اخبار داغ

ورزش زورخانه‌ای زنجان در گود بی‌تدبیری/ گلایه ورزشکاران از نگاه تبعیض آمیز مسئولان

ورزش زورخانه‌ای زنجان در گود بی‌تدبیری/ گلایه ورزشکاران از نگاه تبعیض آمیز مسئولان
در حالی که زمانی ورزش زورخانه‌ای در استان زنجان جایگاه ویژه داشت اما این روزها گلایه برخی ورزشکاران و مربیان نشان می‌دهد که مسئولان باید حمایت بیشتری از این ورزش داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; ورزش‌های باستانی ریشه در تاریخ ایرانیان دارد و تمامی حرکاتی که در این ورزش تعریف شده به آداب و رسوم ایرانیان برمی‌گردد همچنین در این ورزش، ورزشکاران علاوه براینکه شرایط فیزیکی بدن خود را پرورش می‌دهند رسم مردانگی، مرام و منش پهلوانی را نیز می‌آموزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

کم رنگ شدن فعالیت این ورزش در استان زنجان ورزشکاران و دوستداران این ورزش را نگران کرده است چرا که تبدیل شدن یکی از باشگاه های ورزش باستانی زنجان به قلیان‌سرا که سابقه تاریخی در زنجان داشت باعث شده ورزشکاران باستانی نگران این باشند که با کمرنگ شدن این ورزش هیچ تضمینی وجود ندارد که سایر باشگاه‌ها نیز تعطیل یا تغییر کاربری ندهند.

,

روزگاری در این ورزش پهلوانان نام آشنایی بودند که مرام و منش آنها الگوی جوانان جامعه بود و زورخانه‌ها نیز شور حال خاصی داشتند و بزرگان و ریش سفیدان در زورخانه‌ها حضور می یافتند، اما متاسفانه الان وقتی وارد یک زورخانه‌ می‌شویم در آن تنها سه، چهار ورزشکار فعالیت می‌کنند که نشان می‌دهد که این ورزش کم‌کم به سمت فراموشی می‌رود.

,

برگزاری مراسم گلریزان برای نیازمندان در زورخانه‌ها رسم بودکه با برگزاری گلریزان به افراد نیازمند جامعه کمک می‌کردند اما جای تاسف است که امروز ورزش باستانی به حال روزی افتاده که خود نیاز به گلریزان دارد.

,

پای درد و دل فعالان این ورزش نشستیم تا کمی از حال و روز ورزش باستانی برایمان بگویند.

,

, ,

پای حرف‌های علیرضا طاهری مرشد جوان که سالهاست در این رشته ورزشی فعالیت می‌کند و  مصطفی کرانی مربی ورزش زورخانه‌ای که 26 سال است در ورزش باستانی فعالیت می‌کند و چندین دوره نیز قهرمانی را برای ورزش باستانی استان زنجان به ارمغان آورده نشستیم.

,

کرانی در مورد وضعیت ورزش باستانی زنجان می‌گوید: نظارتی در کار نیست و هیئت در جذب ورزشکار کم کاریهای زیادی دارد.

,

مربی ورزش زورخانه‌ای با بیان اینکه هیئن نگاه تبعیضانه در بین تیم‌ها دارد که این این نگاه خیلی از ورزشکاران را رنج می‌دهد ادامه داد: همه تیم‌های ورزش باستانی مجوز جذب ورزشکار از مدارس را ندارند و در جذب ورزشکار جدید در بین تیم‌ها تبعیض وجود دارد.

,

وی بیان کرد: گاها مجوز جذب ورزشکار به تیمی داده می شود که توان اداره کردن را هم ندارد به همین دلیل وقتی که جذب ورزشکار جدید انجام می‌شود که بعد از یکی دو ماه به دلیل ناکارآمدی تیم منجر به فرار دانش آموزان می‌شود.

,

کرانی تاکید کرد: هیئت می‌تواند با بسیج ورزشکاران تفاهم نامه‌ای داشته باشد و از این طریق ورزشکاران را جذب کنند. اگر هم در گذشته تفاهم نامه‌ای مبنی بر جذب ورزشکار از حوزه بسیج بوده تا امروز عملی نشده است.

,

وی خاطر نشان کرد: استان‌هایی که در ورزش زورخانه‌ای حرفی برای گفتن دارند ورزشکاران خود را از پایگاه‌های بسیج جذب می‌کنند که متاسفانه در استان زنجان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

,

مربی ورزش زورخانه‌ای با تاکید براینکه در استان زنجان به دلیل ناکارآمدی روسای هیئت‌ها در این حوزه ضربه می‌خورد افزود: بی‌عدالتی در مسابقات ورزش باستانی نیز اتفاق می‌افتد و این موضوع ورزشکاران را از ادامه فعالیت در این رشته ورزشی دلسرد می‌کند.

,

وی با تاکید براینکه داورانی که در مسابقات حضور دارند گاها از قوانین این ورزش اطلاعی ندارند گفت: این کار باعث ضایع شدن حق ورزشکاران در مسابقات می‌شود.

,

کرانی با بیان اینکه ورزش باستانی در زنجان صاحب ندارد خاطرنشان کرد: ورزشکاران زیادی در استان داشتیم که به دلیل بی‌عدالتی و ناکارآمدی داوران از ورزش باستانی خداحافظی کردند.

,

وی اظهار کرد: در استان زنجان با مشکلات داوری نیز مواجه هستیم و داوران کار کشته در این رشته ورزش تربیت نشدند و کسی هم نیست در استان زنجان به این وضعیت سامان دهد.

,

, ,

مربی ورزش زورخانه‌ای با تاکید براینکه هیچ کسی بر فعالیت تیم‌ها نظارتی ندارد افزود: برنامه‌ای برای ساماندهی تیم‌های ورزش باستانی در استان زنجان وجود ندارد و تیم‌ها کاملا رها شدند.

,

وی خاطر نشان کرد: انسجامی در ورزش باستانی در استان زنجان وجود ندارد و همه این مشکلات نیز به بی‌توجهی و ناکارآمدی هیئت‌ برمی‌گردد.

,

کرانی مشکلات مالی را وخیم‌ترین موضوع ورزش باستانی عنوان کرد و ادامه داد: وضعیت مالی هیچ کدام از تیم‌های ورزش باستانی استان زنجان مناسب نیست که این موضوع ورزشکاران این حوزه را بسیار رنج می‌دهد.

,

وی همچنین با تاکید براینکه ورزش و جوانان کلا ورزش زورخانه‌ای را کنار گذاشته است بیان کرد: ورزش و جوانان حمایتی از این ورزش در استان زنجان نمی‌کند.

,

مربی ورزش زورخانه‌ای با تاکید براینکه آمار‌ی که روسای هیئت‌ از فعالیت تعداد ورزشکاران در استان زنجان می‌دهند آمارهای واهی بوده و حقیقت ندارد گفت: با حساب سرانگشتی که داشتیم کل ورزشکاران زورخانه ای در استان زنجان به 300 نفر هم نمی‌رسند در حالی که مسئولان از فعال بودن حدود یک هزار نفر ورزشکار در این رشته خبر می‌دهند.

,

پیشکسوتان ورزش باستانی در خارج از گود

, پیشکسوتان ورزش باستانی در خارج از گود, پیشکسوتان ورزش باستانی در خارج از گود,

وی با بیان اینکه برخی روسا با شعار سرکار آمدند اما دریغ از کمترین حمایتی از ورزشکاران افزود: کم کاری پیشکسوتان ورزش باستانی دلیلی بر آسیب دیدن این ورزش در استان زنجان شده است.

,

کرانی با تاکید براینکه پیشکسوتان خارج از گود زورخانه هستند و تمایلی برای فعالیت در این ورزش ندارند گفت: این ورزش به شدت به فعالیت پیشکسوتان نیاز دارد در حالی که پیشکسوتان در استان‌های صاحب نام فعالیت بسیار خوبی در این رشته دارند.

,

وی با بیان اینکه پیشکسوتان متولی ورزش باستانی هستند خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد که دلیل کناره گیری پیشکسوتان نبود انسجام و عدم حمایت از ورزش باستانی باشد و به جرات می‌توان گفت که فعالیت پیشکسوتان در ورزش باستانی در حد صفر است.

,

کمیته انضباطی ورزش باستانی غیرفعال است

, کمیته انضباطی ورزش باستانی غیرفعال است, کمیته انضباطی ورزش باستانی غیرفعال است,

مربی ورزش زورخانه‌ای در ادامه با بیان اینکه فعالیت کمیته انضباطی در این ورزش صفر است در واقع اسما این کمیته هست ولی رسما هیچ فعالیتی ندارند افزود: فعالیت این کمیته خیلی از مشکلات این ورزش را برطرف می‌کند.

,

وی خاطر نشان کرد: عملکرد عده‌ای باعث شده جلو رشد این ورزش را در استان گرفته است.

,

, ,

سوء مدیریت در ورزش باستانی

, سوء مدیریت در ورزش باستانی, سوء مدیریت در ورزش باستانی,

علیرضا طاهری مرشد جوان که از نوجوانی در این رشته بوده مشکل مدیریت نادرست را عامل عقب ماندگی این ورزش می‌داند افزود: عمده مشکلی که در ورزش باستانی وجود دارد سوء مدیریت است.

,

وی افزود: مجمع عمومی که سالانه همه هیئت‌ها تشکیل می‌دهند برای ورزش باستانی معنایی ندارد و حتی در سال این مجمع برگزار نمی‌شود.

,

این مرشد جوان زنجانی همچنین با تاکید براینکه اداره کل ورزش و جوانان به ورزشکاران باستانی بها نمی‌دهد یادآور شد: این ورزش به بهانه ایکه در چارت ورزش همگانی قرار دارد از حمایت محروم است و این موضوع دلیل نمی‌شود که این ورزش حیطه قهرمانی خود را از دست بدهد.

,

وی با تاکید براینکه اگر این ورزش جنبه قهرمانی نداشت چرا سالانه اینقدر مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود افزود: وقتی موضوع حمایتی در حوزه ورزش باستانی مطرح می شود بهانه اینکه این ورزش در گروه ورزش های همگانی از سوی مسئولان ورزش مطرح می شود و اعلام می کنند نباید فعالان این ورزش انتظار حمایتی داشته باشند.

,

طاهری خاطرنشان کرد: حمایت‌ها از تیم‌های ورزش باستانی در استان زنجان به صورت اتفاق نمی‌افتد و تا زمانیکه این دیدگاه در استان زنجان وجود دارد این ورزش پیشرفت نخواهد کرد.

,

عدم حمایت از ورزشکاران ورزش باستانی

, عدم حمایت از ورزشکاران ورزش باستانی, عدم حمایت از ورزشکاران ورزش باستانی,

وی با بیان اینکه متاسفانه حق خوری در این ورزش به راحتی اتفاق می‌افتد عنوان کرد: در ورزشی که به مرام پهلوانی و اخلاق شهرت دارد طوری با ورزشکاران برخورد می‌شود که موجب فرار ورزشکاران می‌شود.

,

این مرشد زنجانی بیان کرد: ورزش باستانی ورزش ملی و مذهبی است خصایص اخلاقی اعم از راستی و درستی، صداقت، دینداری از مهمترین ارزش‌های ورزش باستانی بشمار می‌رود.

,

وی خاطر نشان کرد: وقتی به این ورزش وارد شدیم بزرگان این ورزش تاکید می‌کردند که در این ورزش 99 درصد اخلاق و ادب بوده و یک درصد ورزش است.

,

طاهری عنوان کرد: وقتی یک جوانی تازه پا به عرصه ورزش باستانی می‌گذارد و فضایی که در ذهن دارد با فضایی که هیئت در این ورزش ایجاد کرده را مشاهده می‌کند از این ورزش دلسرد می‌شود.

,

وی خاطر نشان کرد: در این ورزش فضا طوری شکل گرفته که وقتی مدیریت در دو راهی عدالت و منفعت شخصی قرار می‌گیرد منفعت شخص در محور اصلی به شمار می‌رود.

,

مرشد زنجانی با تاکید براینکه جذب ورزشکار یک اصل در همه ورزش است اما اگر نتوانیم مدیریت داشته باشیم نتیجه ای نمی‌بینیم عنوان کرد: وقتی ورزشکار وارد این ورزش می‌شود مرام و منش پهلوانی، صداقت و راستی و درستی را مشاهده نکند قطعا در این ورزش ماندگار نمی‌شود.

,

وی با بیان اینکه ضعف مدیریت، ورزش باستانی را رو به سقوط می‌برد عنوان کرد: قوانین فدراسیون کامل است ولی در اجرا مشکل وجود دارد و در زنجان قوانین فدراسیون کاملا سلیقه ای اعمال می شود.

,

طاهری با تاکید براینکه بی نظمی در ورزش باستانی زنجان حاکم است و روش کدخدا منشی در این ورزش پیش گرفته شده است افزود: این بی‌نظمی‌ها باعث شده تیم‌ها به دلخواه خودشان فعالیت دارند و کاری به هیئت ندارند.

,

, ,

مصطفی کرانی مربی ورزش زورخانه‌ای همچنین در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: به عنوان کسی که هر روز در کف گود این ورزش هستم زنگ خطر از بین رفتن این ورزش را احساس می‌کنم، امیدوارم گوش شنوایی باشد برای شنیدن این زنگ خطر وجود داشته باشد.

,

وی با تاکید براینکه با این روال فاتحه این ورزش در زنجان خوانده می‌شود عنوان کرد: در این ورزش ورزشکاران و مربیان تاثیر گذاری در این ورزش تربیت نمی‌شوند در حالی که این ورزشکاران و مربیان هستند که آینده این ورزش را تضمین می‌کند.

,

مربی ورزش زورخانه‌ای گفت: نگرانم کم‌کم سایر باشگاه‌های ورزش باستانی نیز به سرنوشت باشگاه پوریای ولی که روزگاری در آن ورزشکاران بنام در آن ندای یا علی سرمی‌دادند اکنون به سفره خانه تبدیل شده گرفتار شوند.

,

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان کسی که سالهاست در این ورزش فعالیت دارم اعلام می‌کنم اگر ورزش باستانی همین راه را ادامه دهد در 10 سال آینده این ورزش سرپا نخواهد ماند و روشی که برای این ورزش پیش گرفته شده منجر به زمین خوردن آن می‌شود.

,

امیدواریم درد دلهای این ورزشکاران تلنگری برای صاحبان این ورزش، پیکسوتان و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان باشد تا وارد گود شده و از این ورزش حمایت کنند تا راهی که این ورزش در پیش گرفته منجر به زوال آن نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه