اخبار داغ

کشت کلزا در اراضی لرستان؛

رونق تولید با توسعه کشت کلزا/سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در لرستان افزایش یافت

رونق تولید با توسعه کشت کلزا/سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در لرستان افزایش یافت
در طول سال‌‌های اخیر تولید دانه‌های روغنی به دلیل خصوصیات مطلوب مورد توجه سیاست‌گذاران بخش کشاورزی قرار گرفته است چرا‌ که استفاده از کلزا می‌تواند عمدتا در تولید روغن خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، کلزا گیاهی از خانواده «شب بو» است و از گیاهان زراعی مهمی محسوب می‌شود که دانه‌های آن به جهت تولید روغن بسیار مطلوب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

مبدأ اصلی گیاه کلزا کشورهای آسیای میانه و اروپا است و امروز در شرایط سرد، گرم و معتدل در سراسر کشورهای جهان کشت می‌شود.

,

توسعه کشت دانه های روغنی

, توسعه کشت دانه های روغنی, توسعه کشت دانه های روغنی,

توسعه کشت گیاه دانه روغنی راهبردی کلزا، یک ضرورت به شمار می ‏آید و شناسایی راهکارهای آموزشی ترویجی در جهت توسعه آن، با توجه به نیاز کشور بسیار مهم است.

,

با توجه به نیاز کم آب مصرفی در کشت کلزا و بحران آب در منطقه کوهدشت، بهترین راه برای عبور از این بحران در این منطقه، کشت این نوع محصولات است که بهره‌وری اقتصادی خوبی نیز دارند.

,

, ,

محمدتقی امرایی در گفت‌وگو با سفیرافلاک، با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کلزا کاران، اظهار داشت: در سال گذشته شهرستان کوهدشت 50 هکتار کلزا کشت نموده و امسال نیز با توجه به استقبال بیشتر، این میزان به 120 هکتار رسیده که افزایشی صددرصدی به همراه داشته است.

,

وی افزود: بخش مرکزی کوهدشت و منطقه گل گل با 110 هکتار و بخش کوهنانی با 10 هکتار مناطقی از کوهدشت هستند که بیشترین میزان کشت این محصول را دارا می‌باشد.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: گیاه کلزا تا برداشت آن، در 3 الی 4 مرحله آبیاری می‌شود و در این راستا جز محصولات کم آب محسوب می‌شود و کشت آن در پاییز آغاز و خردادماه محصول آن برداشت می‌شود.

,

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های ترویجی برای کشاورزان، تصریح کرد: کلزا گیاهی راست ریشه است و با توجه به اینکه به برخی لایه‌های زمین نفوذ کرده از خاک و مواد غنی آن بیشتر تغذیه می‌کند و هم‌چنین به دلیل اینکه در زمان مطلوبی برداشت می‌شود زمینه برای کشت محصول بعدی در زمین و باکیفیتی مناسب فراهم می‌شود.

,

خرید تضمینی محصول کلزا

, خرید تضمینی محصول کلزا, خرید تضمینی محصول کلزا,

امرایی با اشاره به خرید تضمینی محصول کلزا، گفت: این بستر را با ورود شرکت تعاونی برای رونق بازار خرید محصول کلزا فراهم کرده‌ایم و دراین‌بین به جهت رقابت بهتر نیز بخش خصوصی در کنار آن قرار دارد و مشکل خرید محصول وجود ندارد.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به بحران کم‌آبی در این منطقه، بیان کرد: سیاست ما بر این است که به سمت تغییر الگوی کشت به سمت محصولاتی که به آب کمتری احتیاج دارند و درعین‌حال نیز بازدهی مطلوبی نیز خواهند داشت، حرکت کنیم و به کشت محصولاتی همچون کلزا، زعفران، پسته، بادام و… که به آب کمی احتیاج دارند و زمینه کشت در شهرستان باکیفیت بالا فراهم است، رو آوردیم.

,

, ,

اسفندیار حسنی‌مقدم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون الگوی کشت تاکنون ابلاغ نشده بسیاری از کشاورزان در سراسر کشور الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند.

,

وی افزود: اگر چنین قانونی وجود داشت می‌توانستیم تعیین کنیم که در هر منطقه چه محصولی و در چه سطحی کشت شود در آن صورت با کمبود یا تولید مازاد محصولی مواجه نمی‌شدیم.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: البته ما سطح زیر کشت را تعیین و به همه شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنیم اما کشاورزان از الگوی کشت تبعیت نمی‌کنند و چندین برابر بیشتر از نیاز، کشت می‌کنند.

,

۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود

, ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود, ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود,

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم کشاورزان برای افزایش راندمان محصول خود به توصیه‌های کشاورزان توجه کنند همچنین در خصوص برش‌ها و بسته‌هایی که برای سطح زیر کشت اعلام می‌شود ما را همراهی کنند.

,

حسنی مقدم بیان کرد: از آنجایی که ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود، وزارت کشاورزی بنا دارد از کشت دانه‌های روغنی حمایت کند تا بخشی از این نیاز در داخل کشور تامین شود.

,

, ,

وی تصریح کرد: در بحث کشت کلزا سهمیه‌ای که وزارت جهاد برای لرستان در نظر گرفته پنج هزار هکتار است که تاکنون فقط دو هزار هکتار یعنی ۴۰ درصد آن تحقق پیدا کرده که تا پایان فصل کشت نهایتا به ۵۰ درصد می‌رسد.

,

وی با بیان‌ اینکه کشاورزان ما از کشتی که درآمد آن نسبت به جو و گندم بیشتر است استقبال نکرده اند، افزود: کشت کلزا نیاز آبی کمتری نسبت به گندم دارد، حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد و درآمد بالاتری هم نصیب کشاورزان می‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه