اخبار داغ

مردودی وزارت جهاد کشاورزی در حفظ اراضی؛

زمین‌خواران سیری‌ناپذیر؛ دوئل تعاونی مسکن ادارات دولتی با قانون/ رشد قارچ‌گونه باغ ویلاها تهدید امنیت غذایی کشور است

زمین‌خواران سیری‌ناپذیر؛ دوئل تعاونی مسکن ادارات دولتی با قانون/ رشد قارچ‌گونه باغ ویلاها تهدید امنیت غذایی کشور است
تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و قطعه‌بندی آن‌ها توسط تعاونی مسکن ادارات و سودجویان منجر به رشد قارچی باغ‌ ویلاهای غیرمجاز شده است که با از بین بردن زمین‌های کشاورزی، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، واگذاری زمین‌های کشاورزی روستاییان و تغییر کاربری را باید آفتی در صنعت کشاورزی کشورمان بدانیم، معضلی که به دلیل شرایط مالی نامناسب برخی کشاورزان و فرصت‌طلبی زمین‌خواران و دلالان به وجود می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در اطراف شهرستان مشهد مجتمع سازی در اراضی کشاورزی از ساخت ویلا‌های غیرمجاز پیشی گرفته است و همین امر شرایط را بحرانی‌تر کرده است.

,

در همین رابطه محمدرضا قوسیان، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس در رابطه با حوزه وظایف مدیریت امور اراضی اظهار کرد: زمین، زیرساخت اولیه تولید و امنیت غذایی کشور است و اگر اراضی کشاورزی دچار تصرف شوند، امنیت غذایی کشور به چالش کشیده می‌شود.

,

اختلال در زنجیره غذایی ۱۰ نفر با تغییر کاربری یک هکتار اراضی کشاورزی

, اختلال در زنجیره غذایی ۱۰ نفر با تغییر کاربری یک هکتار اراضی کشاورزی, اختلال در زنجیره غذایی ۱۰ نفر با تغییر کاربری یک هکتار اراضی کشاورزی,

وی افزود: اگر یک هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی به دلیل تغییر کاربری و ویلاسازی از سطح زیر کشت خارج شود، در تأمین زنجیره غذایی ۱۰ تا ۱۳ نفر اختلال به وجود می‌آید.

,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه بستر تغییر کاربری غیرمجاز در تمام شهرستان‌های استان فراهم‌شده است خاطرنشان کرد: شهرستان‌ها ازلحاظ آمار تخلف در امور اراضی کشاورزی به سه دسته قرمز، نارنجی و سفید تقسیم می‌شود که وضعیت قرمز نشان‌دهنده جاذبه بالای شهرستان‌های مشهد، طرقبه و شاندیز، نیشابور، چناران و قسمتی از فریمان و سبزوار است که اکنون دچار پدیده زمین‌خواری شده است.

,

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی شهرستانی با وضعیت سفید تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود ندارد افزود: تربت‌حیدریه، کاشمر قسمتی از خلیل‌آباد، قوچان و کلات شهرستان‌هایی هستند که درگذشته هیچ‌گونه تغییر کاربری در آن‌ها رخ نداده بود ولی اکنون در وضعیت هشدار قرار دارند.

,

اولویت مدیریت اراضی کشاورزی برخورد با تغییر کاربری‌های سازمان‌دهی شده است

, اولویت مدیریت اراضی کشاورزی برخورد با تغییر کاربری‌های سازمان‌دهی شده است, اولویت مدیریت اراضی کشاورزی برخورد با تغییر کاربری‌های سازمان‌دهی شده است,

قوسیان اولویت سیاست‌های مدیریت اراضی کشاورزی خراسان رضوی را مقابله با تغییر کاربری‌های سازمان‌دهی شده دانست و گفت: در مقابل فساد و رانت کلان دولتی و شخصی در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی کوتاه نمی‌آییم.

,

وی افزود: زمین‌خواران در پوشش مشاورین املاک در مناطق پتانسیل‌دار تغییر کاربری در اطراف شهر مشهد مجتمع‌های چند صد هکتاری را سازمان‌دهی می‌کنند.

,

افزایش نظارت بر مشاوری املاک، اولین گام در سامان‌دهی تغییر کاربری‌ها

, افزایش نظارت بر مشاوری املاک، اولین گام در سامان‌دهی تغییر کاربری‌ها, افزایش نظارت بر مشاوری املاک، اولین گام در سامان‌دهی تغییر کاربری‌ها,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه اولین گام برای مقابله و ساماندهی تغییر کاربری‌های سازمان‌دهی شده در اطراف مشهد، افزایش نظارت‌ها و بازرسی از مشاورین املاک منطقه است اذعان کرد: ۱۱ هزار مشاور املاک غیرقانونی در اطراف مشهد بدون مجوز و اخذ تأییدیه‌های لازم از اتاق اصناف در حال فعالیت هستند.

,

وی در ادامه افزود: عدم صداقت این افراد در ارائه مشاوره‌ خرید زمین به مردم، موجب رشد و پیشرفت آسیب‌رسانی به اراضی کشاورزی استان به‌خصوص در اطراف شهرستان مشهد می‌شود.

,

, ,

قوسیان اسناد مشاع و سهمی را قاتل زمین‌های کشاورزی اطراف مشهد دانست و گفت: بیشترین تغییر کاربری‌ها و قطعه‌بندی اراضی کشاورزی جهت ساخت ویلا تحت عنوان سند‌های تک‌برگی مشاع صورت می‌گیرد.

,

وی افزود: تنها ۲۳ درصد از اراضی خارج از محدوده روستا‌ها سند مفروزی ۶ دانگ و ۲۵ درصد سطح اراضی کشاورزی استان سند مشاع قانونی و معتبر دارند.

,

سود‌های گزاف مشاورین املاک در قطعه‌بندی زمین‌های چند هکتاری

, سود‌های گزاف مشاورین املاک در قطعه‌بندی زمین‌های چند هکتاری, سود‌های گزاف مشاورین املاک در قطعه‌بندی زمین‌های چند هکتاری,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ورود کارشناسان خبره دادستانی با گرید ثبتی به حوزه نقل‌وانتقالات اراضی در محدوده روستا‌های اطراف مشهد را‌ ضروری خواند و گفت: عامه مردم نمی‌توانند سند‌های تقلبی را شناسایی کنند و این در صورتی است که نیمی از سند‌های ارائه‌شده در بنگاه‌های معاملاتی برای فروش زمین‌های کشاورزی روستایی جعلی و تقلبی هستند.

,

وی افزود: کمربندی باغچه_ مشهد جولانگاه زمین‌خواران در پوشش مشاورین املاک است که موازی با اقدام قلع‌وقمع تغییر کاربری‌ها توسط جهاد کشاورزی، این افراد سودجو در حال قطعه‌بندی و فروش اراضی کشاورزی هستند.

,

, ,

رانت تعاونی مسکن ادارات دولتی، زمان تخریب را به تعویق می‌اندازد

, رانت تعاونی مسکن ادارات دولتی، زمان تخریب را به تعویق می‌اندازد, رانت تعاونی مسکن ادارات دولتی، زمان تخریب را به تعویق می‌اندازد,

قوسیان سخت‌ترین و طولانی‌ترین روند قلع‌وقمع باغ ویلای غیرمجاز در اطراف مشهد را مربوط به‌ تخلفات تعاونی مسکن‌های ادارات و سازمان‌های دولتی دانست و اظهار کرد: روابط و رانت تعاونی‌ مسکن‌های ادارات دولتی موجب شده تا در قالب ارائه خدمات، نفس زمین‌خواری را در اراضی کشاورزی اجرا کنند.

, خدمات، نفس زمین‌خواری را در اراضی,

وی افزود: ۵۰۰ تعاونی مسکن ادارات دولتی در پهنه حدفاصل شاندیز_گلبهار نسبت به خرید اراضی کشاورزی با متراژ بالا جهت قطعه‌بندی اقدام کرده‌اند.

,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به رشد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در جاده کاهو خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای که روستاییان و مالکان صنایع به‌سختی به دنبال اخذ انشعاب برق هستند، تعاونی مسکن شرکت برق به‌صراحت تمام چندین هکتار از اراضی کشاورزی را تغییر کاربری داده و با ساخت مجموعه باغ‌ ویلا و اخذ انشعابات، به بازار زمین‌خواری در منطقه کاهو در اطراف شهرستان مشهد رونق بخشیده است.

,

مجتمع ویلایی شرکت برق در منطقه کاهو باید تخریب شود

, مجتمع ویلایی شرکت برق در منطقه کاهو باید تخریب شود, مجتمع ویلایی شرکت برق در منطقه , , , کاهو, , , باید تخریب شود,

وی افزود: مجتمع شرکت برق در منطقه کاهو عین تخلف و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و به‌طورقطع باید قلع‌وقمع شود، ولی متأسفانه رانت و فساد در لایه‌های مختلف اداری نقطه مقابل فعالیت‌های معاونت حفظ امور اراضی است و جلوی قلع‌وقمع این مجموعه را گرفته است.

,

, ,

کاهش ۵۰ درصدی منطقه منفصله توس در راستای صیانت از اراضی کشاورزی

, کاهش ۵۰ درصدی منطقه منفصله توس در راستای صیانت از اراضی کشاورزی,

قوسیان با بیان اینکه زمین‌خواران دلشان را به طرح منفصله توس خوش نکنند تصریح کرد: با تصویب پروژه ۳۱۰۰ هکتاری محدوده منفصله توس قرار است برای صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با تغییر کاربری این مقدار به نصف برسد.

,

زمین کشاورزی غیرقابل کشت اراضی ملی محسوب می‌شوند

, زمین کشاورزی غیرقابل کشت اراضی ملی محسوب می‌شوند, زمین کشاورزی غیرقابل کشت اراضی ملی محسوب می‌شوند,

وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند که در زمین کشاورزی‌شان به دلیل عدم کشت در سال‌های گذشته می‌توانند نسبت به ویلا سازی اقدام کنند افزود: بر اساس قانون بایر مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر اراضی کشاورزی قابلیت کشت را نداشته باشد، اراضی ملی محسوب شده و هیچ فردی حق تصرف در محدوده این اراضی را ندارد.

, اس قانون بایر مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر اراض,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق قانون حفظ کاربری در سال ۷۴ اگر ساخت و سازی قبل از سال ۷۴ صورت گرفته باشد، در قالب بنای قدیمی تأیید می‌شود و باید درخواست‌های لازمه از سوی متقاضی ارسال‌شده و توسط کانون کارشناسان دادگستری، کارشناسی که گرید نقشه‌خوانی داشته باشد با بررسی‌های لازم و پس از طی کمیسیون‌های شهرستانی و استانی و بازدید حراست جهاد مجوز تغییر کاربری صادر کنند.

,

خلأ قانونی انشعابات غیرمجاز، بهانه زمین‌خواران

, خلأ قانونی انشعابات غیرمجاز، بهانه زمین‌خواران, خلأ قانونی انشعابات غیرمجاز، بهانه زمین‌خواران,

وی افزود: طرح مقابله با انشعابات غیرمجاز مجلس شورای اسلامی در مرحله اجرا شکست ‌خورده است و اکنون نزدیک به یک سال است که تأییدیه مجوز‌ها به سازمان جهاد کشاورزی محول شده است.

,

قوسیان خاطرنشان کرد: انشعابات غیرمجاز از سوی شرکت‌ برق، آب و گاز در خارج از بافت روستا بدون تأییدیه جهاد کشاورزی، اعمال قانون ماده 8 می‌شود و علیه شرکت خاطی شکایت تنظیم‌شده و در دادگاه پیگیری می‌شود.

,

, ,

سامانه۱۳۱، بستر نظارت مردمی بر تغییر کاربری‌ها

, سامانه۱۳۱، بستر نظارت مردمی بر تغییر کاربری‌ها , سامانه۱۳۱، بستر نظارت مردمی بر تغییر کاربری‌ها ,

وی افزود: ۵۲ هزار باغ ویلا در استان شکل‌گرفته است که بخشی از این آمار توسط اطلاعات مردمی ثبت‌شده در سامانه۱۳۱ جهاد کشاورزی شناسایی ‌شده‌اند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه تعداد بازرسان جهاد کشاورزی در حوزه اراضی کشاورزی کافی نیست اذعان داشت: ۲۰۳ نفر مسئول بازرسی حفظ امور اراضی در شهرستان‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که قطعاً با این تعداد نمی‌توان با سطح تغییر کاربری داده‌شده استان مقابله کرد.

,
,
,

۹۰۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان رضوی مورد تعرض قرارگرفته است

, ۹۰۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان رضوی مورد تعرض قرارگرفته است, ۹۰۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان رضوی مورد تعرض قرارگرفته است,

قوسیان بابیان اینکه ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت در خراسان رضوی وجود دارد که در سال ۹۹ مورد تعرض زمین‌خواران قرارگرفته است تأکید کرد: اراضی دیمی استان با اولین بارندگی سالانه ظرفیت کشت محصول را دارند و تغییر کاربری این اراضی خیانت به یک ملت است.

,

, ,

پدیده آب فروشی به ساخت‌و‌ساز غیرقانونی در اراضی دیم رونق بخشید

, پدیده آب فروشی به ساخت‌و‌ساز غیرقانونی در اراضی دیم رونق بخشید, پدیده آب فروشی به ساخت‌و‌ساز غیرقانونی در اراضی دیم رونق بخشید,

وی افزود: آب فروشی باب شده است و هیچ نظارتی بر تانکر‌های آب‌بر در استان نیست، لذا به‌راحتی افراد می‌توانند در مناطق بی‌آب و دیم نسبت به ساخت ویلای غیر‌مجاز اقدام کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: ۴۳۰۰ هکتار اراضی تغییر کاربری داده ‌شده از ابتدای سال تاکنون در استان تخریب‌ شده‌ است و ۱۷۹۳ مورد شکایت نیز از باغ ویلاهای غیرمجاز تکمیل ‌شده صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ نیز ۱۰۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری شده  در سال جاری به حالت قبل خود بازگشتند.

,
,
,
,
,

قوسیان با اشاره به عملکرد ضعیف برخی از دهیاری‌ها و شورا‌های روستا در مقابله و گزارش تغییر کاربری در محدوده خارج از روستایشان خاطرنشان کرد: شوراها و روستاها نماد مردم‌سالاری کشور هستند، ولی تعدادی از دهیاران روستا‌های اطراف مشهد متأسفانه با برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در اطراف روستا‌هایشان دچار تعارض منافع شده و به همین ‌علت مانع فعالیت زمین‌خواران در حریم روستا نمی‌شوند.

,

ویلا سازی امنیت اجتماعی و فرهنگی روستا را به مخاطره می‌کشاند

, ویلا سازی امنیت اجتماعی و فرهنگی روستا را به مخاطره می‌کشاند,

وی افزود: مردم روستا باید به این حقیقت تلخ پی ببرند که اگر ویلا سازی غیرقانونی در محدوده روستا رخ بدهد، نه‌تنها این تصرف موجب توسعه آن محدوده نشده بلکه امنیت اجتماعی و فرهنگی آن منطقه از بین رفته و دچار دگرگونی می‌شود.

,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان کرد: پدیده مهاجرت معکوس موجب کاهش آمار ساکنین روستایی شده است و همین امر دست افرادی که به دنبال ساخت ویلای قانونی در خارج از محدوده شهری هستند را باز می‌گذارد تا با اخذ مجوز‌های لازم و طی مراحل قانونی و نقشه‌نگاری نسبت به ساخت ویلای خود اقدام کنند.

,

وی افزود: افرادی که زمین کشاورزی‌ را از حیث تولید خارج می‌کنند بدانند که نادانسته امنیت غذایی کشور را مورد هدف قرار می‌دهند.

,

خطر خاموش کاهش سطح کشت در راستای تغییر کاربری اراضی کشاورزی

, خطر خاموش کاهش سطح کشت در راستای تغییر کاربری اراضی کشاورزی, خطر خاموش کاهش سطح کشت در راستای تغییر کاربری اراضی کشاورزی,

قوسیان خاطرنشان کرد: متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی با کسانی که امنیت کشور را مختل ‌می‌کنند همگام‌اند و خطر خاموش تغییر کاربری و کاهش سطح کشت، مانع جریان صنعت کشاورزی در رگ‌های اقتصاد خراسان رضوی می‌شود.

,

, ,

تخریب ۲۰۰۰ ویلای غیرمجاز در شهرستان طرقبه

وی افزود: احتمالاً تا پایان سال ۹۹، برنامه قلع‌وقمع وسیع ۲۰۰۰ واحدی را در محدوده طرقبه با محور بازدارندگی افراد از تغییر کاربری اراضی اجرا ‌می‌شود.

در ادامه حسن عاقل، کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، یکی از دلایل اصلی تغییر کاربری را رغبت مالکان اراضی کشاورزی برای فروش زمین‌هایشان دانست و گفت: افزایش بیکاری و گسترش فقر در بین کشاورزان، کاهش تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش واردات، بی‌تدبیری تصمیم‌گیرندگان صنعت کشاورزی کشور و افزایش مهاجرت معکوس موجب شده تا بیشتر کشاورزان خراسان رضوی به فکر فروش زمین‌هایشان کنند.

, تخریب ۲۰۰۰ ویلای غیرمجاز در شهرستان طرقبه, تخریب ۲۰۰۰ ویلای غیرمجاز در شهرستان طرقبه,
,
,
,
,

وی افزود: فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری را باید آفتی در صنعت کشاورزی کشور دانست، پدیده‌ای که از یک‌سو به دلیل شرایط مالی نامناسب برخی کشاورزان و از سوی دیگر فرصت‌طلبی دلالان و قانون‌شکنان به وقوع می‌پیوندد.

, .,

کاهش ۷۵ درصدی سرانه اراضی کشاورزی در ۵۰ سال گذشته

, کاهش ۷۵ درصدی سرانه اراضی کشاورزی در ۵۰ سال گذشته, کاهش ۷۵ درصدی سرانه اراضی کشاورزی در ۵۰ سال گذشته,

این کارشناس کشاورزی بابیان اینکه سرانه اراضی کشاورزی کشور در ۵۰ سال گذشته از پنج هزار و ۳۰۰ متر به یک هزار و ۸۷۰ متر کاهش‌یافته است خاطرنشان کرد:  به باور کارشناسان امر تأمین امنیت غذایی، یکی از بزرگ‌ترین وظایف مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که با حفظ اراضی کشاورزی ممکن میسر می‌شود ولی امروزه بی‌تدبیری مسئولان و عدم‌حمایت از کشاورزان خرد موجب رونق بازار تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است.

,

وی افزود: جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز و خُرد شدن اراضی ۲ راهکار حفظ اراضی است و جهاد کشاورزی خراسان رضوی باید در راستای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و وضع قانون، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزان را تشویق کند.

,

بنگاه‌های املاک، قتلگاه صنعت کشاورزی در روستاها

, بنگاه‌های املاک، قتلگاه صنعت کشاورزی در روستاها, بنگاه‌های املاک، قتلگاه صنعت کشاورزی در روستاها,

عاقل تصریح کرد: معاملات شبهه دار در بنگاه‌های معاملات املاک نه برای کشاورز سود دارد و نه برای خریدار چراکه بیشترین سود حاصل از تغییر کاربری در قطعه‌بندی اراضی کشاورزی است.

,

افزود: جهاد کشاورزی باید به‌جای ارائه آمار قلع‌وقمع، برنامه مدونی برای احیای اراضی آسیب‌دیده کشاورزی در استان ارائه کند تا با همکاری صندوق کشاورزان و اعطای تسهیلات، انگیزه مجدد در کشاورزان خرد ورشکست‌ شده ایجاد شود.

,

این کارشناس کشاورزی افزایش بازرسی متمرکز سازمان نظام‌مهندسی بر مزارع کشاورزی خرد را ضروری دانست و گفت: در راستای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی باید فناوری نوین در دسترس کشاورزان قرار بگیرد، چراکه لازمه افزایش تولید بلندمدت و پایدار، توسعه جوانب صنعت کشاورزی است.

,

وی افزود: افزایش فعالیت دلالان و سوداگری در بازار فروش اراضی کشاورزی به دلیل سود بسیار چشمگیر آن، تحمیل بار اقتصادی بر دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی را به همراه دارد.

, .,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه