اخبار داغ

اندر حکایات کمبود مرغ در کرمان؛

پرواز مرغ با بال‌های احتکار و ارز ۴۲۰۰ / ثمره بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در کف بازار

پرواز مرغ با بال‌های احتکار و ارز ۴۲۰۰ / ثمره بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در کف بازار
ایران و استان کرمان زمینه مناسبی درخصوص کشاورزی دارند. درصورت حمایت و برنامه ریزی صحیح می توان به جای صیفی جات که هرساله بر روی دست کشاورزان می ماند بر روی تولید نهاده های دامی سرمایه گذاری کرد تا کشور از واردات بی نیاز شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، قیمت مرغ همیشه یکی از بحث برانگیزترین مباحث بوده است. در روزهای اخیر در کنار افزایش قیمت این کالا، کمبود آن نیز به وجود آمده است. در جلوی بسیاری از مغازه های شهر کرمان مردم برای خرید مرغ می بایست در صف بیاستند. اما چرا این کمبود به وجود آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

سیدحسن مهدی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان معتقد است در کارشناسی قیمت تمام شده مرغ اشکالاتی وجود دارد و این مسئله انگیزه را برای فعالان این حوزه به ویژه تولیدکنندگان کم کرده است.

,

وی اظهار کرد: اگر نهاده‌های دولتی تأمین نشده و ضرر و زیان مرغداران جبران نشود، سری بعد جوجه ریزی نخواهد کرد. واقعیت این است که اگر جوجه‌ریزی انجام نشود ظرف کمتر از ۴۵ روز آینده این اتفاق تکرار، مرغ کمبود شده و با قیمت بالای ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در نتیجه دود آن به چشم مردم می‌رود.

,

سید حسن مهدی مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان  معتقد است که ریشه همه مشکلات کمبود شدید نهاده‌های دامی است .

,

وی تشریح کرد: مرغداران و پرورش دهندگان مرغ گوشتی در سطح استان کرمان یک ماه پیش زیر ۴۰ درصد نهاده می‌گرفتند که در حال حاضر حدود ۲۰ روز است که سامانه بازارگاه (سامانه تخصصی ارائه دهنده نهاده‌های دامی) به طور مستقیم برای واحدهای پرورش مرغ گوشتی در حال تخصیص سامانه است و این عدد به ۵۵ درصد رسیده و مرغداران متأسفانه ۴۵ درصد کمبود نهاده‌های دامی را از بازار آزاد با ۴ یا ۵ برابر قیمت تهیه می‌کنند و قطعاً این قیمت تمام شده بالا است.

,

, ,

مهدی یادآور شد: در صورتی که نهاده های دامی به سهولت در اختیار مرغداران قرار گیرد، شرایط تولید مرغ تغییر خواهد کرد، با توجه به اینکه نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می شود باید به سهولت و در زمان مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرند تا در تولید اختلال ایجاد نشود، پیچیدگی های نحوه عرضه نهاده دامی در سامانه بازارگاه و تاخیر در تحویل نهاده های دامی خود معضلی است که امیدواریم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چاره ای جدی برای آن بیاندیشند.

,

مهدی عباسی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اعتراض مرغداران به عدم رعایت عدالت در توزیع نهاده ای دامی، از سوی دیگر ناتوانی دولت در ردیابی نهاده های دولتی سبب شد تا سامانه بازارگاه به گونه ای تنظیم شود که همزمان با آغاز جوجه ریزی و ثبت در سامانه سما ، پس از تخلیه جوجه سامانه به طور خودکار سهمیه نهاده های آن ها را شارژ می کند.

,

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان عنوان کرد: به دنبال سیستمی شدن تخصیص نهاده های دامی به مرغداران عملا عامل انسانی هیچ تاثیری در توزیع نهاده ها ندارد و ما در جهاد کشاورزی استانی هیچ دسترسی برای دیدن جزئیات تخصیص نهاده ها به مرغداران را نداریم.

,

احتکار و فساد

, احتکار و فساد, احتکار و فساد,

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور اما به احتکار و توزیع نامناسب نهاده های دامی اشاره می کند.

,

وی ابراز کرد: سو استفاده های زیادی در زمینه تامین نهاده های دامی انجام شده، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هزینه شده و بخش قابل توجهی از نهاده های وارد شده در بازار آزاد توزیع شده است. علاوه بر این نظارت بر توزیع توسط وزارت صمت و جهاد کشاورزی انجام نشده است.

,

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه فضای آلوده ای در ارتباط با تامین خوراک دام بر صنعت حاکم شده که دلیل اصلی آن عدم نظارت دستگاه های مربوطه بر نحوه توزیع است.

,

سینا خسروی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تخصیص ارز به نهاده های دامی سبب توزیع غیر عادلانه نهاده ها در بین تولیدکنندگان شده و در نهایت جوجه ریزی شرایط ثابت را طی نمی کند و مشکلات این چنینی در بازار ایجاد می شود.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار یک خود تنظیمی انجام می دهد و مردم در اصل تفاوت قیمت را در قالب یارانه دریافت می کنند.

,

ایران و استان کرمان زمینه مناسبی درخصوص کشاورزی دارند. درصورت حمایت و برنامه ریزی صحیح می توان به جای صیفی جات که هرساله بر روی دست کشاورزان می ماند بر روی تولید نهاده های دامی سرمایه گذاری کرد تا کشور از واردات بی نیاز شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه