اخبار داغ

در میزگردی با حضور کارشناسان و مسئولان اصناف مطرح شد؛

احتکار خانگی کالاهای اساسی کمبودها را در بازار تشدید کرده است/ تخفیف فروشگاه‌های بزرگ کاذب است

احتکار خانگی کالاهای اساسی کمبودها را در بازار تشدید کرده است/ تخفیف فروشگاه‌های بزرگ کاذب است
یک مسئول صنفی گفت: در حال حاضر احتکار کالاها به صورت خانگی انجام می‌شود؛ خانواده‌ای که در طول سال یک کیلو شکر هم مصرف نمی‌کند، کافی است تا کمترین خبری از گران شدن شکر بشنود تا به فکر تامین چندین برابری آن بیفتد. حل این مشکل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، چندی است بازار کرمان وضعیت آشفته ای را دارد و هر روز کمبودها و افزایش قیمت های جدیدی را تجربه می کند، شکر، روغن و روغن کالاهایی هستند که پیدا کردن آن ها در بازار همچون یافتن گنج شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

از این رو پایگاه خبری راه آرمان برای بررسی وضعیت بازار در ایام پایان سال میزگردی با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار کرد.

,

قرار بود در این میزگرد معاون بازرگانی سازمان صمت و معاون بازرسی این سازمان نیز حضور داشته باشند که متاسفانه ۱۵ دقیقه قبل از آغاز، روابط عمومی این سازمان از استعفای ناگهانی این ۲ مسئول و پذیرش آن خبر داد.

,

مهدی مهدوی رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان در خصوص استعفای این ۲ معاون سازمان صمت گفت: مشکلات بازار کرمان بسیار زیاد است، زمانی که یک مسئول را درگیر می کنند و از سوی دیگر سهمیه ای برای تامین کمبودهای بازار نداشته باشد مجبور به استعفا می شود.

,

وی افزود: در حال حاضر فرمانداری برای تنظیم بازار وارد عمل شده، باید توجه داشت که کار را باید به دستکاردان سپرد، تنظیم بازار باید توسط سازمان صمت انجام شود چرا که فرماندار و استاندار قادر به اداره شرایط نیست.

,

مدیران ما برای انجام کار اختیار کافی ندارند

, مدیران ما برای انجام کار اختیار کافی ندارند, مدیران ما برای انجام کار اختیار کافی ندارند,

مهدی عباسی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به کمبود مرغ در کرمان عنوان کرد: مدیران ما برای انجام کار اختیار کافی ندارند، استانداری کمیته ای را برای قیمت گذاری مرغ راه اندازی کرده است.

,

وی افزود: از ما خواسته شده تا مرغ در بازار به اندازه کافی وجود داشته باشد در عین حالیکه قیمت مرغ در استان حداقل از ۱۵ استان کشور بالاتر باشد.

,

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان بیان کرد: با این وجود عده ای با انتشار خبری اعلام کردند که دست های پشت پرده سبب افزایش قیمت مرغ در استان کرمان شده و در نهاد ریاست جمهوری از ما شکایت کرده اند.

,

عباسی تاکید کرد: بحث نهاده های دامی را به جهاد مرتبط می دانند در صورتی که تهران مستقیم سهمیه نهاده مرغداران را تامین می کند و ما اختیاری نداریم حال چگونه توقع پاسخگویی ما را دارند.

,

مهدی مهدوی رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان در خصوص کمبود شکر در استان توضیح داد: مدیریت کلان کشور به دولت باز می گردد، دولت موظف است تا طرح نظارت بر بازار را انجام دهد، در حال حاضر معضل ما در کشور گرانی است.

,

سرچشمه گرانی به کارخانه جاتی باز می گردد که خود تعیین کننده قیمت هستند

, سرچشمه گرانی به کارخانه جاتی باز می گردد که خود تعیین کننده قیمت هستند, سرچشمه گرانی به کارخانه جاتی باز می گردد که خود تعیین کننده قیمت هستند,

وی افزود: سرچشمه گرانی به کارخانه جاتی باز می گردد که خود تعیین کننده قیمت هستند، برخی از کارخانه ها محصولات خود را از بازار تهیه می کنند، بر اساس اعلام معاون وزیر این واحدهای تولیدی خود نرخ گذار هستند.

,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان بیان کرد: زمانی که قیمت بالا است با توجه به تورم موجود و مسائل اقتصادی قدرت خرید مردم کم می شود در عین حال که نمی توان ذائقه مردم را تغییر داد.

,

مهدوی تاکید کرد: روز گذشته جلسه شورای تامین استان برای رسیدگی به مسئله کمبود روغن برگزار شد، مسئله ای که مطرح شد این بود که روغن در استان موجود است اما از نظر کیفیت دارای وضعیت مطلوبی نیست و در حین طبخ بوی نامساعدی می دهد.

,

وی یادآور شد: دولت نباید همه چیز را بر گردن سایرین بیندازد چرا که نظارت بر کارخانه جات از وظایف دولت است، تحریم ها هیچ ربطی به کمبودها ندارد و مشکل در داخل است.

,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان ابراز کرد: ایراد دستگاه های متولی این است که پیش بینی کمبود کالاها در یک برهه از زمان را انجام نمی دهند، زمانی که با کمبود مواجه می شوند تازه به دنبال راه چاره می گردند.

,

احتکار خانگی کالاهای اساسی کمبودها را در بازار تشدید کرده است

, احتکار خانگی کالاهای اساسی کمبودها را در بازار تشدید کرده است, احتکار خانگی کالاهای اساسی کمبودها را در بازار تشدید کرده است,

مهدوی اظهار کرد: در حال حاضر احتکار کالاها به صورت خانگی انجام می شود، خانواده ای که در طول سال یک کیلو شکر هم مصرف نمی کند، زمانی که کمبود می شود همه به فکر تامین چندین برابری می افتند که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

,

وی ادامه داد: شکری که برای تامین نیاز استان تهیه شده، در حال حاضر در اختیار کارخانه سیرجان قرار گرفته تا بسته بندی شود و مستقیم در اختیار خانوار قرار می گیرد اما این اقدام حداقل باید یک ماه پیش انجام می شد.

,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان عنوان کرد: مسئله دیگر عدم وجود نظارت در فروشگاه های بزرگ است، قیمت روی محصولات کاذب است و این تخفیف های نجومی در واقعیت کاذب هستند و در واقع قیمت اصلی را همراه با سود از مردم دریافت می کنند.

,

مهدوی اذعان کرد: برخی از شرکت ها هستند که در کنار توزیع روغن محصولات دیگر هم به اجبار به واحدهای صنفی قالب می کند و مغازه دار به دلیل عدم فروش محصولات اجباری روغن را با قیمت بیشتری به فروش می رساند تا هزینه ای که کرده، جبران شود و سبب گران فروشی در بازار می شود.

,

وی افزود: گاهی نیز به دلیل اجبار خرید اقلام دیگر مغازه دار از خرید و عرضه روغن خودداری می کند، اگرچه حاشیه سود روغن هم بسیار پایین بوده و همین عامل سبب شده بسیاری از واحدهای صنفی از تامین روغن صرف نظر کنند.

,

چاره اندیشی پس از کمبود کالاها بازار را آشفته تر کرده است

, چاره اندیشی پس از کمبود کالاها بازار را آشفته تر کرده است, چاره اندیشی پس از کمبود کالاها بازار را آشفته تر کرده است,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد، با پیش از وقوع حادثه چاره اندیشی کرد در حال حاضر تامین در اولویت قرار دارد.

,

مهدوی متذکر شد: اکنون در استان ۱۰۰ هزار تن شکر و ۱۰۰ هزار تن روغن وجود دارد باید سرمایه گذار برای توزیع در بازار جذب شود، تا بازار تعدیل شود.

,

وی یادآور شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی تنظیم بازار است، بنابراین باید این اختیار به سازمان صمت و بخش خصوص را داد در عین حالیکه بر عملکرد آن ها باید نظارت عالی وجود داشته باشد.

,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان بیان کرد: دولت یک نهاد نظارتی است و باید خود را کوچک کند، تامین کالاهای اساسی را به بخش خصوصی بسپارد و محدودیت ایجاد نکند.

,

مهدوی توضیح داد: بازار باید از یک کالا اشباع شود چرا که در چنین شرایطی قیمت ها می شکند، برای کمک به حل این مشکل اقدام به راه اندازی یک شرکت هلدینگ به نام شرکت تعاونی تامین نیاز صنوف را تحت نظارت اداره تعاون کردیم تا دست واسطه ها را در تنظیم بازار قطع کنیم.

,

, ,

ریشه همه مشکلات در ناکارآمدی مدیران است

, ریشه همه مشکلات در ناکارآمدی مدیران است, ریشه همه مشکلات در ناکارآمدی مدیران است,

وی ادامه داد: ریشه همه مشکلات در ناکارآمدی مدیران است، امروز ما در مسائل موشکی و هسته ای نه تنها مشکلی نداریم بلکه جزء قدرت های جهانی محسوب می شویم چرا که به دست مدیران کارآمد اداره می شوند.

,

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان ابراز کرد: انحصار تخم مرغ در اختیار سه نفر است، همین انحصار سبب کمبود در بازار شده، شرکت های پخش موظف هستند به صورت مویرگی کالاهای خود را به واحدهای صنفی خرده فروش تزریق کنند، که در عمل امتناع می کنند.

,

در ادامه مهدی عباسی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان توضیح داد: متاسفانه در سطح ملی اختیارات ستادهای تنظیم بازاری استان ها را بسیار محدود کرده اند و استان هیچ اختیاری از خود ندارد.

,

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام یک شرکت دولتی برای تامین ذخایر استراتژیک کشور است که در برخی از برهه های زمانی خاص مدتی بتواند نیاز کشور را تامین کند، اما استاندار و استان هیچ اختیاری برای استفاده از این کالاها ندارد.

,

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: قیمت ها در سطح ملی تعیین می شوند و کارگروه های تنظیم بازار استانی هیچ اختیاری برای اظهار نظر ندارند، دولت می خواهد رویه یکسانی را در کل کشور اجرا کند که قابل انجام نیست.

,

عباسی اذعان کرد: تفاوت در اقلیم، فرصت، مسافت، شرایط اصناف و نوع تغذیه شرایط استان ها را با یک دیگر متفاوت کرده حال چگونه می توان با توجه به این شرایط قیمت یکسان برای کل کشور در نظر گرفته باشد.

,

برای حل مشکل کمبود مرغ چاره ای جز افزایش قیمت مرغ وجود ندارد

, برای حل مشکل کمبود مرغ چاره ای جز افزایش قیمت مرغ وجود ندارد, برای حل مشکل کمبود مرغ چاره ای جز افزایش قیمت مرغ وجود ندارد,

وی یادآور شد: تصمیماتی که در سطح ملی اتخاذ می شود باید در همه استان ها رعایت شود، اما در حال حاضر تعدادی از استان ها با عدم رعایت قوانین بازار سایر استان ها را هم متلاطم می کنند.

,

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان عنوان کرد: البته جو روانی بازار در مدیریت شرایط اثر بسیاری دارد و اگر هر یک از ۶۰۰ هزار خانوار ساکن در شهر کرمان یک مرغ مازاد بر نیاز خود تامین کنند، هزار و ۲۰۰ تن مرغ به فروش می رسد که نیاز ۱۵ روز استان است.

,

عباسی مطرح کرد: برای حل مشکل کمبود مرغ چاره ای جز افزایش قیمت مرغ وجود ندارد، بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است و گاهی بر اساس افزایش قیمت باید نیاز استان را رفع کرد.

,

وی ادامه داد: اگر رفع مشکلات داخلی استان به مدیریت های استانی سپرده شود قطعا حل مشکلات سریع تر انجام می شود و با دادن اختیار به دیران توسط استاندار می توان بازار را کنترل کرد.

,

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان بیان کرد: تا زمانی که تامین در بازار انجام نشود، امنیت روانی در جامعه ایجاد نمی شود، اگر کالای اساسی در کشور کم است باید دولت با واردات نیاز بازار را تامین کند، وارداتی که آسیبی به تولیدکننده وارد نشود.

,

مهدوی رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان در ارتباط با تخلفات واحدهای گران فروشی در بحث گران فروشی تصریح کرد: وظیفه ذاتی اتحادیه نظارت بر واحدهای صنفی است، مردم ما باید مطالبه گر باشند و همه گران فروشی ها را اطلاع رسانی کنند.

,

بخش تولید عامل رواج گران فروشی در سطح جامعه

, بخش تولید عامل رواج گران فروشی در سطح جامعه, بخش تولید عامل رواج گران فروشی در سطح جامعه,

وی افزود: معمولا شکایت ها به صورت شفاهی و کتبی مطرح می شوند و اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صمت موظف هستند تا به این شکایات رسیدگی کنند.

,

رئیس اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت های کرمان ابراز کرد: کالاهای اساسی دارای ۲ نرخ آزاد و دولتی هستند، مشخص نیست کالایی که خریداری شده دولتی و یا آزاد است و مردم متناسب با آن هزینه پرداخت می کنند.

,

محمدرضا رهرو مسئول بسیج اصناف استان کرمان در ارتباط با نظارت بر بازار عنوان کرد: در جلسه ای چندی پیش برای تنظیم بازار برگزار شد، مقرر شد تا شکر دولتی در بازار توزیع شود که حدود ۵۰ تن در بازار توزیع شد.

,

وی افزود: در حال حاضر ما با ۲ معضل گرانی و گران فروشی مواجه هستیم، گرانی و گران فروشی صرفا مختص صنوف نیست چرا که در حال حاضر بخش تولید ما هم گران فروشی می کند.

,

مسئول بسیج اصناف استان کرمان گفت: اکنون واحدهای تولیدی و کارخانه جات اندکی هستند که قیمت روی جلد یا قیمت مصرف کننده را درست و منطقی درج می کند، نهادی برای جلوگیری از این اقدامات باید فعال شود و دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم باید به این مسئله ورود پیدا کند، تا زمانی که در کشور کالاها ۲ نرخی باشند وضعیت همین است.

,

رهرو عنوان کرد: در ستاد تنظیم بازاری که در فرمانداری برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا ۶۵ درصد کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، شکر و… توسط صنوف توزیع شود، ۲۵ درصد این کالاها توسط شرکت های تعاونی، ۵ درصد توسط فروشگاه های بزرگ و ۵ درصد توسط کاسبان امین توزیع شود.

,

وی یادآور شد: مقدار تناژ شکر و روغنی که بین واحدهای صنفی توزیع شده، در اختیاز تلدادی از واحدهای صنفی با نرخ دولتی قرار گرفته اما به درستی به مردم اطلاع رسانی نمی شود.

,

مسئول بسیج اصناف استان کرمان بیان کرد: بارها در جلسات ستاد تنظیم بازار گفته شده که فروشگاه های توزیع کننده کالاهای اساسی دولتی را با نصب بنر یا اطلاع رسانی در فضای مجازی به اطلاع مردم برسد.

,

ظرفیت بسیج در خدمت دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی

, ظرفیت بسیج در خدمت دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی, ظرفیت بسیج در خدمت دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی,

رهرو مطرح کرد: برای تنظیم بازار پیشنهاد کردیم که ۲ شبکه از ظرفیت های بسیج در اختیار صنوف قرار گیرد، طرح کاسبان امین که با سود اندک حاضر به توزیع کالا هستند و در جاهایی که شبکه توزیع به دلیل صعب العبور بودن منطقه مناسب نیست، برای جلوگیری از ایجاد صف های طولانی بسیج توزیع این کالاها را در به منازل انجام می دهد.

,

وی ادامه داد: شرایط کنونی نامساعد بوده و قابل مقایسه با سال های قبل نیست، باید با هم افزایی بین بخش های خصوصی، دولتی و دستگاه های انقلابی و مردمی همچون بسیج و سپاه شرایط را سامان بخشید.

,

مسئول بسیج اصناف استان کرمان گفت: در حال حاضر توزیع کالاهای اساسی بر عهده فرمانداری است و فرمانداری موظف به رساندن این کالاها به همه بخش ها و روستاها است، اکنون فرصت آزمون و خطا باقی نمانده و مردم در بسیاری از نقاط در تامین کالاهای اساسی خود ناتوان هستند.

,

اگرچه این میزگرد با هدف بررسی بازار کرمان انجام شد اما جای خالی مسئولان سازمان صمت استان کرمان در این میزگرد و پاسخگویی به سوالات مطرح شده، خالی بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه