعالیم دینی و اجرای دستورات اسلامی را در نسل جوان ایجاد کند،  برای آشنایی با سبک زندگی اسلامی می توان به کتاب‌های فراوانی مراجعه کرد. در زمینه اعتقادات به کتاب «آموزش عقاید» از مرحوم علامه مصباح یزدی و در زمینه ارزش های اخلاقی  «اخلاق عملی» از مرحوم آیت الله مهدوی کنی و درباره سبک زندگی می توان به «مفاتیح الحیاة»  آیت الله جوادی آملی  مراجعه کرد.

وی خاطرنشان کرد:  برخی از معیارها، نقش کلیدی و اساسی در انتخاب همسر دارند؛ یعنی با همسر بدسیما می‌توان زندگی کرد اما با همسر بدسیرت نمی‌توان زیست، بنابراین تدیّن و اخلاق دو ملاک اصلی در زندگی مشترک است.

سبک زندگی معصومین(ع)بهترین الگوی ساده زیستی برای جوانان

حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: کسی که دیانت ندارد معیاری برای مهار خود و ارزیابی زندگی بر اساس آن ندارد، کسی که اخلاق ندارد مشکلات فراوان زندگی وی را بی تاب کرده و خود را می‌بازد و زندگی را به آتش می‌کشد،  ملاک‌هایی مانند شغل و موارد دیگر فقط در موارد ترجیح بین دو یا چند نفر کارایی دارد اما نباید اصل ازدواج را به تأخیر انداخت.

وی ازدواج را پذیرش مسؤولیتی اجتماعی عنوان و تصریح کرد: اعتماد به خدا در روزی رساندن و تکیه به همسری که فهم زندگی و تحمل دشواری‌ها را دارد، مبارزه با رسوم جامعه و انتظارات بالا، می‌تواند تشکیل زندگی مشترک را تسهیل کند، سستی اراده و توجه به آزادی‌های فاقد پیشرفت اجتماعی، عدم مهارت در انتخاب همسر مورد نظر و اضطراب نسبت به آینده به دلیل ذائقه‌های تغییر یافته و انتظارات غیرقابل کنترل از عوامل تأخیر در ازدواج است.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: برخی از جوانان ذهنیتی آرمان‌گرایانه از زندگی دارند، سخت‌گیری در انتخاب همسر و حتی شغل، و سخت‌گیری‌های اجتماعی در زندگی، اجازه ساده‌زیستی را به زوج ها نمی‌دهد، تجرّد و آزادی در عصر کنونی نمی‌گذارد یک مسؤولیت سنگین اجتماعی را به راحتی پذیرفت مگر اهرم دین و اراده قوی بتواند افراد را به این مهم، وا دارد.

تدیّن و خدامحوری شاه کلید ازدواج آسان

وی گفت: توصیه های قرآن کریم و تأکیدهای روایی با تعبیر «و انلحوا...» خواسته است که بزرگان قوم در تشویق جوانان به ازدواج از نظر مالی، فکری و عاطفی کمک کنند و  به نوعی این مفهوم را می رساند که جوان در شرایطی است که به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد و نیاز به مداخله دیگران دارد. از عوامل مهم تأخیر ازدواج عدم مداخله هدفمند و روشمند افراد باتجربه در این مسأله مهم یک جوان است. یا مداخله بیش از حد به ویژه بعد از ازدواج است.

وی اذعان کرد:شرایط زندگی حضت علی و فاطمه (س) بسیار سخت بود؛ فقر مسلمانان، جنگ‌های تحمیلی فراوان و فرهنگ پایین جامعه می‌توانست آنها را دچار مشکلات فراوانی کند اما در همین فضا با تدیّن و خدامحوری و اخلاق و تحمل سختی‌ها از طرف دیگر توانستند در خانه‌ای کوچک و جهیزیه ای اندک، شیرین ترین زندگی را شکل دهند و بهترین فرزندان جهان بشریت را تربیت کنند.

حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: جهیزیه سبک، خدامحوری و تکیه به خدا و اعتماد به او درس مهمی است که در زندگی پراز شوق و موفقیت حضرت زهرا و امیرالمونین دیده می‌شد و همواره یکدیگر را در اطاعت خدا یاری می‌کردند. توجه به فقرا و عدم شکایت از روزگار با این که اتفاق می‌افتاد گاهی نان شب را نداشتند از ویژگی های زندگی این بزرگان بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, سبک زندگی معصومین(ع)بهترین الگوی ساده زیستی برای جوانان, سبک زندگی معصومین(ع)بهترین الگوی ساده زیستی برای جوانان,
,
,
,
,
,
,
,
, تدیّن و خدامحوری شاه کلید ازدواج آسان, تدیّن و خدامحوری شاه کلید ازدواج آسان,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه