اخبار داغ

آتش‌سوزی در گمرک ماهیرود و تلنگری به مسئولان؛

بازارچه‌های مرزی اهرم رونق مبادلات تجاری و بی‌اثرکردن تحریم‌ها/ ضرورت بازگشایی و امنیت‌افزایی بازارچه‌های راکد

بازارچه‌های مرزی اهرم رونق مبادلات تجاری و بی‌اثرکردن تحریم‌ها/ ضرورت بازگشایی و امنیت‌افزایی بازارچه‌های راکد
آتش‌سوزی روز گذشته در مرز ماهیرود و یادآوری انفجار اسلام‌قلعه، تلنگری به مسئولان است تا نظارت کافی بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در زمینه ایمنی مرزها و توسعه بازارچه‌های مرزی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روز گذشته در پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی، دو کامیون ایرانی و افغانستانی که در حال تخلیه گازوئیل بودند دچار حریق شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

این اتفاق، گلایه بسیاری از افراد را از عدم‌نظارت مسئولان بر زیرساخت‌های اطفای حریق در مرز ماهیرود در پی داشت.

,

برخی کاربران فضای مجازی نیز با یادآوری انفجار در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان که 25 بهمن‌ماه سال‌جاری اتفاق افتاد، نسبت به بروز اتفاق مشابه در گمرک ماهیرود هشدار دادند.

,

, ,

چرا مسئولان نظارت نمی‌کنند؟

, چرا مسئولان نظارت نمی‌کنند؟, چرا مسئولان نظارت نمی‌کنند؟,

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در مطلبی در این خصوص در فضای مجازی نوشت: آتش‌سوزی امروز در منطقه ویژه #ماهیرود لزوم نظارت بیشتر نهادهای مرتبط را بیش از پیش نمایان ساخت؛ نمی‌شود این منطقه صرفاً جایی باشد برای کسب درآمد عده‌ای خاص بدون این‌که توجهی به ایجاد زیرساخت‌های لازم و انجام رسالت‌های اجتماعی خویش نسبت به مردم و منطقه محروم داشته باشند.

,

جهت بررسی بیشتر موضوع با نماینده مردم نهبندان و سربیشه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

,

نخعی به خبرنگار خاورستان، گفت: آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود که تبادلات تجاری زیادی در آن در حال انجام است، اتفاق افتاد.

,

در آینده شاهد اسلام‌قلعه دیگری نباشیم

, در آینده شاهد اسلام‌قلعه دیگری نباشیم, در آینده شاهد اسلام‌قلعه دیگری نباشیم,

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود عایدی و درآمد خوبی برای مالکان و ذی‌نفعان دارد اما گلایه ما این است که با وجود درآمد در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود، چرا در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام خاصی انجام نمی‌شود؟ نهادهای نظارتی کجا هستند و چرا نظارت نمی‌کنند که در آینده شاهد اسلام‌قلعه دیگری نباشیم؟

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دیروز خداوند رحم کرد که آتش‌سوزی گسترش پیدا نکرد چراکه کافی بود در آن لحظه ازدحام بیشتر می‌بود و آتش‌سوزی به خودروهای مجاور سرایت می‌کرد و فاجعه‌ای مانند اسلام‌قلعه و حتی بدتر از آن رخ می‌داد.

,

تجهیزات ایمنی و اطفای حریق در منطقه ویژه اقتصادی نیست

, تجهیزات ایمنی و اطفای حریق در منطقه ویژه اقتصادی نیست, تجهیزات ایمنی و اطفای حریق در منطقه ویژه اقتصادی نیست,

نخعی افزود: چرا نظارتی بر ایجاد و استقرار تجهیزات ایمنی و اطفای حریق در منطقه ویژه اقتصادی نیست؟ چرا خودروی آتش‌نشانی وجود ندارد؟

,

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی درآمد سرشاری برای مالکان دارد اما حاضر نیستند برای ایجاد زیرساخت‌های ایمنی و اطفای حریق اقدامی انجام دهند و مسئولان نظارت نمی‌کنند و منتظر هستند اتفاقی بیفتد.

,

درآمد برای مالکان و اضطراب برای مردم

, درآمد برای مالکان و اضطراب برای مردم, درآمد برای مالکان و اضطراب برای مردم,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام مرودات تجاری به سوی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود سوق پیدا کرده اما آیا مالکان منطقه نباید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای کمک به مردم، ایجاد اشتغال و ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کنند؟

,

نخعی افزود: عملا پول و درآمد مال مالکان منطقه ویژه اقتصادی است اما اضطراب و بدبختی برای مردم است.

,

مسئولان بی‌تفاوت نباشند/ از مسئولان گلایه داریم

, مسئولان بی‌تفاوت نباشند/ از مسئولان گلایه داریم, مسئولان بی‌تفاوت نباشند/ از مسئولان گلایه داریم,

وی اظهار کرد: مسولان نباید نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشند بلکه انتظار داریم مسئولان به امورات رسیدگی کنند.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: گلایه ما این است چرا زیرساخت‌ها در منطقه وجود ندارد و چرا کسی به ایجاد زیرساخت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی منطقه نظارت نمی‌کند؟

,

نخعی با بیان این‌که منطقه ویژه خصوصی است و مسئولان دولتی باید نظارت کنند افزود: بخش خصوصی باید وظیفه‌اش در قبال مردم، رفع محرومیت، ایجاد اشتغال، رونق تولید و مسئولیت‌های اجتماعی را بیشتر از گذشته انجام دهد.

,

لزوم بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/ کاربری ماهیرود حفظ شود

, لزوم بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/ کاربری ماهیرود حفظ شود, لزوم بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی/ کاربری ماهیرود حفظ شود,

وی با بیان این‌که بازگشایی سایر گذرگاه‌های مرزی خراسان جنوبی می‌تواند به جلوگیری از ازدحام در ماهیرود کمک کند اظهار کرد: زیرساخت‌های جاده‌ای مرز ماهیرود و آن‌سوی مرز در کشور افغانستان که جاده به طرف مرکز استان فراه نیز توسط ایران در حال ساخت است، در حال ایجاد است که با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد شده، باید کاربری و مأموریتی که برای مرز ماهیرود تعریف شده، حفظ شود و دولت تلاش کند سایر بازارچه‌های مرزی ازجمله دوکوهانه نهبندان را بازگشایی کند.

,

گسترش مبادلات تجاری با افغانستان و کمک به بی‌اثرکردن تحریم‌ها با بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

, گسترش مبادلات تجاری با افغانستان و کمک به بی‌اثرکردن تحریم‌ها با بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی, گسترش مبادلات تجاری با افغانستان و کمک به بی‌اثرکردن تحریم‌ها با بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: هرکدام از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی کارکردهایی دارد و می‌تواند در جلوگیری از ازدحام در یک مرز و همچنین گسترش مبادلات تجاری با افغانستان که می‌تواند به بی‌اثرکردن تحریم‌ها و مسائل اقتصادی کلان کشور کمک کند، نقش ایفا کند.

,

نخعی با بیان این‌که مرز دوکوهانه نهبندان قابلیت‌های بسیار خوبی دارد افزود: مرز دوکوهانه جنوبی‌ترین گذرگاه مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان و نزدیک‌ترین بازارچه مرزی به مرزهای آبی جنوب کشور ازجمله چابهار و بندرعباس است که می‌تواند به اجرای تفاهم‌نامه تجاری بین کشورهای هندوستان، افغانستان و ایران کمک کند چراکه طبق تفاهم‌نامه، مراودات تجاری هندوستان و افغانستان در خاک ایران از مسیر چابهار انجام می‌شود.

,

وی اظهار کرد: سایر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی نیز به تناسب موقعیت و شرایطی که دارند، می‌توانند ارزش‌افزوده خوبی برای استان، کشور و مردم ایجاد کنند.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت موضوع بازگشایی سایر گذرگاه‌های مرزی خراسان جنوبی را در دستور کار بگذارد و به صورت جدّی دنبال کند می‌تواند به تحقق اهدافی که عنوان شد، کمک کند.

,

تعطیلی ۶ ساله سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی

, تعطیلی ۶ ساله سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی, تعطیلی ۶ ساله سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی,

به گزاش خاورستان، از چهار بازارچه مرزی خراسان جنوبی، فقط پایانه مرزی ماهیرود فعال است که تنها معبر فعال مبادلات تجاری بین خراسان جنوبی و افغانستان است. بیش از ۶ سال است که سه بازارچه مرزی دوکوهانه، گلورده و یزدان تعطیل شده و دولت نتوانسته آن را بازگشایی کند.

,

, ,

تلفات جانی نداشته است

, تلفات جانی نداشته است, تلفات جانی نداشته است,

علی‌اکبر مزیدی مدیر پایانه ‌مرزی ماهیرود در این خصوص آتش‌سوزی گفته بود: آتش‌سوزی در این پایانه مرزی با تلاش آتش‌نشانان به سرعت مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

, گفته ,

وی افزود: ۲ تانکر سوخت هیدروکربن سنگین ظهر سه‌شنبه در سایت منطقه ویژه اقتصادی واقع در پایانه مرزی ماهیرود دچار حریق شد.

,

مدیر پایانه ‌مرزی ماهیرود اظهار کرد: یک دستگاه کامیون مربوط به ایران و یک دستگاه مربوط به افغانستان بوده است.

,

مزیدی افزود: در این حادثه که به علت نقص فنی کامیون راننده کشور افغانستان رخ داد، یک نفر افغانستانی زخمی شده است.

,

وی اظهار کرد: حادثه ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه به ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در پایانه اعلام شد که بلافاصله سایر کامیون‌ها از محل حادثه دور شدند.

,

مدیر پایانه ‌مرزی ماهیرود گفت: این حادثه تلفات جانی نداشته است اما هر دو دستگاه کامیون در آتش سوخت.

,

, ,

خسارت‌های وارده مادی بسیار ناچیز است

, خسارت‌های وارده مادی بسیار ناچیز است, خسارت‌های وارده مادی بسیار ناچیز است,

محمد محمدی فرماندار شهرستان سربیشه نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که خوشبختانه آتش‌سوزی دو دستگاه تانکر افغانستانی و ایرانی بدون تلفات جانی و با کمترین میزان خسارت بود گفت: مخزن حاوی سوخت این دو دستگاه تانکر دچار حریق نشده است.

, گفت‌وگویی ,

وی با اشاره به این مهم که در وقوع آتش سوزی، عمدی در کار نبوده و به طور کاملا اتفاقی رخ داده است، یادآور شد: خسارت‌های وارده مادی بسیار ناچیز بوده و به تانکر ایرانی نسبت به تانکر کشور افغانستان خسارت مادی کمتری وارد شده است.

,

فرماندار سربیشه گفت: هفته گذشته به همراه معاونت فرمانداری برای رسیدگی به امورات جاری مرز ماهیرود شخصا حضور یافته و اجرای الزامات ایمنی نظیر حفظ فاصله بین خودروها، تانکرها و... مورد تاکید واقع شده بود که همین مهم در کاهش آسیب آتش‌سوزی نقش مهمی داشته است.

,

محمدی در خصوص علت حادثه اتش سوزی تأکید کرد: با همکاری مأموران آتش نشانی بیرجند بررسی علت حادثه در دست بررسی است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه