اخبار داغ

ربیعی در نشست خبری:

آمریکا فورا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند/ هیچ فشاری نمی‌تواند ملت ایران را تسلیم کند

آمریکا فورا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند/ هیچ فشاری نمی‌تواند ملت ایران را تسلیم کند
سخنگوی دولت گفت:خروج از قطعنامه ۲۲۳۱ از میراث شوم اصلی ترامپ است که ما بارها می‌گفتیم و امروز از مقامات آمریکا تکرار شد.آمریکا باید فورا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی گفت: با به سر آمدن عصر فشار حداکثری با اعتراف صریح سه مقام بلند پایه آمریکایی به شکست فشار حداکثری این پیام را برای همگان داد که هیچ کس با هیچ فشاری نمی تواند ایران را تسلیم کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در سوی دیگر شاهد بازتاب روشن همان شکست در گفتار و بیانیه های کاخ سفید هستیم. در این میان پس گرفتن نامه سازمان مللی ترامپ توسط رئیس جمهور کنونی کاخ سفید نکات عبرت آموز بسیاری دارد.پیشتر شاهد انزوای مکرر امریکا در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل بودیم اما نکته مهم این است که مقامات کنونی امریکا به صراحت می گویند آن شکست ها محصول یک شکست بزرگ تر یعنی، نتیجه بی نتیجه شدن فشار حداکثری بوده است.

,

ربیعی تصریح کرد: این سخن یعنی آنکه کاخ سفید پیروزی این ملت بر ترامپ را به رسمیت شناخته است.به این ترتیب امریکا اکنون در معرض یک آزمون دشوار زمانه قرار گرفته است.پرسش اصلی این آزمون این است: آیا امریکا کاخ سفید به رای ملت امریکا علیه ترامپ تن خواهد داد آیا امریکا به واقع آمادگی گسست بی شائبه از ترامپ و از آنچه که " میراث ترامپ" نامیده می شود را دارد؟ این را باید در مقام عمل به نمایش بگذارد.خروج یکجانبه و قلدر منشانه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در واقع یکی از ارکان اصلی آن میراث شوم است.

,

سخنگوی دولت بیان داشت: آنچه ما در سه سال گذشته پیش بینی می کردیم امروز از زبان مقام های دولت آمریکا تکرار می شود؛ این واقعیت که فشار و تحریم علیه مردم ایران شکست خورده است.

,

ربیعی تاکید کرد: اقرار به شکست، دولت آمریکا در نامه ای به رئیس شورای امنیت ادعای ناکام مانده دولت قبل آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی لغو شده را پس گرفت و به محدودیت غیرقابل قبول در تردد دیپلمات های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خاتمه داد.

,

وی بیان داشت: هرچند از این اقدامات دیرهنگام استقبال می کنیم و آن را به معنای قرار دادن آمریکا در مسیر سازنده ارزیابی می کنیم اما این اقدامات را به شدت ناکافی می دانیم. اقرار به شکست فشار حداکثری به مردم ایران که تاکنون ملازم با نقض گسترده حقوق بشر از جمله اخلال در دسترسی مردم ما به منابع مالی خود در بیرون از مرزها وحتی دسترسی عادلانه به تجهیزات درمانی و بهداشتی در عصر پاندمی کرونا بود، تنها باید شروعی بر جبران گذشته باشد.

,

ربیعی با تاکید بر اینکه انتظار داریم که دولت امریکا به آنچه در زبان میگوید در عمل نیز متعهد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت پذیر از سازمان ملل متحد به قطعنامه ۲۲۳۱ فوراً و کامل عمل کند، اظهار داشت:  ما همیشه برای از سرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن نیت آماده بوده ایم تا اطمینان پیدا کنیم که این توافق با همه جزییات آن بدون هیچ زائده و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد.

,

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در یکی از آخرین اتفاق ها و همزمان با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس در راستای توقف اجرای پروتکل الحاقی، سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان بخشی را با آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای صورت داد که اجرای قانون و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در آن مدنظر قرار گرفت به نحوی که مانع از آسیب رسیدن به مناسبات، اعتماد متقابل و همکاری های مثبت میان ایران و آژانس شد.

,

وی بیان داشت: امیدواریم که جامعه بین المللی و به ویژه طرف های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن و به نتیجه رساندن تلاش های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببینند و از آخرین فرصت ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق های بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کنند.

,

سخنگوی دولت پیرامون مواضع و ابهامات مطرح شده در مجلس و بیانیه دولت گفت: اولویت دولت تدبیر و امید در این سالها همواره دفاع از حقوق مردم، حق ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچگاه عدول نخواهد کرد.

,

وی بیان داشت: دولت همواره خود را متعهد به قانون اساسی و قوانین جاری کشور می داند و برای اجرای این قوانین، مصالح ملی و صیانت از زندگی شرافتمندانه مردم را مبنای عمل خود قرار داده است.با ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح شده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و متخلف دانستن رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همانطور که در بیانیه شب گذشته هیات دولت مطرح شد ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم.

,

ربیعی با تاکید بر اینکه حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت تر و امکان پذیرتر است، اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای موضع دولت، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده است ولی در نحوه اجرا، کاهش هزینه های اجرا و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است. تدبیری هم که اندیشیده شد، و به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید، همین هدف را تحقق داد.

,

وی اضافه کرد: لازم می‌دانیم از مقام معظم رهبری تشکر صمیمانه کنیم که یکبار دیگر ضرورت شنیده شدن صدای واحد از کشور را مورد تاکید قرار دادند.پس از آنکه در مسیر صحیح، تدبیر شد و تصمیم گرفته شد، همه باید همین سخن واحد را بگویند.امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود که اطلاعات مربوط به این تدبیر به نمایندگان مجلس منتقل شود، این در سایه همکاری متقابل امکان پذیر است.

,

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به دنبال تعامل با قدردولت از ابتدا وظیفه خود می دانست که همه تلاش خود را بر این مبنا استوار نماید تا ظلم هایی را که سال‌ها تحت عنوان تحریم و جنگ اقتصادی بر زندگی، معیشت و سلامت مردم سایه افکنده و تحمیل شده است، رفع نماید. اکنون بیش از هر زمان دیگری در سالهای اخیر به هدف عقب راندن تحریم و  ناکام گذاشتن جنگ اقتصادی نزدیک شده ایم.

,

وی خاطر نشان کرد: دولت با تکیه بر مقاومت و شکیبایی ملی دوراندیشانه بر همان هدف نخست اصرار دارد و تا اطمینان از برچیده شدن فشار و تحریم از زندگی روزمره مردم از پای نخواهد نشست. دولت به عنوان مجری قانون و براساس آیین نامه اجرایی تدوین شده، قانون اقدام راهبردی علیه رفع تحریم‌ها را به طور کامل و بر اساس ملاحظات فنی و منافع ملی ابلاغ کرده و خود را متعهد به اجرای آن می داند.

, ر,

سخنگوی دولت بیان داشت: در میسر اجرای این آیین نامه و در مذکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس انرژی اتمی  و با تایید توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی در عین توقف پروتکل الحاقی تلاش شد که سطح همکاری ها و اعتماد متقابل و مناسبات ایران و آژانس که ستون اعتماد جامعه بین المللی به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است آسیب وارد نشود.

,

ربیعی با تاکید بر اینکه همانطور که بارها گفته ایم در صورتی که سایر اعضای برجام براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تعهدات خود بازگردند ما نیز آمادگی داریم به تعهدات برجامی خود بازگردیم، تصریح کرد: اجرای پروتکل را هم متوقف کرده ایم که در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرفها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت.

,

وی بیان داشت: دولت بر اساس وظایف قانونی خود در تعریف آیین نامه های اجرایی متکی بر قوانین کشور و مصالح نظام اطمینان پیدا کرد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بطور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا درخواهد آمد.

,

ربیعی گفت: لازم به یادآوری است که این مرحله از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام همانند گام های پیشین کاهش تعهدات، برگشت پذیر بوده و دولت آمادگی دارد که به محض راستی آزمایی در التزام سایر طرف های توافق به تعهدات شان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تعهدات خود کمافی سابق بازگردد.

,

وی در مورد جلسه صبح امروز ستاد هماهنگی اقتصادی بیان داشت: رییس کل بانک مرکزی در این ستاد، گزارشی از توافقات انجام گرفته با نمایندگان کشورهای کره جنوبی و ژاپن در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارائه کرد. ایشان اعلام کرد به نظر می رسد در گام اول در حد یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

,

ربیعی بیان داشت: مذاکرات دیگر نیز با کشورهای عراق و عمان داشته اند که بتوانند از منابع بانک مرکزی برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور مثل کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

,

وی در مورد اقدامات دولت در زلزله استان کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: ضمن همدردی با هموطنان مناطق زلزله زده، خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت اما سرمای هوا و مشکلات ناشی از سرما نگرانی هایی برای ما داشته است.

,

ربیعی اظهار داشت: استاندار کهگیلویه و بویر احمد به همراه جمعی از مدیران استان بلافاصله پس از وقوع زلزله در محل حادثه حضور پیدا کردند و مدیریت بحران زلزله را آغاز نمودند. همچنین وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مدیریت بحران به نمایندگی از رییس جمهور در سی سخت حضور پیدا کرده و بررسی های لازم انجام دادند.

,

سخنگوی دولت گفت: حضور رئیس قوه قضاییه در منطقه زلزله زده مغتنم بود. در اثر این زلزله ۶۸۲ واحد مسکونی شهری و ۵۸۰ واحد مسکونی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸ واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی در شهرستان سمیرم استان اصفهان خسارت دیده اند.

,

ربیعی افزود: هیات وزیران مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و نیز مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده های آسیب دیده از زلزله در استانهای کهگیلویه و بویراحمد (شهرستانهای سی سخت و دنا) و اصفهان (شهرستان سمیرم) موافقت کرد.بر همین اساس مقرر شد برای احداث به هر خانوار شهری و روستایی ۲۰ میلیون تومان برای بلاعوض اعطا می شود.

,

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: همچنین ۱۰۰ میلیون تومان به خانواده های شهری و ۸۰ میلیون تومان به خانوارهای روستایی تسهیلات پرداخت خواهد شد. برای اسکان موقت در شهرها ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. رییس جمهور دستور دادند بازسازی کلیه مناطق زلزله زده اخیر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

,

سخنگوی دولت در مورد موضع دولت در قبال مذاکره با آمریکا گفت: موضع ما همانی است که در ابتدا و همیشه گفته شده است. مذاکره بین ایران و آمریکا تنها در چارچوب برجام امکان پذیر است و از آنجاییکه آمریکا هنوز به توافق بازنگشته، نمی تواند از ساختار و سازوکار مذاکراتی درون برجام بهره بگیرد.

,

وی تاکید کرد:  اما آنچه تحت مطالعه و مورد بررسی ما قرار دارد، پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزاری نشستی غیررسمی به منظور گفتگو و نه مذاکره بین ایران و ۴+۱ با آمریکا به عنوان میهمان است. ما نیت آقای بورل را خوب می دانیم و  این را در چارچوب تلاش های ایشان برای حفظ برجام می دانیم. دعوت از دولت های ناظر به نشست های کمیسیون در برجام پیش بینی شده و برای آن مقرراتی خاص تعیین شده است. مطابق پیوست چهارم برجام، دعوت یک دولت ناظر باید در نشست کمیسیون برجام و با اجماع به تصویب برسد.

,

ربیعی اظهار داشت:  خارج از این چارچوب، دولت ناظری حق شرکت در کمیسیون نخواهد داشت. البته هنوز تصمیمی هم دراین باره اتخاذ نشده و تصمیم نهایی بستگی به متقاعد شدن ما نسبت به این مسئله دارد که شکل گیری این گفت‌وگو می‌تواند به آمریکا برای انجام کامل تعهداتش کمک کند. 

,

وی خاطر نشان کرد: این نشست احتمالی صرفاً جهت تکرار روشن و بی واسطه مواضع صریح ما و شنیدن مواضع دیگر طرف هاست و به هیچ وجه مذاکره و چانه زنی در کار نخواهد بود. 

,

وی درباره اینکه تا چه اندازه حاضر به سازش و همراهی با ایالات متحده آمریکا هستید، گفت: این ما نیستیم که باید با آمریکا سازش و همراهی کنیم بلکه این آمریکاست که باید عداوت خود را با مقررات و قوانین بین المللی کنار بگذارد و آنطور که رئیس جمهور آمریکا وعده داده است یکبار دیگر با برگشت به جامعه بین المللی به هنجارهای بین المللی احترام بگذارد. 

,

ربیعی ادامه داد: اجازه بدهید دریافت شما نسبت به گفته های پیشین خودم تصحیح کنم. آنچه من گفتم این بود که «با اطمینان می‌توانیم پیش بینی کنیم که به رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از جمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است، ابتکارهای دیپلماتیک به خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد».

,

سخنگوی دولت تصریح کرد: این پیش بینی از دو مسئله ریشه می گیرد؛ اول اطمینان به اینکه بعد از شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا هیچ راهی جز بازگشت به برجام، اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و لغو کامل تحریم ها ندارد. دوم اطمینان نسبت به اراده ما برای استقبال از مسیرهای دیپلماتیک و همینطور انعطاف در پیگیری راه حل های سیاسی که به پیمان شکنی آمریکا خاتمه می دهد. در صورتیکه آمریکا آماده نشان دادن حسن نیت و جدیت در جبران گذشته باشد، خواهد دید که جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی را برای برداشتن گام های متقابل مبتنی بر حسن نیت و جدیت تلف نخواهد کرد.

,

سخنگوی دولت در مورد راه اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک وی و آخرین تحولات در خصوص تولید واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: طبق تفاهم بعمل آمده و به لطف زیرساخت موجود در کشور، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با مشارکت بخش خصوصی ایران با موسسه گامالیا روسیه قبل از پایان سال با انتقال دانش فنی و سل بانک به ایران آغاز خواهد شد و طبیعتا بعد از حداقل ۴۵ روز محصول نهایی در دسترس قرار خواهد گرفت و ایران یکی از ۵ سانتر تولید اسپوتنیک وی خارج از مرزهای روسیه خواهد بود و پیش بینی می‌شود افزون بر ۴۰ میلیون دز ظرفیت سالانه این خط تولید باشد.

,

وی افزود: در مورد واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران نیز، مطالعه بالینی فاز دوم با موفقیت و با اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا در حال انجام است و فاز ۳ نیز همزمان در ایران و کوبا در هفته های آتی انجام شده و درصورت موفقیت، تولید این واکسن همزمان در ایران و کوبا از میانه بهار کلید خواهد خورد.

,

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش شیوع کرونا در خوزستان و برنامه دولت برای این استان اظهار داشت: برداشت های متعددی از مفهوم قرنطینه وجود دارد. طبق آنچه که در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده است، دستورالعملهایی متناسب با قرار گرفتن مناطق در هر رنگ در استانها اجرا می‌شود.

,

وی ادامه داد: ممنوعیت‌های اعمال‌شده برای هر شهر هم، متناسب با آن رنگ است یا اینکه در هر کشور با توجه به شرایط خاص خود اعمال مقررات و محدودیت به نحوی متناسب صورت می گیرد. الگوی اتخاذی ستاد ملی بنابر تجارب جهانی اتخاذ شده است.

,

سخنگوی دولت تصریح کرد: بهترین راه مقابله با کرونا از هر نوع  و تیپ آن، اعمال محدودیتهای هوشمند و پلکانی مبتنی بر ارزیابی ریسک بیمار در هر منطقه است. این مهم، به ویژه در ایران با دقت و جدیت، اِعمال شده و طبیعتا ادامه مسیر، میزان و نوع محدودیتها نیز تابعی از آن خواهد بود. در مورد خوزستان ، درباره وضعیت قرمز آن استان، تصمیماتی اتخاذ شده است که بستن مرزها میان ایران و عراق، یکی از آنها است. 

,

وی با بیان اینکه مرزهای مسافری خوزستان بسته شده تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود، بیان داشت: تنها یک سوم کارمندان در شهرهای قرمز باید در محل کار خود حاضر شوند و بجز دستگاههای امدادرسان همه ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و هیچ دستگاهی حق تفسیر این دستورالعمل را ندارد. 

,

سخنگوی دولت اظهار داشت: بنابر تصمیم ستاد کرونا در اهواز قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیازها را تامین کرد. افرادی که تست کرونای جهش یافته انگلیسی آنان مثبت شده، به همراه خانواد‌شان کاملا قرنطینه شده ‌اند.

,

ربیعی در مورد انتقادات به روش دولت برای لغو پروتکل‌الحاقی گفت: همه تشکلها و افراد براساس قانون اساسی از حق اظهار آزادانه نظراتشان برخوردارند و دولت حق اظهار نظر را برای همگان قائل بوده و به ازادی بیان اعتقاد دارد. اما در موضوعات حساس و پیچیده مثل مذاکرات هسته ای، ایجاب می کند که ما با عقلانیت تمام و پرهیز از شعار زدگی عمل کنیم.

,

وی با تاکید بر اینکه سیاست های دولت در اجرای قوانین براساس رعایت مصالح و منافع ملت و رهنمون های مقام معظم رهبری تحت تاثیر فضاهای احساسی قرار نمی گیرد، تصریح کرد: دولت همواره با درک عمیق از تحولات جهانی، شرایط بین المللی و منافع ملی تلاش کرده که با حفظ عزت و استقلال کشور، ضمن مرتفع ساختن شر بدخواهان ایران، همچون دولت ترامپ و در سایه مقاومت، ایستادگی و تدبیر، منافع مردم را تامین و حق حیات،  پیشرفت و سلامت ایرانیان را در این میان حفظ کند.

,

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت همواره مصالح نظام را نیز در نظر داشته و  از همگان بخصوص نخبگان دارای تریبون انتظار دارد که فقط به منافع و رفع مشکلات مردم بیاندیشند و با کمی صبر و اندیشه از رفتار و بیان جملات هیجان زده اجتناب کنند.

,

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص انحلال جمعیت امام علی(ع) و موضع دولت در این خصوص گفت: یکی از سیاست های راهبردی دولت، توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت و توسعه آن‌ها، به عنوان یک اصل مهم و حیاتی است. دولت همواره از گسترش سازمان های مردم نهاد و افزایش نقش و کارکرد آنها در جامعه حمایت کرده است.

,

وی بیان داشت: به طور مثال از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ حدود ۴ هزار ۳۰۰ تشکل خیریه عضو سازمان بهزیستی فعالیت کرده و در دولت های یازدهم و دوازدهم به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ سمن و خیریه مجوز فعالیت داده شده و هم اکنون فقط در حوزه خیریه های سازمان بهزیستی بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ سمن فعالیت می کنند.

,

ربیعی با اشاره به اینکه ۶۸۰۰ مجوز نیز توسط وزارت کشور صادر شده است و در مجموع با احتساب سایر دستگاههای مسئول، دولت به ۲۲ هزار تشکل، مجوز داده است، تصریح کرد: دولت گسترش و حمایت از نهادهای میانجی اجتماعی را به عنوان یک اصل باور دارد و از گسترش نقش زنان و جوانان در تشکها استقبال می کنیم . در مورد تشکل مد نظر سوال شما نیز وزارت کشور بیانیه‌ای صادر کرده است. 

,

وی گفت: در این مورد خاص، برای مدیران موسسه پرونده قضایی تشکیل شده و با توجه به برخی قوانین تصمیم گیری درباره مجوز سمن‌ها توسط شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد، اتخاذ می شود. لازم به ذکر است که تنها تعدادی از اعضای شورا نمایندگان دولت هستند و وزارت کشور صرفا مسئول ابلاغ این صورتجلسه است. 

,

سخنگوی دولت اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ تشکل ها، تمهیدی اندیشیده شده است تا دفاتر و شعبات این تشکل برای آنکه جامعه هدفشان آسیب نبیند و فعالان آنها در سطح استانها پابرجا بمانند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد و مجوز استانی اخذ کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: یعنی کلیه اعضا و داوطلبان دفاتر نمایندگی و شعب این جمعیت در استانها در صورت انحلال جمعیت می توانند با ایجاد یک تشکل مردم نهاد مستقل از آن جمعیت به فعالیت های خود در چارچوب مقررات ادامه دهند.

,

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آقای آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز نظارت و ارزیابی اجرای سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی معتقدند که دولت سیاست های کلی نظام را اجرا نکرده است گفت:شما مطمئن هستید که ایشان چنین صحبتی داشته اند؟.

,

وی اظهار داشت: آنچه که از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شده درخواست ایشان برای توجه جدی و بیش از پیش به سیاست‌های کلی نظام در روند تقنینی و اجرایی کشور بوده است.

,

ربیعی افزود: من اصل خبر را که نگاه می کردم ایشان در این جلسه گفته اندک« متاسفانه در روند اجرایی سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دستگاه‌های مختلف، گاهی قوانینی مغایر یا با کمترین میزان انطباق با سیاست‌های کلی دیده می‌شود که چندان مطلوب نیست و باید نسبت به افزایش ضمانت‌های اجرایی سیاست‌های کلی نظام اقدامات موثر تری صورت گیرد.»؛ حتی در سایت مجمع هم چنین جمله ای وجود ندارد.

,

وی بیان داشت: من ندیدم ایشان دولت را متهم به عدم اجرای سیاست های کلی که باعث مشکلات معیشتی کرده باشد. بهر حال چنانچه این سوال خود خبرگزاری است به چند نکته اشاره می کنم. نکته اول اینکه دولت همیشه به سیاستهای کلی نظام و اسناد بالادستی توجه داشته و اساسا همه قوانین با توجه به سیاستهای کلی نظام در نظر گرفته می شود و دولت هم مجری قوانین است.

,

ربیعی تصریح کرد: به این حقیقت هم باید توجه کرد که بیشتر این سیاست‌ها قبل از ۷ سال گذشته تصویب شده اند که ما در شرایط عادی به سر می بردیم. این دولت با وجود قرار گرفتن در دوران جنگ اقتصادی و نیز شرایط کرونا که اقتصاد جهانی را متاثر و کوچک نموده است، همه اهتمام و تلاش خود را به کار گرفته است.

,

وی بیان داشت: نکته دوم بهتر است از کلی گویی اجتناب و به طور مشخص اعلام شود کدام سیاست است که تبدیل به قانون شده و اجرا نشده است و آثار آن بر معیشت چه بوده است. که بتوان پیرامون آن بحث کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه