اخبار داغ

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی اعلام کرد؛

گلایه وکلا و قوه قضاییه از ارجاع پرونده‌های بدون وکیل به دادگاه/ خدمات حقوقی وکلا افزایش می یابد

گلایه وکلا و قوه قضاییه از ارجاع پرونده‌های بدون وکیل به دادگاه/ خدمات حقوقی وکلا افزایش می یابد
علی نیا گفت: مرکز وکلای قوه قضاییه استان از دو سال قبل ارائه خدمات حقوقی با تخفیف همچنین رایگان را برای اقشاری از مردم استان را در دستور کار خود قرار داده که با عقد تفاهم نامه با ادارات و نهادهای ذی ربط در حال ارائه به آنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهدی علی نیا، رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز هفت اسفند به عنوان روز وکیل مدافع اظهار کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی ۱۰ سال قبل فعالیت خود را در استان آغاز کرد.

علی نیا عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴۲ وکیل پایه یک عضو این مرکز در استان فعالیت دارند و خدمات حقوقی به مراجعان ارائه دهند همچنین ۱۱۵ کارآموز وکالت نیز زیرنظر وکلای سرپرست، دوره کارآموزی خود را می گذرانند.

وی بیان کرد: فعالیت این تعداد وکیل پایه یک در استان، دسترسی مردم به وکیل را به کمتر از ۲۴ ساعت رسانده است.

علی‌نیا با این وجود، وی از استقبال ضعیف هم استانی ها از خدمات حقوقی و مشاوره ای وکلای استان برای رسیدگی به پرونده های قضایی آنان در دادگاه ها گلایه کرد.

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی در این باره گفت: درحالیکه تعداد ورودی پرونده ها به دادگستری استان زیاد است، با این وجود، تعداد بسیار زیادی از این پرونده ها بدون اینکه وکیلی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده در نظر گرفته شده باشد، به قوه قضاییه ارجاع می شوند.

وی تصریح کرد: دادگاه نیز از وضعیت ارجاع پرونده های بدون وکیل به دادگاه ناراضی است.

علی نیا خاطر نشان کرد: علت عدم استقبال عمومی از خدمات حقوقی وکلا به باور و فرهنگ در جامعه باز می گردد.

وی به گستره چتر خدمات حقوقی مرکز وکلای قوه قضاییه استان به مردم در دو سال اخیر اشاره کرد و در این باره گفت: راه اندازی سامانه ۱۲۹ به منظور پاسخگویی رایگان به سوالات حقوقی مردم از جمله این اقدامات است.

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: این مرکز با اداره کل کمیته امداد تفاهم نامه ای را منعقد کرده است تا به مددجویان متقاضی و تحت پوشش این اداره کل، وکیل معاضدتی ( وکیل رایگان) برای رسیدگی به پرونده های قضایی آنان مشخص و تعیین شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی به عقد تفاهم نامه ای میان این مرکز با اداره کل آموزش و پروش استان به منظور ارائه خدمات حقوقی با تخفیف به فرهنگیان شاغل در استان نیز اشاره کرد و افزود: به زودی ارائه خدمات حقوقی به این قشر نیز آغاز می شود.

علی نیا در ادامه خاطر نشان کرد: این مرکز با اداره زندان بجنورد نیز تفاهم نامه ای مبنی بر ارائه مشاوره های حقوقی رایگان و رسیدگی به مشکلات حقوقی زندانیان و خانواده های آن نیز منعقد کرده است که به زودی اجرایی می شود.

وی بیان کرد: به انجمن ام اس استان نیز پیشنهاد عقد چنین تفاهم نامه ای را ارائه داده ایم که پیش بینی می شود این تفاهم نامه در سال آینده منعقد شود.

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی افزود: این مرکز، این پیشنهاد را به اداره کل بهزیستی استان برای ارائه خدمات حقوقی رایگان نیز ارائه داده، با این وجود، هنوز این اداره کل به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

علی نیا به مرتکبان جرایمی که گرفتن وکیل برای پرونده های آنان اجباری است نیز اشاره کرد و گفت: درصورتیکه این مجرمان به هر علتی از گرفتن وکیل امتناع کنند، دادگاه برای این مجرمان از وکلای این مرکز، تعیین وکیل تسخیری را انجام می دهد تا وکیل به صورت رایگان پیگیری های حقوقی بابت پرونده آنان را انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخن خود اعلام کرد: در سال جاری دادسرای انتظامی وکلا در محل مرکز وکلای استان همچنین دادگاه انتظامی وکلا در استان تشکیل شده است.

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: درصورتیکه موکلی که از وکیل خود شکایت داشته باشد می تواند شکایت خود را به دادسرای انتظامی وکلا در مرکز وکلای استان برای رسیدگی ارائه دهد.

وی افزود: در گام نخست، جلسه صلح و سازش میان طرفین برگزار می شود و درصورتیکه سازش حاصل نشد پرونده شکایت موکل از وکیل به دادیاری ارجاع خواهد شد.

علی نیا در ادامه بیان کرد: در سال جاری ۴۲ پرونده شکایت موکل از وکیل در دادسرای انتظامی وکلای استان تشکیل شده که عمده موضوع شکایت های این موکلین از وکلا در زمینه گلایه از حق الوکاله وکلا و کم کاری وکیل در رسیدگی به پرونده بوده اند.

وی درباره تعرفه حق الوکاله وکلا اظهار کرد: آیین نامه، حداقل و حداکثر تعرفه وکلا را تعیین کرده، در عین حال، قانون به جز آن، تعیین مبلغ توافقی بین وکیل و موکل را نیز معتبر دانسته است.

علی نیا خاطر نشان کرد: مبلغ توافقی که وکیل تعیین می کند تا موکل بپردازد، بر اساس تخصص، تجربه و سابقه کاری وکیل است که وکیل از موکل مطالبه می کند.

وی درباره گلایه موکلین بابت عدم دسترسی به موقع به وکیل خود نیز پاسخ داد: متاسفانه باور در دسترس بودن وکلا در هر زمانی، فرهنگی است که جا افتاده است درحالیکه این موضوع را در نظر گرفت که وکیل با مشغله زیادی برای رسیدگی به پرونده ها مواجه است.

رییس هیات رییسه مرکز وکلای قوه قضاییه خراسان شمالی گفت: با این وجود، این مرکز، به وکلای استان توصیه کرده است که در دسترس موکلان خود باشند و شماره تلفن خود را بر روی تابلوی دفتر خود درج کنند.

علی نیا در خاتمه در پاسخ به این سوال که این مرکز برای کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه و پیشگیری از بروز تخلفات و تشکیل پرونده های قضایی در استان چه پیشنهاداتی را ارائه می دهد، اعلام کرد: این مرکز به دادگستری استان پیشنهاد کرده است که در مبایعه نامه های اتحادیه املاک قید شود که مردم بجای مراجعه به دادگاه به دیوان داور مرکز وکلای استان مراجعه کنند.

وی گفت: پیشنهاد شده است که ارائه مشاوره های حقوقی و خانوادگی به زوجین، قبل از ازدواج انجام بشود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه