اخبار داغ

دانا از اجرای طرح نسخه الکترونیک گزارش می‌دهد؛

حذف دفترچه‌ها؛ نارضایتی و حضور دوچندان بیماران در صف داروخانه‌ها را رقم زد/ مردم؛ توپ پاس پزشکان و داروخانه‌داران

حذف دفترچه‌ها؛ نارضایتی و حضور دوچندان بیماران در صف داروخانه‌ها را رقم زد/ مردم؛ توپ پاس پزشکان و داروخانه‌داران
با آنکه مسئولان تأمین اجتماعی از ماه‌ها و سالها پیش موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی را مطرح کرده بودند اما با فرارسیدن روز موعود، شاهد سرگردانی مردم در راهروهای کارگزاری‌های بیمه و پریشانی بیماران در مطب‌های پزشکان و داروخانه‌ها هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همین چند روز گذشته بود که تأمین اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از یکم اسفندماه تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان دیگر نیازی به دفترچه‌های کاغذی ندارند؛ با این اقدام مراجعه به پزشکان، مراکز درمانی و احرازهویت بیمه‌شدگان از طریق کارت ملی، شناسنامه و یا حتی جلد دفترچه بیمه امکان‌پذیر خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

قطعاً چنین اقدامی، قرار بود گامی مهم در جهت اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک و ایجاد پرونده الکترونیک برای بیماران به شمار می‌آید. این اقدام اگر با پژوهش و نظارتی دقیق اجرا می شد تحولی شگرف در نظام سلامت و درمان کشور به حساب می آمد؛ ضمن آنکه از هدر رفت بسیاری از منابع و داشته های ملی، مانند هدر رفت هزینه های چاپ و تبلیغات و فراهم نمودن امکانات سخت افزاری جلوگیری به عمل می آمد. از طرفی بنا به براورد کارشناساان حوزه محیط زیست در امر صرفه جویی کاغذ و بکر ماندن جنگل ها هم نتیجه ای درخشان را رقم می زد.

,

 لزوم اجراشدن چنین طرحی در ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه و بند "ز" تبصره ۱۷ قانون بودجه سال کشور آمده است و طی آن مسئولان نظام درمانی مکلف به استقرار نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچه‌های کاغذی بیمه‌شده‌اند.

,

اما این طرح که از مدت‌ها پیش مسئولان تأمین اجتماعی به دنبال آن بودند، سرانجام در یکم اسفندماه سال جاری اجرا شد که حواشی بسیاری به دنبال داشت. 

,

این گزارش به بررسی روند آغاز طرح حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه و مشکلات مردم، داروخانه‌ها و پزشکان خواهد پرداخت.

,

 

,

نخستین زمزمه‌‍ های حذف دفترچه های کاغذی بیمه

, نخستین زمزمه‌‍ های حذف دفترچه های کاغذی بیمه, نخستین زمزمه‌‍ های حذف دفترچه های کاغذی بیمه,

 

,

شانزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ بود که مهدی درخشان، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از حذف دفترچه‌های بیمه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نسخه الکترونیک در درمان مستقیم از سه سال قبل به‌صورت رسمی آغازشده است و در همه استان‌های کشور در حال انجام است؛ اما هنوز بیمارستان‌های طرف قرارداد ما که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است زیرساخت‌های لازم را انجام نداده که اخیراً در این حوزه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امیدواریم به‌زودی حذف دفترچه‌های درمانی در تمامی مراکز درمانی اتفاق بیفتد.

,

 

,

پس از آن مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: از اول اسفندماه سال جاری دفترچه جدیدی صادر نمی‌شود، اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه‌های موجودشان را همچنان استفاده کنند. طی آنچه اعلام‌شده، ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه نیز میسر است و پزشک می‌تواند یا از نسخه‌نویسی الکترونیک استفاده کند و یا در سربرگ خودش نسخه بنویسد و این‌گونه فرد به هر جا برود خدمات درمانی را با پوشش تأمین اجتماعی دریافت می‌کند.

,

 

,

حذف دفترچه‌های کاغذی و مردم سرگردان‌!

, حذف دفترچه‌های کاغذی و مردم سرگردان‌!, حذف دفترچه‌های کاغذی و مردم سرگردان‌!,

 

,

با آنکه مسئولان تأمین اجتماعی از ماه‌ها و سال‌ها پیش موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی را مطرح کرده و به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها برای تحقق این طرح بودند؛ اما با فرارسیدن روز موعود، شاهد سرگردانی مردم در راهروهای کارگزاری‌های بیمه و پریشانی بیماران در مطب‌های پزشکان و بیمارستان‌ها هستیم.

,

با عملی شدن این طرح، قرار بود تا بیماران تنها با شناسه ملی بتوانند مشکلات درمانی خود را پیگیری کنند؛ اما گویا این طرح، باری بر دوش مردم بوده و مشکلاتشان را دو چندان کرده است.

,

طرح حذف دفترچه‌های کاغذی عملاً شاید در کاغذ، مطلوب باشد، اما یکی از پیامدهای آن حذف دفترچه‌ها بود که این می‌تواند در ادامه طرح، عملاً روش‌های کلاه‌برداری در نظام درمانی را افزایش دهد.

,

پس از حذف دفترچه درمانی، بیماران باید به پزشکان مراجعه و آنها را معاینه کنند، مطب پزشک نیز باید هویت بیمار از نظر داشتن اعتبار بیمه‌ای را احراز و پس از آن دارو را در یک برگه با شناسه ملی او ثبت و در نهایت او را روانه داروخانه برای تحویل داروها بکند.

,

 

,

داروخانه‌ها باید وظیفه پزشکان را انجام دهند!

, داروخانه‌ها باید وظیفه پزشکان را انجام دهند!, داروخانه‌ها باید وظیفه پزشکان را انجام دهند!,

 

,

اما این اقدام مشکلاتی را به دنبال دارد، دکتر سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در این باره معتقد است: مهم‌ترین رکن در نسخه‌نویسی الکترونیک این است که نسخه در مطب پزشک به‌صورت الکترونیکی و فایل درآمده و آن فایل در اختیار موسسه اعم از داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه و ... قرار گیرد و خدمت لازم به بیمار ارائه شود.

,

وی ادامه داد: در کشور به هر دلیل نتوانستند پزشکان را برای اجرای این طرح قانع کنند. همین موضوع باعث شده که از آنجایی که می‌خواهند هر طور هست این طرح را اجرا کنند، به‌صورت ناقص طرح را اجرا کنند؛ به‌طوری‌که به داروخانه‌ها فشار می‌آوردند که شما به‌جای پزشک، نسخه کاغذی را به فایل تبدیل کنند.

,

 

,

 نایب رئیس انجمن داروسازان ایران بخشی از مشکلات نسخه‌های الکترونیک را این چنین عنوان کرد: فردی که دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دارد، عکسش بر روی دفترچه قرار دارد و می‌توان تشخیص داد که آن فرد، همان بیمه شده است. تاریخ اعتبار دفترچه مشخص است و این موضوع صحت و درستی اطلاعات بیمه شده را نشان می‌دهد، اما زمانی که پزشک بر روی یک کاغذ معمولی و سر نسخه، نسخه‌اش را نوشته و به داروخانه می‌فرستد، اولاً برای ما اصلاً شناخته شده نیست و هیچ عکس و مشخصاتی وجود ندارد. فقط باید کارت ملی فرد را بررسی کرد؛ حال ممکن است بیماری کارت ملی به همراه نداشته باشند و فقط شماره ملی خود را به پزشک دهد یا ممکن است کد ملی اشتباهی را به پزشک اعلام کند. این موضوع داروخانه‌ها را گیج می‌کند.

,

 

,

دفترچه‌های کاغذی آری یا خیر؟

, دفترچه‌های کاغذی آری یا خیر؟, دفترچه‌های کاغذی آری یا خیر؟,

الکترونیکی کردن تمامی خدمات مردمی در شرایطی که کرونا کل کشور را تهدید می‌کند، یکی از اقدامات مهمی است که می‌تواند به‌درستی اجرا شود. طرح حذف دفترچه‌های کاغذی یکی از این طرح‌ها است که به‌منظور کاهش تردد افراد در مکانهای عمومی و عدم انتقال ویروس کرونا در جامعه صورت گرفته است؛ اما باید پرسید این طرح تاکنون چه قدر توانسته موفق باشد؟

,

 

,

بررسی های خبرنگار ما حاکی از آن است که تجمعات مردم در مکان‌های عمومی مانند داروخانه، کارگزاری‌ها و مراکز درمانی و... دیده می شود که عملاً سرگردان هستند، برخی از آنها در بیمارستان‌ها با مشکل عدم پذیرش بدون دفترچه‌های کاغذی مواجه بوده و برخی دیگر در کارگزاری‌ها برای تعویض یا تحویل دفترچه جدید و عده‌ای هم در صف‌های طولانی داروخانه‌ها برای تحویل دارو و احراز هویت و....!

,

 

,

این شرایط در حالی است که کشور آمادگی ورود به موج چهارم کرونا را دارد و برخی از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و برخی دیگر در آستانه بدرگیری با ویروس جهش یافته هستند! وضعیتی که  تماماً از همین تجمعات بی‌جا و کشاندن و نگه‌داشتن مردم در صف‌های طولانی برمی‌آید. در حالی که نفس نسخه نویسی الکترونیک که بخشی از تحقق دولت الکترونیک است، باید در جهت حذف فیزیکی مخاطب مفید و کاربردی باشد که متاسفانه اجرای طرح شکست خورده نسخه الکترونیک نه تنها این رسالت را محقق نکرده؛ بلکه در راستای افزایش جمعیت در کانون هایی مانند داروخانه ها که مقر اصلی ویروس کرونا هستند، سنگ تمام گذاشته؛ ضمن آنکه موجبات سوء استفاده از بیمه را برای اطرافیان بیمه شده اصلی فراهم کرده است. 

,

 

,

انتهای پیام/

,

نویسنده: روح اله گودرزی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه