اخبار داغ

سرمقاله روزنامه‌های امروز کشور؛

الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران/به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!

الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران/به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!
فریب یا انحراف وجود دارد و آن اینکه ذهن مردم را از بررسی عملکرد دولت به جایی ببرند که پرداختن به آن فایده‌ای ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه‌ها و نظریات اصلی و اساسی خود می‌پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می‌توان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح کشور با گرایش‌های مختلف سیاسی را می‌خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

**********

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,


جهش تولید نیازمند «ما می‌توانیم»

,
, جهش تولید نیازمند «ما می‌توانیم»,

 کمال احمدی در روزنامه کیهان نوشت:

,  کمال احمدی در روزنامه کیهان نوشت:,

حدود سه هفته به پایان سال جهش تولید باقی ‌مانده و شاید این ایام فرصت مناسبی برای بررسی میزان توفیق کشور در دستیابی به این شعار کلیدی باشد، هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان تحقق جهش تولید ارائه نشده اما شواهد میدانی و گفته‌های فعالان و متولیان امر تولید نشان می‌دهد گرچه اقدامات بعضا مثبتی در برخی دستگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی برای افزایش تولید رخ داده ‌اما تا تحقق واقعی این شعار فاصله طولانی وجود دارد، زیرا قرار بود تولید به قدری رشد کند که حداقل اثراتش در معیشت مردم نمایان شود اما این‌گونه نشد، چرا؟

,

۱- مسئولان اجرایی شاید نخستین دلیل عدم جهش تولید را تحریم‌ها قلمداد کنند و بگویند چون دایره تحریم‌ها گسترده‌تر شده و از سویی مواد اولیه تولید هم به آن سوی مرزها وابسته است لذا افزایش چند برابری تولید محقق نشده و حتی به‌دلیل کاهش تولید شاهد گرانی‌ها هستیم مثلا همین چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد علت افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ گفت: «تولید مرغ و تخم‌مرغ ما ۸۵ درصد وابسته به خارج از کشور است زیرا خوراک دام از خارج وارد می‌شود.»

,

درباره این دلیل باید گفت هرچند تحریم‌ها عامل افزایش فشار به اقتصاد و معیشت مردم بوده اما راهبرد مهم برای رفع این مشکل همانا خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق اتکا به ظرفیت داخلی است نه اینکه مدام نگاه به خارج داشته باشیم و ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی را معطل بیرون مرزها کنیم. تجربه هفت سال و نیم اخیر به عینه نشان داد که هرچقدر چشم‌به‌راه چشم‌آبی‌ها باشیم نه تنها فرجی حاصل نمی‌شود بلکه موانع جدیدتری پیش روی اقتصاد قرار می‌گیرد همانند ایجاد محدودیت‌های جدید در تعامل با همسایگان و دریافت منابع حاصل از صادرات برق و گاز و... بنابراین تکیه به توانایی‌هایی داخلی به واقع حلال مشکلات تحریم‌هاست مثلا درباره همین وابستگی کشور به خوراک دام که ظاهرا عامل اصلی گرانی مرغ و تخم‌مرغ و گوشت و سایر مواد پروتئینی اعلام می‌شود کارشناسان سال‌هاست راهکارهای متعددی از جمله کشت ذرت و جو در برخی اراضی مستعد کشور یا استفاده از پسماند محصولات کشاورزی و فرآوری آنها برای مصرف در صنعت خوراک دام و طیور ارائه کرده‌اند اما دولت چقدر به این پیشنهادات عمل کرد؟ آیا نمی‌شد در سال جهش تولید حداقل به‌عنوان یک حرکت آزمایشی مقداری از زمین‌های حاصلخیز را برای کشت نهاده‌های دام و طیور اختصاص می‌دادیم تا قدری از حجم وابستگی کم شود؟ همین سؤال درخصوص دانه‌های روغنی نیز صادق است. در حالی که مسئولان صمت علت مشکلات بازار روغن را وابستگی 90 درصدی کشور به دانه‌های روغنی می‌دانند آیا نباید پرسید برای کاهش این وابستگی چقدر به توسعه الگوی کشت این دانه‌ها از جمله کلزا عمل شده است؟ چرا تجربه موفق کشت این دانه روغنی فقط به دشت مغان محدود شد و در سایر اراضی مشابه تکرار نشد؟ ایران به لطف الهی به کشوری چهارفصل مشهور است و توانایی‌های زراعی آن بسیار بالاست و اتفاقا آمار رشد اقتصادی در برخی سال‌ها اکثرا مدیون رشد بخش کشاورزی است. مثلا اخیرا اعلام شد کشاورز نمونه مشکین‌شهری توانسته از

,

نیم هکتار زمین، هشت کیلوگرم زعفران برداشت کند؛ که استاندارد آن سه کیلوگرم در این میزان مزرعه است! با این وصف نمی‌شود نداشتن زمین مستعد و یا کمبود آب و بهانه‌هایی از این دست را عامل عدم اتکا به توان داخلی برای تولید دانه‌های روغنی یا نهاده‌های دامی‌ دانست. مشکل اصلی در جای دیگری است که در ادامه به آن‌ اشاره خواهیم کرد.

,

۲- شاید برخی مسئولان امر، شیوع و ادامه‌دار شدن ویروس کرونا را علت دیگر عدم موفقیت در زمینه جهش تولید عنوان کنند. هرچند این عامل در کُند شدن روند تولید در ماه‌های ابتدایی سال جاری به‌دلیل تعطیلی برخی کارخانه‌ها و یا کاهش ظرفیت آنها موثر بود اما نمی‌توان آن را علت فراگیر دانست زیرا بسیاری از کارخانه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مدار تولید را پس از چند هفته وقفه از سر گرفتند و حتی بعضا به شیفت‌های اضافی هم روی آوردند به‌طور مثال یکی از شرکت‌های خودروساز برای جبران عقب‌ماندگی تولید خود موفق شد در یک روز از آذرماه گذشته نزدیک به پنج هزار دستگاه خودرو را با افزایش شیفت کاری تکمیل کند که رکوردی بی‌سابقه در تاریخ این شرکت به‌ حساب می‌آید. لذا کرونا شاید در همان ماه‌های ابتدایی سال اندکی بر میزان تولید تأثیر منفی داشت ولی در ماه‌های بعد این کمبود تولید به سادگی قابل جبران بود.

,

۳- به ‌نظر می‌رسد مشکل اصلی در عدم تحقق شعار جهش تولید عدم فراگیری اعتقاد و باور به گفتمان «ما می‌توانیم» است. این گفتمان که ایرانی‌ها اعم از مرد و زن و پیر و جوان می‌توانند با تکیه بر استعدادهای ذاتی و خدادادی خویش بیش از رویه و روند فعلی حرکت کنند تولید نمایند پیش بروند و حتی در شرایط سخت و با وجود کمبود مواد اولیه 10 برابر تولید فعلی به فرموده رهبری عزیز تولید نمایند باید به باور و گفتمان غالب مردم و مسئولان تبدیل شود. کشوری که در جهان؛ مقام هشتم هسته‌ای، چهارم در فناوری نیروگاه‌ خورشیدی، دوم در فناوری پهپادهای رادارگریز، سوم در استخراج سلول‌های بنیادی، چهارم در تولیدکننده بیواتانول و... است، می‌تواند قله‌های پیشرفت را طی کند.

,

حضرت آقا، اردیبهشت‌ماه امسال در جمع کارگران و برای تبیین گفتمان جهشی نمونه‌ای از تولید ماسک و مواد ضدعفونی و بهداشتی را مثال زدند که چگونه مردم و مسئولان ما در فاصله‌ بسیار کم‌ توانستند منابع کشور را به نحو مطلوب به تولید ماسک و... انتقال دهند و کشور را از واردات ماسک آن هم در هفته‌های اولیه شیوع کرونا بی‌نیاز کنند. به‌راستی در ماجرای تولید ماسک و لوازم بهداشتی نمایش باشکوهی از باور به گفتمان «ما می‌توانیم» از سوی ملت و دولت به اجرا درآمد که ناخواسته دوست و دشمن را به تحسین واداشت و این در حالی بود که کشورهای پیشرفته غربی به دزدی محموله‌های ماسک از همدیگر روی آورده بودند.

,

بنابراین اگر اعتقاد قلبی و عملی رایج مردم و خصوصاً مسئولان «ما می‌توانیم» باشد، بی‌شک می‌توان میزان تولید را که رافع بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله گرانی‌هاست به چند برابر وضعیت فعلی حتی در شرایط تحریم و امثالهم ارتقا داد. متأسفانه باید اعتراف کنیم این باور در میان بخشی از تصمیم‌گیران وجود ندارد و همین مسئله داد کثیری از تولیدکنندگان خصوصاً متخصصان جوان را درآورده است. چندی پیش، جوان نخبه متولد شصت‌وهشتی که فعال در صنعت ساخت پهپادهای پیشرفته بود و به همین دلیل هم اسمش در فهرست تحریم‌های ‌ترامپ رفته بود می‌گفت «ما از تحریم‌های خارجی زیان چندانی نمی‌بینیم بلکه تحریم‌های داخلی به شدت به ما آسیب می‌زند». او گلایه می‌کرد «سازمان‌های دولتی اغلب در خرید پهپاد به سراغ خارجی‌ها می‌روند. ما که خودمان به بهترین نحو و کیفیت بالا تولید می‌کنیم چرا قانون ممنوعیت خرید کالای مشابه تولید داخل به درستی اجرا نمی‌شود؟» به‌راستی کدام آمار دقیق طی سال‌های اخیر ارائه شده که نشان دهد ارگان‌های دولتی از خرید اقلام خارجی مشابه تولید داخل صرف‌نظر کرده‌اند؟ و با سازمان‌های متخلف در این زمینه برخورد شده است؟ چرا با وجود گذشت 9 سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار هنوز بخش‌های مهم این قانون اجرا نشده است؟ شاید پاسخ همه این سؤالات در یک جمله خلاصه می‌شود و آن اینکه با گذشت بیش از     40 سال از انقلاب اسلامی هنوز عده‌ای باور به گفتمان «ما می‌توانیم» انقلاب ندارند لذا به عناوین مختلف کارشکنی می‌کنند. این افراد که توهم «ما نمی‌توانیم» خویش را می‌خواهند به همه ملت سرایت دهند یک روز مدعی می‌شوند ایرانی به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری ندارد و روز دیگر ادعا می‌کنند که آمریکا می‌تواند با فشردن یک دکمه تمام تاسیسات دفاعی را از کار بیندازد.

,

در این رابطه رهبری عزیز و حکیم انقلاب در همان دیدار اردیبهشت‌ماه با کارگران فرمودند: «متأسفانه عده‌ای در کشور به‌طور دائم می‌گویند «نمی‌شود و نمی‌توانیم» در حالی ‌که «می‌توانیم» و دلیل آن هم این است که ما وقتی می‌توانیم یک ماهواره‌بر را با سرعت

,

 ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، و یا در صنایع دفاعی آن پیشرفت‌های بزرگ را داشته‌ایم، پس در تولید هم می‌توانیم به جهش دست پیدا کنیم آن ذهن و فکری که می‌تواند ماهواره را تولید کند و چند صباح دیگر برای ارسال ماهواره در مدار

,

 ۳۶ هزار کیلومتری هدف‌گذاری کند، قطعاً چنین روحیه ابتکار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصد کیلومتر و در دیگر بخش‌های تولید نیز وجود دارد.»

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,

روستای پایدار با آب شرب پایدار

, روستای پایدار با آب شرب پایدار,

رضا اردکانیان در روزنامه ایران نوشت:

, رضا اردکانیان در روزنامه ایران نوشت:,

همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به توسعه زیرساخت‌های روستایی اهتمام داشته‌اند اما بدیهی است که با رشد توانمندی‌ها، تغییر اولویت‌ها و ارتقای سطح مطالبات و همچنین ظرفیت ارائه خدمات، کمیت و کیفیت خدمات‌رسانی تغییر کند. دولت تدبیر و امید نیز در ادامه اهتمام دولت‌های پیشین به خدمات‌رسانی روستایی و همچنین شناخت مسائل حاصل حاضر، نسبت به ارائه خدمات، از جمله آبرسانی روستایی اقدام کرده است.

,

آبرسانی به روستاها در همه چهل‌ودو سال گذشته تداوم داشته اما به دلایل گوناگون ایجاد سامانه‌های آب شرب و بهداشت به شکل پایدار برای روستاها با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است. بخش عمده‌ای از جمعیت روستایی به منابع آب پایدار نظیر مخازن سدها و تصفیه‌خانه‌های مدرن متصل نبوده است، قدمت برخی تأسیسات زیاد شده بود، فناوری ساخت برخی تجهیزات کارآمد در مقیاس وسیع در کشور موجود نبود، اعتبارات کافی در زمان‌بندی مشخص به آبرسانی روستایی اختصاص نمی‌یافت و از همین‌رو برنامه‌ریزی پیوسته و منظم برای آبرسانی براساس منابع آبی پایدار به روستاها امکان‌پذیر نمی‌شد. همین عوامل سبب شده بود علی‌رغم وجود شبکه و تأسیسات در 33734 روستای کشور با جمعیت نزدیک به 20 میلیون نفر، تا سال 1392 تنها 900 هزار نفر از ایشان به آب شرب پایدار دسترسی داشته باشند. این بدان معنی نیست که بقیه به آب شرب و بهداشت دسترسی نداشتند، بلکه دسترسی آنها گاه در ساعات محدود، از طریق سامانه‌های آبرسانی غیرمتصل به منابع پایدار، استفاده از چاه‌های کشاورزی یا آبرسانی سیار و ایستگاه‌های برداشت صورت می‌گرفته است. دولت تدبیر و امید نسبت به رفع همه این نواقص همت گماشته است. موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نیز این امکان را فراهم ساخت که تأمین آب شرب پایدار 20774 روستا با جمعیت 10.9 میلیون نفر از سال 1393 در دستور کار قرار گیرد. همین امر سبب شد در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون آبرسانی به 12507 روستا با جمعیت 8.3 میلیون نفر محقق شود. این اقدام دولت تدبیر و امید سبب شده در هر سال به‌طور متوسط 1.1 میلیون نفر و هر هفته 34 روستا از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شوند. پیش‌بینی می‌شود تا نیمه سال 1400 این جمعیت به 9.3 میلیون نفر برسد و به این ترتیب جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب پایدار تا پایان دولت تدبیر و امید از 900 هزار نفر در سال 1392 به 10 میلیون نفر افزایش یابد.

,

روند افزایش جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب پایدار

, روند افزایش جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب پایدار,

هفته چهل‌ودوم پویش هرهفته_الف_ب_ایران در روز سه‌شنبه 5 اسفند 1399 نیز با محوریت آبرسانی روستایی انجام شد. در این هفته تعداد 256 روستا با جمعیت بیش از 172 هزار نفر در 9 استان کشور از نعمت آب شرب بهداشتی پایدار برخوردار شدند. مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای تحقق این دستاورد بالغ بر 340 میلیارد تومان است. برخوردار شدن این تعداد روستا و جمعیت از آب شرب پایدار سبب می‌شود تعداد روستاها و جمعیتی که از ابتدای سال 1399 و در قالب پویش هرهفته_الف_ب_ایران از آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند به 1250 روستا و 825 هزار نفر برسد.

,

ما بر این باوریم که روستا و روستایی ایرانی نباید در بهره‌مندی از خدمات پایه آب تفاوتی با شهر و شهرنشینان داشته باشد، و بر همین اساس تلاش خود برای افزایش بهره‌مندی شهروندان روستایی از خدمات آب را تا آخرین لحظات عمر دولت تدبیر و امید، سخت‌کوشانه ادامه خواهیم داد.

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!,

محمدکاظم انبارلویی در روزنامه وطن امروز نوشت:

, محمدکاظم انبارلویی در روزنامه وطن امروز نوشت: ,

ایام انتخابات، ایامی است که مردم باید کارنامه ۴ یا ۸ ساله دولت را بررسی کنند تا ببینند آیا مشی‌ای که در دوره مسؤولیت در اداره کشور به کار گرفته شده است موفق یا ناکام بوده است؛ پس نوع رقابت در حقیقت بررسی کارنامه دولت در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ است.

,

اما فریب یا انحراف وجود دارد و آن اینکه ذهن مردم را از بررسی عملکرد دولت به جایی ببرند که پرداختن به آن فایده‌ای ندارد.

,

اخیرا در فضای مجازی اسامی وزرای برخی کاندیداهای احتمالی منتشر شده است؛ در حقیقت قصد دارند فضا را به سمتی ببرند که چه کسانی در دولت آینده به کابینه راه خواهند یافت، در حالی که در شرایط کنونی پرداختن به این مسائل فایده چندانی برای مردم و آینده کشور ندارد.

,

برخی می‌خواهند نقد دولت را به سمت صفر و صد و یا سفید و سیاه ببرند، در حالی که در نقد چنین رویکردی وجود ندارد. دولت، دولت منتخب مردم بوده و از سوی رهبر حکیم انقلاب تنفیذ شده است؛ هم خدماتی داشته و هم صدماتی که باید خدمات را تجلیل کرد و صدمات را نقد تا عبرتی برای دولت‌های آینده باشد.

,

اگر رئیس‌جمهور در مقاطعی به منتقدان اهانت کرده است، این دلیل نمی‌شود که منتقدان هم اهانت کنند که الحمدلله هیچ اهانتی از سوی منتقدان نداریم.

,

اخیرا مقام معظم رهبری نیز نقد را جایز دانستند و البته بدزبانی و اهانت را جایز ندانستند، زیرا در این روش فایده‌ای برای مردم و کشور وجود ندارد.

,

مثلا به اتفاقی که در راهپیمایی 22 بهمن در اصفهان رخ داد مشکوک هستیم. اتفاقی که در اصفهان رخ داد یا از سوی فریب‌خوردگان منافقین بود یا خودشان منافق بودند؛ در نقد دولت «مرگ بر» و «درود بر» نداریم. باید بدانیم زنده‌باد و مرده‌باد در انتخابات یعنی انتخاباتی مثل انتخابات آمریکا، انتخاباتی مثل انتخابات سال 88 ایران، که گروهی امنیت ملی، جمهوریت نظام و منافع ملت را به خطر انداختند.

,

یک نفر رای آورده و رئیس‌جمهور قانونی کشور شده است، نباید اینگونه شعارها را برتابید. نه‌تنها این شعارها بلکه هر گونه بدگویی و بددهانی را نباید برتابید.

,

یک منتقد منصف هیچگاه زبان و دهان خود را آلوده به اهانت و تحقیر نمی‌کند. اما نقد مشفقانه و بررسی وعده‌هایی که داده شده امری معقول است. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان افراطی فضا را طوری مهیا می‌کنند تا کارنامه دولت و ارتباط اصلاح‌طلبان با دولت و حمایت آنها از دولت بررسی نشود. اینها می‌خواهند خرابکاری‌های اصلاحات در دولت بررسی نشده و سرپوشی روی آن گذاشته شود به همین خاطر فضای منتهی به انتخابات 1400 را صفر و صدی می‌کنند و شعار زنده‌باد و مرده‌باد سر می‌دهند.

,

منتقدان دولت این فضا را به رسمیت نمی‌شناسند و هرگز وارد آن نمی‌شوند. جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی و الهی است که سرنوشت آن را مردم پای صندوق رای تعیین می‌کنند و نخستین خواسته ما مشارکت سطح بالاست که مشروعیت نظام را به نمایش خواهد گذاشت و در نهایت هر کسی از صندوق‌های رای بیرون آمد نماینده مردم است و باید مورد احترام قرار گیرد.

,

او مقید به قانون اساسی و ملتزم عملی به ولایت فقیه است و هر زمان پای خود را از حریم قانونی درازتر کند با نهادهای نظارتی و بصیرت مردم مواجه خواهد شد.

,

در انتخابات آینده باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم و به منتخب مردم احترام بگذاریم.

,

البته من به عنوان یک منتقد دولت متاسفانه مواجه شدم با اهانت‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور در انتخابات و بعد از آن بویژه در حوزه سیاست خارجی مطرح شد.

,

متاسفانه بر اساس لیستی که از اهانت‌های رئیس‌جمهور به منتقدان تهیه شده است، آقای روحانی بیش از 50 عبارت موهن نسبت به منتقدان استفاده کرده‌اند اما منتقدان رئیس‌جمهور به هیچ‌وجه به این اهانت‌ها پاسخ نداده و از آن عبور کردند و این را یک خط انحرافی و غیراخلاقی دانستند.

,

منتقدان، انتقادات خود را مطرح و احترام رئیس‌جمهور را نیز حفظ کردند و در سایه همین نقد منصفانه در جامعه روشنگری عمومی ایجاد کردند؛ مردم فهمیدند حق با کیست و چه کسی درست می‌گفت.

,

منتقدان می‌گفتند به آمریکا اعتماد نکنید، اگر تعهدی می‌دهید همزمان تعهدی هم بگیرید، اگر قولی می‌دهید مطمئن شوید آنها هم به قول خود عمل می‌کنند؛ متاسفانه دولت به سخنان منتقدان توجه نکرد و همه تعهدات خود را عملی کرد، در حالی که طرف مقابل نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه بر تهدیدها و تحریم‌ها هم اضافه کرد.

,

بعد از این همه زمان، مقامات دولتی آمده‌اند و می‌گویند برجام دستاوردی نداشته است، ما هم از اول همین را می‌گفتیم که اگر اینگونه عمل کنید به نتیجه‌ای نخواهید رسید ولی فقط و فقط توهین شنیدیم!

,

ما باید به آینده فکر کنیم، مجلس مصوبه‌ای قوی برای احقاق حقوق ملت دارد که یک بخش بسیار مهم و حیاتی آن یعنی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از دیروز اجرا شد که به بدعهدی‌های آمریکا در برجام پاسخ قاطعی می‌دهد، دولت، ملت و مجلس همه یکصدا هستند تا این مصوبه اجرا شود و چندان درگیر اهانت‌های رئیس‌جمهور یا عده‌ای اندک نیستند. ما منتقدان نباید اجازه دهیم کسی به رئیس‌جمهور اهانت کند، زیرا رئیس‌جمهور متعلق به یک طیف خاص نیست و طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور همه ملت ایران است ولو اینکه احترام بخشی از ملت را رعایت نکرده باشد.

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,

اصلاح‌طلبان مراقب تکرار سال84 باشند

, اصلاح‌طلبان مراقب تکرار سال84 باشند,

رسول منتجب نیا در روزنامه آرمان ملی نوشت:

, رسول منتجب نیا در روزنامه آرمان ملی نوشت:,

در اصل اینکه وحدت، اتحاد و جلوگیری از اختلاف در میان اصلاح‌طلبان لازم و ضروری است، جای تردید نیست. خصوصا در مورد نامزد انتخاباتی، اگر نامزد واحدی برای انتخابات معرفی شود، امید پیروزی آنها وجود خواهد داشت. اگر خدایی ناخواسته نامزدهای متعددی از سوی اصلاحات معرفی شود، انتخابات 84 و فصول دیگر تکرار می‌شود.

,

در این دو مساله جای تردید نیست اما بحث دیگر این است که چه سازوکاری باید وجود داشته باشد تا هم دموکراسی و تحزب مورد توجه قرار بگیرد و هم فردگرایی، شخصیت‌گرایی و گروه‌گرایی نباشد و احزاب بتوانند آزادانه روی ملاک‌ها و معیارهای خود بررسی کرده و اظهارنظر کنند، تا در نهایت به وحدت و انسجام نیز برسند. با نظر به سازوکاری که الان مورد بحث و بررسی است، وجود افراد حقیقی به عنوان مشاور الزاما مساله بدی نیست و می‌تواند مکمل احزاب باشد اما اگر شخصیت‌های حقیقی بخواهند در کنار احزاب صاحب رای باشند یا حتی اثرگذار باشند به این معنا که سرنوشت تصمیم شورای هماهنگی را تغییر بدهند، نباید موافق این سازوکار بود و آن را مفید دانست.

,

ممکن است این امر در کوتاه‌مدت نتیجه‌ای داشته باشد، -که در گذشته هم نداشته- اما در درازمدت این به ضرر کشور و اصلاحات خواهد بود. این موضوع با شعار اصلاح‌طلبی کاملا مغایرت دارد. ممکن است عده‌ای این سازوکار را مفید و مثمرثمر بدانند اما ساختار فعلی برای نهاد اجماع‌ساز، تنها گزینه موجود نیست. دیدگاه‌های مخالف دیگری نیز وجود دارد که باید در فرصت مناسب مورد بررسی قرار بگیرد.

,

پیشنهاد دیگر این است که اگر اصلاح‌طلبان به سراغ زنان اصلاح‌طلب و دارای شایستگی بروند و آنان را به نامزدی در انتخابات تشویق کنند. حضور زنی شایسته در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی اصلاح‌طلبان برای اصلاحات خوب است و مردم نیز اقبال بیشتری به انتخابات نشان خواهند داد. با این اقدام اعتماد مردم نسبت به اصلاحات تا حدی بازسازی خواهد شد و میزان مشارکت نیز بالا خواهد رفت.

,

اگر یک زن شایسته مدیر و مدبر که تجربه مدیریت موفق داشته باشد، وارد صحنه شود، اگر نگوییم 50 درصد واجدین شرایط رای برای حضور در انتخابات ابراز علاقه می‌کنند، ده‌ها درصد رای به سبد آن ریخته خواهد شد، در نتیجه مشارکت بالا خواهد رفت. این موضوع از هر جهت به نفع کشور خواهد بود، زیرا هم مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد و هم اعتمادسازی در حوزه عمومی انجام می‌گیرد.

,

اگر اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات آینده از یک نامزد شایسته خانم حمایت کنند، کار بزرگی انجام داده‌اند. این اقدام موثر که تاکنون نیز سابقه انجام آن در کشور وجود ندارد، بدون شک در تاریخ باقی خواهد ماند.

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,


الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

,
, الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,

عباس حاجی نجاری در روزنامه جوان نوشت:

, عباس حاجی نجاری در روزنامه جوان نوشت:,


هماوردی مردم ایران با شش قدرت بزرگ جهانی درروند پرونده هسته‌ای که با زمان تحقق ضرب‌الاجل ایران به اوج خود رسیده است، در شرایطی که گردانندگان حال و گذشته کاخ سفید به شکست فشار حداکثری امریکا علیه مردم ایران اذعان کرده و در ادامه مواجهه با مردم ایران دچار سردرگمی و استیصال شده‌اند، دست برتر و نقش تعیین‌کننده ایران درروند تحولات منطقه‌ای و جهانی را اثبات می‌کند. آنچه این روزها در مواضع متشتت مسئولان جدید کاخ سفید و تروئیکای اروپایی برای شرط‌گذاری در نحوه مواجهه با ایران و روند اجرایی قانون مجلس می‌گذرد، نشان از به‌هم‌ریختگی نظام محاسباتی آن‌ها و فقدان یک نقشه راه در مقابل ایران دارد و تنها امیدشان به ایجاد انشقاق در داخل و پیشبرد برنامه‌هایشان در بستر دوگانگی‌سازی داخلی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز دوشنبه با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با اشاره با اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد، با تأکید بر اینکه این اختلاف‌نظرها قابل‌حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد، ادبیات امریکا و سه کشور اروپایی را در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران طلبکارانه و غیرمنصفانه خوانده و با تأکید بر اینکه نتیجه این سیاست افزایش نفرت مردم ایران از غربی‌هاست تأکید کردند که جمهوری اسلامی در قضیه هسته‌ای همانند سایر قضایا عقب‌نشینی نخواهد کرد و در مسیر آنچه نیاز امروز و فردای کشور است باقدرت پیش خواهد رفت. معظم له با اشاره به اینکه ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود، یادآور شدند که ایران تا هرکجا که لازم و نیاز باشد اقدام خواهد کرد، مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد برسانیم. این هدف‌گذاری جدید که درعین‌حال مسئولیت دولت و مجلس را برای رسیدن به اهداف موردنظر سنگین‌تر می‌کند، بیانگر موقعیت تعیین‌کننده ایران درروند تحولات است که به‌جای اینکه دنباله‌رو تصمیمات غرب باشد اکنون غرب را به دنبال خود کشانده و دچار استیصال و سردرگمی کرده است، شرایطی که در مقایسه با ادوار گذشته موقعیت برتری را به ایران درروند تحولات می‌دهد.

,
,

این شرایط ناشی از چند مؤلفه اساسی است:

,

-هدایت‌های رهبر معظم انقلاب در مدیریت صحنه و حفظ و تقویت ظرفیت مردمی و هماهنگ‌سازی مسئولان را باید یکی از شاخص‌های مهم دوران اخیر و مدیریت کم‌نظیر ولایت‌فقیه در اداره نظام اسلامی دانست، به‌گونه‌ای که علاوه بر دوستان، دشمنان نظام اسلامی را هم به تحسین واداشته است.

,

-ایستادگی و مقاومت مردم ایران به‌رغم کم‌نظیرترین فشارها و تحریم‌های بیگانگان و بعضاً ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های مسئولان اجرایی کشور جلوه‌ای ستودنی از مردم ایران در دوران معاصر را برای جهانیان تصویر کرده است. این در حالی است که مردم ایران در عین تحمل سختی‌ها، دشمنان نظام و ضد انقلابیون را به‌رغم فراخوان‌های متعدد، ناکام گذاشتند. به جرئت می‌توان گفت این سطح از هماهنگی و همکاری مردم با سیاست‌های کلی نظام و تحمل آن‌ها در برابر سختی‌ها و مشکلات که در تاریخ انقلاب کم نظیر بوده است. این در حالی است که بیش از ۴۲ سال از عمر انقلاب گذشته و نسل‌های جدید، با ذائقه‌های متفاوت به میدان آمده‌اند.

,

-دستاوردهای میدانی کشور در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی و دفاعی، در شرایط اوج فشارها و تحریم‌ها وضعیت غیرقابل قیاسی را برای کشور ایران با دیگر کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است، این شرایط دشمنان نظام را به این باور رسانیده که سلب این نقاط قوت از ایران، نظیر توان موشکی، نفوذ منطقه‌ای، توان هسته‌ای، از هیچ طریقی حتی تهدید نظامی قابل از بین بردن نیست، مگر اینکه در خود مردم ایران در ادامه این راه ایجاد تردید کنند.

,

مجموعه عوامل فوق و نکات دیگری که مجال پرداختن به آن نیست، دشمنان نظام را به این نتیجه رسانیده که تنها راه مهار این ظرفیت‌ها، بازگشت مجدد به همان مؤلفه‌ها و ارکان جنگ نرم و عملیات روانی است که البته دموکرات‌ها در آن تبحر داشته و عوامل داخلی نیز به‌تبع آن فعال‌شده‌اند و به همین دلیل است که رویکرد جدید امریکا در مواجهه با ایران بر ائتلاف‌سازی و در دست‌گیری رهبری بازیگران اصلی این توافقنامه بین‌المللی برای افزایش فشارها به ایران متمرکزشده است و در این میدان نتیجه به دشمن کمک می‌کند و تصویر دوگانه‌ای از داخل برای آن‌ها می‌سازد ضعف در تصمیم‌سازی‌ها و میدان یابی جریان‌های رسانه‌ای هستند که عقبه ایستادگی و مقاومت مردم را تضعیف می‌کنند. روز گذشته ارگان دولت، یک روز پس از توافق ایران با آژانس اتمی با ادعای اینکه ما در دشمنی با امریکا به بن‌بست رسیده‌ایم، می‌نویسد: سیاستمداران حاذق در تهران و واشنگتن دریافته‌اند که فشار حداکثری یکی بر دیگری، افتادن در چرخه‌ای باطل است. ایران قادر نیست ایالات‌متحده را به‌زانو دربیاورد. بازدارندگی ایران و امریکا نسبت به هم در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد و یا به زبان ساده ما در دشمنی به بن‌بست رسیده‌ایم. برجام نباید تنها ابزاری برای خلاصی از تحریم باشد؛ ایران می‌تواند سنگینی بار زائدی را که امریکا در منطقه برای حمل آن سالانه میلیاردها دلار به هدر می‌دهد رفع کند. هنوز کسانی فکر می‌کنند که با «اولتیماتوم» می‌توانند دیگری را وادار به تغییر رفتار کنند!

,

به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران

, به حواشی انتخاباتی مشکوکیم!/ الزامات حفظ اقتدار در برابر ادبیات مستکبران,

هدیه آفرینش

, هدیه آفرینش,

کورش شجاعی در روزنامه خراسان نوشت:

, کورش شجاعی در روزنامه خراسان نوشت:,

خداوند علی اعلی در چنین روزی برترین ومبارک‌ترین مولود را بعد از وجود مقدس نبی اکرم (ص) به عالم هستی هدیه داد و دیوار کعبه را شکافت و به فاطمه بنت اسد اجازه ورود داد تا در خانه خدا، حمل خود به دنیا آورد و علی (ع) که حضرت حق بدین نام، نامبردارش فرمود پا به عرصه حیات بگذارد، همان علی (ع) که در دامان حضرت ختمی مرتبت نفس به نفس او شد و در سایه تربیت برترین معلم و مربی و پیامبر خدا قد کشید و بالید و پس از خدیجه کبری اولین مرد گرونده به آیین پاک اسلام ناب شد، همان علی (ع) که رسول اعظم او را برادر، وصی و جانشین خود خواند ومنزلت و جایگاه او را برای خود همچون منزلت هارون برای موسی دانست الاّ این که بعد از حضرت مصطفی پیامبری نخواهد آمد و نبوت به وجود اعظم رُسُل ، ختم می شود و چون مشیت الهی بر این قرار گرفت بارها خاتم انبیا در حدیث دار، حدیث منزلت، ... و در غدیر خم به فرمان خداوند که فرمود یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته بر وصایت و جانشینی علی بن ابی طالب پس از خود تاکید فرمود.همان علی (ع) که خداوند حکیم او را «امیرمومنان» نامید، علی (ع) که به فرموده عقل کل حضرت ابوالقاسم محمد (ص) علم و دانش اش باب و دروازه علم نبوی بود، علی (ع) که زهد و تقوا و ایمان  و  ورعش ناب ترین پس از پیامبر خدا بود، همان علی (ع) که وجودش «قرآن ناطق»، کلامش «اَخُ القرآن» و مرام وکردارش عین «مرادش» حضرت مصطفی بود.

,

علی (ع) که به فرموده خودش اگر همه پرده ها کنار زده و غیب آسمان ها آشکار می شد ذره ای بر ایمان و باورش افزوده نمی شد.علی (ع) که عبدصالح خدا و بنده خالص حضرت حق بود و بندگی اش به درگاه یگانه بی همتا نه از ترس جهنم و نه به طمع بهشت بلکه به خاطر شایستگی پرستش رب العالمین بود و نمازش معراج و بخشندگی او و فاطمه اش به مصداق آیه شریفه و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیرا، خالص ترین بود برای جلب رضایت حق تعالی ، علی (ع) که به تصریح آیه مباهله «جان» پیامبر بود و فدایی ختم رُسُل چه در جنگ ها و چه در توطئه ها و چه در «لیلة المبیت» چه در غربت و تنهایی حبیب خدا در «اُحُد».همان علی (ع) که به فرموده آخرین برگزیده رب العالمین، ضربتش در «یوم الخندق» برتر از عبادت جن و انس بود، علی (ع) که به گواه قرآن به گاه رکوع انگشتری می بخشد به فقیر.

,

علی (ع) که پسر عم، برادر و جانشین رسول خاتم است.همان علی (ع) که تنها «کُفو» حضرت بتول، صدیقه طاهره، فاطمه زهرا ، منصوره دو عالم دخت گران قدر رسول اکرم است.

,

علی (ع) همو که ولایتش «سربرگ» نامه اعمال مردمان و نشانه رستگاری اهل ایمان است.

,

همان علی (ع) که ساقی کوثر است و «ذکرش» عبادت و شیعیانش، فائز و رستگار.

,

همان علی (ع) که تنها او «امیرمومنان» است.

,

علی (ع) که تنها او «فاتح خیبر» و بر زمین زننده «عمرو بن عَبدُود» و بسیاری دیگر از دشمنان حق است و شمشیر از پی حق می زند و ذوالفقارش در هم کوبنده ستمگران و کافران، قاسطین و ناکثین و مارقین است و در عین حال زره اش فقط «یک رو» دارد چرا که او هیچ گاه به  دشمن پشت نمی کند.همان علی (ع) که «ابوالعجایب» است و جامع اضداد، همان پهلوان بی همتایی که در میدان نبرد حریف ندارد و در شجاعت بی مثال است و تشنه شهادت در راه خدا و قرآن و آیین ناب محمدی (ص).اما همین علی (ع) شبانگاهان و بی نشان انبان نان و طعام بر دوش می کشد و بر سفره محرومان طعامی هرچند ساده می گذارد.

,

این پهلوان میدان های نبرد در کنار تنور داغ یتیمان و زنان بی سرپرست کوفه به پهنای صورت اشک می ریزد بی آن که صاحبِ خانه بداند این مرد کیست که برایش نان می پزد و اشک می ریزد و حلالیت می طلبد!!

,

آری علی (ع) امیرمومنان، همان برترین هدیه آفرینش پس از حضرت ختمی مرتبت است که خداوند ارحم الراحمین به عالم هستی عطا کرد تا آدمیان پس از خاتم انبیا در سایه ولایتش به «صراط مستقیم» و «سبیل نجات» رهنمون شوند، اما هزاران هزار فسوس که چه ظلم ها بر این امام عظیم الشأن و وصی بر حق حضرت ختمی مرتبت کردند!

,

امید که به دعای امام زمان (عج) همه ما جزو محبان و شیعیان و موالیان حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین این پدر امت در کنار ختم المرسلین باشیم وشفاعتش روزی مان.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه