اخبار داغ

گزارشی از مناسب‌سازی‌هایی که مناسب نیست؛

معلولیت شهر برای زندگی شهری معلولین/ کرمانشاه را آماده کنیم

معلولیت شهر برای زندگی شهری معلولین/ کرمانشاه را آماده کنیم
یکی از وظایف مهم دولت ها، ایجاد فضای مناسب برای همه اقشار جامعه بویژه معلولان است، دولت ها بایستی مناسب سازی را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات مربوطه را در این زمینه انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، معلولیت افراد یکی از حقیقت هایی است که بایستی به آن توجه ویژه ای صورت بگیرد. در هر جامعه ای اگر به معلولان توجه ویژه تری شود، می توان بیشتر از پتانسیل موجود در این قشر استفاده کرد و به آن ها کمک کرد تا استعدادهای خود را شکوفا کنند.

معلولین تنها به خاطر یک معلولیت خاص، جزو این قشر محسوب شده اند و با ناتوانی هایی روبرو هستند اما اگر فضای مناسبی برای فعالیت های آن ها ایجاد شود، می توانند همانند دیگر افراد جامعه به موفقیت های چشمگیری دست یابند.

فارغ از مباحث مطرح در حوزه تحصیل و حمایت های معنوی از معلولان در جامعه، یک اصل مهم‌ نیز در زندگی شهری برای معلولان وجود دارد و آن مناسب سازی معابر برای فعالیت های روزانه آن هاست.

شهر بایستی برای فعالیت این قشر، به صورتی آماده باشد که آن ها بتوانند فعالیت های روزمره خود را همانند افراد دیگر انجام دهند. به صورت دقیق تر بایستی اینگونه‌ گفت که موانعی برای فعالیت آن ها ایجاد نشود و اگر هم وجود دارد رفع شود.

یکی از وظایف مهم دولت ها، ایجاد فضای مناسب برای همه اقشار جامعه است که معلولان نیز جزو این دسته قرار دارند. دولت ها بایستی مناسب سازی را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات مربوطه را در این زمینه انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

در شهر کرمانشاه نیز با توجه به اینکه معلولان و جانبازان متعددی زندگی می کنند، نیاز است که اقدامات مربوطه سریع تر صورت بگیرد تا این قشر بتوانند راحت تر زندگی روزمره خود را طی کنند.

,

وضعیت مناسب سازی در سطح استان مطلوب نیست

, وضعیت مناسب سازی در سطح استان مطلوب نیست, وضعیت مناسب سازی در سطح استان مطلوب نیست,

نرگس کیانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی به ریاست استاندار یا معاون عمرانی و با عضویت مدیران دستگاه های اجرایی تشکیل شده که وظایف هر دستگاه در برابر مناسب سازی تعیین شده و وظیفه بهزیستی نیز انجام هماهنگی و پیگیری در این رابطه است.

,

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت مناسب سازی در سطح استان مطلوب نیست، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما وظیفه ارتقای فرهنگ عمومی را دارند همچنین وظیفه مناسب سازی معابر و حمل و نقل عمومی با شهرداری است.

,

وی عنوان کرد: موضوع مناسب سازی نباید تنها به معلولین گره بخورد بلکه جانبازان،  سالمندان و بیماران موقتی را هم شامل می شود.

,

کیانی با بیان اینکه  بحث مناسب سازی بسیار گسترده است، گفت: خیابانهای منتهی به زیر پلهای عابر پیاده نرده گذاری شده به گونه ای که از سوی مدیریت شهری برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، فکری نشده است.

,

وی با بیان اینکه بهزیستی بسیار فراتر از وظایف خود عمل کرده، عنوان کرد: مهندسان شهرداری باید ابتدا رعایت ضوابط مناسب سازی را  بررسی کرده و سپس پایان کار صادر کنند البته بهزیستی بارها این موضوع را پیگیری کرده است.

,

کیانی گفت: از آنجا که مجوز پایان کار با شهرداری است در اماکن عمومی و مراکز تجاری  باید ضوابط مناسب سازی شامل ورودی، سرویس های بهداشتی، آسانسور و بالابر را رعایت شده سپس نسبت به صدور مجوز اقدام شود اما شهرداری صرفا سازندگان ساختمانهایی که این ضوابط را رعایت نمی کنند جریمه می کند.

,

وی با تاکید بر اینکه ضوابط مناسب سازی بر اساس قانون باید رعایت شود، عنوان کرد: مناسب سازی ایستگاههای اتوبوس باید از سوی شهرداری انجام شود و صدا و سیما هم طی هفته برنامه ای را به مناسب سازی اختصاص دهد.

,

, ,

کیانی گفت: همچنین نظام مهندسی آموزش های لازم را درباره مناسب سازی به منظور ارتقای رتبه مهندسین ناظر و طراحان ارائه دهد.

,

وی افزود: سرویس های بهداشتی سطح شهر، پارکها و مسیر ویژه نابینایان بر اساس ضوابط مناسب سازی نشده است.

,

کیانی گفت: برای عبور نابینایان موزاییک کاری هایی در پیاده روها وجود دارد که  باید بر اساس ضوابط بدون مانع باشد اما در مواردی این مسیرها درختکاری شده یا شاهد پارک خودرویی در مسیر هستیم که خطراتی  برای نابینایان دارد.

,

وی افزود: نابینایان باید بتوانند در مسیر ویژه خود به مقصد برسند هرچند چنین مسیرهایی در سطح شهر وجود دارد اما اشکالات فراوانی دارند.

,

کیانی گفت: مسئولان دفتر فنی استانداری به شهرداری‌ها رعایت ضوابط مناسب سازی را یادآوری نمی کنند درحالی که بر اساس قانون این ضوابط برای همه پیمانکاران و مشاورین لازم الاجرا است.

,

کیانی با بیان اینکه در راستای مناسب سازی معابر کارهایی انجام شده اما نظارت چندانی بر آن اعمال نمی شود، گفت: یک دسته ضوابط و مقررات شهرسازی هم در معابر عمومی و هم ساختمانهای عمومی برای معلولین وجود دارد که لازم الاجرا است.

,

وی عنوان کرد: شهرداری باید در بخش معابر و فضاهای شهری پیاده رو، بوستان، پارکینگ و ایستگاه های اتوبوس پیمانکاران مربوطه را به رعایت ضوابط ویژه معلولین ملزم کند.

,

کیانی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر شهرداری گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی معابر ارائه نکرده درحالی که از آنها درخواست گزارش دهی شده است.

,

یک منطقه را برای انجام‌ اقدامات مناسب سازی به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم

, یک منطقه را برای انجام‌ اقدامات مناسب سازی به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم, یک منطقه را برای انجام‌ اقدامات مناسب سازی به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم,

بهزاد مسعودی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در قوانین مربوط به معلولین ضوابطی تعریف شده که به راه و شهرسازی، شهرداری و ارگانهای دیگر ابلاغ شده است.

,

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه ضوابط مذکور به دو دسته زیست شهری و زیست شخصی تقسیم بندی شده، افزود:زیست شهری مرتبط به ساختمانهای مسکونی است و زیست شخصی فضای عمومی و شهری را شامل می شود.

,

مسعودی گفت:این ضوابط به مناطق مختلف شهرداری ابلاغ شده و آنها موظف هستند در مناسب سازی ها و اقدامات عمرانی این ضوابط را رعایت کنند.

,

وی عنوان کرد: ضوابط مذکور در بافتهایی که مقوله پیاده رو سازی در آن اجرا می شود باید مدنظر قرار گیرد.

,

مسعودی تصریح کرد: از قبل نیز به دلیل کدهای ارتفاعی که  برای دسترسی به ساختمانها ایجاد شده مشکلاتی به وجود آمده است.

,

وی افزود: سال گذشته بخشنامه ای درباره کد کف ساختمان های در دست احداث به شهرداری های مناطق ابلاغ شد تا نقشه برداری ها کنترل شود و کدها به میل سازنده و مالک نباشد بلکه بر مبنای ضوابط انجام شود تا تراز یکسانی در پیاده روها داشته باشیم.

,

مسعودی گفت: به همین منظور یک منطقه را برای انجام اقدامات مناسب سازی به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم تا طرح مطالعاتی آن با هدف تعمیرات و اصلاحات انجام شود و شهری بدون مانع برای معلولان، جانبازان و افراد کم توان و ناتوان داشته باشیم.

,

وی عنوان کرد: با انتخاب یک منطقه به عنوان پایلوت درصدد هستیم آن منطقه الگویی برای باقی فضاهای شهری باشد.

,

, ,

مسعودی گفت: وضعیت موجود مطلوب نیست البته ریشه آن به اقدامات انجام نشده در گذشته برمی گردد اما در چشم انداز آینده جهت داشتن شهری بدون مانع برای همگان در تلاش هستیم.

,

به گزارش مرصاد، با توجه به اینکه شواهد نشان می دهد وضعیت شهری برای فعالیت روزانه معلولان مطلوب نیست نیاز است تا هر چه سریع تر نسبت به این مهم، اقدامات لازم صورت بگیرد تا این قشر نیز در انجام‌ فعالیت های روزانه خود مشکلی نداشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه