اخبار داغ

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین:

رهاسازی گرگ‌ها در طبیعت توسط محیط زیست کذب است/ "گرگاس"؛ عامل حمله به مردم روستای گورپان

رهاسازی گرگ‌ها در طبیعت توسط محیط زیست کذب است/ "گرگاس"؛ عامل حمله به مردم روستای گورپان
علی فرجی در رابطه با انتشار مطلبی مبنی بر رها سازی گرگ ها در طبیعت از جانب محیط زیست، گفت: این خبر شایعه است و از اساس کذب بوده و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگ یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فرجی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین اظهار کرد: در پی انتشار خبری مبنی بر حمله گرگ به پنج نفر از اهالی روستای گورپان اسفراین و مجروح شدن آنان، نتیجه بررسی ها نشان می دهد که موجود عامل حمله، حیوانی به نام سگ گرگ «گرگاس» بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپهرآیین,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: متاسفانه براثر حمله این حیوان به مردم روستای گورپان، پنج نفر از اهالی به شدت مجروح شدند که در نهایت این حیوان سرانجام با سلاح سرد توسط مردم از پا درآمد.

,

وی تصریح کرد: بررسی علائم و نشانه های ظاهری و ریخت شناسی حیوان مذکور نشان می دهد این نشانه ها منحصرا مربوط به گرگ یا منحصرا مربوط به سگ نیست و علائمی از هر دو حیوان را به همراه دارد.

,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین با اشاره به اینکه به‌طورکلی در دنیا، گرگ‌سگ‌ها عامل بیشترین حمله به انسان محسوب می‌شوند، گفت: برخی از آن‌ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ‌ها، بعضاً از سگ درنده‌خوتر بوده و به انسان حمله می‌کنند.

,

وی با بیان اینکه در برخی موارد نیز ممکن است گرگاس به دلیل بروز بیماری مانند «هاری» درنده خو شده و به هر چیزی حمله کند، گفت: نتیجه آزمایش هاری توسط  دامپزشکی در دست بررسی است که اعلام خواهد شد.

,

فرجی با تاکید بر اینکه حضور گرگ ها در راس هرم غذایی و به عنوان کنترل کننده جمعیت جوندگان و حذف کننده حیوانات بیمار در طبیعت هستند، اظهارکرد: باتوجه به اینکه نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت دارد اما سیاست و اهداف سازمانی محیط زیست حفظ چرخه طبیعت و عدم دخالت و دستکاری در طبیعت برای افزایش جمعیت گرگ ها است.

,

این مقام مسئول در پاسخ به مطلبی که از سوی برخی افراد در رابطه با رهاسازی گرگ ها در طبیعت از جانب محیط زیست منتشر شده بود، گفت: این خبر شایعه  و از اساس کذب بوده و این باور که گرگها پلاک دار هستند نیز غلط می باشد و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگ یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی کند.

,

وی گفت: برای حل مشکل توجه به اجرای مدیریت مناسب و جامع پسماندهای غذایی، مدیریت مطلوب سگ های ولگرد، از ضروریات است و مردم می توانند با رعایت مواردی از قبیل دفع صحیح لاشه حیوانات خانگی تلف شده و پسماندهای غذایی، خودداری از دورگه گیری گرگ و سگ، در کاهش خسارت به انسان ها و حفظ محیط زیست و کارکرد صحیح چرخه طبیعی سهیم باشند.

,

فرجی با اشاره به دستورالعمل نحوه جلوگیری، دفع و جبران خسارت ناشی از حملات جانوران زیانکار گفت: پیش‌بینی امکانات ایمنی لازم و ایجاد حصار دیوار با پرچین مناسب جهت جلوگیری از حملات پستانداران و...حیوانات زیانکار برای هر خانه و دامداری در هر منطقه ای لازم است که متاسفانه در این روستا لحاظ نشده است.

,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین تصریح کرد: حال افراد زخمی رو به بهبود است و کارها برای بررسی و مراحل اداری در دست اقدام قرار دارد و همچنین برای یکی از اعضای این روستا که دارای شرایط بوده، مجوز استفاده از سلاح شکاری صادر شده که در صورت لزوم جهت دور کردن اینگونه حیوانات به صورت تیرهوایی استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه