اخبار داغ

گزارشی از این روزهای بازار میوه؛

تلخ‌کامی مردم از گرانی میوه/ دلالان نبض بازار را در دست گرفتند

تلخ‌کامی مردم از گرانی میوه/ دلالان نبض بازار را در دست گرفتند
گرانی در بازار میوه سبب شد تا طعم شیرین میوه‌ها را تلخ کند، میوه‌هایی که قیمت‌شان نجومی شده است و هر روز قیمت‌ها صعود می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک موج‌های گرانی یکی پس از دیگری بازار را فرا می گیرد، بی ثباتی در قیمت ها هر روز بیشتر می شود که علت اصلی این مشکل، عدم نظارت مسئولان بر بازار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

گران شدن لحظه‌ای کالاهای اساسی از یک سو و نایاب شدن برخی از این اقلام از سوی دیگر مشکلاتی را برای مصرف‌کننده ایجاد کرده است که مشکلات پیش آمده به دلیل عدم برنامه ریزی مسئولان برای عرضه و تقاضا است.

,

قیمت‌های نجومی میوه

, قیمت‌های نجومی میوه, قیمت‌های نجومی میوه, , , ,

این در حالی‌ست که هربار یکی از کالاهای اساسی نایاب می شود و مسئولان، مردم را مقصر می دانند و آنها را محکوم به احتکار خانگی می کنند اما مدت‌هاست که موج گرانی به بازار میوه رسیده و قیمت های میوه نیز نجومی شده است.

,

میوه یکی از مواد غذایی موردنیاز روزانه است که در شرایط کرونایی، استفاده از میوه های دارای ویتامین c بسیار توصیه شده اما قیمت‌های بازار میوه نشان می دهد نسبت به سال گذشته قیمت میوه چندین برابر شده است.

,

اگرچه طی یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مراسمات مانند عروسی برگزار نمی شود، همین سبب می شود تا تقاضا برای حجم زیاد میوه وجود نداشته باشد اما اینکه قیمت میوه روی ریل گرانی همچنان حرکت می‌کند، جای سوال دارد.

,

قیمت برخی از میوه ها به گونه ای گران می شود که در نگاه اول برق از سر انسان می پرد به طور مثال موز طی روزهای اخیر به قیمت بیش از 50 هزار تومان رسیده و یا خیار مرز 20 هزار تومان را رد کرد.

,

, ,

سالانه 17 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود

, سالانه 17 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود, سالانه 17 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود,

قیمت انواع مرکبات این روزها در بازار میوه کمتر از 15 هزار تومان نیست و چند نرخی بودن آن در مغازه ها و بازار گویای بی نظارتی و بی توجهی مسئولان در این بخش است.

, , ,

سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور 15 میلیون هکتار است و سالانه 120 میلیون تن انوع محصولات کشاورزی از این سطح برداشت می شود، همچنین هر ساله بین 15 تا 17 میلیون تن انوع میوه توسط کشاورزان در ایران تولید می شود.

,

در پنج ماهه اول امسال بیش از 298 هزار و 135 تن انوع میوه به ارزش 183 میلیون دلار از کشور صادر شد، شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز در بسیاری از نقاط کشور سبب شده تا انوع میوه با کیفیت عالی در کشور تولید شود. این در حالیست که به دلیل عدم برنامه ریزی مسئولان در این حوزه، هر ساله بین عرضه و تقاضا مشکلاتی رخ می دهد به طوری برخی از محصولات روی دست کشاورزان می ماند و جز خسارت و ضرر چیزی را به دنبال ندارد.

,

قیمت بالای میوه قدرت خرید را کاهش داد

, قیمت بالای میوه قدرت خرید را کاهش داد, قیمت بالای میوه قدرت خرید را کاهش داد,

قیمت بالای این روزهای میوه سبب شده تا بسیاری از خانواده ها توان خرید نداشته باشند و یا به اندازه ای که نیاز دارند استفاده نکنند و این روزها خبری از میوه های رنگارنگ در سبد خانواده ها نیست.

,

در حالی پزشکان مکرر توصیه می کنند میوه های دارای ویتامین c نقش بسزایی در سیستم ایمنی بدن دارند اما این روزها قیمت هر کیلو کیوی تا 18 هزار تومان، پرتقال 15 هزار تومان، سیب 14 هزار تومان و خرمالو تا 25 هزار تومان رسیده است.

,

حالا چیزی به رسیدن عید نوروز باقی نمانده است، هر ساله در این فصل برنامه ریزی ها برای توزیع میوه دولتی انجام می شد، میوه دولتی با نرخی کمتر از بازار عرضه می شود تا شهروندان راحت تر بتوانند میوه مورد نیاز شب عید را تهیه کنند.

,

اگرچه هر ساله در نحوه توزیع این میوه مشکلاتی رخ می داد اما گویا امسال در برخی از استانها از محصول تولیدی همان استان در ایام عید استفاده می شود.

,

, ,

تولید سالانه 280 هزار تن محصولات باغی در لرستان

, تولید سالانه 280 هزار تن محصولات باغی در لرستان, تولید سالانه 280 هزار تن محصولات باغی در لرستان,

سالانه دو میلیون و ٩٠٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که  دو میلیون و ٢٠٠ هزار تن محصولات زراعی، 280 هزار تن محصولات باغی و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود که ارزش ریالی تولیدات این محصولات بیش از هفت هزار میلیارد تومان  می باشد.

,

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: سالانه بالغ بر۲۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید می شود که سیب، انجیر و انار از محصولات ممتاز و با کیفیت استان است.

,

وی افزود: یکی از محصولات تولیدی استان سیب است که سطح زیر کشت سیب در استان سه هزار و ۸۲۲ هکتار است که از این میزان سه هزار و ۳۵۱ هکتار بارور و ۴۷۱ هکتار غیر بارور بوده و به ثمر نرسیده است، همچنین هزار و ۸۵۵ هکتار از این میزان در شهرستان بروجرد است و سالانه ۷۰ هزار تن سیب در استان تولید می شود و به طور متوسط از هر هکتار۲۰ تن برداشت می شود.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: از میزان سیب های تولید شده ۳۵ درصد در استان مصرف می شود و مابقی یا ذخیره می شود و یا به استان ها و کشورهای دیگر صادر می گردد و با توجه به اینکه ظرفیت سردخانه های لرستان ۱۰ هزار تن می باشد، بخشی از سیب های تولیدی در سردخانه ها ذخیره می شود.

,

صالحیان عنوان کرد: بیش از 10 درصد محصولات باغی به ضایعات تبدیل می شود که با ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه ها می توان بخش قابل توجهی از این ضایعات را به فرآورده های دیگر تبدیل کرد.

,

قیمت میوه را عرضه و تقاضا مشخص می کند

, قیمت میوه را عرضه و تقاضا مشخص می کند, قیمت میوه را عرضه و تقاضا مشخص می کند,

رضا یاراحمدی مسئول صنف میوه و تره بار خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در حال حاضر میوه به اندازه کافی در بازار وجود دارد و میوه مرکبات در مبدا بسیار زیاد است که محصول تولیدی به استان های دیگر ارسال می شود.

,

وی افزود: یکی از میوه هایی که در بازار قیمت بالایی دارد، موز است که هم اکنون قیمت هر کیلو موز 50 هزار تومان است ولی سایر میوه ها قیمت مختلفی دارند که هم اکنون خیار شش هزار تومان و پرتقال از 10 تا 14 هزار تومان عرضه می شود.

,

مسئول صنف میوه و تره بار خرم آباد با اشاره به اینکه قیمت میوه را عرضه و تقاضا مشخص می کند تصریح کرد: وقتی تقاضا برای خرید یک محصول و یا میوه بالا رود قطعا در قیمت تاثیر مهمی دارد به طور مثال سال گذشته قیمت گوجه بسیار بالا بود ولی امسال قیمت گوجه نسبت به پارسال کاهش زیادی داشته است.

,

یاراحمدی با اشاره به عرضه میوه دولتی در ایام نوروز عنوان کرد: سال گذشته حدود 10 درصد مردم استان از میوه دولتی استقبال کردند و چندان تمایلی برای خرید این میوه ها وجود نداشت.

,

وی بیان کرد: سیب های تولیدی می تواند بخشی از نیاز استان را تامین کند و در صورتی که نیاز باشد از استان های دیگر وارد می شود.

,

, ,

بخشی از میوه شب عید در استان تامین می شود

, بخشی از میوه شب عید در استان تامین می شود, بخشی از میوه شب عید در استان تامین می شود,

بختیار رازانی سرپرست سازمان صمت لرستان گفت: براساس برنامه ریزی ستاد تنظیم بازار استان، قرار شد امسال سیب مورد نیاز استان لرستان از شهرستان بروجرد تامین شود.

,

وی افزود: میوه شب عید استان امسال از طریق بخش خصوصی تامین می شود و با توجه به اینکه در شرایط کرونایی، دید و بازدیدها کمتر شده، مصرف میوه شب عید هم کاهش می یابد.

,

سرپرست صمت لرستان گفت: برخی از استان هایی که خودشان تولید میوه دارند و می توانند نیاز استان را تامین کنند، امسال در ایام عید از همان محصولات استفاده می شود البته در استان لرستان سیب تامین می شود و پرتقال هم از طریق بخش خصوصی به اندازه ای که نیاز باشد تامین خواهد شد.

,

نیاز است مسئولان برنامه ریزی لازم را داشته باشند تا در بازار میوه بین عرضه و تقاضا مشکلی رخ ندهد و میوه به اندازه کافی وجود داشته باشد، مسئولین بر بازار نیز نظارت کافی داشته باشند تا از چند نرخی شدن و افزایش بی رویه برخی از میوه ها جلوگیری نمایند.

,

نظارت مستمر می تواند یکی از بهترین راهکارها در راستای جلوگیری از قیمت های بی رویه از جمله در بازار میوه شود چرا که میوه یکی از مواد خوراکی است که روزانه باید مصرف شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه